آریا بانو

آخرين مطالب

به مناسبت سالروز قطع رابطه ایران و آمریکا در سال 59

داستان رابطه تهران و واشنگتن؛ از نگاه نو امیرکبیر به آمریکا تا رابطه عاشقانه شاه و کارتر و اشغال سفارت در سال 58/ چگونه کار ایران و آمریکا به اینجا کشید؟ گوناگون

داستان رابطه تهران و واشنگتن؛ از نگاه نو امیرکبیر به آمریکا تا رابطه عاشقانه شاه و کارتر و اشغال سفارت در سال 58/ چگونه کار ایران و آمریکا به اینجا کشید؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خاطره تلخ ایرانی ها از کودتای 28 مرداد، باعث ایجاد نوعی نفرت اجتماعی از آمریکا شد. این نفرت خود را در فلسفه فردید، ادبیات چپ شاملو، ساعدی، آل احمد، سیاست ورزی جبهه ملی، فعالیت مذهبی روحانیون و حتی برخی ترانه های پاپ نشان می دهد.

به گزارش خبر فوری، امروز سالروز قطع کامل روابط ایران و ایالات متحده آمریکا است.
در روز 20 فروردین سال 1359 و بعد از پیش آمدن ماجرای لانه جاسوسی و اختلافات شدید ایران و آمریکا، جیمی کارتر، رئیس جمهور وقت ایالات متحده دستور قطع هر گونه روابط تجاری و سیاسی بین ایران و آمریکا را صادر کرد. از آن روز تا کنون، ایران و آمریکا هیچ رابطه سیاسی و اقتصادی نداشته اند، دشمنی دو طرف هر روز بیشتر و بیشتر می شود، طرفین تا آستانه جنگ و درگیری نظامی پیش رفته اند و چالش های نظامی و اقتصادی فراوانی در این میان، رخ داده است.
اما رابطه ایران و آمریکا چه فراز و فرودی داشته و چگونه به نقطه کنونی رسیده است؟ در این گزارش قصد داریم مروری اجمالی بر تاریخ روابط ایران و آمریکا تا زمان انقلاب اسلامی و تسخیر لانه جاسوسی در 13 آبان 1358 داشته باشیم.
آمریکا به مثابه جبهه سوم/ روابط ایران و آمریکا در عصر قاجار و پهلوی اول

آریا بانو


روابط رسمی ایران و آمریکا در زمان سلطنت قاجار آغاز شد. مشهور است که نخستین سیاستمداری که روی خوش به آمریکایی ها نشان داد، امیرکبیر بود.
امیر که در عرصه دیپلماسی سیاست «موازنه منفی» را پیش گرفته و سعی داشت جلوی پیش روی روس و انگلیس را بگیرد، سخت به دنبال جبهه سومی بود که بتواند زیاده خواهی دو طرف دیگر (روس و انگلیس) را کنترل کند و آمریکا یکی از این گزینه ها بود.
در طول سلطنت قاجار، سیاست امیرکبیر همواره سرلوحه سیاستمداران بود. برای قاجاریه، آمریکا دولتی منصف، کارآمد و ثروتمند بود که مستقل از روسیه و انگلیس عمل کرده و می توانست همکاری های مثبتی با ایران داشته باشد. دولت قاجار در دوره های مختلف، سعی کرد با ایالات متحده رابطه تجاری و سیاسی داشته باشد. اوج این روابط به زمانی باز می گردد که دولت ایران در سال 1290 از مورگان شوستر آمریکایی خواست که به عنوان مستشار مالی و رئیس کل خزانه داری ایران در ایران فعالیت کند. شوستر تجربه خوبی در ایران داشت اما با فشار روسیه مجبور شد از ایران برود ( اینجا بخوانید).
تلقی سیاستمداران ایران در دوره پهلوی اول، از آمریکا و نقش سیاسی – اقتصادی اش همانند دوران قاجار بود. رضا شاه گمان داشت از طریق نزدیک شدن به آمریکا می تواند از خطر نفوذ و فشار انگلیس و شوروی در امان بماند. همکاری های دولت ایران و ایالات متحده در دوره رضاشاه قوت گرفت. با این حال، با قدرت گیری آدولف هیتلر در آلمان و نزدیک شدن بیشتر و بیشتر تهران به برلین، روابط ایران و آمریکا در «سطح» ماند. رضا شاه آلمان را به عنوان «جبهه سوم» به جای آمریکا برگزید و سعی کرد از طریق نزدیک شدن به نازی ها از شر فشار روس و انگلیس رها شود.
واشنگتن جای لندن و مسکو را می گیرد/ رابطه عاشقانه پهلوی دوم و آمریکا

