آریا بانو

آخرين مطالب

جایی که خدا راستگویی را دوست ندارد گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شبستان / یکی از مصائب زندگی بشر که درگیری ها و مشغله های دنیای امروز آن را تشدید کرده، نزاع و دعوا است که باعث دور شدن قلب ها از یکدیگر و قطع ارتباط ها و به تعبیر عامیانه قهر می شود. این در حالی است که آیات و روایات ما را بشدت از قهر و نزاع پرهیز داده اند و آثار سوئی برای آن برشمرده اند چنان که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «ای اباذر! بپرهیز از دوری کردن از برادرت. زیرا که عمل انسان با قهر پذیرفته نمی شود.»( بحار الانوار، ج 74، ص 72)
و نیز از آن حضرت(ص) است که «ای اباذر! نهی می کنم تو را از قهر کردن و دوری نمودن اگر چه ناچاری دوری مکن برادرت را بیش از سه روز تمام. پس هر کس بمیرد در حال دوری کردن از برادرش آتش به او سزاوارتر باشد.»(همان)
اما علی رغم این توصیه ها و سفارش های اکیدی که بر پرهیز از قهر و دوری از یکدیگر در آموزه های دینی روایی شده است اما باز هم برخی از ما به آن مبتلا هستیم در این میان اما هستند کسانی که نسبت به آشتی دادن مومنان اهتمام دارند و می کوشند تا سایه نزاع و اختلاف را کمرنگ کرده و قلوب مومنان را به هم نزدیک کنند.
این اقدام در آموزه های دینی اجر و ثواب بسیار دارد و منشا برکات فراوان می شود، چنان که رسول خدا(ص) می فرمایند: «اصلاح و سازش میان مسلمانان برای انسان بالاترین صدقه و احسان به شمار می‌آید.» (مواعظ عددیّه، ص ١٩)
امام کاظم(ع) نیز درباره فضیلت برقراری صلح و آشتی میان مومنان فرموده اند: «خوشا به حال کسانی که میان مردم صلح و آشتی می‌دهند. آنان هستند که در روز قیامت مقربان درگاه الهی خواهند بود.»(تُحف‌العقول، ص ٤١٤)
و از مولای متقیان امام علی (ع) است که فرمودند: «اصلاح و سازش دادن میان مسلمانان از تمام نمازها و روزه‌های (مستحبی) بالاتر است.» (نهج‌البلاغه، نامه ٤٧)
مهم آنکه اگرچه دروغ از رذایل مذموم اخلاقی و گناهان کبیره است اما در موضوع صلح و آشتی دادن بین دو نفر مذموم تلقی نمی شود، چنان که رسول خدا(ص) فرمودند: «براستى که خداوند دروغى را که باعث اصلاح باشد دوست مى دارد و راستى را که موجب فساد گردد، دشمن مى دارد.» (وسائل الشیعه ج12، ص252، ح16229)
واسطه آشتی شوید
حجت الاسلام والمسلمین شیخ «حسین انصاریان» در سخنانی با عنوان «واسطه آشتی شوید»، اظهار کرد: امیرالمومنین(ع) شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان همه فرزندان را فراخواندند و آنها دور بستر ایشان جمع شدند، حضرت(ع) خطاب به فرزند بزرگ شان فرمودند: حسن جان! تو را سفارش می کنم و به تمام زن و فرزند و دختران و پسران دیگر و هر چه از نسل من تا قیامت به وجود می آید و هر کس که این وصیت من به او برسد: «همه به حبل الهی یعنی قرآن چنگ بزنید».
این استاد اخلاق ادامه داد: این یعنی با قرآن زندگی کنید، اقتصاد، ازدواج، معاشرت، برخورد و رفت و آمدتان قرآنی باشد چراکه قرآن برای زندگی سالم دستورات کامل عرضه کرده است.
وی تصریح کرد: سپس حضرت(ع) فرمودند: از رسول خدا(ص) شنیدم که فرمودند: اگر بین دو خانواده و دو نفر را که درباره مسائل مختلف دعوا دارند، اصلاح کنید از همه نمازها و روزه ها برتر است. چقدر قرآن، پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) اصرار دارند که دعوا و نزاع نکنید و دچار اختلاف نشوید و جار و جنجال بین خودتان راه نیندازید.
حجت الاسلام انصاریان اضافه کرد: بنابر روایات اگر یک نفر آتش دعوا را بخواباند، همین یک عمل از کل نمازها و روزه هایش افضل است. حضرت امیر(ع) فرمودند: این نزاع های خانوادگی و آتش هایی که افروخته می شود و این زشت کاری های بین افراد هم نابودکننده دین نزاع کنندگان است و هم رابطه آنها را با خدا قطع می کند.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از رسول خدا(ص) تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند: شما را خبر ندهم به کاری که منزلت و ارزش آن از روزه و نماز و صدقه دادن بیشتر است، بین آنها که دچار نزاع اند، اصلاح کنید آنها که دعوا کرده و آشتی نمی کنند رابطه خود را با دین قطع می کنند.*
بنابر آنچه بیان شد اصلاح و آشتی برقرار کردن بین افرادی که دچار اختلاف و نزاع هستند علاوه بر برکات و آثار فردی، بر جامعه و زندگی دنیایی و اخروی هم تاثیر شگرف دارد آنچنان که به تصریح روایتی نبوی صدقه زبان، وساطت کردن در (رفع حوایج) مردم و تلاش برای خاموش کردن فتنه و یا صلح و آشتی دادن میان دیگران است.
امروز در عصر غیبت امام عصر(عج) که از راهبری و اصلاح گری ایشان به ظاهر محرومیم بر منتظران ظهور ایشان است که برای اصلاح امر بین یکدیگر تلاش کرده و با تمرین سبک زندگی منتظرانه و آراستن خود به مولفه های انتظار ناب از این طریق، اینچنین مسیر حرکت به سوی ظهور را هموار کرده و سرعت ببخشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/236622/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفتارهایی که از پدر و مادر به ارث می بریم

