آریا بانو

آخرين مطالب

پسر نوجوان چه تغییراتی را تجربه می کند و چگونه باید او را درک کرد؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - پسر نوجوان چه تغییراتی را تجربه می کند و چگونه باید او را درک کرد؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6056838
١٦٩
٠
هنر زندگی/ پسر نوجوان در دوران بلوغ با تغییرات زیاد جسمانی و روانی مواجه می‌شود و به همین دلیل رفتارها و برخوردهای او نیز تغییر خواهد کرد. اکثر والدین با مشاهده خشونت، افسردگی و سایر رفتارهای جدید فرزندشان نگران می‌شوند و معمولا نمی‌دانند که چگونه باید با او برخورد کنند. اما با آگاهی از تغییرات جسمی و روانی نوجوان پسر خود می‌توانید به خوبی آن‌ها را درک کرده و به روشی صحیح برخورد کنید. کمک گرفتن از روانشناس به شما کمک می‌کند تا شیوه‌های برقراری ارتباط را یاد گرفته و رفتار مناسبی با نوجوان خود داشته باشید. ما در ادامه قصد داریم به بررسی تغییراتی که پسران نوجوان با آن روبه‌رو می‌شوند و همچنین چگونگی رفتار والدین بپردازیم. پس با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.
تغییرات جسمی در پسر نوجوان
سن شروع بلوغ در پسرها متفاوت است و به عواملی همچون نژاد، تغذیه، آب‌وهوا، وراثت و غیره بستگی دارد. اما به طور معمول نشانه‌ها در سنین 12 تا 17 سالگی شروع می‌شود. اولین نشانه بلوغ رشد بیضه‌ها و تیره‌تر شدن آن‌ها است. به تدریج موهای زائد نیز در اطراف آلت تناسلی رشد کرده و ضخیم می‌شوند. موهای زائد در صورت، زیر بغل و عضلات سینه نیز شروع به رشد خواهند کرد و تعریق بدن افزایش می‌یابد.
سینه‌ها به دلیل ترشح هورمون‌ها و به طور موقتی بزرگ و متورم می‌شوند. احتلام در خواب (ترشح غیرارادی مایع منی) نیز از دیگر نشانه‌های طبیعی بلوغ است. صدای پسران در دوره بلوغ بم و مردانه می‌شود. قد و وزن آن‌ها نیز به طور چشمگیری افزایش می‌یابد و هیکل مردانه‌ای پیدا خواهند کرد.
تغییرات روانی در پسر نوجوان
به طور معمول پسران در نوجوانی تحریک پذیر می‌شوند و با کوچک‌ترین رفتاری عصبانی خواهند شد. البته به همان سرعت نیز از رفتار خشن خود پشیمان می‌شوند. بسیاری از والدین می‌گویند که پسر نوجوان‌شان ناسازگار شده است و در مقابل آن‌ها سرکشی می‌کند. لازم به ذکر است که اینگونه رفتارها نشانه خصومت و دشمنی با والدین نیست. آن‌ها فقط قصد دارند که از این طریق نشان دهند که بزرگ شده‌اند و به استقلال رسیده‌اند. به ظاهر و چهره خود توجه بسیار زیادی دارند و از اینکه در میان دوستان و جنس مخالف محبوب باشند لذت می‌برند. در نوجوانی پسرها نسبت به آینده خود بسیار نگران هستند و این نگرانی نیز می‌تواند در بروز رفتارهای خشن موثر باشد.
رفتارهای هشداردهنده در پسر نوجوان
همانگونه که گفته شد پسرها در دوره نوجوانی تغییرات زیادی می‌کنند. معمولا تغییرات رفتاری برای والدین عجیب است و نمی‌دانند که چگونه با آن‌ها برخورد کنند. در صورتی که نوجوان رفتارهای زیر را انجام می‌دهد لازم است که به او بیشتر توجه کنید و حتی از متخصص کمک بگیرید. این رفتارها شامل موارد زیر است.
ناراحت شدن بیش از حد برای مسائل کوچک
مشکلات عاطفی و رفتاری
فرار کردن از مدرسه
آسیب رساندن به خود
رفتارهای خشونت آمیز
رفتارهای ضد اجتماعی مانند دزدی
مصرف مواد و الکل
افسردگی و اضطراب
رفتار صحیح با پسر نوجوان
نوجوانی سن بسیار حساسی است و رفتار والدین با نوجوانان نقش بسیار مهمی در چگونگی شخصیت و هویت آن‌ها دارد. رفتار صحیح در برخورد با نوجوان پسر به شرح زیر می‌باشد.
برقراری ارتباط صحیح با نوجوان
اولین نکته در برخورد با نوجوانان این است که به هر صورتی که شده با آن‌ها ارتباط برقرار کنید. ممکن است که پسرتان برای برقراری ارتباط چندان مشتاق به نظر نرسد و با جمله‌های کوتاه با شما صحبت کند. اما این را بدانید که پسرها علاقه‌ای به گفت‌وگوی طولانی ندارند. سعی کنید که همین رابطه کوتاه را نیز با آن‌ها حفظ کنید. توجه داشته باشید که گفت‌وگوی شما نباید نصحیت آمیز باشد. بهتر است که تنها به او گوش دهید و یا برای او از خاطرات دوران نوجوانی خود تعریف کنید.
حمایت کردن پسر نوجوان
پسرها در دوره نوجوانی فشار زیادی را تحمل می‌کنند. تغییرات روانی، فشار همسالان و معلمان، نگرانی از آینده و غیره باعث می‌شود که مضطرب شوند. در این شرایط حمایت والدین می‌تواند در کاهش اضطراب و مشکلات رفتاری آن‌ها بسیار موثر باشد. به او نشان دهید که پشتیبان او هستید و هر اتفاقی که بیافتد باز هم او را دوست خواهید داشت. حمایت شما باعث می‌شود که از نگرانی‌ها و مشکلات خود با شما صحبت کند.
عدم تجاوز به حریم خصوصی
همه نوجوان‌ها دوست دارند که استقلال داشته باشند و به حریم خصوصی خود اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. به حریم او احترام بگذارید و از ورود بی‌اجازه به اتاقش خودداری کنید. اجازه دهید که تا حد امکان برای خود تصمیم بگیرد و کارهایش را برنامه ریزی کند. احترام به حریم خصوصی و استقلال نوجوانان تا حد زیادی مشکلات میان والدین و نوجوان‌ها را کاهش می‌دهد.
رفتار دوستانه
بسیاری از والدین فکر می‌کنند که اگر با پسرشان دوستانه برخورد کنند در تربیت او موفق نمی‌شوند. اما اگر شما بتوانید در عین اقتدار، رفتار دوستانه و مهربانانه‌ای با پسرتان داشته باشید ارتباط بسیار عالی با او برقرار کرده‌اید. در این شرایط اگر مشکل یا نگرانی داشته باشد بدون ترس با شما در میان می‌گذارد.
صبور بودن
مهم‌ترین اصل در برخورد با نوجوانان صبوری است. آن‌ها در این سن پرخاشگر می‌شوند و رفتارهای عجیبی از خود نشان می‌دهند. مسلم است که این رفتارها برای والدین راحت نیست و معمولا بسیاری از آن‌ها به سرعت عصبانی می‌شوند و با فرزندشان دعوا می‌کنند. اما برای کنترل نوجوانان و رفتار صحیح با آن‌ها لازم است که صبور باشید و خشم خود را کنترل کنید. این را به یاد داشته باشید که این رفتارها تنها بخشی از فرایند رشد نوجوان است و به تدریج برطرف خواهد شد.
کمک گرفتن از روانشناس
روانشناس یک فرد متخصص و آموزش دیده است تا در زمینه‌های مختلف به افراد آگاهی دهد و به آن‌ها کمک کند. زمانی که با نوجوان پسر خود مشکل دارید و نمی‌دانید که چگونه باید با او برخورد کنید از کمک روانشناس استفاده کنید. او به شما کمک می‌کند تا رابطه صمیمانه‌ای با فرزندتان برقرار کرده و به بهترین نحو با او برخورد کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/266375/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه کودکم سال تحصیلی جدید را هدفمند آغاز کند؟

