آریا بانو

آخرين مطالب

ماجرای چند تصویر حیرت‌انگیز از حیات‌وحش گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / انجمن عکاسان طبیعت آلمان، هر سال خاص‌ترین، زیباترین و متفاوت‌ترین عکس‌های گرفته شده از طبیعت را در یک جشنواره بین‌المللی ارزیابی و آثار برگزیده را مشخص می‌کند.
پرونده امروز، مروری بر چند عکس برگزیده این جشنواره و یادداشت‌های عکاس‌هایش درباره ماجرای شکار وآن لحظه‌ها برای ثبت شان است.
رنگین‌کمانی از غبار!
به احتمال زیاد برای همه ما پیش آمده که بعد از بارش باران در روز‌های آفتابی به تماشای رنگین‌کمان بنشینیم، اما تصور رنگین‌کمانی که از غبار تشکیل شده برای بسیاری از ما باورنکردنی است. «گالیوم بیلی» درباره ثبت اتفاقی این عکس می‌گوید: «یک صبح پاییزی در وسط یک جنگل در نزدیکی دایره قطب شمال قدم می‌زدم. به منطقه‌ای پر از باتلاق رسیدم. آفتاب از قبل طلوع کرده بود، هوا بسیار سرد و سکوتی بیش از حد در آن‌جا حاکم بود. وقتی به حاشیه جنگل رسیدم، دیدم که انگار ابر‌هایی از غبار، از تپه‌ها بالا می‌رود. آن‌ها شکل و رنگ خود را مدام تغییر می‌دادند و لایه‌هایشان بر اثر برخورد با پرتو‌های نور خورشید از یکدیگر جدا دیده می‌شد. این صحنه تماشایی و خیره کننده پس از تنها 10 دقیقه به پایان رسید و آسمان صاف شد!»

انعکاس ابر‌ها روی آب دریاچه!
یکی از خاص‌ترین عکس‌های برگزیده در این جشنواره، مربوط به تصویری است که گیج‌کننده‌تر از بقیه به نظر می‌رسد! شاید شما هم بپرسید الان آسمان، وسط جنگل دقیقا چه می‌کند؟ «فرد زاکک» درباره این عکس و دردسر‌های گرفتنش می‌گوید: «این عکس در جنوب استونی گرفته شده و دریاچه تقریباً گرد جنگلی را نشان می‌دهد که ابر‌های آسمان را در خودش منعکس کرده است. من قبلاً تصویری مشابه همین را در یک مسابقه عکاسی استونی دیده بودم و خیلی دلم می‌خواست خودم از این دریاچه دیدن کنم. همراه پدرم به آن‌جا رفتیم و موفق شدیم یک هواپیمای دو نفره را برای گرفتن این تصویر، اجاره کنیم. وقتی بالای دریاچه رسیدیم، برای ثانیه‌هایی محو دریاچه شدم و کلا یادم رفت برای گرفتن عکس به آن بالا رفته‌ام! الان هم که شما دوباره این تصویر را نگاه کنید، همان حس و حال من را تجربه خواهید کرد.»

گربه‌ای با چشم‌هایی شبیه شبح!
شاید شما هم بعد از دیدن این عکس، احساس ترس کنید، اما عکاس با جرئت زیادی موفق به ثبت آن شده، چون گربه‌ای که در تصویر می‌بینید، به هیچ وجه یک گربه معمولی نیست! «بلانسو منزدابل» درباره این عکس می‌گوید: «اوایل امسال از پارک طبیعت «سیرا» در اسپانیا دیدن می‌کردم و به دنبال خطرناک‌ترین گونه گربه‌های وحشی به نام «سیاه گوش پردینوس» در اروپا بودم که فقط در این پارک، پیدا می‌شود. یک شب، سیاه گوشی را درست کنار جاده کشف کردم. این حیوان به سختی به من توجه می‌کرد و حتی چراغ‌های جلوی خودروی من هم توجه‌اش را جلب نمی‌کرد! عکس‌های زیادی گرفتم، اما فقط در این عکس چشمان سیاه گوش مانند شبح روشن دیده می‌شود.

