آریا بانو

آخرين مطالب

5 ضربه روبیکا به پیکر فرهنگ اسلامی -ایرانی فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - 5 ضربه روبیکا به پیکر فرهنگ اسلامی -ایرانی 5
k ١.٤
٠
خراسان / اپلیکیشن روبیکا که در یک سال و نیم اخیر، صداوسیما را قبضه کرده و در همه شبکه‌های تلویزیون حضور دارد، با استفاده از اینترنت رایگانی که اپراتورها سخاوتمندانه در اختیارش می‌گذارند، به بستری برای تهاجم فرهنگی به جوانان تبدیل شده است. این اپلیکیشن با انحصاری که ایجاد کرده، توانسته به 30 میلیون کاربر دست یابد و از این طریق، خطرناک‌تر شده است. ما در روزنامه خراسان با هدف اصلاح روبیکا، از یک ماه قبل اقدام کرده‌ایم و این پیگیری تا اصلاح کامل روبیکا ادامه خواهد داشت. در ادامه اشاره‌ای گذرا خواهیم داشت به پنج شاهد مثال ابتذال محتوا در این اپلیکیشن؛ موضوعی که صدا و سیما و ستاد فرامین باید درخصوص آن پاسخ گو باشند.
1- روبیکیو، علیه فرهنگ کار

می‌دانید در چند سال اخیر، شعار سال که توسط رهبر انقلاب تعیین می‌شود، اقتصادی و مرتبط با ترویج تولید است؛ از جمله «رونق تولید ملی» که شعار امسال است. با این حال، مسابقه «روبیکیو» در تقابل با این شعار حرکت می‌کند. روبیکا هر روز با توزیع 20 میلیون تومان پول بین برندگان «روبیکیو»، تلاش می‌کند تا مخاطب خود را پای این اپلیکیشن بکشاند. مسابقه‌ای که اساس آن، امید مخاطب به کسب ثروت بادآورده است. فراموش نکنید رهبر انقلاب در همین اردیبهشت ماه امسال گفتند: «باید فرهنگ کار و تولید و تلاش را ترویج دهیم و روحیه انتظار برای ثروت بادآورده را از بین ببریم و روش‌هایی شبیه بخت‌آزمایی را ترویج نکنیم که دستگاه‌های مختلف از جمله صداوسیما باید متوجه این معنا باشند.» نتیجه روبیکیو، تقابل با این رویکرد است.
2- تداوم انتشار محتوای نامناسب در روبینو

دیگر تأثیر تخریب روبیکا بر فرهنگ اسلامی - ایرانی، به بخش «روبینو» در این اپلیکیشن برمی‌گردد. روبینو با طراحی کپی‌شده از اینستاگرام، قرار است نسخه ایرانی این شبکه اجتماعی عکس باشد، اما همان آسیب‌هایی که در نسخه جهانی آن وجود دارد، در روبیکا هم هست! آزادی‌های بی‌ضابطه روبینو که نتیجه آن جذب بیشتر مخاطب است، منجر به جولان ابتذال در روبیکا شده و هنجارهای اسلامی - ایرانی را می‌شکند. ویدئوهای مختلفی از رقص و مدلینگ آن چنان در این بخش حضور پررنگی دارد که جوان‌ها، حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند آن‌ها را نادیده بگیرند. با وجودی که پیشتر در گزارش‌هایی در این باره نوشته بودیم، اما همچنان این قسمت پالایش چندانی نشده و نظارت خوبی روی آن نیست. نمونه‌هایی از این تصاویر را به صورت شطرنجی می‌بینید.
3- جولان مدلینگ در کانال‌های روبیکا