آریا بانو


بعد از اشغال ایران در شهریور 1320 توسط متفقین و تبعید رضاشاه به آفریقای جنوبی، نقش آمریکا در سیاست ایران تغییر کرد. آمریکایی ها که سعی داشتند رهبری متفقین در جنگ جهانی دوم را بر عهده بگیرند، در امور سیاسی ایران دخالت می کردند.
با پایان جنگ جهانی دوم، جنگ سرد آغاز شد. بلوک غرب به رهبری آمریکا در مقابل بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی قرار گرفت. آمریکا نگران افزایش نفوذ شوروی در ایران و الحاق آن به بلوک شرق بود. این اتفاق می توانست سراسر خاورمیانه نفت خیز را در خطر بیندازد.
به همین دلیل، آمریکا ذیل «طرح مارشال» از ایران و حکومت جدیدش یعنی پهلوی دوم حمایت مالی گسترده کرد تا جلوی نفوذ شوروی در آن را بگیرد. این سیاست باعث نزدیک شدن بیش از پیش محمدرضا پهلوی و حکومتش به آمریکا شد.
روابط ایران و آمریکا تا زمان کودتای 28 مرداد 1332 از نوعی تناسب برخوردار بود؛ اگرچه شاه و دولت های مختلفش به آمریکا نزدیک بودند، اما همچنان از نوعی استقلال عمل و سیاست برخوردار بودند. این استقلال عمل به خصوص در دوره وزارت احمد قوام السلطنه دیده می شود.
با دخالت در کودتای 28 مرداد و حذف مصدق به نفع شاه و زاهدی، واشنگتن نشان داد که قصد دارد نوعی نظام «دیکتاتوری غرب گرا» در ایران برپا کند. از سال 1332 تا سال 1356 نفوذ سیاسی و اقتصادی آمریکا در ایران اوج گرفت.
افزایش نفوذ آمریکایی ها در ایران و نیز خاطره تلخ ایرانی ها از کودتای 28 مرداد و دخالت واشنگتن در امور داخلی، باعث ایجاد نوعی نفرت اجتماعی از آمریکا در بین گروه های مختلف مردمی شد. این نفرت خود را در فلسفه فردید، ادبیات چپ شاملو، ساعدی، آل احمد، سیاست ورزی جبهه ملی و نهضت آزادی، فعالیت مذهبی و سیاسی حوزه علمیه قم و روحانیون سنتی و غیرسنتی و حتی برخی ترانه های پاپ نشان می داد.
انقلاب و قطع رابطه کامل ایران و آمریکا/ عصر تنش آغاز شد

آریا بانو


با آغاز جریان انقلاب سال 1357، نفرت از آمریکا وارد سطح جدیدی شد. با پیروزی انقلابیون و تغییر حکومت، سیاستمداران و گروه های سیاسی و مردمی شروع به مخالفت با آمریکا کردند. گروه های چپ از یک طرف و گروه های مذهبی از سوی دیگر نارضایتی خود را از حمایت آمریکا از شاه و پناه دادن به او اعلام کردند. تنشها میان گروه های سیاسی مختلف و آمریکایی ها اوج گرفت و در نهایت، گروهی با نام دانشجویان خط امام به سفارت آمریکا در تهران حمله برده و آن را اشغال کردند. این اتفاق نقطه پایانی روابط پر فراز و نشیب ایران و آمریکا بود. بعد از این رویداد بود که تهران و واشنگتن وارد 45سال تقابل، اختلاف و جنگ شدند و دیگر هیچگاه با یکدیگر رابطه مستقیم برقرار نکردند.
در دوره معاصر دو کشور بارها تا مرز رویارویی مستقیم نظامی پیش رفتند، اما در لحژه برخورد نظامی از تداوم درگیری طفره رفتند تا تنها نوعی جنگ اقتصادی، رسانه‌ای میان آنها تداوم داشته شد. آیا اسرائیل در روزهای آینده می‌تواند طلسم درگیری نظامی ت6ران و واشنگتن را بشکند؟

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1177659/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این مربا را برای میان وعده بخورید!

