آریا بانو

آخرين مطالب

برنامه درسی غیرایدئولوژیک وجود خارجی ندارد! اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / معاون طراحی و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اشاره به اینکه برنامه درسی غیرایدئولوژیک وجود خارجی ندارد، از ایدئولوژیک بودن تا ایدئولوژی‌زدگی برنامه درسی در ایران توضیحاتی داد.
حسن ملکی امروز در نشست تخصصی ایدئولوژی و برنامه درسی که توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با حضور برخی کارشناسان از جمله نعمت‌الله فاضلی استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمود مهرمحمدی عضو شورای عالی آموزش و پرورش و استاد دانشگاه تربیت مدرس اظهار‌ کرد: در جمهوری اسلامی ایران بسیار بیشتر از برخی کشورها احتیاج داریم به اینکه نسبت بین ایدئولوژی و برنامه درسی روشنتر، ابهامات برطرف و به سؤالات پاسخ داده شود تا در فضای شفاف به طراحی و تدوین برنامه درسی اقدام کرد.
وی افزود: برنامه درسی غیرایدئولوژیک نداریم و نمی‌توانیم برنامه درسی داشته باشیم که غیرایدئولوژیک بوده و آمیخته به نظام ارزشی نباشد، این محال است؛ هر نظریه‌ای مبتنی بر دستگاه فکری و فلسفی متولد و از آن دستگاه مجموعه نظام فکری و ارزشی تولید می‌شود که به مرکز فرماندهی و اتاق فکر مرئی و نامرئی تبدیل خواهد شد.
معاون طراحی و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: پائولو فریره یکی از نظریه‌پردازان برنامه درسی است که در الگوی نظریه انتقادی جای می‌گیرد، نام نخستین کتاب او آموزش ستم‌دیدگان بود و مطالعه این کتاب گویای آن است که یک فعال سیاسی با مسائل برخورد می‌کند و می‌خواهد از طریق برنامه درسی، ستم‌دیدگان را آزاد کند بنابراین از ایدئولوژی پیشرفت‌گرایی شاخه‌ای ایجاد و در برابر این ایدئولوژی موضع می‌گیرد و تأکید دارد توجه ایدئولوژی پیشرفت‌گرایی به کودک و تجربیات او به حد افراط رسیده و برهمین اساس از نیازهای اجتماعی بازمانده است به همین دلیل موضع‌گیری ایدئولوژیک کرده و نظریه بازسازی‌گرایی اجتماعی تولید می‌شود.
ملکی ادامه داد: روح برنامه درسی یک نظام هنجاری و ارزشی است، نوع نظام هنجاری فرق می‌کند چون منبعث از یک دستگاه فلسفی است و این دستگاه‌ها با هم متفاوت هستند؛ در جمهوری اسلامی ایران اگر بر پایه فلسفه تربیتی اسلام و ایدئولوژی اسلامی اقدام به طراحی و تدوین برنامه درسی کرده و آن را ترویج می‌کنیم متناسب با ادبیات برنامه درسی این کار درست است.
وی عنوان کرد: به طور طبیعی می‌توان یک دستگاه فلسفی را مطرح و تبیین کرد و نظام ارزشی منبعث از آن را مطرح و برنامه درسی را طراحی کرد؛ همانند برنامه درسی ملی کشور ما بنابراین تا اینجا می‌توان پذیرفت که در این کشور می‌توانیم فلسفه های متعدد و ایدئولوژی‌های گوناگون را مورد نقد قرار داده و بر پایه نظام ارزشی خود از برنامه درسی حرف بزنیم.
معاون طراحی و تولید مواد و رسانه‌های آموزشی گفت: اما ایدئولوژی‌زدگی که مطرح می‌شود و می‌گویند برنامه‌های درسی ایران بدین شکل است در این رابطه باید بگوییم ایدئولوژیک بودن با ایدئولوژی‌زدگی متفاوت است و برنامه درسی باید ایدئولوژیک باشد اما زمانی که نسبت ایدئولوژی با برنامه درسی نامعقول شود، به سمت ایدئولوژی زدگی می‌رویم؛ صورت‌بندی ایدئولوژی باید با ادبیات برنامه درسی انجام شود.
ملکی مطرح کرد: ایدئولوژی به عنوان یک لباس باید به قامت برنامه درسی بیاید و اگر این کار صورت نگیرد دو اتفاق ناگوار پیش می‌آید و طراحان برنامه درسی به ایدئولوژی‌زدگی متهم می‌شوند، اگر لباس ایدئولوژی به پیکر برنامه درسی پُرو نشود و خیاطان که همان طراحان برنامه درسی هستند از میان کارشناسان متبحر نباشند، لباس ایدئولوژی از پیکر برنامه درسی بلندتر می‌شود و ما متهم می‌شویم که چرا فلان مباحث را در برنامه درسی مطرح می‌کنیم، بخشی از انتقادات به این دلیل است که بنده با آن کاملا موافق هستم.
وی تصریح کرد: حالت دوم این است که ایدئولوژی از قامت برنامه درسی کوتاه‌تر شود و اینجاست که بخش سرگردان برنامه درسی طعمه سایر ایدئولوژی‌ها شده و راه ورود برای ایدئولوژی‌هایی غیر از مبانی فلسفی مورد تأیید ما بازمی‌شود؛ به هرحال آنچه قطعی است و باید بپذیریم این است که برنامه درسی غیرایدئولوژیک وجود خارجی ندارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/226954/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علائم افسردگی خفیف

