آریا بانو

آخرين مطالب

بخش طنز «فوتبال برتر»؛ #با_هاشم بیشتر می‌خندیم اگر... فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / برنامه تلویزیونی «فوتبال برتر» که در فصل جدید فوتبالی، به عنوان ضمیمه تحلیلی شبکه 3 بر وقایع فوتبال ایران، دوشنبه‌شب‌ها روی آنتن می‌رود، آیتمی هفتگی با عنوان «#با_هاشم» تدارک دیده که حاوی گفت‌وگوهای کمیک هاشم بیک‌زاده فوتبالیست بازنشسته، با اهالی فوتبال ایران، در فضایی سرخوشانه است. اصل تولید آیتم ثابت گفت‌وگومحور طنز، ایده چندان جدیدی نیست، در برنامه‌های ورزشی تلویزیون‌های بین‌المللی نظایر مختلفی دارد. حضور #با_هاشم، تنوع «فوتبال برتر» را بالا می‌برد و زمان خوبی برای تنفس مخاطبانی است که ترجیح می‌دهند برای چند دقیقه، حواشی منفی فوتبال را کنار بگذارند و لحظات مفرحی را تجربه کنند. سایه روشن #با_هاشم را بررسی می‌کنیم.
انتخاب مناسب مجری
هاشم بیک‌زاده چه در زمین فوتبال و چه بیرون از آن، آدم خوش‌خنده‌ای است. اگرچه شاید چندان بامزه نباشد، اما با میمیک نسبتاً ساده‌ای که دارد، از جهاتی مناسب این آیتم است. به نظر نمی‌رسد شیطنت فردی مثل محمدحسین میثاقی را داشته باشد، اما در مقابل، نوعی سادگی دارد که در زمان‌های بسیاری، به یاری آیتم #با_هاشم می‌آید. بیک‌زاده به علاوه، آدم باظرفیتی هم هست؛ خودش را هدف شوخی قرار می‌دهد و با شوخی‌هایی نیز که مهمان درباره‌اش می‌گوید، همراهی خوبی دارد و کلاً ماجرا را با خنده برگزار می‌کند؛ مثل گفت‌وگو با علیرضا منصوریان.
زمان طولانی
یکی از نقاط ضعف آیتم #با_هاشم، مدت زمان آن است که معمولاً از 9 دقیقه بیشتر بوده و گاهی مثل برنامه این هفته، تا 13 دقیقه طول می‌کشد. می‌دانید زمان رایج یک آیتم برای مجله‌های 2-3 ساعته تلویزیونی، حدود 3 تا 6 دقیقه است؛ بنابراین زمان 8-10 دقیقه‌ای برای یک آیتم زیاد محسوب می‌شود؛ آن هم آیتم سرگرمی (فان) که نمک برنامه است و نباید جای گفت‌وگوهای اصلی «فوتبال برتر» را بگیرد. شاید بهتر باشد میثاقی و دوستان، این آیتم را به دو بخش تقسیم کنند؛ مشابه کاری که او در «فوتبال 120» انجام می‌داد و آیتم سرگرمی را معمولاً در دو بخش تهیه می‌کرد. این اتفاق به ضرباهنگ برنامه هم کمک خواهد کرد.
سؤالات ضعیف، تدوین ضعیف‌تر
ضعف دیگر #با_هاشم، پرسش‌های هاشم بیک‌زاده از مهمانان است. مثلاً در گفت‌وگوی دو هفته پیش با ناصر محمدخانی، همان ابتدا از او پرسید: «چی شد که به فوتبال علاقه‌مند شدی؟» پاسخ محمدخانی که نکته خنده‌داری هم نداشت، حدود یک دقیقه از کل آیتم 9 دقیقه‌ای را تشکیل داد. اهالی برنامه چندین ساعت برای تولید آیتم وقت صرف کرده‌اند و مهمان خانه این فوتبالیست پیش کسوت شده‌اند، احتمالاً حداقل نیم ساعت هم ضبط داشته‌اند، اما ورودیه جذابی تدارک ندیده‌اند. در قسمت‌های دیگر، گاهی دیده می‌شود که هاشم بیک‌زاده به تلفن همراهش نگاه می‌کند و معلوم می‌شود که پرسش‌ها از قبل جایی نوشته شده و بداهه نیست. بنابراین می‌توان حدس زد که تحقیق مناسبی برای یافتن زوایای احتمالاً بامزه زندگی مهمان انجام نشده است. اگرچه این ضعف در گفت‌وگوی این هفته با سوشا مکانی به چشم نخورد و این قسمت، جزو گفت‌وگوهای خوب #با_هاشم بود.
فقط خاطره‌بازی؟
آیتم طنز هاشم بیک‌زاده در «فوتبال برتر»، تقریباً درباره اتفاقات روز فوتبال ایران، واکنشی نشان نمی‌دهد. در حالی که فوتبال ایران، هرروز پر از متن و حواشی است که جان می‌دهند برای شوخی کردن، اما #با_هاشم انگار در خلأ تولید می‌شود. مثلاً در همین گفت‌وگوی اخیر با سوشا مکانی، هیچ اشاره‌ای به اتفاقات بازی این هفته تیمش با پرسپولیس نشد. این در حالی است که سوشا در این مسابقه، عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت و به عنوان بازیکنی که سال‌ها در پرسپولیس، اشتباهات زیادی مرتکب شده بود، ظرفیت‌های فراوانی برای شوخی‌های بامزه وجود داشت. برای جذاب‌تر شدن #با_هاشم، باید گفت‌وگوهای این آیتم، زنده‌تر باشد و تنها خاطره‌بازی کافی نیست.
مصطفی قاسمیان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/231482/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟! (قسمت اول)

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟ (قسمت دوم)

فواید داستان خواندن برای کودکان

بازی‌هایی که به اجتماعی‌شدن کودکان کمک میکند

راهکار هایی برای کم کردن وابستگی کودک

بگذارید بچه ها یه کم استرس هم داشته باشند!

وقتی کودک کابوس می‌بیند چگونه برخورد کنیم؟

بازی هایی برای درمان کمرویی کودکان

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیش از حد تلویزیون

از بلوغ زودرس کودک خود جلوگیری کنید

جملاتی برای آرام کردن کودک پرخاشگر

راه های تشخیص منطقی یا غیر منطقی بودن درخواست های کودکان

تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان

چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

با کودکی که اشتباهش را نمی پذیرد چه کنیم؟

توصیه‌هایی برای قبل از پدر شدن

چهار بازی مهارتی برای کودکان

وابستگی کودک را چگونه درمان کنیم؟

دلبستگی کودکان زیر دو سال را جدی بگیرید!

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