استراحت پرنده در هوای برفی!
شاید شما هم بعد از دیدن این عکس، محو دانه‌های برف روی برگ‌های درخت شده باشید، اما زیبایی این عکس، به پرنده‌ای است که در نگاه اول، توجه‌تان را جلب نمی‌کند! «کارلوس پرز ناوال» درباره ثبت این عکس می‌گوید: «در نزدیکی پاناما مشغول عکاسی در یک جنگل با هوای برفی و بارانی بودم. یک صبح مه آلود ناگهان متوجه شدم پرنده‌ای روی شاخه‌های درخت در حال استراحت است. من آن را از بالای سکوی بازدیدکنندگان در هتل‌مان کشف کردم، اما بعد از این‌که چند عکس در سطح چشم گرفتم، فکر کردم ممکن است از قسمت زیر، چشم‌انداز بهتری داشته باشم؛ بنابراین یک طبقه پایین رفتم تا از پرنده در کنار شاخ و برگ‌های زیبا در فضای مه‌آلود عکس بگیرم که دستاورد بسیار بهتری داشت.»

فلامینگوی جوراب‌پوش!
«جاسپر داوست» یک دام پزشک است که به صورت حرفه‌ای عکاسی نمی‌کند، اما با ثبت این تصویر از او در مسابقه انجمن عکاسان آلمانی تقدیر شده است. او در این باره می‌گوید: «این جوراب‌ها را خودم به دلیل آسیب‌دیدگی شدیدی که برای پای این فلامینگو اتفاق افتاده بود، دوخته‌ام. هنگامی که عفونت روی پا‌های او بدتر شد، او را معالجه و برای سرعت بخشیدن به روند بهبودی، یک جفت جوراب مخصوص پا‌های این پرنده درست کردم. نکته جالب این عکس، ثبت نگاه جالب او به جوراب‌هایش درست لحظاتی بعد از پوشیدن آن‌ها برای اولین بار است.»

«پوما» در حال شکار «گواناکو»!
«اینگو آرندت» که این عکس را ثبت کرده، می‌گوید: «برای گرفتن این عکس بیش از هفت ماه را در بیابان پاتاگونیا گذراندم. بیابان پاتاگونیا از نظر گستردگی، چهارمین بیابان بزرگ جهان است. من تصمیم گرفته بودم تا چنین عکسی را شکار کنم. با وجود سرعت شدید باد و هوای بسیار سرد، ساعت‌ها پشت صخره‌ها پنهان می‌شدم و بعضی روز‌ها تا 20 کیلومتر پیاده‌روی می‌کردم. تلاش‌هایم منجر به گرفتن عکس‌هایی شد که قبلاً مستند نشده بودند و مهم‌ترین‌شان هم تصویر شکار گواناکو توسط پوما بود.»

نبرد مورچه‌ها برای ازدواج!
تیتان، بزرگ‌ترین نژاد مورچه‌های شناخته شده در دنیاست که جزو بزرگ‌ترین حشرات جهان هم محسوب می‌شود. «اسوتلانا ایوانکو» درباره این عکس جالب که در روسیه ثبت کرده، می‌گوید: «بعد از یک سری مطالعات درباره این موجود، می‌دانستم رفتار آن‌ها برای چند هفته در ماه ژوئن، بسیار جالب و شگفت‌آور است. این ماه، زمانی است که نر‌ها مجبورند برای به دست آوردن زنان یا به عبارت دیگر، ازدواج با مورچه‌های ماده با هم جنس‌های خود بجنگند! این اتفاق فقط در جنگل‌های بلوط قدیمی اتفاق می‌افتد و من این عکس را در منطقه ورونهژ روسیه گرفته‌ام. آن‌جا دیدم که ده‌ها حشره با هم رقابت و انگار ماده‌ها با تماشای این نبردها، مراحل دادرسی را دنبال می‌کنند و سپس انتخاب خود را انجام می‌دهند!»

