آریا بانو

آخرين مطالب

چه شد که «منطقه پرواز ممنوع» در شهرهای بدون سینما اکران شد؟ فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / می‌دانید سینمای ایران، در عین کیفیت بالای فیلم‌ها و آوازه آن در جهان، مخاطبان چندان فراگیری ندارد. جمعیت زیادی از مردم ایران که در روستاها، شهرها و شهرستان‌های کوچک زندگی می‌کنند، به سینما دسترسی ندارند و به کلی از دایره مخاطبان آن خارج‌اند. با این حال، از 2-3 سال پیش، سازمان سینمایی با ایجاد طرح سینماسیار، سعی داشته تا حدی، این مشکل را رفع کند؛ اگرچه هیچ‌گاه سینماگران، این طرح را جدی نگرفته‌اند. برای اولین بار، سازندگان فیلم سینمایی «منطقه پرواز ممنوع»، به طور جدی روی این طرح سرمایه‌گذاری و با استفاده از تبلیغات مناسب و شبکه اکران‌کننده‌های جشنواره مردمی عمار، سعی کرده اند این فیلم را در دسترس مخاطبانی تازه قرار دهند؛ در شهرهایی چون تالش، نهاوند، درچه، فیروزان، رامهرمز، شهمیرزاد، تفت، سوادکوه و... . همین حالا اگر به صفحه مربوط به فیلم «منطقه پرواز ممنوع» در آدرس ekran.ammaryar.ir مراجعه کنید، آمار و اطلاعات مربوط به جزئیات نمایش این فیلم در شهرهای بدون سینما، به صورت آنلاین، در دسترس است. تا عصر دیروز 45 هزار و 594 نفر در 339 سئانس، «منطقه پرواز ممنوع» را از طریق سامانه سینماسیار تماشا کرده‌اند. در ادامه، گپ‌وگفت خراسان را با حامد بامروت نژاد تهیه‌کننده «منطقه پرواز ممنوع» می‌خوانید:
چه شد که اکران «منطقه پرواز ممنوع» را در شهرهای بدون سینما، به طور جدی پیگیری کردید؟
می‌دانید حدود 900 شهر ایران، سینما ندارد و یکی از دلایل عمده‌ای که باعث شده کل مخاطبان سینمای ایران، به 3-4 درصد مردم کشور محدود شود، نبود زیرساخت سینماست. انگار سینمای ایران، قناعت خیانت‌کارانه‌ای به همین 3-4 درصد مخاطبش دارد؛ گویی دوست ندارد این گستره مخاطب را توسعه دهد. این در وجوه مختلف سینمای ایران دیده می‌شود؛ از زیرساخت گرفته تا قیمت بلیت. گاهی دوستان به ما می‌گفتند شما در شهرهای بدون سینما، قیمت بلیت را نیم‌بها در نظر می‌گیرید. من در پاسخ می‌گفتم قیمت بلیتی که شما در نظر می‌گیرید، دو برابر وسع مخاطب است. با چه سازوکاری به این نتیجه رسیده‌اید که قیمت بلیت باید 15-20 هزار تومان باشد؟ قاعدتاً دهک خاصی از جامعه می‌تواند تفریحی داشته باشد که برای یک خانواده 4 نفره، با احتساب هزینه‌های رفت‌وآمد، پارکینگ و خوردوخوراک، 100-150 هزار تومان هزینه کند. چرا بقیه دهک‌ها دیده نمی‌شوند؟ انگار سینمای ایران در سازمان دهی خودش دوست ندارد از این 3-4 درصد مخاطب، فراتر برود و مخاطب بیشتری را جذب کند. در خصوص گونه هم همین طور است. اکران در شهرهای بدون سینما، تلاشی است برای این که بتوانیم مخاطبان بیشتری را نسبت به آن 3-4 درصد معمول، به سینما بیاوریم.
عنوان «ستاد اکران مردمی» که در خبرها به آن اشاره شده، شامل چه کسانی است؟
«ستاد اکران مردمی» عنوان جمعی است که فیلم مماس با دغدغه‌های آن‌هاست و علاوه بر این که خودشان فیلم را می‌بینند، حاضر شده‌اند تا فیلم را برای آدم‌های بیشتری نمایش دهند از جمله آن‌ها، اکران‌کننده‌ها یا به اصطلاح سینمایی «سینمادارها» هستند. مثلاً سینمادار ما در شهر میاندوآب در استان آذربایجان غربی، یک خانم معلم است یا در پاریز کرمان، امام جمعه شهر است! قشری که ذهنیت عمومی درباره آن‌ها، این است که در برابر سینما، گارد دارند و آن را قبیح می‌دانند. اما این طور نیست، اگر در فیلم خود، آن‌ها را به رسمیت بشناسید و مماس با دغدغه‌های آن‌ها حرکت کنید، امام جمعه هم می‌شود سینمادار، فیلم پخش می‌کند و 800 نفر مخاطب جمع می‌کند.
سینما سیاری که با استفاده از آن، فیلم را نمایش می‌دهید، چه دستگاهی است و چه کیفیتی دارد؟
سینماسیار، مشتمل بر یک دستگاه ویدئو پروژکتور خوب و سینمایی، یک هارد حاوی نسخه دی‌سی‌پی (رمزگذاری‌شده و غیرقابل کپی) فیلم، یک پرده بزرگ و دو باند صوتی است. کاملاً امکانات یک سینما که با یک خودروی سواری هم قابل حمل است.
این تجهیزات متعلق به کیست؟
تعدادی متعلق به انجمن سینمای جوانان، بخشی دیگر متعلق به مؤسسه راوی فیلم وابسته به بسیج و دو دستگاه هم متعلق به مجموعه جشنواره عمار است. اکران توسط سینماسیار، برای فیلم‌های دیگر هم هست اما در خصوص «منطقه پرواز ممنوع»، کاملاً هم‌تراز و هم‌پایه امکانات سینمایی ماست و اکران در شهرهای بدون سینما را حاشیه‌ای و تزیینی نمی‌بینیم. برای رسیدن به یک میلیارد نیز تلفیق این دو برای ما مهم بود. در خصوص فیلم‌های دیگر، معمولاً بعد از اکران رسمی در سالن‌های سینما، اکران سینماسیار شروع می‌شود اما برای «منطقه پرواز ممنوع» کاملاً همزمان این اتفاق افتاد.
دقیقا چند دستگاه در اختیار دارید؟
حدود 60 دستگاه.
در چه مکان‌هایی اکران می‌کنید؟
هر جایی که زیرساخت مناسبی داشته باشد، یعنی سالنی با نور مناسب و صندلی.
وجود صندلی مهم است؟ چون در جشنواره عمار، بسیار اتفاق می‌افتد که نمایش فیلم در مسجد انجام می‌شود و مخاطبان روی زمین می‌نشینند.
نه لزوماً. مثلاً در دلگان استان سیستان و بلوچستان، فیلم به مدت دو روز و برای حدود 800 نفر اکران شد و در آن نمایش‌ها، مخاطبان روی زمین می‌نشستند. ما تجهیزات پخش را فراهم می‌کنیم، امکانات سالن دیگر به توان آن شهر بستگی دارد. شهری سالن مجهز و دارای صندلی دارد ولی در شهری دیگر، در یک حسینیه نمایش داده می شود. اما عجالتاً سعی کرده‌ایم کیفیت پخش را در سطح مناسبی نگه داریم. در جشنواره عمار، نسخه به هر مسجدی داده می‌شد و با هر امکاناتی، پخش می‌شد که خب گاهی هم کیفیت مطلوب نبود اما برای «منطقه پرواز ممنوع» کیفیت را حفظ کرده‌ایم.
انجمن سینمای جوان و راوی فیلم از عواید بلیت‌فروشی سهم می‌برند؟
توافقی وجود دارد؛ درصدی را آن دو مؤسسه برمی‌دارند، درصدی را نیز شخصی که تبلیغ می‌کند. به طور کلی متغیر است اما نسبت به پخش سینمایی معمول، برای تهیه‌کننده به‌صرفه‌تر است.
در هر شهر چند اکران دارید؟
کاملاً متغیر است و به تقاضا بستگی دارد.
سینمادار هم از بلیت‌فروشی سهم می‌برد؟
بستگی دارد. گاهی بدنه مردمی است و به صورت انگیزشی پای کار هستند. گاهی هم خود اپراتور دستگاه سینماسیار است که سهم می‌برد.
قیمت بلیت چقدر است؟
متغیر است، کاملاً بنا بر توان شهر. برای رفتن این دستگاه به شهرستان‌ها، باید حدنصاب مشخصی تأمین شود تا حضور دستگاه به صرفه باشد. گاهی اکران‌کننده تعداد مخاطب را بالا می‌برد، در نتیجه قیمت بلیت پایین می‌آید و گاهی برعکس.
این اقدام ظرفیت جدیدی را به سینمای ایران اضافه می‌کند. اگر برای بقیه فیلم‌های روی پرده، درخواستی باشد، آیا اجازه دسترسی به آن را می‌دهید؟
به طور کلی، سعی داریم این سازوکار، موردی نباشد، توسعه پیدا کند و برای فیلم‌های دیگر هم انجام شود. می‌خواهیم تجربیات، سازوکارها و خلاقیت‌ها فقط صرف یک فیلم باقی نماند و به فیلم‌های دیگر هم منتقل شود. قصدش را داریم ولی برای سازوکارش باید به نتیجه رسید. الان درگیر هستیم تا خودمان بدانیم موجودی که دارد خلق می‌شود، چه امکاناتی دارد و چه آینده‌ای می‌شود برای آن متصور بود. قطعا قصدمان این است که این را محدود به یک فیلم نکنیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/232661/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