مهارت تفکر انتقادی‌تان را چگونه پرورش دهید؟

اختلال مانیک (دوقطبی) چیست؟

چرا در خواب حرف می‌زنیم؟

چگونه انرژی منفی را از خانه دور کنیم؟

چگونه هورمون استرس را کم کنیم؟

انعطاف پذیری ذهن، به این 4 عامل بستگی دارد!

یادگیری و تقویت حافظه

این نشانه‌های پنهان اضطراب را جدی بگیرید

ناامیدی و بدبینی نشانه ای از اختلالات خلقی است

اگر فرزند وسط هستید این مطلب را حتما بخوانید

وقتی زنان افسرده می شوند

شاید از افسردگی پنهان رنج می‌برید...

چهار روش اشتباه برای جلب توجه

چه کنیم تا بقیه به ما گوش بدهند؟

8 روش اثبات شده برای غلبه بر استرس

چگونه در محل کار روحیه بهتری داشته باشیم؟

چطور با شکست عاطفی مدارا کنیم؟

افسردگی پس از زایمان عامل افت ضریب هوشی نوزاد

چرا گاهی به جای حرف زدن، سکوت می‌کنیم؟

زنگ هشدار تلفن‌های همراه عامل بی‌خوابی

مشکلات روانی در کمین شب‌کارها

احساسات ما چه تأثیری بر بدنمان دارند؟

این سه دیدگاه تان درباره روانشناس‌ها را تغییر دهید

خودشناسی، بدون دانستن فلسفه هم ممکن است

با افراد منفی باف چگونه برخورد کنیم؟

باورهای غلط در مورد اختلالات طیف اوتیسم

بی خوابی کشیدن برای گشت و گذار مجازی

راه های سریع و ساده برای خلاص شدن از استرس

از نشانه‌های عجیب ابتلا به زوال عقل

برای درمان افسردگی چی بخوریم؟

دست و دل تان به کار نمی‌رود؟

در میهمانی ها چطور کمتر خجالت بکشیم؟

چرا از ترسیدن لذت می‌بریم؟

افسردگی خودبخود خوب نمی‌شود

ترس از رها‌شدگی

با کسانی که پارانوئید دارند، چه کنیم؟

ضعف حافظه 5 علت شایع بیشتر ندارد

نشانه های جسمی افسردگی را بشناسید

چگونه منتقد درونی خود را ساکت کنیم؟

شما یک درونگرای مضطرب هستید!

6 ویژگی محیط کاری ناسالم

چرا آدم‌های باهوش کمتر می‌توانند شاد باشند؟

دیگر نیازی به سحرخیزی نیست!

نکات کلیدی در هنر عذرخواهی

چیز‌های عجیبی که باعث اضطراب می‌شوند

غم و اندوه با بدن‌تان چه می‌کند؟

یک تمرین ساده و رایگان برای تقویت خلاقیت

چرا گاهی فراموشکار می‌شویم؟

احساس تنهایی از تنها زندگی کردن خطرناک‌تر است