آریا بانو

آخرين مطالب

نقد نژادپرستی با نگاه انسان‌شناسی در یک نمایش فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / کارگردان نمایش «رکوئیم برای یک راهبه» با بیان آنکه محوریت و سنگ بنای این اثر بر مساله نقد نژادپرستی استوار است یادآور شد: به واسطه این اثر تلاش کردم تا با نگاهی انسان‌شناسانه و هستی‌گرایانه؛ سیمایی از پیمودن مسیر رنج تا رستگاری را برای مخاطبان ترسیم کنم.
روزبه اختری با بیان آنکه نمایشنامه رکوئیم برای یک راهبه به قلم آلبر کامو نوشته شده است، گفت: همواره در طول سال‌ها فعالیتم به نگاه و دغدغه کامو نسبت به مفاهیم انسان‌شناسانه و هستی‌گرایانه علاقه خاصی داشتم. مدام به این مساله فکر می‌کردم تا در کارنامه کاری خود یکی از آثار آلبر کامو را به صحنه ببرم.
وی درباره چرایی دغدغه ذهنی خود نسبت به محور و فلسفه نگاه آلبر کامو خاطرنشان کرد: تئاتر هنری زنده، جریان‌ساز و اثرگذار بر مخاطب است. در دوره و زمانه حاضر زمانی می‌توانیم بر تحقق این سه اصل تئاتر اطمینان داشته باشیم که به سراغ مفاهیمی برویم که اگر از فرهنگ ما نیست؛ قابلیت انطباق و تطبیق‌پذیری فراوانی نسبت به فرهنگ ایرانی داشته باشد. به همین سبب نگاه هستی‌گرایانه و انسان‌شناسانه کامو را نگاهی منطبق بر فرهنگ غنی و عمیق ایرانی و به ویژه مخاطبان آگاه تئاتر کشور می دانم.
بازیگر فیلم سینمایی ترومای سرخ با اشاره به این نکته که پیش از آنکه نمایش رکوئیم برای یک راهبه را برای اجرا آماده کنم تصمیم داشتم تا نمایشنامه سوء تفاهم آلبر کامو را به صحنه ببرم گفت: اما زمانی که به واسطه یکی از دوستانم با این نمایشنامه آشنا شدم احساس کردم که روایت و نگاه کامو در بازتاب داستان این اثر با دغدغه‌های ذهنی من، خوانش و تطبیق بیشتری دارد. به همین سبب برای اجرای عمومی به سراغ تمرین و تولید این اثر نمایشی رفتم.
اختری درباره داستان نمایش رکوئیم برای یک راهبه گفت: محوریت و نگاه اصلی کامو در این اثر نقد مفهوم نژادپرستی است. در خلال داستان آن متوجه شکایت یک خانواده امریکایی از خدمتکار سیاه‌پوست‌شان می‌شویم که او را به خاطر از دست دادن نوزادشان قاتل معرفی می‌کنند. در ادامه شاهدیم که آن خدمتکار در روند دادگاه متهم و محکوم به اعدام می شود.
وی ادامه داد: البته در خلال این داستان مخاطب حضور وکیلی را می بیند که عموی آن خانواده است؛ اما او با کنار گذاشتن مفهوم ارتباط خونی و فامیلی تلاش می کند تا اینبار یک تنه در برابر نگاه نژادپرستانه قیام کند و حمایت و دفاع از خدمتکار سیاه‌پوست را می پذیرد. اما تلاش‌های او در برابر سکوت خدمتکار که در جریان بازپرسی به سبب آنکه می داند قاضی و هیات منصفه به صدای او که یک سیاه‌پوست است توجهی نخواهند کرد، هیچگاه از خود دفاع نمی کند. در نهایت شاهدیم که قاضی سرنوشتی تراژیک را برای این خدمتکار رقم می زند.
این بازیگر و کارگردان تئاتر تصریح کرد: روایت رکوئیم برای یک راهبه بازتاب دهنده مسیر پیمودن رنج تا رستگاری قهرمان این اثر است. در حقیقت کامو تلاش کرده تا با نگاهی هستی‌گرایانه و انسان‌شناسانه، بازتاب مفهوم پیمودن مسیر رنج تا رستگاری توسط یک انسان را اینبار در قالب یک قهرمان زن سیاه‌پوست قرار دهد. در خلال این نمایش مخاطب علاوه بر همذات‌پنداری عمیق با روایت این داستان می‌تواند بیشترین حس تاثیرپذیری و تاثیرگذاری را با خود در مواجهه با یک اثر نمایشی به عنوان ارمغانی از رکوئیم برای یک راهبه با خود به بیرون از سالن ببرد.
نمایش رکوئیم برای یک راهبه به قلم آلبر کامو و کارگردانی روزبه اختری با حضور بازیگرانی چون اشکان هورسان، محمدجواد ملک‌زاده، ثمین امینی، نسترن ابراهیم‌زاده، درسا حکیم‌اللهی و حامد سوری همه روزه به جز شنبه ها تا چهارم بهمن ماه در سالن شماره یک تماشاخانه مهرگان ساعت 20:45 دقیقه به صحنه می رود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/258150/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سلامت روانی نوجوانان دوجنسیتی در معرض خطر بیشتر

