آریا بانو

آخرين مطالب

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟ روانشناسي

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ماندالا چیست؟
ماندالا ( به معنی دایره در سانسکریت) یا دوایر کیهان نما، جدولی است هندسی مورد استفاده در ادیان بودا و هندو که بعنوان نمادی برای جهان هستی بکار می رود. اصل ماندالا از دین هندو است ولی در آئین بودا هم کاربرد زیادی پیدا نموده است. 
ماندالاها دایره هایی نمادین برای تمرکز بر خویش و جست و جو در درون انسان هستند. مرکز دایره جدول ماندالا برای تمرکز در حین مراقبه دینی به کار می رود. اشکال متقارن هندسی ماندالا خودبخود توجه فرد را به مرکز دایره جذب می کنند.
البته گستره کاربرد ماندالا بسیار وسیع تر از آئین های یاد شده است. به عنوان مثال در معماری فرهنگ های اسلامی( حیاط باغ فین کاشان، طرح حیاط مسجد علی اصفهان، طرح حیاط زیارت‌گاه شاه نعمت الله ولی ماهان) و مسیحی هم طرح های ماندالا دیده می شود.این کلمه در فارسی و عربی به صورت مَندَل به کار میرود و مورد استفاده جن‎گیران در مراسم احضار ارواح است. نمونه ای از ان را ادوارد براون از زبان یک ایرانی که خود آنرا تجربه نموده، توضیح داده است.
روانشناسان به کمک روش هنردرمانی می کوشند تا با واداشتن بیماری که از سلامت روان محروم شده است به فعالیتهای هنری وضعیت روحی و روانی او را بهبود بخشند. هنردرمانی راهیست برای برون ریزی گره های درونی شخص و بازنمود آن به صورت بصری و ملموس.

آریا بانو

به چه دلیل ماندالا عاملی ست برای تمرکز ذهن؟
بگذارید با استفاده از نمادشناسی این سؤال رو توضیح بدم. دایره نماد روح است، نماد ناخودآگاه انسان. افلاطون خود روح را شبیه یک کره می پنداشت. از طرفی چهار گوشه یا چهار ضلعی، نماد مادیات، جسم و واقعیت است و به خودآگاه انسان اشاره دارد.
اشکال متقارن هندسی ماندالا علاوه بر پیچیده‌گی و جذابیت بصری، با کمک وکتورها( که من اونا رو پله های تمرکز می نامم)، خودبخود توجه فرد را به مرکز دایره جذب می کنند. پروفسور یونگ ماندالا را “کهن الگوی خویش، نماد تمامیت و نظم، که کار ویژه آن سازمان دهی و تنظیم دوبارۀ وضعیت های هرج و مرج آلود است، می داند” و یا بطور خلاصه راهی برای تنش زدایی و تمرکز ذهن می باشد.

آریا بانو

هنردرمانی برای درمان بیمارانی که مرتکب جرم شده اند ، به دنبال ایجاد یک محصول هنری است که در آن فرایندهای داخلی به شکلی عینی تبدیل میشوند که این شکل میتواند به بیمار کمک کند تا وقایع، افکار و احساساتی را که منجر به جرم شده را درک کند.
افرادی با بیماری علاج ناپذیر : مرکز سرطان ایروین و مرکز سرطان دانشگاه پنسیلوانیا تنها دو مؤسسه از مجموعه مراکزی هستند که برای بازماندگان سرطان ورکشاپ های ماندالا برپا می کنند.
افرادی که تصمیم ترک سیگار دارند: به همان علتی که بسیاری از سیگاری ها بعد از ترک، به بافندگی روی می آورند، رنگ آمیزی ماندالا هم اشخاص را سرگرم نگه می دارد و به رهایی ذهن از اضطراب کمک می کند. شما میتوانید کتاب رنگ آمیزی ماندالا خویش را مدام همراه داشته باشید و هر موقع که حس تمایل شدیدی به کشیدن سیگار کردید، چند دقیقه ای را به رنگ آمیزی سرگرم شوید.
البته باید در نظر داشت که ماندالا برای هر کسی مناسب نیست. رنگ آمیزی ماندالا نیازمند حرکات تکراری و در دست گیری ابزار رنگ آمیزی است. این کار میتواند باعث وخیم تر شدن درد در اشخاص مبتلا به رماتیسم مفاصلی و ورم مفصل های انگشت ها شود.
همچنین رنگ آمیزی ماندالا سبب ایجاد درد در افرادی با سندرم تونل کارپ، بیماری ارنج تنیس بازان و دیگر بیماری های کششی می شود.

