آریا بانو

آخرين مطالب

رنگ کردن مو در بارداری مجاز هست؟ اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - زیبامون / بارداری یکی از دوره های بسیار متفاوت و شیرین برای تمام خانم هاست که با ورود به این دوره، همه چیز تغییر میکنه! در دوران بارداری نه تنها اندازه و شکل شکم هر روز تغییر میکنه و بزرگ تر میشه بلکه تغییرات خیلی زیادی هم در پوست، مو، هورمون ها و ... هم ایجاد میشه. علاوه بر این، شما باید تا مدت های طولانی، لباس های مورد علاقتون رو فقط در کمد لباس ببینید و یا ممکنه نسبت به غذای مورد علاقتون، تنفر پیدا کنید!
با وجود تمام این تغییرات، خانم های باردار تمایل دارند که زیبایی و جذابیت خودشون رو همچنان حفظ کنند و موضوع نگران کننده ای که براشون وجود داره این هست که آیا رنگ کردن مو در بارداری مجاز هست؟ چطوری میشه رنگ موها رو تغییر داد بدون اینکه آسیب و خطری برای جنین و خودشون ایجاد بشه؟
آیا رنگ کردن موها در دوران بارداری بی خطر است؟
اگر قرار هست اطلاعاتی در رابطه با بی خطر یا مضر بودن یک ماده منتقل کنیم باید به سراغ یک منبع معتبر برویم. سازمانی به نام OTIS که در رابطه با خطرات دوران بارداری و جنین فعالیت می کند، مطمئن ترین منبع برای این موضوع هست. طبق گزارشات OTIS، رنگ کردن موها در دوران بارداری، بی خطر هست. این سازمان برای این گزارش خود، 3 دلیل اصلی را بیان کرده است:
مقدار ماده شیمایی و رنگ مویی که توسط پوست سر جذب شده و وارد جریان خون می شود، کمتر از مقداری هست که بتونه به جنین آسیب وارد کنه.
وقتی تاثیرات رنگ مو بر روی حیوانات آزمایشگاهی، مورد بررسی قرار گرفت، هیچ علامتی مبنی بر آسیب در بارداری گزارش نشد.
هیچ گزارشی مبنی بر آسیب جنین در زنان بارداری که در این دوران موهایشان را رنگ کرده اند، اعلام نشده است.
اگرچه بر طبق گزارش این سازمان جهانی، رنگ کردن مو در دوران بارداری بی خطر اعلام شده اما باید به چند نکته مهم و اساسی در این مورد توجه داشته باشید. اولین نکته مهم در رابطه با رنگ کردن مو در دوران بارداری این هست که ابتدا با پزشک متخصص زنان مشورت کنید و در ادامه به مواردی که در زیر اشاره کرده ایم نیز توجه داشته باشید:
برای رنگ کردن موها بهتر است تا سه ماهه دوم بارداری صبر کنید
با شروع بارداری و ایجاد تغییرات هورمونی در بدن مادر، رشد موها به شدت افزایش پیدا میکنه و ممکنه بعد از گذشت چند هفته از دوران بارداری، احساس کنید که ریشه موهاتون خیلی رشد کرده و نیاز به رنگ شدن مجدد داره. اما بهتره در این مواقع کمی صبر کنید.
زیرا سه ماهه اول بارداری، یکی از زمان های خیلی مهم برای رشد جنین هست. در واقع در 12 هفته اول بارداری، اکثر اندام های جنین شکل گرفته و رشد می کنند و فولیکول ناخن و موها نیز شکل می گیرند. اگرچه طبق گزارش بالا، مقدار کمی از مواد شیمیایی رنگ مو توسط پوست جذب میشه اما بهتره در سه ماه بارداری، همین مقدار کم هم وارد جریان خون نشه و رشد کودک در شرایط کاملا ایمن و بی خطر باشه و از هر گونه احتمال آسیب که در این زمینه وجود داره، جلوگیری بشه.
موهایتان را به طور کامل و یکدست رنگ نکنید
رنگ کردن موها به طور یکدست و یا دکلره کردن موها باعث میشه تا رنگ مو کاملا از ریشه، بر روی موها قرار بگیره. در این مواقع رنگ مو ارتباط نزدیکی با ریشه مو داره و از اونجایی که برای رنگ گرفتن موها باید رنگ مو مدت زمان زیادی (حداقل نیم ساعت) روی موها بمونه، احتمال جذب مواد شیمیایی موجود در رنگ مو توسط پوست سر افزایش پیدا میکنه.
در این مواقع بهتره از سایر روش های رنگ کردن موها که در اون رنگ مو فقط روی ساقه مو قرار می گیره و به ریشه مو نمیرسه استفاده کنید. هایلایت مو، لولایت، امبره، بالیاژ و موادر مشابه میتونن انتخاب بهتری برای رنگ کردن مو در دوران بارداری باشن.
