آریا بانو

آخرين مطالب

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم:

خط بطلان بر «مهریه را کی داده، کی گرفته» بکشید اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- استاد عالی حوزه علمیه قم با بیان اینکه قانونگذار و فقها بر مهریه تاکید دارند و آن را جزو دیونی می دانند که در صورت فوت زوج، نخست باید مهریه زن از مایملک او پرداخت شود، گفت: مردان باید این جمله قدیمی که مهریه را کی داده کی گرفته را فراموش کنند و این تعهد را که فلان مقدار بدهکار مهریه هستم و باید آن را به تدریج پرداخت کنم، بپذیرند.

حجت الاسلام حسین عندلیب روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به این که زندگی زناشویی یک معاهده است و نه معامله، افزود: مهریه حق قانونی و شرعی زن است که نخستین صحبت ها در ازدواج حول محور آن می چرخد. حقی که گاه بر اثر بی اطلاعی زوجین و غلبه احساسات بر تعیین میزان آن و رسم و عرف موجبات بی ثباتی زندگی را فراهم می کند.
مهریه حقی قانونی و شرعی که مطابق ماده 1080- 1087 قانون مدنی عبارت از مالی است که به مناسبت عقد نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن است. بنابراین مهر، نوعی الزام قانونی است که بر مرد تحمیل می شود و فقط زوجین می توانند هنگام بستن عقد یا پس از آن، مقدار مهر را به تراضی معین سازند.
حجت الاسلام عندلیب درباره این حق خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از هرگونه تعارض و جدل میان زوجین، نخست باید برای مردان این فرهنگ سازی صورت گیرد که مهریه حق واجب برای زنان است و این که در قدیم می گفتند مهریه را کی داده کی گرفته را فراموش کنند. چرا که نه در نظام فقهی و نه حقوقی این حرف جایگاهی ندارد.
استادیار جامعه المصطفی تاکید کرد: از روز نخست مرد باید این تعهد که فلان مقدار بدهکار مهریه است و باید آن را به تدریج پرداخت کند، بپذیرد. درواقع این بحث اخلاقی و فرهنگی باید برای مردان جا بیافتد که این حق را محترم بشمارند و به عنوان دِین بپردازند چرا که قانونگذار و فقها بر مهریه تاکید دارند و آن را جزو دیونی می دانند که وقتی زوج فوت کرد، از مایملک او نخست باید مهریه زن پرداخت شود.
وی یادآور شد: ارایه آگاهی های قبل از ازدواج جهت فرهنگ سازی و تحکیم بنیان خانواده ضرورت دارد. جوانان باید آگاه باشند که ازدواج امری چشم بسته نیست که صرفا بر اساس علاقه شکل گیرد بلکه بر پایه آگاهی حقوقی و مسئولیت پذیری و تعهد باید شکل گیرد و تا زمانی که از نظر اخلاقی افراد را به تعهد و مسئولیت وادار نکنیم، هزار راهکار برای پرداخت نکردن حق پیدا می کنند.
حبس بدهکار مهریه مرهمی بر درد نیست
استاد عالی حوزه علمیه قم در بخشی دیگر از این گفت و گو، درباره بحث حبس زدایی بدهکاران مهریه عنوان کرد: زمانی در اوایل انقلاب تصور بر این بود که باید برای جرایم حبس تعیین شود، در واقع اصالت حقوقی با حبس و زندان رقم می خورد به گمان این که مجازات خوبی است اما این امر مسجل شد که با زندان رفتن بر دایره مشکلات و آسیب های اجتماعی افزوده می شود.
به تازگی سید اسدالله جولایی مدیرعامل ستاد دیه کشور اعلام کرد که بر اساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت‌های مالی، حبس یا بازداشت بدهکاران مالی از جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع شده است.
این درحالی است که الهیار ملکشاهی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز گفته بود که بدهکار مهریه اگر ممتنع باشد، زندانی می شود یعنی در صورتی که زوج مال داشته باشد اما از پرداخت امتناع کند،‌ زندانی خواهد شد. به این معنا که در صورتی که زوج مال داشته باشد و محکوم هم شده باشد و مالش جزو مستثنائات دینی هم نباشد اما از پرداخت امتناع کند، بازداشت و زندانی می شود تا زمانی که پرداخت صورت گیرد.
وی ادامه داد: این مساله برای شخصی که در پرداخت مهریه ناتوان یا از پرداخت آن سرباز می زد، هم مصداق داشت و نه تنها با زندان رفتن پرداخت مهریه صورت نمی گرفت بلکه در زندان جرائم بیشتری می آموخت و هزینه های هنگفت تری بر دولت متبادر می شد.
حجت الاسلام عندلیب با تاکید بر این که حبس این افراد در زندان مشکلی را از زنان حل نمی کند، تصریح کرد: از نظر شرعی، قانونی و فقهی زن باید به این مهریه برسد اما به زندان رفتن مرد، برای زن پول نمی شود و فقط آسوده خاطر می شود که بالاخره مرد به زندان افتاد. غافل از این که بازگشت مرد از زندان مصائب و مشکلات بیشتری به همراه دارد و طبق باب بودن رسم مصالحه در میان ایرانیان، دعواهای پس از زندان به میانجی گری نزدیکان مبنی بر این که «برای تو پول نمی شود و بیا به بخشی از مبلغ بسنده کن» ختم می شود!
وی، با اشاره به این که حبس یا حبس زدایی کار را درست نمی کند، یادآور شد: در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1392 هم اقدامات تکمیلی و جرائم جایگزین لحاظ شده است تا زندان را کنار بزند و برای اصلاح فرد چیزهای دیگر به او آموزش دهند.
استادیار جامعه المصطفی، زوجین را به مطلع بودن از شروط ضمن عقد تشویق کرد و درباره این مساله که گاه در میان عموم مردم مطرح می شود مبنی بر این که ای کاش در ازدواج همه حقوق یکسان بود، هم توضیح داد: در قباله های ازدواج 13 شرط مهم جز شروط ضمن عقد و در ذیل عقدنامه است که در صورت امضا توسط زوجین لازمه اجرایی پیدا می کند؛ به عنوان مثال شرطی وجود دارد که در صورت امضای زوجین، نصف دارایی از زمان ازدواج به زن تعلق می گیرد. دادگاه ها هم با این امضا ملزم به اجرایی کردن آن هستند.
قرآن هیچ تشویقی به چند همسری نمی کند
موضوع چندهمسری که یکی از موارد طلاق و جدایی به شمار می رود و آمار تقاضای طلاق از سوی زوج را افزایش داده است، مساله دیگری بود که خبرنگار ایرنا نظر حجت الاسلام عندلیب را درباره آن جویا شد.
استادیار جامعه المصطفی با تاکید بر این که قرآن هیچ تشویقی به چند همسری نمی کند بلکه تنها یک اصل جواز است که بر شروطی مستدل می شود یعنی در قرآن تاکید می شود که اگر می ترسید عدالت را رعایت کنید، حق ندارید چند همسر بگزینید.
وی ادامه داد: نکته ای مهم که اکثر قریب به اتفاق مردان ایرانی بر آن اذعان دارند و می دانند که نمی توانند عدالت را رعایت کنند. خداوند هم در آیات دیگر می فرماید می دانم شما نمی توانید عدالت را اجرا کنید پس یک زن داشته باشید.
حجت الاسلام عندلیب با اشاره به این که تصریحات قرآن دیده نمی شود و جوری مطلب را بیان می کنند که قرآن حکم به چند همسری داده است، اظهار داشت: اسلام تشویق ندارد بلکه در آیات دیگر می گوید تک همسری ایده ال شما است؛ موضوعی که مرحوم شهید مطهری هم آن را بیان می کند.
برچسب‌ها
حوزه علمیه طرح حذف زندان برای مهریه قم ازدواج جامعه المصطفی العالمیه