با نقاشی و کاردستی های فرزندمان چه کنیم؟

تفاوت بین اوتیسم و اضطراب اجتماعی

در هنگام بیماری مادر چگونه کودک را سرگرم کنیم؟

راه های برخورد موثر با کودکان در مقابل استفاده از بازی های کامپیوتری

علل افسردگی در کودکان

کودکان را برای بازی به فضای باز ببرید

چه کنیم بچه ها از آرایشگاه رفتن نترسند؟

3 تمرین کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

درمان افسردگی بچه ها، روش جالب موثر!

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله

علت لکنت ناگهانی زبان در کودکان

چگونه به کودکان خود نه بگوییم؟

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با کودکی که فحش میدهد چه کنیم؟

بازی های مناسب کودکانه از صفر تا دو سالگی

جلوگیری از انتقال ترس های والدین به کودک

چرا کودکان امروز خودشیفته می شوند؟

با این جملات ​اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید!

کنترل بدخلقی های کودکان با این جملات

چه عواملی باعث کودک آزاری می شوند

7علت بروز اختلالات اضطرابی در بچه‌ها

سن مناسب شروع آموزش به کودکان

اگر کودکتان مدام حوصله اش سر می‌رود

بهترین اسباب بازی کودکان، درست انتخاب کنید

روش «فربر» دقیقا برا خواباندن کودک چیست؟

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