آریا بانو

آخرين مطالب

افزایش 30 تا 80 درصدی قیمت قطعات خودرو در سال آینده اقتصادي

افزایش 30 تا 80 درصدی قیمت قطعات خودرو در سال آینده
  بزرگنمايي:

آریا بانو - عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو در جمع‌بندی بحث جلسه گفت: متاسفانه ما تا حدودی بعد از رفتن آمریکا از برجام با کاهش تیراژ موقت از بیش از 1 میلیون خودرو به 400 هزار دستگاه خودرو رسیدیم و ایران خودرو و سایپا به دلایل سیاسی و قراردادهای خاص تعدیل نیروی مازاد خود را نداشت ولی ما مجبور به تعدیل کارگران قطعه ساز شدیم.
به گزارش ایلنا، نشست خبری اعضای هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو ظهر امروز در محل این انجمن با حضور اصحاب رسانه برگزار شد.
در ابتدای این نشست، گلوردی گلستانی (رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان) با اشاره به اینکه قطعه سازی مهمترین صنعت اشتغال‌زا در زمینه صنعت کشور بوده است گفت: باتوجه به شرایط تورمی قدرت خرید خودرو به شدت کاهش یافته و ما امیدواریم مطالبات قطعه سازان از خودروسازان دولتی تادیه شود و در این شرایط سخت تورم و تحریم به تولیدکننده و کارگران آنها در پایان سال کمک کنند.
وی تاکید کرد: امیدواریم در سال جدید بتوانیم کمیت و کیفیت تولید را ارتقا بخشیده و بتوانیم مشکلات صنعت قطعه سازی که بیشتر مشکل مالی و مواد اولیه برای تولید است را حل کنیم.
منصور منصوری (دبیر انجمن قطعه سازان خودرو) در ادامه نشست گفت: ما 800 قطعه ساز عضو مجموعه انجمن قطعه سازان خودرو را داریم. ایران خودرو و سایپا هر کدام حدود بیش از 2000 خودرو در روز تیراژ تولید دارند و قطعات باید فورا برسد تا تولید کند نشود.
وی افزود: خودروسازان می‌گویند ما هزار میلیارد تومان هزینه برای ارتقای کیفیت داشتیم تا بتوانیم مشتریان را راضی نگه داریم.
منصوری تاکید کرد: خود قطعه سازان سرمایه‌گذاری خوبی در این صنعت کردند و یکی از همکاران ما اخیرا 400 میلیارد هزینه جدید کرد. در این زمینه تعامل مناسب خودروساز و قطعه ساز بسیار مهم است.
دبیر انجمن قطعه سازان با اشاره به ضرورت تعدیل قیمت‌های قطعه گفت: سازنده مجبور است قیمت روز را بخاطر نرخ ارز و هزینه‌ها حساب کند اما مطالبات این بخش از تولیدکنندگان به صورت به روز شده و با قیمت روز انجام نمی‌شود. مطالبات 120 روزه ما از خودروسازان که 20 هزار میلیارد تومان است باید پرداخت شود و این برای ما قطعه سازان ضروری است.
منصوری ادامه داد: ما با افزایش 40 درصدی مواد و ملزومات وارداتی مواجه هستیم. ما با وجود تلاش برای خودکفایی و بومی سازی باید قطعات های‌تک و مواد اولیه را اغلب وارد کنیم و به همین دلیل بخشی از فعالیت ما از نرخ ارز حتما تاثیر می‌پذیرد. سال آینده وزارت صمت 900 هزار دستگاه برای هرکدام از خودروسازان بزرگ پیش بینی کرده (حدود 1 میلیون و 800 هزار خودرو) که میزان عملیاتی آن معمولا کمتر است.
فرهاد بهنیا(سخنگو و عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان خودرو) با اشاره به نقش قطعه سازان در تبدیل ایران به یازدهمین کشور خودروساز کشور گفت: بسیاری از شرکت‌های قطعه ساز دچار بحران ناشی از عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از خودروسازان شدند. ما قطعه سازانی داریم که باوجود اینکه باید مطالبات 1401 شان داده می‌شد ولی هنوز مطالبات 1400 شان هم پرداخت نشده است.
بهنیا اضافه کرد: با این وضعیت پیش آمده در زمینه ارز و مطالبات معوقه از خودروسازان، قطعه سازان نمی‌توانند تیراژ لازم برنامه ریزی شده را تامین کنند.
وی تاکید کرد: مشکل دیگر عدم رعایت عدالت در قراردادها است. قراردادها شفاف نبوده و یکسان نیست و برای برخی شکل قرارداد متفاوت هستند. اندکی از قطعه سازان شرایط‌شان فرق می‌کند.
بهنیا تاکید کرد: بیشترین فشار در مورد کیفیت خودرو روی دوش قطعه‌ساز است ولی در عین حال در مشارکت در هدایت روند تولید ما قطعه سازان در حاشیه هستیم. ما قطعات را به قیمت 1400 و با ارز 26 هزار تومانی در حال فروش هستیم ولی هزینه‌های خود ما با دلار 54 هزار تومانی است. از سوی دیگر مطالبات ما نیز از خودروسازی‌ها 4 ماه یکبار در بهترین حالت تسویه می‌شود.