آریا بانو

رنگ آمیزی درمانی از یک فرآیند سه مرحله ای پیروی می کند.
در مرحله ی نخست شخص به صورت ازاد و بدون هیچگونه قید و بندی به رنگ آمیزی طرح ها می پردازد و با آن ها اشنا می شود. این مرحله که یک حرکت تفریحی و جالب است، واسطه ای برای اکتشاف خویش است.
در مرحله ی دوم شخصی که به رنگ آمیزی ماندالا پرداخته، در زمان رنگ آمیزی با خویش صحبت می کند.
شخص در این مرحله نسبت به محتوای گفتار درونی خودآگاهی پیدا می کند و میتواند درباره ی آن و جنبه های مثبت و منفی این گفتمان ادراک روشنی بدست‌آورد و با نقد آن ها به این سؤال جواب دهد که آیا من حقیقتا چنین کسی هستم؟ آیا این افکار به من کمک می کنند؟ آیا می توانم این گفتارها را تغییر دهم؟
در مرحله ی سوم شخص با استفاده از شناختی که از قبل بدست آورده، سعی می کند با نقد و تحلیل این گفتارها بسوی تغییر گفتارهای درونی منفی و تبدیل آن ها به گفتار درونی مثبت حرکت نماید.
ماندالا یکی از شناخته شده ترین و معتبرترین شیوه های هنردرمانی در بین مکتب های بودیسم و هندوئیسم و همینطور روانشناسان بزرگی مانند کارل گوستاو یونگ است. این اصطلاح که در لغت به معنای دایره است، به اشکال و نگاره های هندسی خاصی اشاره دارد که بیانگر فعل و انفعالات ذهنی و درونی انسان و همچنین رابطه آن با وجوه ماوراء طبیعی کیهان است. استفاده از ماندالا فایده های زیادی از جمله کاهش اضطراب، ایجاد تمرکز و همینطور از بین رفتن بیماری افسردگی دارد.
برای رسیدن به سطوح زیرین روان خویش تنها نیاز به کاغذ و قلم داریم تا بتوانیم با ناهوشیار خویش روبرو شویم!
برای رسم یک ماندالا اصلاً به مهارت داشتن در نقاشی احتیاجی نیست، چرا‌که در دنیا هرکسی با هرنوع توانایی ای قادر به ترسیم آن است. برای آغاز کار و شناخت بیشتر با ماندالا میتوان از رنگ آمیزی آن آغاز کرد. رنگ آمیزی ماندالا برای هر رده ی سنی مطلوب میباشد و افزایش دهنده حس ارامش در شخص است.
گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1185308/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برخورد 2 شراره خورشیدی قوی به زمین

16 اردیبهشت سالروز درگذشت ادیب، شاعر و نویسنده ، دکتر بدیع‌الزمان فروزانفر

خلاقیت جالب فولاد برای دعوت از هواداران

برای تقدیر از مربی اسطوره‌ای، تیم رویایی به خط شد

دژاوو برای آقای منتخب؛ وستهم در دربی لندن «هو» شد

از هوش رفتن بازیکن فرانسوی پس از برخورد توپ به سرش

ورزشگاه‌های میزبان دیدارهای خانگی استقلال ملاثانی مشخص شد

گل پنجم چلسی به وستهم توسط جکسون

ترکیب شمس‌آذر مقابل گل‌گهر مشخص شد

اورساتو داور بازی پاری‌سن‌ژرمن - دورتموند شد

مصاحبه با اونی که هم دل برد و هم اسکار

هیو جکمن و جودی کامر در «مرگ رابین‌هود»

معلم عربی محمد بحرانی، او را حلال کرد

7 خاصیت بی‌نظیر آب سیب زمینی برای سلامتی

خواننده‌های مورد علاقه استاد شجریان؛ از سلن دیون تا ویتنی هیوستون و پاواروتی

قتل بی‌رحمانه مادر توسط پسر پرخاشگر

تلف‌ شدن 50 راس دام سبک بر اثر رعد و برق در فارس

سبقت گرفتن با سرعت 170کیلومتر در ساعت

4گوشه دنیا/ راز زنده ماندن پیرزن هندی 80 سال بدون آب!

کاهش آلرژی بهاری با مصرف این مواد غذایی

این تیم واقعا اف‌سی کول پالمر است

بازگشت مدافع سپاهان در بازی با استقلال

شاگردان شاهین‌طبع در یک قدمی صعود به فینال

سپاهان: این داور را نمی‌خواهیم

مسی و رونالدو تحمل هم را ندارند، رونالدو بیشتر

گل چهارم چلسی به وستهم توسط جکسون

دقیقی - اوزونیدیس؛ پرده دوم از یک درگیری

عزیزترین مهمان پرسپولیس در طول فصل

«لالایی» برند عموپورنگ را احیا می‌کند؟

من اگه جای تو بودم سالی چندتا زن میگرفتم

چهره ها/ برادران قاسم خانی در یک قاب

بیش از 90درصد خاطرات شفاهی والدین شهدا در استان البرز جمع آوری شده

از وطنم ایران تا شب‌ نورد؛ با تارِ لطفی

مجازات معافیت غیرقانونی از سربازی اعلام شد

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر: زیرآب زنی نهی از منکر نیست

تقویت بینایی با پرهیز کردن از این خوراکی‌ها

فیزیک ثابت کرد که «دشمنِ دشمنِ شما واقعاً دوست شماست»

ترجمه عکس و متن «فصل‌های درون» منتشر شد

انتشارات انقلاب اسلامی با 40 عنوان کتاب جدید از منشورات رهبر معظّم انقلاب در راه نمایشگاه کتاب

پاریس کوچکترین کاروان برزیل در چند دوره اخیر المپیک

گل اول چلسی به وستهم توسط پالمر

ویسی فکر می‌کرد جریمه‌اش به ریال است

غیبت کاپیتان ذوب‌آهن در بازی نیمه‌نهایی لیگ برتر بسکتبال

درخشش نیمه‌نهایی ‏CL‏ تکلیف این ستاره را مشخص کرد

گل دوم چلسی به وستهم توسط کلگر

پایان کار بانوان در تفنگ 10 متر

اسبقیان: چهار آئین نامه برای ارتقا فرهنگ هواداری تدوین می‌شود

گل سوم چلسی به وستهم توسط مادوئکه

شماره 7 استقلال در آستانه محرومیت از بازی با فولاد

چهره ها/ جوانه دلشاد و خانواده کنار دریا