تصویر دیده نشده لیلا اوتادی 17 سال پیش در کنار زنده یاد داریوش مهرجویی

شرایط دریافت دسته چک باز هم تغییر کرد/ خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی نژاد در استانبول

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند

فقط صدای رضا عنایتی!

نماینده ایران در فینال غرب آسیا زنده ماند

شکایت پرسپولیس از سپاهان به دلیل اهانت به بانوان

سند برکناری علی خطیر از مدیریت استقلال

معمای عجیب: این 500 نفر از بیمار‌ی‌ قلبی و دیابت در امانند

ابداع صفحات خورشیدی خم شونده و قابل شستشو

شاعرانه/ بگو به باران ببارد امشب

علیرضا بیرانوند بدون مصاحبه با خبرنگاران، ورزشگاه آزادی را ترک کرد

صحبتهای محمد کریمی کاپیتان سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

صحبتهای امید نورافکن بازیکن سپاهان در پایان بازی با پرسپولیس

پورموسوی: تیم ما به جدول برمی‌گردد

نوری: متاسفانه 2 امتیاز از دست دادیم

باقری: کیفیت بازی‌های قبلی را نداشتیم

سحرخیزان: نتیجه‌ای که لایقش بودیم را نگرفتیم

شوت دمبله از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

مورایس: پرسپولیس از بهترین تیم های لیگ است

زنده: همراه با تحولات ناگهانی در استقلال

دیدار الناز حبیبی و جواد عزتی در مشهد عاشقانه شد

ویدئویی جالب از بحث جومونگ و سوسانو وایرال شد

چهره‌ها/ حس مادرانه شبنم قلی‌خانی