سخنگوی انجمن قطعه سازان تصریح کرد: قطعه سازان ما 35 سال است به بهای مقروض شدن قطعات خودروسازان را تامین می‌کنند. امروز قطعه‌ساز ما می‌گوید که حاضر است 20 درصد از طلب خود را ببخشند ولی به روز طلب از خودروساز دولتی دریافت کنند. شرایط باعث شده که حدود 10 سال است نوآوری و دانش روز به طور جدی وارد آن نشده و صنایع ما هنوز به شکل قدیمی کار می‌کنند و این به دلیل شرایط اقتصادی شرکت‌های قطعه ساز است.
وی در پایان تاکید کرد: خودروسازان به بهای فروش اموال شخصی خود گاهی تلاش کردند تا نیروی کار خود را حفظ کرده و بخاطر عرق ملی تولید خود را حفظ کنند ولی امروز برخی وکلای و مسئولان دغدغه واردات خودرو را دارند.
اصغر خسروشاهی (نایب دبیر انجمن قطعه سازان خودرو) نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: ما تلاش می‌کنیم اهداف وزارت صمت را در بحث خودرو محقق کنیم. صنعت خودرو اما امروز به تهدید بدل شده و بعد از سه دهه به دلیل شیوه کار مونتاژ کامل (فول سی.کی.دی) این صنعت دچار مشکل شده است.
ما کشوری با 60 سال سابقه خودرو هستیم و با این کار عملا با بی‌تدبیری وزارت صمت دچار فاجعه اقتصادی و مرگ قطعه سازی می‌شویم.
خسروشاهی با اشاره به اینکه امسال به اندازه 120 هزار دستگاه خودرو قطعات مونتاژ کامل آوردیم و اینجا سر هم کردیم در حالی که ارز بری این کار کاملا برابر با تولید داخل است و این درحالی است که خودروسازان با چراغ سبز دولت بدون دردسر قطعه را یکجا وارد می‌کنند. بجای اینکه قطعات های‌تک و پیشرفته وارد شود و فنون جدید وارد شود، سرمایه گذاری در داخل نشده و قطعات عادی وارد می‌شود.
نایب دبیر انجمن قطعه سازان خودرو گفت: روسیه در بحث خودروسازی پس از تحریم از یک میلیون تولید سالانه به صد هزار دستگاه خودرو رسید که ناشی از نبود زیرساخت و انگیزه خودروسازش بود ولی ما در زیر شدیدترین تحریم تولید را افزایش هم دادیم.
وی در پایان با اشاره به خطر کاهش راندمان کار تولید گفت: دولت اگر یکجا خودرو وارد کند به صرفه تر است اما برخی به دلیل تمایل به استفاده از رانت عدم پرداخت عوارض واردات دوست دارند بدون دادن عوارض و با معافیت تولید، قطعات را کامل وارد کنند و این به کشور آسیب می‌زند.
مازیار بیگلو (نایب دبیر انجمن قطعه سازان خودرو) با اشاره به نمایشگاه قطعه سازان در روسیه گفت: در این زمینه مشکلات ما در زمینه حمل و نقل قطعه و اختلاف فناوری و سیستم بانکی وجود دارد. تنها دو بانک ما با روبل روسیه کار می‌کنند و مشکل گشایش ال‌.سی داریم. از طرفی ما هفته‌ای یک حرکت کشتی به روسیه داریم و حمل و نقل جاده‌ای ما محدود است.
بیگلو با اشاره فرمول جدید شورای رقابت برای محاسبه قطعات گفت: با اینکه قیمت‌ها در فرمول جدید که در بورس قیمت گذاری می‌شود و در بورس قطعه عرضه شود، بهتر شده، اما تعدیلات قیمتی سه ماهه شده ولی با این حال قیمت واقعی بازار تا قیمت شورای رقابت هنوز فاصله قابل ملاحظه‌ای دارد. اگر مسیر شورای رقابت در زمینه مصوبه مجلس در زمینه عرضه در بورس کالا، وضع نقدینگی قطعه سازان را بهتر می‌کند. بنابر تصمیم شورای رقابت قطعات خودرو بین 30 تا 80 درصد در سال آینده افزایش خواهد یافت.
وی در پایان تاکید کرد: شورای رقابت قیمت پایه بورس را با فرمولی ساده و بهتر عرضه می‌کند اما قدمی رو به جلو است. بورس خودش یک راه حل موقت است و نمی‌تواند همیشه بماند ولی از صف و قرعه کشی خودرو ثبت نامی بهتر است.
بهنیا از اعضای هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان خودرو در جمع‌بندی بحث جلسه گفت: متاسفانه ما تا حدودی بعد از رفتن آمریکا از برجام با کاهش تیراژ موقت از بیش از 1 میلیون خودرو به 400 هزار دستگاه خودرو رسیدیم و ایران خودرو و سایپا به دلایل سیاسی و قراردادهای خاص تعدیل نیروی مازاد خود را نداشت ولی ما مجبور به تعدیل کارگران قطعه ساز شدیم.
وی افزود: اگر نخواهیم سال آینده قطعه سازانی ورشکست و کارگران‌شان بیکار شوند باید اصلاحات قیمتی و مطالبات به روز شده برای قطعه سازان از طرف نهادها و مسئولان و مساعدات قانونی صورت بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186943/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی توانمندی‌اش در علم نجوم را هم ثابت کرد