استفاده از رنگ موهای ملایم و طبیعی در دوران بارداری
اما اگر به هر دلیلی تمایل دارید در دوران بارداری موهاتون رو رنگ کنید بهتره به سراغ رنگ موهای ملایم و بدون امونیاک بروید. استفاده از رنگ های نیمه دائمی که معمولا بعد از گذشت یک ماه از بین می روند و یا رنگ موهای طبیعی مثل حنا، قهوه، آب چغندر، آب لیمو و چای هم میتونه گزینه جایگزین خیلی بهتری برای رنگ موهای شیمیایی و مضر باشه.
مواد شیمیایی موجود در رنگ مو چگونه بر روی جنین تاثیر گذار هستند؟
زمانی که یک زن بادار هست، بسیاری از مواد موجود در بدن او (چه خوب و چه بد) از طریق جفت، وارد گردش خون جنین می شود. جفت، یک ارگان در بدن هست که به بند ناف متصل بوده و فقط در دوران بارداری در بدن مادر وجود داره. جفت باعث انتقال مواد مغذی و اکسیژن به بدن جنین شده و مواد زایدی که جنین تولید میکنه رو حذف میکنه.
علاوه بر این، جفت دارای نوعی غشا مانع نیز هست و از این طریق خون مادر رو از خون جنین جدا میکنه و همچنین مانع از ورود برخی مواد (بر اساس اندازه) از خون مادر به خون جنین میشه.
از اونجایی که مواد مضر و سمی موجود در رنگ موها اندازه بسیار کوچکی دارند، میتونن به راحتی از غشا جفت عبور کنند و وارد جریان خون جنین شوند و اگر مقدار این مواد شیمیایی زیاد باشه، ممکن هست آسیب های جدی و جبران ناپذیری رو هم برای جنین ایجاد کنند!
رایج ترین مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای دائمی
رنگ موهای دائمی معمولا از مواد شیمیایی که برخی از این مواد کاملا مضر و آسیب رسان هستند ساخته میشن. این مواد شیمیایی معمولا به زمان زیادی برای پردازش و اثرگذاری نیاز دارند و به همین دلیل خطرناک تر هستند. وقتی رنگ مو روی موها قرار می گیره و منتظر هستید تا موها رنگ بگیرند، این مواد شیمیایی از طریق پوست سر و یا از طریق استنشاق و نفس کشیدن به راحتی وارد بدن و جریان خون می شوند. برخی از رایج ترین مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای دائمی رو در ادامه معرفی کرده ایم:
آمونیاک (Ammonia)
آمونیاک یکی از اصلی ترین مواد شیمیایی موجود در رنگ موهای دائمی هست که باعث میشه تا کوتیکول مو باز بشه و رنگ مو به درون مو نفوذ کنه. وقتی این ماد شیمیایی استنشاق می شود، باعث ایجاد سوزش در چشم، بینی و گلو شده و مشکلاتی رو هم در تنفس کردن ایجاد میکنه. خس خس سینه و درد قفسه سینه از دیگر عوارض هست که آمونیاک به همراه داره و همچنین باعث ایجاد اختلال در غدد درون ریز بدن میشه.
امین اتانول (Ethanol amines)
امین اتانول ها معمولا در رنگ موهای بدون آمونیاک برای باز کردن کوتیکول موها مورد استفاده قرار می گیرند و این امکان رو به وجود میارن تا رنگ مو به داخل مو نفوذ کنه. امین اتانول ها به عنوان مواد نگهدارنده خاص در رنگ موها استفاده می شوند و به نتیروژن تجزیه می شوند و باعث تشکیل شدن ماده ای به نام نیتروسامین می شوند. نیتروسامین ها سرطان زا هستند و به همین دلیل اتحادیه اروپا امین اتانول رو در تولید مواد آرایشی ممنوع اعلام کرده است.
p-phenylenediamin یا (PPD)
این ماده شیمیایی یک ماده رنگی حاصل از قطران زغال سنگ (مشتق شده از نفت) هست و به عنوان ماده رنگ کننده در تولید رنگ موها استفاده میشه. رنگ هایی که از قطران زغال سنگ ایجاد میشن باعث ایجاد نقص در هنگام تولد جنین، التهاب پوست و کبد و مسمومیت خون میشن و با ایجاد واکنش های آلرژیک در بدن مرتبط هستند. این ماده شیمیایی نیازی به تاییده FDA نداره و معمولا در تولید رنگ موها استفاده میشه.