کشف یک سیاهچاله خفته

شاعرانه/تو خواهی رفت، دیگر حرف چندانی نمی‌ماند

زمین فوتبال ناب در ارتفاعات پاوه روستای دشه

گولر: بزرگترین رؤیایم قهرمانی چمپیونزلیگ با رئال است

بدترین خبر برای فرانسه 6 هفته پیش از یورو

چهره ها/ واکنش مادر ترانه علیدوستی به حواشی عکس دخترش

ارسطو بچه‌کُش!

روبرو شدن پدر سعید با بیتا

پاپ و موسولینی؛ اتحاد نامقدس مخفی کلیسای کاتولیک با فاشیسم

اجرای دلی رضایا به نام «با همه فرق داشت»

کشف 308 قطعه اشیای تاریخی دوره ساسانی و هخامنشی در چالوس

گردشگری/ مثلث برمودای ایران کجاست؟

لحظات نفس‌گیر به دام افتادن سارقان قمه به دست در فروشگاه

حضور شترمرغ گردن قرمز پس از 100 سال در عربستان

کرگدن گیر کرده در گل و لای با تراکتور بیرون کشیده شد

لحظه‌ای شایان ستایش که یک فیل کفش کودک نوپا را بازگرداند

رفتار حیرت‌انگیز شیر ماده با گوزن تازه متولدشده

حمله ناگهانی خرس به خودروی گردشگر

روش تهیه سالاد ماکارونی اسپانیایی

رازگشایی از 7 علت ابتلا به سرطان؛ این نقطه ایران بیشترین ابتلا به سرطان در دنیا را داشت

خط خوردن دختران بزرگسال از مسابقات آسیایی

مرضیه حدیدچی روی تفکرات سنتی درباره زنان خط بطلان‏ کشید

اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند!

نجوای عاشقانه شمع و پروانه

گفت‌وگو با داور فوتبال که مورد ضرب و شتم قرار گرفت

گل‌های به‌یادماندنی در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا

توضیحات بردیا سعادت درباره جاماندن از لیست تیم ملی

وقتی دکلان رایس هواداران تاتنهام را ساکت کرد

حضور بازیکنان آلومینیوم در موسسه خیریه

غایبان بزرگ جدال بزرگ بایرن-رئال در آلیانز آره‌نا

اتفاق ویژه؛ جایگاه غربی آزادی برای پرسپولیس باز شد

وضعیت 2+2 مصدوم سپاهان پیش از ال‌کلاسیکو

گل‌های لوکاس واسکز در لالیگا؛ نیمکت‌نشین همیشه‌آماده!

جا پای قربانی در روسیه سفت شد

افزایش 110 درصدی قیمت کتاب

مشاهدۀ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

لحظه وقوع گردباد در یکی از شهرهای عربستان

به حقوق دیگران توجه کنیم

اصفهان؛ تلألؤ تاریخ، فرهنگ و هنر

مهارت دیدنی راننده در راه دادن به ماشین روبرو

حرکات نمایشی دو موتور سوار در قفس

موچی با ٣ طعم خوشمزه و میوه‌ای

چطور روانشناس باسواد را برای مراجعه پیدا کنیم؟

تو چه سنی باید آموزش اعداد به بچه ها رو شروع کنید؟

رابطه عاشقانه‌ای که با 20 ضربه چاقو به خون کشیده شد

تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی

داستانک/ راه زندگی

خفتگیری و سرقت از مهاجم سابق استقلال!

پاسخ منفی مربی سابق جهانبخش به پیشنهاد لیورپول