حمله 101 تمساح به لاشه اسب‌آبی!
«ایگانیکو مدم»، یکی از عکاس‌های معروف ایتالیایی است که تصاویری خیره کننده از طبیعت را ثبت کرده است. او درباره ماجرای این عکس می‌گوید: «لاشه این اسب آبی که احتمالاً به یک علت طبیعی مرده بود، مدت طولانی در دریاچه نماند چراکه من مشاهده کردم بعد از گذشت تنها سه روز، چیزی از بدن بزرگش روی آب باقی نماند. این عکس را از رودخانه لوانگوا در شرق زامبیا گرفتم، درست در لحظات ابتدایی که تمساح‌ها به سمت لاشه این اسب‌آبی حمله‌ور شدند. در ضمن نتیجه تلاش من برای شمارش تمساح‌های موجود در این تصویر به سرانجام نرسید، چون هر ثانیه تغییر می‌کرد، اما به هر حال بیش از 101 تمساح در این عکس دیده می‌شوند.»

یک میمون پس از توفان!
«مارکو گایوتی» لحظاتی بعد از وقوع توفانی در اتیوپی به طبیعت رفته و این عکس را شکار کرده است. او در این باره می‌گوید: «گلادا‌ها تنها گونه میمون‌های جهان هستند که از علف‌ها تغذیه می‌کنند. آن‌ها بومی کوه‌های اتیوپی هستند. نکته جالب این تصویر که مشابه آن به ثبت نرسیده بود، نشان دادن استراتژی و شیوه تغذیه آن‌هاست. گلادا‌ها دسته‌هایی از چمن را از ریشه بیرون می‌کشند، ساقه‌ها را مرتب کنار هم قرار می‌دهند و سپس آن‌ها را می‌خورند.»

دنیای قورباغه‌ها در زیر آب!
تماشای دنیای زیر آب، همیشه برای انسان‌ها جذابیت‌های خاص خودش را داشته است. «مانوئل پلایکنر» درباره ثبت این تصویر متفاوت می‌گوید: «سال‌هاست که در فصل تخم‌ریزی قورباغه‌ها برای عکاسی به سواحل می‌روم، اما این‌بار به دنبال عکاسی از زیر آب‌ها بودم. انتظار می‌رود که اولین شب‌های یخ بندان بدون بارش باران، قورباغه‌ها شروع به تخم‌ریزی کنند. در دریاچه «تیرول جنوبی» در ایتالیا جا‌هایی وجود دارد که این حیوانات به صورت گسترده جمع می‌شوند و در آن جا می‌توانستم این منظره را مشاهده کنم. متأسفانه، تعداد آن‌ها در برخی از این زیستگاه‌ها به شدت رو به کاهش است بنابراین امیدوارم این عکس به افزایش اشتیاق مردم به حمایت از این حیوانات و توجه بیشتر به طبیعت کمک کند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/229202/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ انسان های بازنده

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

تصویری تازه از پسر فرهاد مجیدی کنار پدر

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

دی‌بروینه حتی از جرارد و لمپارد هم بهتر است!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

خلاقیت منحصر بفرد نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مادرش / عجب بچه تخسیه

ستاره معصومی همسر سابق مهدی قایدی با یک استوری سکوتش را شکست / واقعیت تمام حرف و حدیث ها

آوازخوانی دلنشین منوچهر هادی برای دخترش سوفیا / عجب صدایی هم داره ؛ آقای کارگردان همه فن حریف ها

مادرانگی احساسی و عاشقانه به سبک مستانه مهاجر و دخترش نفس بازغی + ویدیو / خدا حفظتون کنه

آیا می شود داروی تاریخ گذشته و فاسد را مصرف کرد؟

یک بررسی: بیش از نیمی از جمعیت جهان تا سال 2050 در معرض بیماری‌های مالاریا و تب دنگی هستند

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

واردات خودروی مجانی و خیرات هم تاثیری بر بازار ندارد/ چرا خودروهای چینی در عراق ارزان‌تر از ایران است؟

شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس به طور کلی منتفی شد

جزئیات افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها | افزایش 40 درصدی قیمت کارخانه‌ای

اطلاعیه شورای رقابت درباره واقعی شدن قیمت خودرو/ فرمول افزایش قیمت خودروها اعلام شد

خودرو، طلایه‌دار افزایش قیمت در سال مهار تورم

صعود نوروزی قیمت خودرو

مصوبه افزایش قیمت خودرو وتو شد/ واکنش شورای رقابت به نامه مخبر

قیمت‌گذاری خودرو برعهده شورای رقابت نیست/ وزارت صمت می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند

ثبت‌نام خودروهای داخلی امشب تمام می‌شود/ برای ویرایش اشتباه نکنید