چرا بعد از یک روز پراسترس نمی توانیم شب راحت بخوابیم؟

درمان افسردگی با قارچ‌های جادویی

آیا زنان خودخواه‌تر از مردان هستند؟

سنگ صبور بودن هم اندازه دارد!

ویژگی هایی که باعث می شوند افراد مجذوبمان شوند

اختلال خود زشت پنداری! مهربان‌تر به آینه زل بزن

مراقب درون‌گراها باشید

راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم

لطفا زندگی تان را پس بگیرید

هنردرمانی؛ درمان اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی

آیا خسیس بودن می تواند نشانه بیماری ذهنی باشد؟

وسواس و صدماتی که به روان خانم ها می زند!

10 راهبرد برای افزایش بهره‌وری مغز

انجام این کارها بعد از شکست عشقی، ممنوع!

با خجالتی بودنمان چه کنیم؟

آیا افراد باهوش، مضطرب‌تر از بقیه هستند؟

اگر خبر بد دارید، یک راست بروید سر اصل مطلب!

کی باید مشاوره برویم؟

مواد غذایی که به شما کمک می کند با افسردگی فصلی مقابله کنید

عذرخواهی کردن زیاد، خوب است یا بد؟

چگونه احساس تنهایی به سلامتی آسیب می‌زند؟

اضطراب را بدون دارو دور کنید!

10 راه برای کمک به کسی که قصد خودکشی دارد

بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از کجا می‌آید؟

چطور جلوی احساس حسادت خواهر و برادرها را به یکدیگر بگیریم؟

پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی راجع به شما چه می‌گویند؟

باز یافتن آرامش بعد از دعوا با این روش در 10 دقیقه!!

زلزله با سلامت روان ما چه می‌کند؟

از ایده‌های بزرگ‌تان نترسید

گفتن این جملات پس از 40 سالگی، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنیم؟

9 راهکار فوری برای افزایش انرژی روزانه

چگونه بر احساس افسردگی غلبه کنیم؟

هنگام استرس، تصمیم بگیریم یا نگیریم؟

مشخصاتی که باعث می‌شود یک نفر قربانی دستکاری روانی شود

آسیب های وابستگی به شبکه های اجتماعی

افسردگی، بیماری یا سرخوردگی؛ مشکلات جوانان چیست؟

قول‌هایی که زنان باهوش به خود می‌دهند

علائم هشداردهنده بی اشتهایی عصبی

آسیب افسردگی برای مغز چگونه است؟

چرا گاهی لازم است تنها باشیم؟

راهکارهایی برای تقویت تمرکز

لرزش دست را با این دمنوش‌ها درمان کنید

چگونه شخص معتبری به نظر برسیم؟

«مه مغزی» و حس مبهم آن چیست؟

جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی؛ مردود یا قبول؟

یک ترفند ویژه برای کنترل خشم

افسردگی‌های زنانه را بیش‌تر بشناسیم

کسب و کارم شکست خورد، حالا چه کار کنم؟