آریا بانو

آخرين مطالب

برنامه درسی غیرایدئولوژیک وجود خارجی ندارد! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / معاون طراحی و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه درسی غیرایدئولوژیک وجود خارجی ندارد، از ایدئولوژیک بودن تا ایدئولوژی‌زدگی برنامه درسی در ایران توضیحاتی داد.
حسن ملکی امروز در نشست تخصصی ایدئولوژی و برنامه درسی که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور برخی کارشناسان از جمله نعمت‌الله فاضلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمود مهرمحمدی عضو شورای عالی آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار‌ کرد: در جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از برخی کشورها احتیاج داریم به اینکه نسبت بین ایدئولوژی و برنامه درسی روشنتر، ابهامات برطرف و به سؤالات پاسخ داده شود تا در فضای شفاف به طراحی و تدوین برنامه درسی اقدام کرد.
وی افزود: برنامه درسی غیرایدئولوژیک نداریم و نمی‌توانیم برنامه درسی داشته باشیم که غیرایدئولوژیک بوده و آمیخته به نظام ارزشی نباشد، این محال است؛ هر نظریه‌ای مبتنی بر دستگاه فکری و فلسفی متولد و از آن دستگاه مجموعه نظام فکری و ارزشی تولید می‌شود که به مرکز فرماندهی و اتاق فکر مرئی و نامرئی تبدیل خواهد شد.
معاون طراحی و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: پائولو فریره یکی از نظریه‌پردازان برنامه درسی است که در الگوی نظریه انتقادی جای می‌گیرد، نام نخستین کتاب او آموزش ستم‌دیدگان بود و مطالعه این کتاب گویای آن است که یک فعال سیاسی با مسائل برخورد می‌کند و می‌خواهد از طریق برنامه درسی، ستم‌دیدگان را آزاد کند بنابراین از ایدئولوژی پیشرفت‌گرایی شاخه‌ای ایجاد و در برابر این ایدئولوژی موضع می‌گیرد و تأکید دارد توجه ایدئولوژی پیشرفت‌گرایی به کودک و تجربیات او به حد افراط رسیده و برهمین اساس از نیازهای اجتماعی بازمانده است به همین دلیل موضع‌گیری ایدئولوژیک کرده و نظریه بازسازی‌گرایی اجتماعی تولید می‌شود.
ملکی ادامه داد: روح برنامه درسی یک نظام هنجاری و ارزشی است، نوع نظام هنجاری فرق می‌کند چون منبعث از یک دستگاه فلسفی است و این دستگاه‌ها با هم متفاوت هستند؛ در جمهوری اسلامی ایران اگر بر پایه فلسفه تربیتی اسلام و ایدئولوژی اسلامی اقدام به طراحی و تدوین برنامه درسی کرده و آن را ترویج می‌کنیم متناسب با ادبیات برنامه درسی این کار درست است.
وی عنوان کرد: به طور طبیعی می‌توان یک دستگاه فلسفی را مطرح و تبیین کرد و نظام ارزشی منبعث از آن را مطرح و برنامه درسی را طراحی کرد؛ همانند برنامه درسی ملی کشور ما بنابراین تا اینجا می‌توان پذیرفت که در این کشور می‌توانیم فلسفه های متعدد و ایدئولوژی‌های گوناگون را مورد نقد قرار داده و بر پایه نظام ارزشی خود از برنامه درسی حرف بزنیم.
معاون طراحی و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: اما ایدئولوژی‌زدگی که مطرح می‌شود و می‌گویند برنامه‌های درسی ایران بدین شکل است در این رابطه باید بگوییم ایدئولوژیک بودن با ایدئولوژی‌زدگی متفاوت است و برنامه درسی باید ایدئولوژیک باشد اما زمانی که نسبت ایدئولوژی با برنامه درسی نامعقول شود، به سمت ایدئولوژی زدگی می‌رویم؛ صورت‌بندی ایدئولوژی باید با ادبیات برنامه درسی انجام شود.
ملکی مطرح کرد: ایدئولوژی به عنوان یک لباس باید به قامت برنامه درسی بیاید و اگر این کار صورت نگیرد دو اتفاق ناگوار پیش می‌آید و طراحان برنامه درسی به ایدئولوژی‌زدگی متهم می‌شوند، اگر لباس ایدئولوژی به پیکر برنامه درسی پُرو نشود و خیاطان که همان طراحان برنامه درسی هستند از میان کارشناسان متبحر نباشند، لباس ایدئولوژی از پیکر برنامه درسی بلندتر می‌شود و ما متهم می‌شویم که چرا فلان مباحث را در برنامه درسی مطرح می‌کنیم، بخشی از انتقادات به این دلیل است که بنده با آن کاملا موافق هستم.
وی تصریح کرد: حالت دوم این است که ایدئولوژی از قامت برنامه درسی کوتاه‌تر شود و اینجاست که بخش سرگردان برنامه درسی طعمه سایر ایدئولوژی‌ها شده و راه ورود برای ایدئولوژی‌هایی غیر از مبانی فلسفی مورد تأیید ما بازمی‌شود؛ به هرحال آنچه قطعی است و باید بپذیریم این است که برنامه درسی غیرایدئولوژیک وجود خارجی ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/226954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افسردگی فصلی چگونه روی ما تاثیر می گذارد؟

