آریا بانو

آخرين مطالب

علی احمدی: تولیدات تلویزیون ایران بسیار معمولی شده‌اند / استراتژی مشخص برای قشر کودک و نوجوان نداریم فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارگردان مجموعه انیمیشن "جوانمردان" اعتقاد دارد برای ساخت فیلم کودک باید به الگوهای غربی توجه و آثاری تولید کرد که از نظر بصری و زیبایی‌شناسی کشش لازم را داشته باشند.

سرویس سینمایی هنرآنلاین : مجموعه انیمیشن "جوانمردان" به کارگردانی علی احمدی کاری است از مرکز پویانمایی صبا که فصل اول آن از شبکه نسیم پخش شد. این انیمیشن در سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان به نمایش درآمد و مورد توجه مخاطبان و منتقدان قرار گرفت.
علی احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین درباره تولید فیلم دوم "جوانمردان" گفت: در حال حاضر مشغول تولید فصل دوم این مجموعه هستیم. تاکنون هفت قسمت تولید شده است و به احتمال زیاد تا عید یک فصل آماده پخش داریم. باقی را نیز به همین شکل تولید خواهیم کرد.
او درباره تفاوت داستان این فصل با فصل قبل بیان کرد: در فصل اول فضا پر از جنگ و تحرک و کنش‌ها بین گروه جوانمردان و مغولان بود. از فصل بعدی درام و داستان بیشتری دیده خواهد شد و درگیر شخصیت‌های داستانی می‌شویم. در واقع در فصل دوم نبردها کمتر می‌شود.

این هنرمند انیماتور در ادامه درباره وضعیت قصه‌پردازی و شخصیت‌پردازی در سینما و تلویزیون عنوان کرد: متأسفانه در این جریان بسیار ضعیف هستیم. استراتژی مشخص برای قشر کودک و نوجوان نداریم، چرا که برای نوجوانان خیلی سخت می‌شود کار تولید کرد و محدودیت‌های بسیار زیادی داریم. استانداردهای تعریف‌شده اینجا با آثار خارجی بسیار متفاوت است. در خارج بسیاری از موضوعات مطرح می‌شود چون معتقدند نوجوانان در این سنین باید برای بسیاری از موارد زندگی آماده شوند، اما در ایران باید بسیاری از موارد را رعایت کنیم و لاجرم قصه‌ها خنثی می‌شوند. مجبوریم قصه‌ای داشته باشیم که کشش لازم را کمتر برای مخاطب امروز ایجاد می‌کند. این اتفاق در سینمای کودک نیز افتاده است و محدودیت‌های زیاد در ارائه کار وجود دارد.
احمدی افزود: این خنثی بودن در ادبیات کودک و نوجوان نیز دیده می‌شود و بودجه لازم داده نمی‌شود. تصویرگری کتاب کودک و نوجوان یک امر بدیهی است که باید باکیفیت باشد و اگر بخواهیم از هنرمندان شناخته‌شده این عرصه استفاده کنیم باید برای دستمزدشان هزینه بالایی پرداخت کنیم که عمدتاً انتشارات به دلیل نبود بازار در این جریان هزینه بالایی پرداخت نمی‌کند و نویسنده نیز توان مالی این امر را ندارد. ما نویسندگان خوبی داریم اما رشد پیدا نمی‌کنند چرا که کاری عرضه نمی‌شود و انتشارات حمایت نمی‌کند تا توسعه صورت گیرد و رشد هم در پی به وجود آید. بنابراین می‌توان گفت داستان‌نویسی و قصه از پایه و اساس مشکل دارد و از این منظر خیلی توانمند نیستیم. در نتیجه من به‌عنوان کارگردان، تنها راوی انیمیشن هستم. باید خوراک لازم به ما برسد تا بتوانیم یک کار خوب و درخور کودک و نوجوان امروز ارائه دهیم و چون خوراک خوب وجود ندارد، جریان به‌طور کلی آسیب می‌بیند.
احمدی با اشاره به این که فیلمسازان این عرصه باید به دنبال ریشه باشند، توضیح داد: ما به بازار وصل نیستیم و به سفارشِ سفارش‌دهنده فکر می‌کنیم. از سوی دیگر چون برای سفارش‌دهنده کیفیت مهم نیست و صرفاً می‌خواهد آنتن خودش را پر کند خیلی به این مسائل توجهی نخواهد داشت. زمانی که بازار داشته باشید و از شما یک کار متفاوت بخواهند، یعنی شما رقیب دارید و در این میان تلاشتان بیش از پیش خواهد بود و این باعث تغییر می‌شود. امروز کسب درآمد ساده و محدود است و تولیدات تلویزیونی نیز بسیار معمولی هستند و این در شأن مردمی نیست که با انواع و اقسام شبکه‌های تلویزیونی و ماهواره‌ای در ارتباط هستند و توقع بالایی دارند که ما توان تأمین آن را نداریم. برای حل این معضل باید با بازارهای مختلف ارتباط برقرار کنیم که این ارتباط نیازمند حمایت دولت است، ما دغدغه رشد داریم، اما مگر دست تنها تا چه حد با این محدودیت‌ها می‌توان کار کرد؟
کارگردان سریال "فرزندان آفتاب" درباره وضعیت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان گفت: خود فیلم ساختن برای کودکان و نوجوانان یک کار پرریسک است، اما جذب خانواده در کنار آن کار را سخت‌تر می‌کند چرا که خانواده باید حوصله نشستن در سالن سینما و فیلم دیدن را داشته باشد. برای ساخت فیلم کودک باید به الگوهای غربی توجه کنیم و آثاری تولید کنیم که از نظر بصری و زیبایی‌شناسی کشش لازم را داشته باشند که کودک و بزرگسال را با هم در بربگیرد.
او توضیح داد: این کار پیچیدگی خاصی ندارد و صرفاً نیازمند برنامه‌ریزی درست است. باید برای تولید روشی در نظر گرفت که این ویژگی‌ها در آن لحاظ شود. تولید چنین آثاری که هم کودک و هم خانواده را با هم درگیر کند دور از دسترس نیست، اما کار ساده‌ای هم نیست. اگر به چنین محصولی دسترسی یابیم، همان‌طور که تعدادی از دوستان ما این کار را تاکنون انجام داده‌اند، تا یک دهه آینده به شرایط خوبی در سینمای انیمیشن خواهیم رسید. البته این موضوعی نیست که به‌سرعت انجام شود و به زمان نیاز دارد چرا که پروسه تولید یک اثر انیمیشن، طولانی و زمان‌بر است، اما ما در این روند قرار گرفته‌ایم و امکان‌پذیر است. محصول خوب می‌تواند بخش بین‌الملل را هم در نظر بگیرد، هرچند این نیازمند حمایت و سرمایه‌گذاری سریع و درست است. منظور از سرمایه‌گذاری صرفاً ورود سرمایه کافی نیست بلکه کارشناسی و کنترل آن هم هست. در شرایطی که در کشور ما تفکر شایسته‌سالاری وجود ندارد، این برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کار بسیار سختی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/204460/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صدماتی که وسواس داشتن به روح و روان خانم‌ها می‌زند

