آریا بانو

آخرين مطالب

آیا خوردن ماست واقعا خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد؟ پزشکي

آیا خوردن ماست واقعا خطر ابتلا به دیابت را کاهش می‌دهد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سازمان غذا و داروی امریکا اکنون به تولید کنندگان ماست اجازه می دهد تا ادعا کنند مصرف ماست می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد اما شواهد چیز دیگری را نشان می دهند.

بدون چربی یا پرچرب، طعم دار یا ساده، پروبیوتیک یا طبیعی، ماست از قبل با برچسب همراه بوده است. با این وجود، ممکن است به زودی ادعای جدیدی را بر روی بسته بندی ماست خریداری شده خود مشاهده کنید: در ماه جاری سازمان غذا و دارو ایالات متحده اعلام کرد که به تولیدکنندگان ماست اجازه می ‌دهد ادعا کنند که محصولات شان ممکن است از دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.
به نقل از نیویورک تایمز؛ سازمان غذا و دارو ایالات متحده می گوید شواهد علمی محدودی را یافته که نشان می دهد مصرف ماست ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. تصمیم آن نهاد در پاسخ به درخواستی اتخاذ شد از طرف شرکت تولید کننده ماست "دنون" در امریکای شمالی ارسال شده بود که ماست ‌ها را تحت برندهایی مانند Activia، Dannon و Oikos به فروش می‌رساند. دکتر "فرانک هو" پروفسور تغذیه و اپیدمیولوژی در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد تی چان در ماساچوست می گوید :"ماست می ‌تواند یک غذای غنی از مواد مغذی و بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد و شواهدی وجود دارد که نشان می ‌دهند افرادی که به طور منظم آن را مصرف می ‌کنند کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند". "بانی لیبمن" مدیر تغذیه یک مرکز علمی اما نظر مخالفی با این نظر دارد و می گوید :"مصرف کنندگان ممکن است متوجه نشوند که "شواهد محدود" به این معنی است که شواهد خیلی قوی نیستند. این چیزی است که علم می گوید".
شواهد در مورد خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و ماست چیست؟
سازمان غذا و دارو در بررسی شواهد مربوط به ماست و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به نتیجه 28 مطالعه اشاره کرده است. به طور کلی شواهد تا حدودی محدود و متناقض هستند. دکتر هو می گوید: "برخی از مطالعات نشان دادند افرادی که بیش تر ماست مصرف می‌کنند کم تر به دیابت مبتلا می‌شوند اما برخی دیگر این طور نبودند".
دکتر هو و همکاران اش چندین مورد از بزرگترین مطالعاتی را انجام دادند که توسط سازمان غذا و دارو مورد اشاره قرار گرفته اند. برای مثال، در مقاله ای منتشر شده در سال 2014 میلادی آنان سه گروه بزرگ از بزرگسالان در ایالات متحده را مورد بررسی قرار دادند که در مجموع نزدیک به 200000 نفر بودند. آنان دریافتند افرادی که دو وعده یا بیشتر در هفته ماست مصرف می ‌کنند در مقایسه با کسانی که به ندرت ماست می ‌خورند 12 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 قرار دارند.
با این وجود، نتیجه مطالعه ای انجام شده در سال 2019 بر روی 7633 زن در استرالیا و هم چنین بر روی زنان در چندین نقطه دیگر که در بررسی سازمان غذا و دارو نیز ذکر شده اند ارتباط معناداری بین خوردن ماست و پیشگیری از دیابت نوع 2 پیدا نکرد. تمام مطالعات مورد اشاره قرار گرفته توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده مشاهده ای بودند بدان معنا که محققان ابتدا از شرکت کنندگان پرسیدند چه میزان ماست مصرف کرده و سپس بررسی کردند که آیا در طول زمان به دیابت مبتلا شده ‌اند یا خیر.
خانم لیبمن می گوید: "چنین مطالعاتی نمی توانند تعیین کنند که آیا ماست به طور مستقیم از دیابت نوع 2 جلوگیری می کند یا خیر زیرا افرادی که ماست می خورند ممکن است عادات سالم دیگری نیز داشته باشند که می تواند از آنان در برابر بیماری محافظت کند". دکتر هو می گوید که محققان سعی می کنند عوامل دیگر را با استفاده از روش ‌های آماری توضیح دهند اما او موافق بود که این عوامل می ‌توانند در کاهش خطر بین مصرف کنندگان ماست مشاهده می کند نقش داشته باشند.
طبق گفته سازمان غذا و دارو ایالات متحده برچسب بر روی محصولات ماست تولیدی باید نشان دهد که "خوردن منظم ماست حداقل 2 فنجان (3 وعده) در هفته ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد". این مقدار هفتگی حداقل مورد نیاز برای مشاهده مزایا در دو مطالعه ای بود که آن سازمان مورد بررسی قرار داد.
دکتر هو می گوید علیرغم عدم قطعیت ها این احتمال وجود دارد که مصرف ماست می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. ماست سرشار از پروتئین، مواد معدنی و ویتامین ‌ها است و بر خلاف سایر محصولات لبنی معمولا حاوی مقدار قابل توجهی باکتری زنده است که می‌تواند التهاب و مقاومت به انسولین را کاهش دهد.
دکتر "میرا شاه" متخصص غدد در کلینیک مایو در روچستر در مینه سوتا می گوید: "ادعای تازه مطرح شده در عرصه سلامت می تواند یادآوری مفیدی برای افراد مبنی بر آن باشد که ماست می تواند یک انتخاب سالم قلمداد شود". با این وجود، او اشاره می کند که صرفا خوردن سه وعده ماست در هفته به خودی خود از بروز دیابت نوع 2 جلوگیری نمی کند.
چه مواد غذایی دیگری می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند؟
دکتر هو می گوید حفظ وزن سالم و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل هر دو برای پیشگیری از دیابت نوع 2 مهم هستند. شواهد محکمی وجود دارند که نشان می دهند پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند از دیابت نوع 2 جلوگیری کند. دکتر شاه می گوید شما می توانید رژیم غذایی را با ترجیحات خود تطبیق دهید. دکتر هو می گوید: "نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 نیز مرتبط است". او می افزاید با همان درجه اهمیت محدود کردن مصرف مواد غذایی ای که می توانند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهند از جمله نوشیدنی های شیرین، گوشت های فرآوری شده و مواد غذایی فوق فرآوری شده اهمیت دارد.
دکتر هو می گوید: "چندین وعده ماست در هفته به ویژه ماست ساده بدون قند اضافه شاید با قدری میوه تازه یا مقداری عسل شیرین کننده افزوده شده مطمئنا می توان آن را بخشی از یک رژیم غذای سالم قلمداد کرد". با این وجود، او می افزاید: "این یک گلوله جادویی نیست".