این علائم نشان می دهند، در یک خانواده‌ی سمی بزرگ شده‌اید

بهترین روش‌های رفع استرس و اضطراب

غلبه بر افسردگی، چگونه یک مدیر را قوی‌تر کرد؟

چگونه خشم خود را در خیابان کنترل کنیم؟

دروغ گویی موجب بیماری های جسمی هم می شود

نشخوار ذهنی تلفنی مطلقا ممنوع

چرا ایرانیان از رنگ های شاد استفاده نمی کنند؟

چگونه عادت‌های بد را ترک کنیم؟

چگونه رفتارمان پُر از اعتماد به نفس باشد؟

دلیل همیشه دیرکردن افراد چیست؟

اگر افسردگی و اضطراب دارید این خوراکی‌ها را نخورید

بیماری های روانی که قدرت فوق العاده ای به مغز شما می بخشند

اضطراب و دلهره پاییزی واقعی و قابل درمان است!!

با 10 راهکار عالی برای مقابله با احساسات منفی آشنا شوید

این موارد را هرگز در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارید!!

رفتارهایی که از پدر و مادر به ارث می بریم

چرا بعد از یک روز پراسترس نمی توانیم شب راحت بخوابیم؟

درمان افسردگی با قارچ‌های جادویی

آیا زنان خودخواه‌تر از مردان هستند؟

سنگ صبور بودن هم اندازه دارد!

ویژگی هایی که باعث می شوند افراد مجذوبمان شوند

اختلال خود زشت پنداری! مهربان‌تر به آینه زل بزن

مراقب درون‌گراها باشید

راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم

لطفا زندگی تان را پس بگیرید

هنردرمانی؛ درمان اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی

آیا خسیس بودن می تواند نشانه بیماری ذهنی باشد؟

وسواس و صدماتی که به روان خانم ها می زند!

10 راهبرد برای افزایش بهره‌وری مغز

انجام این کارها بعد از شکست عشقی، ممنوع!

با خجالتی بودنمان چه کنیم؟

آیا افراد باهوش، مضطرب‌تر از بقیه هستند؟

اگر خبر بد دارید، یک راست بروید سر اصل مطلب!

کی باید مشاوره برویم؟

مواد غذایی که به شما کمک می کند با افسردگی فصلی مقابله کنید

عذرخواهی کردن زیاد، خوب است یا بد؟

چگونه احساس تنهایی به سلامتی آسیب می‌زند؟

اضطراب را بدون دارو دور کنید!

10 راه برای کمک به کسی که قصد خودکشی دارد

بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از کجا می‌آید؟

چطور جلوی احساس حسادت خواهر و برادرها را به یکدیگر بگیریم؟

پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی راجع به شما چه می‌گویند؟

باز یافتن آرامش بعد از دعوا با این روش در 10 دقیقه!!

زلزله با سلامت روان ما چه می‌کند؟

از ایده‌های بزرگ‌تان نترسید

گفتن این جملات پس از 40 سالگی، ممنوع!

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنیم؟

9 راهکار فوری برای افزایش انرژی روزانه

چگونه بر احساس افسردگی غلبه کنیم؟