آریا بانو

آخرين مطالب

سامان دهی تالاب بزنگان با ظرفیت سازی اجتماعی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / خشکسالی منابع آبی و خطرات زیست محیطی از مهم ترین مشکلاتی است که زیست بوم مناطق مختلف کشورمان را تهدید می کند و نگرانی های زیادی را برای ادامه بقای زندگی انسان و گونه های مختلف جانوری و گیاهی به وجود آورده است. حفظ زیست بوم طبیعی در کشورمان فرایندی است که همه مردم می توانند در آن کوشا باشند. اما برای موفق شدن در این زمینه، لازم است همکاری عمومی تمام افراد جامعه، اتفاق بیفتد. قدرت فرهنگ سازی و مشارکت مردم در پیشبرد اهداف مختلف، آن قدر بااهمیت و جدی است که به وسیله آن می توان سخت ترین و طولانی ترین فعالیت های دستگاه های دولتی و اجرایی را به راحتی و در زمانی کم، به نتیجه رساند.
اگر اهل خراسان باشید، حتما نام تالاب بزنگان را شنیده اید؛ بزرگ ترین و مهم ترین تالاب شمال شرق کشور که همانند دیگر مناطق زیست محیطی، در خطر نابودی یا تحلیل قرار گرفته است. این بار به همت مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی و با مشاوره کارشناسان هیدرولوژی اجتماعی آب مهندسان مشاور گزین سازه توس، مردم به میدان دعوت شدند و برای حفظ این سرمایه طبیعی، در حال تلاش هستند.
با توجه به اهمیت فوق العاده تالاب بزنگان، برنامه علمی و دقیقی تدوین شد تا در بازه زمانی مشخصی، منجر به حفظ و توسعه تالاب و منابع محیط زیستی همراه آن شود. از این لحاظ، پروژه سامان دهی تالاب بزنگان از طریق ظرفیت‌سازی اجتماعی با نظارت مهندس منصور حیدری مدیر اداره آموزش و مشارکت های مردمی اداره کل حفاظت محیط زیست استان خراسان رضوی، در این منطقه وارد مراحل اجرایی شد. عوامل تهدید کننده این تالاب هم طبیعی و هم انسانی است. در این میان سهم عوامل طبیعی به ویژه خشکسالی بیشتر از دیگر عوامل بوده است، البته عواملی مانند حضور گردشگران در محیط، برآورد نشدن ظرفیت برد محیطی و بهره‌برداری‌های نادرست از منابع محیطی تالاب نیز در کاهش کیفیت آن و اراضی پیرامونی نقش داشته اند.
ترسیم تهدیدها و فرصت ها
در این پروژه، ابتدا با ترسیم شاخص ها و بررسی فرصت ها و تهدیدهای متوجه زیست بوم منطقه، برنامه عملیاتی برای نحوه آموزش و دغدغه مند سازی مردم منطقه صورت گرفت. پیش از این نیز دبیرخانه اصلی کنوانسیونبین المللی رامسر به‌عنوان راهبر جهانی موضوع تالاب‌ها با طراحی روشی نوین، ساز و کار توسعه در مناطق تالابی را با رویکرد بهره‌برداری خردمندانه پایه‌ریزی کرده و در این زمینه با طراحی برنامه CEPA به‌عنوان بستر نخست اجرای پروژه‌های حفاظت، احیا و بهره‌برداری خردمندانه از منابع تالابی، آغازگر حرکتی تاثیرگذار در جهت پایداری این زیست‌بوم‌های بسیار حیاتی شد. برنامه CEPA، به اختصار، به معنی طرحی در زمینه ارتباطات، آموزش، مشارکت و ارتقای آگاهی است که در مسیر پیشبرد اهداف زیست محیطی با فرهنگ سازی عمومی انجام می شود. در طول پیاده سازی طرح تدوین شده، چشم اندازهای کوتاه مدت و بلند مدتی طراحی و با مشارکت مردم محلی، فرمانداری ها، شهرداری ها و دهیاری های منطقه، تدوین شده تا با موفقیت مطلوبی، در مرحله اجرا قرار گیرد.
ارتقای سطح فرهنگ عمومی
از جمله برنامه های ترسیم شده در طرح می توان به مواردی مثل نصب تابلوهای راهنما و هشداردهنده درباره نگهداری و حفاظت محیط‌زیست از آلودگی، جلوگیری از تغییر غیرمجاز کاربری اراضی همچون تبدیل اراضی مرتعی به اراضی کشاورزی، مدیریت پسماندهای تولیدی گردشگران، واگذاری مراکز ارائه محصولات محلی به مردم بومی، توزیع بروشور برای آموزش و اطلاع‌رسانی مناسب به گردشگران و بهره‌برداران مجاز از منطقه به‌منظور آشنایی، احداث مسیر پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، احداث و تجهیز زمین‌بازی، سامان دهی فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی اشاره کرد.
از طرف دیگر در چشم انداز مراحل میان مدت و بلند مدت سامان دهی فعالیت‌های آموزشی و تحقیقاتی، به آموزش همگانی و تنویر افکار عمومی، ارتقای سطح فرهنگ عمومی مردم محلی و گردشگران، آموزش اهمیت و نقش تالاب به دانش آموزان دبستانی و دبیرستانی از طریق ارائه جزوه‌های آموزشی، تدوین دستورالعمل‌های لازم برای مدیریت تالاب به‌وسیله مردم محلی، به صورت ویژه توجه شده است. اقدامات موفقیت آمیز در آموزش های همگانی، داشتن برنامه ای مدون و ایجاد فضایی مناسب برای آموزش های ترویجی است که با گذشت زمان، اثرگذاری بیشتری دارند.
تاثیرات قابل توجه در روند احیای تالاب به همت اداره آموزش و مشارکت های مردمی محیط زیست استان و کمپین محلی حفاظت از تالاب، بخشی از نگرانی ها در زمینه حفظ و احیای تالاب را از بین برده است. اما تداوم مشارکت های مردم محلی و احساس مسئولیت مردم برای حفظ منابع ملی، آن قدر بااهمیت است که نیاز به ادامه فعالیت های این چنینی و پیاده سازی طرح هایی برای فرهنگ سازی عمومی، به شدت دیده می شود. بی شک تداوم این عملکردها، در زمینه های مختلف اجرایی کشور و مشارکت دادن مردم محلی برای پیشبرد اهداف در حفظ و صیانت از منابع طبیعی راهگشای امور خواهد بود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/223190/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان

تقویت حافظه کودک از دوران نوزادی

نوازش‌ها، بوسه‌ها و محبت‌ها چه تاثیری در رشد و پرورش کودک دارند؟

مکیدن انگشت در کودکان + راههای درمان

برای اطمینان از سلامت روانی دختران چه می‌توانیم بکنیم؟

علت و درمان تیک عصبی در کودکان

حرف زدن کودکان در خواب + راههای درمان

آیا فعالیت‌های فرزندتان در مدرسه نا امید کننده است؟

مهر و محبت خود به فرزندان‌تان نشان دهید !

درمان جویدن ناخن در کودکان

نشانه های کودکان مبتلا به اوتیسم را بشناسیم!

تفسیر نقاشی های کودکان

یرای تقویت اعتماد به نفس کودک چه کنیم؟

عوارض ناشى از مکیدن انگشت در کودکان

در تعطیلات نوروز چگونه کودک مان را سرگرم کنیم؟

از ترس های کودکان چه می دانید؟

اجازه دهید کودکانتان، کودکی کنند

پرخاشگری در کودکان نوپا

هر کودکی نیازمند شنیدن این 8 کلمه است

نشانه‌های استرس در کودکان

برای پاسخ به سوالات کودکان در مورد خدا،چه جوابی دارید؟

آیا کودک شما لجباز است؟

با این بازی ها کمرویی کودکان را درمان کنید!

کودکان را هر چند وقت یکبار برای معاینه پیش پزشک ببرید!

قصه گفتن در خانه شما هم مثل خیلی از خانه‌ها فراموش شده؟

افزایش مسئولیت پذیری کودکان با مشارکت در کارهای خانه

کودکان 3 تا 7 ساله چقدر باید بخوابند؟

استرس امتحان در دانش آموزان

این معلم‌ها را برای کودکانتان انتخاب نکنید!

فواید دوستی در کودکان

برای نوزادتان مادر خلاقی باشید!

با کودکان طلاق چگونه رفتار کنیم؟

چرا کودکان بازی دالی موشه را دوست دارند؟

درمان اختلال «کم توجهی – بیش فعالی» بدون دارو

گریه روشی برای رسیدن به خواسته‌های کودک

از چندسالگی بچه‌ها را به اردوهای تابستانی بفرستیم؟

بچه ها از چه سنی می توانند گوشی هوشمند بگیرند و چقدر از آن استفاده کنند؟

چگونه با شب‌ ادراری کودکان برخورد کنیم؟

کودکمان را برای نگهداری نزد بستگان بگذاریم یا مهد کودک؟

چگونه یک کلاس تابستانه مناسب برای کودکمان انتخاب کنیم؟

چطور از کودکم در برابر پدوفیل‌ها (بچه بازی) محافظت کنم؟

دوست‌دارید در خانه به فرزندتان بیشتر خوش بگذرد؟