آریا بانو

آخرين مطالب

زوج‌ها تا جایی که می‌توانند باید مهارت گفت‌وگوی سازنده را بیاموزند خانواده

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه - مرضیه نوروزی: دو نفری که با هم ازدواج می‌کنند، حتما تفاوت‌هایی با هم دارند. اگر زوجی نتواند درباره این تفاوت‌ها به توافق برسد، قطعا دچار مشکل خواهد شد. بسیاری از اختلاف‌ها یا به عبارت ساده‌تر مشکلات گفتاری میان زنان و مردان، ناشی از اختلاف در شیوه صحبت و گوش دادن آنهاست. مثلا یک طرف به طرف دیگر می‌گوید «دوست دارم به من توجه کنی» و طرف مقابل در پاسخ می‌گوید «به تو توجه می‌کنم.» درحالی که زن همچنان معتقد است همسرش به او توجهی ندارد. درحقیقت اینجا بحث برداشت‌های متفاوت و از آن مهم‌تر دنیای متفاوت دو فرد مطرح است؛ یعنی همان تفاوت‌های جنسیتی و فرهنگی. تفاوت‌هایی که دکتر پروین ناظمی، روانشناس به آن اشاره می‌کند و معتقد است این تفاوت‌های جنسیتی و فرهنگی در بروز مشکلات در زندگی مشترک بسیار تاثیرگذار است و اگر به آنها توجه نشود ممکن است تبعات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد.
مردان به دنبال حل مساله و ارائه راهکارند درحالی که زنان فقط به همدردی نیاز دارند
دکتر پروین ناظمی، روان‌شناس و مشاور خانواده با اشاره به اینکه تفاوت در شیوه‌های گفتاری میان زنان و مردان به استفاده از نیمکره‏‌های مغزی آنها نیز مربوط است، گفت: آقایان به دلیل استفاده از نیمکره چپ مغز توانایی بیشتری در حل مسایل و ارائه راهکار دارند اما با این وجود، با همسرشان دچار مشکل می‌شوند زیرا زمانی که زن به عنوان درددل با همسرش صحبت می‌کند، مرد با این جواب که «خب فلان کار را انجام می‌دادی»، به دنبال حل مساله و ارائه راهکار است درحالی که زن فقط به همدردی نیاز دارد. علاوه بر این، ممکن است به دلیل اینکه موضوع از نظر مرد اهمیت چندانی نداشته باشد، به‌طور جدی مساله را پردازش نکند. گاهی هم اطلاع نداشتن از اینکه چه چیزی برای یک خانم اهمیت دارد یا برای یک آقا مهم نیست، در بروز اختلاف‌ها تاثیر دارد.
مردانی که قوی‌ترند، احساس سلطه‌جویی بیشتری دارند
او در ادامه گفت‌وگو با اشاره به اینکه معمولا مردانی که قوی‌ترند، احساس سلطه‌جویی بیشتری دارند، گفت: اغلب این مردان هنگامی که با همسر خود جر و بحث می‌کنند، اگر نتوانند از قدرت برتری‌طلبی یا سلطه‌جویی خود استفاده کنند، ممکن است از خود رفتار یا واکنشی مانند «قهر» نشان دهند. از سوی دیگر، در جمع پسران، کسی که مهارت‌ کلامی بالایی دارد، قوی به حساب می‌آید بنابراین اگر مردی ببیند، همسرش به مراتب مهارت‌ کلامی بیشتری نسبت به او دارد و راحت‌تر می‌تواند حرف خودش را بزند و احساساتش را بیان کند به دلیل وجود این ضعف، مجبور است اگر در گفت‌وگو و بحث‌ها به نتیجه‌ای نرسد، رفتار قهرآمیز را پیش‌رو بگیرد. درحالی که در مقابل، مردان قوی هم هستند که هنگام گفت‌گو و بحث حرف‌هایشان را می‌زنند.
این مدرس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه اگر در زندگی مشترک زوجی، قهر به‌نوعی رفتار عادتی درآمده، باید حتما آن را جدی بگیرند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشتر زوج‌ها زمانی هم که روابط خوبی با هم دارند، حاضر نیستند درباره این مشکلات با هم صحبت کنند و از کنار این مساله به سادگی می‌گذرند، در حالی که اگر قهر به نوعی رفتار عادتی در میان آنها درآمده باید از مشاوران و روان‌شناسان در این زمینه کمک بخواهند.
با شناخت تفاوت‌ها و داشتن مهارت گفت‌وگو مشکلات زندگی مشترک کمتر خواهد شد
او در پاسخ به این سوال که آگاهی به تفاوت‌های جنسیتی و فرهنگی تا چه احتمال قهرکردن را کم می‌کند، گفت: بیشتر مردان نمی‌دانند اصولا خانم‌ها برای ادامه گفت‌وگو تمایل به پرسیدن سوال دارند، درحالی که برداشت مردان از این رفتار این است که زن‌ها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر هستند درحالی که خانم می‌خواهد صحبتش را ادامه دهد، اما مرد فقط با پاسخ اینکه «نه دیگه، خب فلان کار را می‌کردی یا این جواب را می‌دادی» صحبت را تمام می‌کند. شاید به نظر برسد به گفته و نظر طرف مقابل بی‌توجه است اما واقعیت این است که با شناخت این تفاوت‌ها و داشتن مهارت گفت‌وگو مشکلات زندگی مشترک کمتر خواهد شد. اگر زوج‌ها در گفت‌وگوهای خود 3 اصل کلام را که صحبت با لحنی دوستانه، مودبانه و محترمانه است، رعایت کنند، حتما به نتیجه خواهند رسید.
زنان دیرتر از مردان به بی‌تفاوتی عاطفی می‌رسند
ناظمی در پایان با اشاره به اینکه مهم‌ترین نتیجه رفتار قهرآمیز، بی‌تفاوتی عاطفی است، گفت: معمولا خانم‌ها در زندگی به دستاویزهای مختلفی متوسل می‌شوند تا دیرتر به بی‌تفاوتی عاطفی برسند از این رو، آنها به نوعی خود را سرگرم می‌کنند درحالی که مردها این ویژگی را ندارند و به محض اینکه به مشکلی برمی‌خورند، بی‌تفاوت می‌شوند و با خود می‌گویند «لزومی ندارد چیزی را توضیح دهم، بنابراین بهتر است همسرم کار خودش را بکند و من کار خودم»، اما این رفتار اصلا پسندیده نیست و زوج‌ باید تا جایی که می‌توانند مهارت گفت‌وگوی سازنده را بیاموزند زیرا این مهارت، لازمه یک زندگی موفق است و اگر به هر دلیلی نتوانند حرفشان را بزنند، محیط را برای ایجاد سوءتفاهم و در نهایت بروز بی‌تفاوتی‌ها و رسیدن به نقطه پایان زندگی فراهم خواهند کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/246904/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفتارهایی که نشان میدهد کودک شما در آینده مهندس میشود !