تولوئن (toluene)
این ماده شیمیایی به عنوان نوعی نوروتوکسین شناخته شده است و اگر به مدت طولانی مدت مورد استفاده قرار بگیره ممکنه باعث ایجاد نقص های مادر زادی و سقط جنین بشه.
رزورسینول (resorcinol)
این یک نوع ماده شیمیایی هست که به عنوان ایجاد کننده اختلال در غدد درون ریز بدن شناخته شده که از هورمون های طبیعی بدن تقلید میکنه و میتونه تاثیرات منفی بر روی رشد، تولید مثل، سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن داشته باشه.
استات سرب (Lead acetate)
این ماده شیمیایی نیز به عنوان یک نوروتوکسین مشهور است و همانطور که در بالا اشاره شد آسیب های جدی برای بدن به همراه دارد.
رایحه های مصنوعی (Fragrance)
رایحه ها و عطرها معمولا از ده ها ماده شیمیایی مختلف ساخته شده اند و اکثر رایحه های مصنوعی توانایی مختل کردن غدد درون ریز رو دارن.
فرمالدئید (Formaldehyde)
فرمالدئیدها به عنوان یک ماده سرطان زا شناخته شده اند که با ایجاد سرطان و آسیب به جنین در رحم مرتبط هستند.
اینکه چقدر از این مواد شیمیایی وارد بدن مادر شده و به جنین می رسد، به طور کامل مشخص نیست و نیاز به تحقیق و آزمایش های بیشتری داره اما موضوع مهمی که در این رابطه وجود داره این هست که ما در دنیایی زندگی می کنیم که به طور بالقوه با انواع مواد شیمیایی و مضر در ارتباط هستیم و بهتره در دوران بارداری، مواد شیمیایی بیشتری رو مورد استفاده قرار ندید و تا حد امکان موارد احتیاط رو رعایت کنید تا دروان بارداری سالمی رو بگذرونید و نوزاد سالمی هم داشته باشید.
اقدامات احتیاطی در رابطه با رنگ کردن مو در دوران بارداری
بهتره رنگ کردن مو رو در مکانی انجام بدید که دارای تهویه مناسب باشه تا خیلی در معرض استنشاق بوی رنگ مو قرار نداشته باشید.
اگر در سالن زیبایی که کار رنگ مو یا کاشت ناخن انجام میشه، کار میکنید حتما در هنگام کار از ماسک استفاده کنید و توجه کنید که محل انجام کار شما دارای تهویه مناسب باشه. پوشیدن دستکش در هنگام رنگ کردن موها رو هم فراموش نکنید.
رنگ مو رو به طور کامل از روی موها بشویید به طوری بعد از پایان شست و شو فقط آب زلال از موها خارج بشه.
در هنگام رنگ کردن موها از خوردن و نوشیدن خودداری کنید. زیرا ممکنه مواد شیمیایی موجود در رنگ موها بر روی خوراکی ها و یا نوشیدنی ها قرا بگیره و با خوردن این خوراکیها، مواد شیمیایی خیلی سریع و راحت وارد بدن خواهند شد.
رنگ موهایی که بدون آمونیاک و بدون پراکسید هستند معمولا رنگ موهای ایمن محسوب میشن و می تونید در دوران بارداری استفاده کنید. البته بهتره این رنگ موها رو از برندهای معروف و شناخته شده تهیه کنید تا از سالم بودن محصولات مطمئن بشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/250234/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

با برد دورتموند، سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید

هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد پیش از بازی با پاری سن ژرمن

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

تصویر دیده نشده لیلا اوتادی 17 سال پیش در کنار زنده یاد داریوش مهرجویی

شرایط دریافت دسته چک باز هم تغییر کرد/ خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی نژاد در استانبول

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

معمای عجیب: این 500 نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

صحبتهای امید نورافکن بازیکن سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

پورموسوی: تیم ما به جدول برمی‌گردد

نوری: متاسفانه 2 امتیاز از دست دادیم