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/238281/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظه صحیح اعلام شدن گل دوم رئال مادرید و انفجار سکوهای برنابئو

وزیر ورزش: صداوسیما باید حق پخش را بدهد

خلاصه بازی رئال مادرید 2 - بایرن مونیخ 1

صحنه بحث برانگیز و اشتباه عجیب داور!

رستگاری کهکشانی‌ها با کامبک 3 دقیقه‌ای؛ رویای فینال تمام آلمانی بَر باد رفت

عکس‌های دیدنی از پارک لاله 90 سال پیش/ تصاویر

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

اشتباه نویر رئال رابه گل تساوی رساند

گل دوم رئال که مشکوک بود ولی پذیرفته شد

بررسی صحت گل دوم رئال مادرید با شبیه سازی زمین

گزارش زنده: رئال مادرید 2-1 بایرن مونیخ

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

جو سکو های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، لحظاتی قبل از شروع بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

نامه رسمی پرسپولیس با اشاره به استقلال!

اولین تلاش هری کین در نیمه دوم بی نتیجه ماند

دو سیو دیدنی نویر اجازه ورود توپ رئال را نداد

شور و هیجان حفیظ دراجی، گزارشگر معروف عربی هنگام گزارش بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

گزارش زنده: رئال مادرید 0-1 بایرن مونیخ

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

اجرای زنده آهنگ «زخم کاری» با صدای بهنام بانی

اجرای قطعه پرطرفدار «دسپاسیتو» توسط نوازنده اکوادوری رائول تورس

گوناگون/ راهکاری برای خواندن سریع نمازهای قضا

بهار کتاب آغاز شد؛ گشایش درهای نمایشگاه بین‌المللی به روی مردم

رئیسی، سرپرست سازمان ملی سنجش را منصوب کرد

جزئیات بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

گزارشی از جشنی بزرگ با حضور 12000 دختر ایرانی و رئیس‌جمهور

سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد؛ ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان چه بود؟

تصاویری پربازدید از شانه کردن موهای یک میمون جلوی آینه

زندگی بزرگان/ نامه شیر صحرا به صدام و اسارت فرمانده بعثی

نماهنگ بابا رضا 2 منتشر شد

روش متفاوت روستاییان هندی برای طبخ آبگوشت زغالی

شیک ترین چیزکیک توت فرنگی مخصوص مهمانی ها

عوامل خطرِ «زوال عقلِ زودرس»

آقایان عزیز با این روش‌ها از موهایتان مراقبت کنید!

طرز تهیه‌ی آش یخ؛ یک غذای ساده و خوشمزه

قوانین قهر زن و شوهری!

مصرف روزی نیم قاشق از این روغن معجزه می‌کند

نگاهی به برنامه صداتو و استعدادیابی آن؛ فرصتی برای دیده شدن