لجبازی کودکان هنگام لباس پوشیدن

چند روش مناسب برای تنبیه کودکان

نحوه رفتار با کودک 4 ساله

بهترین سن یادگیری انواع موسیقی

طبیعت منبع الهام و اکتشاف کودک

تاثیر نقاشی بر عملکرد ذهنی و جسمی کودک

مشاوره کودک

کودکتان را به آشپزی کردن تشویق کنید

باغبان کوچک| معجزه تعامل کودک با گل و گیاه

بعد از دیدن چه علائمی باید به توانایی ذهنی کودک شک کرد؟

روان درمانی کودکان

روشهایی برای درک مفهوم زمان به کودک

خرید اسباب‌ بازی‌ زیاد چه تأثیری بر کودکان دارد؟

روشهایی برای تشویق کودک به حرف گوش کردن

عوامل موثر بر حسادت در بین فرزندان

نکاتی که باید با در رفتار با کودک عصبی در نظر داشت

علائم، روش های پیشگیری و درمان انزواطلبی کودکان

کودک نابغه شما این نشانه ها را دارد؟!

در مورد کودکان کریستالی چه میدانید؟

سخت گیری والدین برای کودکان

آرایش کودکان چه مضراتی دارد و والدین چگونه با آن برخورد کنند؟

چه عواملی سبب می شود کودکان بزهکار شوند؟

سن تنها بیرون رفتن فرزندان

چگونه با 7 عادت ناخوشایند کودک مقابله کنیم؟

شادابی در مدرسه برای رشد دانش‌آموز

با استرس کودکان در مورد شیوع بیماری کرونا چه کنیم؟

کودکان برون گرا چه ویژگیهایی دارد؟

شایع ترین علائم روان‌پریشی در کودکان

نحوه بیان درخواست از والدین به زیباترین شکل ممکن

چگونه می‌توانیم علاقه بیش از حد دانش‌آموز به معلم را مدیریت کنیم؟

کودکان حساس چه ویژگیهایی دارند؟

عوارض وابستگی کودکان به موبایل و تبلت و راههای کاهش آن

علت دندان قروچه کودکان و راههای درمان دندان قروچه

فواید انجام بازیهای کثیف برای کودکان

آثار کمبود محبت روی کودکان

اگر کودک رابطه جنسی والدین را دید!!

فواید بازی با لگو در کودکان

ویژگیهای کودک سالم از نظر روانی

پاسخ والدین دانا به سوالات فرزندانشان

کودک حسود را این گونه تربیت کنید!

12 راه برای رفع بی‌خوابی کودکان

دلایل ایجاد تراجنسی و روش های تشخیص کودک ترنس

چگونه باید با یک کودک سوگوار رفتار کرد؟

لکنت زبان چیست و روش های درمان لکنت زبان کودکان در خانه

بررسی تغییرات فیزیکی و رفتاری کودک 3 ساله

کودک 5 ساله خود را بهتر بشناسید

باید ها و نبایدهای تربیت کودک 9 ساله

بررسی انواع دلبستگی در کودکان و تاثیرات آن بر شخصیت کودکان در بزرگسالی

کودک 10 ساله خود را بهتر بشناسید