درباره بخش روبینو، ممکن است این توجیه غلط وجود داشته باشد که شمار زیاد کاربران، موجب شده تا نظارت مناسبی روی این بخش نباشد، اما درباره کانال‌های روبیکا به هیچ وجه چنین توجیهی ممکن نیست. کانال‌های روبیکا کم‌شمار هستند و حتی در بخش «کانال‌های پرطرفدار»، خود روبیکا مشغول معرفی کانال‌های مدلینگ است! ظاهراً تبلیغات برای فروش انواع لباس، پوشش خوبی است برای مدلینگ کاملاً غیرقانونی که متأسفانه این بار در یک اپلیکیشن رسمی، با تبلیغات فراوان از رسانه ملی، در دسترس قرار می‌گیرد. جالب این جاست که انواع پوشش‌ها و مدهای نامناسبی مانند مانتوی جلوباز که عرضه آن در فضای واقعی، رسماً غیرقانونی اعلام شده، برای تبلیغات در این اپلیکیشن هیچ محدودیتی ندارد. این وضعیت روبیکا، مصداق بارز تهاجم فرهنگی است.
4- فیلم و سریال بدون رده‌بندی سنی

آثاری به شدت خشن مانند «وستورلد» و «تابو» بدون اشاره به رده‌بندی سنی در روبیکا در دسترس است؛ حتی سریال «باروت» که در زمان پخش از بی‌بی‌سی رسانه سلطنتی انگلیس، به خاطر محتوای خشن جنجالی شد، در روبیکا رده‌بندی سنی ندارد. روبیکا بدون توجه به آسیب‌هایی که متوجه مخاطبان گروه‌های سنی پایین است، ممیزی فیلم و سریال را به ممیزی تصویری محدود کرده و به رده‌بندی سنی آثار هیچ اشاره‌ای نکرده! در نتیجه انواع محتوای مدافع همجنس‌گرایی، فمینیسم و... بدون محدودیت در اختیار کاربر کم‌سن‌وسال قرار می‌گیرد و محتوای زشت برخی دیالوگ‌ها نیز زیرنویس شده است! ممکن است تأمین محتوا توسط شریک تجاری این اپلیکیشن، توجیه این وضعیت گفته شود، اما وقتی اخبار روبیکا مطابق خواسته‌های سیاسی، ممیزی می‌شود، چطور در فیلم و سریال، این امکان وجود ندارد؟!
5- نابودی محتوای فاخر ارزش افزوده
پیشتر در همین صفحه از قراردادی نوشتیم که به موجب آن، هر شرکت ارائه‌دهنده ارزش افزوده، برای تبلیغات در صداوسیما، باید به شرکت «توسکا» (مالک روبیکا) مراجعه کند. این قرارداد انحصاری و نامتعارف، موجب شده تا توسکا شرایط غیرمنصفانه‌ای برای تبلیغات کسب‌وکارها در تلویزیون بگذارد و همچنین بسیاری از کسب‌وکارها را مجبور کند تا به حضور در روبیکا، تن دهند. به علاوه سهم‌خواهی توسکا از سهام، برند و سود این شرکت‌ها، عملاً کار را برای تولیدکنندگان محتوای فاخر، پرهزینه و ضررده کرده، تا جایی که هم‌اکنون تنها شرکت‌هایی امکان تنفس در این فضا را دارند که یا بخش زیادی از مالکیت خود را به توسکا واگذار کنند، یا محتوای کم‌ارزش را در اختیار مخاطب قرار دهند. این اتفاق عملاً به نابودی محتوای فاخر و ارزشمند در ارزش افزوده انجامیده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/205094/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایران خودرو قیمت تمام محصولات خود را به صورت رسمی گران کرد (+جدول قیمت جدید)

حرکت عجیب سایپا در نخستین فروش فوق‌العاده خود در سال جدید

پراید 200 میلیونی را هم دیدیم!

خودروسازان؛ نامی پرتکرار در بین ابربدهکاران!

اظهارات مهم معاون وزیر صمت درباره واردات خودرو/ جزییات تازه درباره واگذاری سهام خودروسازان

انتقاد نماینده مجلس از باز نشدن ایربگ خودروها: هرچه بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم آب در هاون کوبیدن است

اعلام نظر پلیس درباره واردات خودرو

در هیچ کشوری جز ایران واردات خودرو ممنوع نیست

فرار مالیاتی آشکار دلالان خودرو!