عکس پروفایل شما چه حقایقی را در مورد شخصیت تان بر ملا می کند؟

انواع روان درمانی و مشاوره + مزیت های مراجعه به روانشناس

ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند

استرس، مغز را کوچک می‌کند

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

شب بیداری علت شکست های عاطفی

10 جمله ممنوعه در محل کار!!

علائم فشار روانی بر مراقبت‌کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر

فکر کردن باعث شارژ شدن مغز می شود

این جملات را هرگز در پیامک تان نگویید!!

دروغگویی یا چاپلوسی

درمان بی خوابی شبانه تنها در 60 ثانیه

مادران افسرده، فرزندان افسرده تربیت می‌کنند

کمال گرایی چیست و چگونه می توان به کمال گرایی غلبه کنیم؟

افسردگی پاییزی بیشتر سراغ چه کسانی می‌آید؟

انعطاف پذیری عصبی و کارایی آن در زندگی

اختلالات سایکو سوماتیک یا روان تنی چیست ؟

افراد جامعه باید نحوه دسترسی به درمان های حوزه سلامت روان را بدانند

چگونه کتابخوان شویم؟

باورهای غلط درباره افسردگی

راز جذابیت انسان های دوست داشتنی چیست؟

5 نشانه که می‌گوید ذهنتان خسته است

گام برداشتن به عقب باعث افزایش حافظه می‌شود

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

استرس دست دوم چیست؟

چرا بیماری های روحی و روانی در بین دانشجویان افزایش یافته؟

انواع اختلال یادگیری و علائم آن

درمان وسواس فکری با روش درمانی مواجهه

بلای خانمان‌سوزی به نام نگرانی و استرس

خوابیدن طولانی مدت چطور باعث کابوس شبانه می شود؟

آشناپنداری یا دژاوو چیست؟

به کدام‌ یک مبتلا هستید: افسردگی یا افسرده‌حالی؟

نشانه‌های اولیه آلزایمر

عواملی که موجب ضعف حافظه می‌شوند

چگونه در اولین دیدار خوب به نظر بیاییم؟

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

برای تمرکزحواس چه بخوریم؟

چرا استرس «عصرگاهی» خطرناک‌تر است؟

مزایای خانواده های پرجمعیت

چرا دیگران شما را جدی نمی‌گیرند؟

راهکارهایی برای مبارزه با افسردگی در زمستان

ارتباط جنسیت فرزند با افسردگی پس از زایمان

استرس با جسم و روح ما چه می‌کند؟

چگونه در 10 دقیقه مشتری مناسب را شناسایی کنیم؟

خواهر و برادر‌ها چگونه شخصیتمان را می‌سازند؟

8 جمله ای که نباید در محل کارتان بگویید

هراس جدایی از تلفن همراه

بهترین انتقام چه چیزی می‌تواند باشد؟

تئوری ذهن یا توانایی ذهن خوانی چیست؟