می‌خواهند ادبیاتمان را کلنگی کنند

برو ولی بخاطر دل شکسته ام بمون

امباپه پاریس را قهرمان کند او را می‌بخشیم!

کسب 7 مدال رنگارنگ قهرمانی آسیا جوجیتسو توسط ایران

مهاجم سرشناس ذوب آهن تبرئه شد

صحنه مشکوک به پنالتی بازی ملوان - هوادار

وقتی ساعت‌ها می‌شود بازی رونالدینیو را تماشا کرد و خسته نشد

مناجاتی: قلعه‌نویی باهوش است، امیدوارم موفق شود

زادمهر: اوسمار انتخاب یحیی است و ادامه می‌دهد

کلهر: به مربیان سرخابی توصیه می‌کنم به حاشیه نپردازند

حکایت نقل‌ و انتقالات دو غول فوتسال ایران

حضور فصیحی در مسابقات دوومیدانی دایموند لیگ قطعی شد

واکنش ملی‌پوش والیبال به وعده پاداش یک میلیاردی

خبری که مثل بمب در فوتبال انگلیس می‌ترکد

جهان، دست و دلباز میشود

همزمان با روز دختر؛ «اخت الرضا» راهی شبکه نمایش خانگی شد

«به گرد دل همی گردی» تصنیفی کمتر شنیده شده از استاد شجریان

معاون رئیس جمهور: ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بود

تپه ماهوره ای هزار دره در ترکمن‌صحرا

نانوایان فرانسوی رکورد پخت طولانی‌ترین نان باگت را شکستند

ذوق زدن کودک وقتی دوستش به آن گل میزند!

گوناگون/ آیا ثروتمندی از نگاه دینی ناپسند است؟

دیدم همه جا بر درو دیوارِ حریمت جایی ننوشتند گنهکار نیاید

ساخت خانه با کیسه های خاک در ایران

حرکت تحسین‌برانگیز یک زن در نجات عقاب سرسفید زخمی وسط خیابان

بارش برف بهاری در اردبیل

لحظه حمله سگ‌های ولگرد به 3 کودک در خیابان

آیا میدانستید که تخت جمشید ضد زلزله است؟

دسر طالبی لطیف و جذاب

بستنی با طعم نوستالژیک ترین بیسکوییت دنیا

توصیه‌هایی برای بیماران مبتلا به فشار خون

کاظمی‌پور: باید شأن زن ایرانی رعایت شود

پخش متفاوت نماز جماعت دخترانه از صدا و سیما

دلیل ورم زیاد مادر باردار بعد از 20 هفته

برگزاری جشنواره شیخ بهایی از 26 اردیبهشت/اعطای جایزه صنعت‌ساز

وقتی درون سیاهچاله سقوط می‌کنیم، چه می‌شود؟

تلویزیون برنامه‌های نمایشگاه کتاب را اعلام کرد

روسل: من بهترین رئیس تاریخ بارسلونا هستم

پاشازاده: شخصیت استقلال باعث برد مقابل ذوب‌آهن شد

آخرین بازی زین‌الدین زیدان در سانتیاگو برنابئو

احتمال بازگشت دیوید تیلور و محرومیت بروکس

غول‌های اروپا مشتری ستاره بارسلونا شدند

الخلیفی: دوست دارم تمام صندلی‌های ورزشگاه را بردارم!

اوسمار نمی‌تواند به بازیکنان چیزی بگوید چون آنها او را سرمربی کردند!

دستگیری بازیکن پیشین منچسترسیتی در مسیر ورزشگاه

عبادى‌پور: من از عطایى انتقاد نکردم و صحبت‌هایم توصیه بود

هر بازیکنى دلایل خودش را دارد و مى‌تواند به تیم ملى نیاید

رفتار عجیب شهربانو منصوریان و قهر از مراسم تجلیل!

جوایز پولیتزر به پوشش اخبار جنگ غزه اهدا شد