اغلب اختلالات روان قبل از 14 سالگی آغاز می شوند

افسردگی نتیجه فرار از زندگی رنگی

چرا نمی‌توانم از تو بگذرم؟

افسردگی فصلی چگونه روی ما تاثیر می گذارد؟

این علائم نشان می دهند، در یک خانواده‌ی سمی بزرگ شده‌اید

بهترین روش‌های رفع استرس و اضطراب

غلبه بر افسردگی، چگونه یک مدیر را قوی‌تر کرد؟

چگونه خشم خود را در خیابان کنترل کنیم؟

دروغ گویی موجب بیماری های جسمی هم می شود

نشخوار ذهنی تلفنی مطلقا ممنوع

چرا ایرانیان از رنگ های شاد استفاده نمی کنند؟

چگونه عادت‌های بد را ترک کنیم؟

چگونه رفتارمان پُر از اعتماد به نفس باشد؟

دلیل همیشه دیرکردن افراد چیست؟

اگر افسردگی و اضطراب دارید این خوراکی‌ها را نخورید

بیماری های روانی که قدرت فوق العاده ای به مغز شما می بخشند

اضطراب و دلهره پاییزی واقعی و قابل درمان است!!

با 10 راهکار عالی برای مقابله با احساسات منفی آشنا شوید

این موارد را هرگز در شبکه های اجتماعی به اشتراک نگذارید!!

رفتارهایی که از پدر و مادر به ارث می بریم

چرا بعد از یک روز پراسترس نمی توانیم شب راحت بخوابیم؟

درمان افسردگی با قارچ‌های جادویی

آیا زنان خودخواه‌تر از مردان هستند؟

سنگ صبور بودن هم اندازه دارد!

ویژگی هایی که باعث می شوند افراد مجذوبمان شوند

اختلال خود زشت پنداری! مهربان‌تر به آینه زل بزن

مراقب درون‌گراها باشید

راه های نجات از وابستگی ناسالم را بشناسیم

لطفا زندگی تان را پس بگیرید

هنردرمانی؛ درمان اختلالات روانی و آسیب های اجتماعی

آیا خسیس بودن می تواند نشانه بیماری ذهنی باشد؟

وسواس و صدماتی که به روان خانم ها می زند!

10 راهبرد برای افزایش بهره‌وری مغز

انجام این کارها بعد از شکست عشقی، ممنوع!

با خجالتی بودنمان چه کنیم؟

آیا افراد باهوش، مضطرب‌تر از بقیه هستند؟

اگر خبر بد دارید، یک راست بروید سر اصل مطلب!

کی باید مشاوره برویم؟

مواد غذایی که به شما کمک می کند با افسردگی فصلی مقابله کنید

عذرخواهی کردن زیاد، خوب است یا بد؟

چگونه احساس تنهایی به سلامتی آسیب می‌زند؟

اضطراب را بدون دارو دور کنید!

10 راه برای کمک به کسی که قصد خودکشی دارد

بی‌حوصلگیِ روزهای تعطیل از کجا می‌آید؟

چطور جلوی احساس حسادت خواهر و برادرها را به یکدیگر بگیریم؟

پست‌هایتان در شبکه‌های اجتماعی راجع به شما چه می‌گویند؟

باز یافتن آرامش بعد از دعوا با این روش در 10 دقیقه!!

زلزله با سلامت روان ما چه می‌کند؟

از ایده‌های بزرگ‌تان نترسید