قطعه خودرو گران شد

شانس ١ به 1200 برای برنده شدن در قرعه‌کشی ایران خودرو

جانشین رئیس پلیس راهور: ایران‌خودرو و سایپا را تعطیل کنید

هیاهو برای خرید خودروهایی که خدمات پس از فروش ندارند/ چرا وزارت صنعت نظارتی بر بازار خودروهای چینی ندارد؟

اختلاف قیمت بازار با کارخانه به 100 درصد رسید | آخرین قیمت پرفروش‌ها؛ هر روز عجیب‌تر می‌شود

دعوا بر سر کیفیت خودروهای بالا گرفت/ پلیس راهور در جایگاهی نیست که برای ما تعیین تکلیف کند

تصویب کلیات طرح واردات مشروط خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام

افزایش قیمت قطعات یدکی به سبب افزایش حقوق و دستمزد

ایلان ماسک 4 میلیارد دلار از سهام شرکت تسلا را فروخت

سرنوشت بازار خودرو در پسا واردات

تا قیمت‌گذاری هست؛ قرعه‌کشی هم هست!

معاون رئیس‌جمهور: منع واردات خودرو تا پایان اردیبهشت‌ماه است

نامه وزیر صمت به سازمان حمایت: قرعه کشی خودرو فعلا حذف نمی‌شود

برنامه واردات خودرو به کیش و قشم

سونامی جدید در بازار خودرو/ چرا به خودرو سازان قطعه نمی‌دهند؟

درخواست واردات خودرو به مناطق‌آزاد به خاطر جام جهانی

کانال جدید قرعه‌کشی خودرو

فروش خودرو خارج از " سامانه یکپارچه فروش" متوقف شد

خودروهای خارجی 500 میلیون تومانی در مسیر ایران

پیشنهاد نماینده تهران برای شکسته شدن افزایش قیمت خودرو ایرانی

روزنامه دولت: همه جناحها با واردات خودرو موافقند/ با وارادت قیمت ها کاهشی می شود

واردات خودرو آزاد شد

وزیر صمت: واردات خودرو محدودیت نخواهد داشت/ نظر مثبت مجمع تشخیص مصلحت نظام

تغییر جهت دوباره قیمت خودرو

جزئیات سامانه یکپارچه فروش خودرو/ آغاز به‌کار سامانه از هفته‌آینده

مصوبه مجلس برای واردات خودرو در مجمع تشخیص مصلحت نظام نهایی شد

افشاگری نماینده مجلس از دو شرط دولت برای واردات خودرو؛ حجم موتور 1000 سی‌سی، سقف قیمت 7 هزاردلار

واردات خودرو بدون سقف شد

پیش‌بینی سقوط قیمت خودرو با شروع واردات/ قرعه‌کشی خودرو تا چه زمانی ادامه دارد؟

خودروهای وارداتی شهریور به ایران می‌رسند

تغییر شرایط واردات خودرو؛ حجم موتور بین 1500 تا 2500 سی‌سی شد، سقف قیمت بین 20 تا 25‌هزار دلار

ادعای عجیب سایپا: به ازای تولید هر خودرو 70 میلیون ضرر می‌دهیم!

اولین سناریوی واردات خودرو

سقف دلاری واردات خودرو

نرخ خودروهای وارداتی از 700 میلیون تا 1.4 میلیارد تومان خواهد بود

آغاز فعالیت سامانه یکپارچه فروش خودرو از امروز/ ثبت‌نام خودروها از 27 اردیبهشت

قوه قضائیه: از ساخت خودروی غیراستاندارد جلوگیری می‌شود

واردات خودرو با پایه 7 تا 20 هزار دلار صورت می‌گیرد

آقای سایپا! راضی به ضرر شما نیستیم

کاهش تعرفه واردات خودرو

نسخه جدید فروش خودرو