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1160441/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ستاره سیتی: به این دلیل رئال تیم بسیار عجیبی است

طارمی 15 دقیقه بازی کرد، پورتو 2 امتیاز از دست داد

مدیر اینتر خرید طارمی را تایید کرد؛ کیفیت تیم بالا می رود

وقت انتقام از پرسپولیس فرا رسید

اعتراض ستاره تاتنهام به داوری لیگ برتر

خلاصه بازی پورتو 2 - اسپورتینگ 2

پاس گل احسان حاج صفی در مقابل پائوک

حضور «تنهای» یزدانی در بوداپست؛ قاسم‌پور کجای ماجراست؟

محمد صلاح تهدید کرد؛ اگر حرف بزنم آتش به پا خواهد شد!

طاهری: مقابل تایلند بدون نقص بودیم

چمپیونزلیگ زنان؛ حریف بارسلونا در فینال مشخص شد

دانشگر آماده سفر به تهران برای تقابل با پرسپولیس

اولین تیم سقوط کننده از بوندسلیگا مشخص شد

سیو جالب یک دروازه بان در لیگ لبنان!

فقط یه نفر می تونست و می تونه نویر رو به وحشت بندازه؛ CR7

خوراکچی: لحظه به لحظه تیم تایلند را آنالیز کردیم

کشف مقبره اسرارآمیز یک پادشاه

تقسم استان تهران روی میز دولت

شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است

علت حذف بیانیه استقلال؛ فرار از جریمه میلیاردی!

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

صلاح مقابل کلوپ؛ چه کسی باعث پیشرفت دیگری شد؟

رویای گولر؛ اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ

روایت فارس از مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی

نماهنگ "خلصنا من الفراق الحرم" با صدای پویانفر

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان با فاصله‌ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

داستانک/ پستچی

پیشگویی دقیق نتیجه دیدار فینال ایران - تایلند توسط حسین طیبی

پاس گل احسان حاج صفی در بازی امشب آاک مقابل پائوک

تاثیرگذاری احسان حاج صفی روی گل دوم آاک مقابل پائوک

نساجی گلزنی به ذوب آهن را تمرین کرد

پاری سن ژرمن قهرمان لیگ فرانسه شد

کری ستاره رم برای لورکوزن؛ رکوردشان را می‌شکنیم!

2 مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

4 پیروزی ملی‌پوشان امید بوکس در مسابقات آسیایی

12 کاراته‌کا در انتخابی مرحله دوم تیم امید بانوان

تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

ویولنسل نوازی زیبا و آرامش بخش در ارکستر سمفونیک

برنامه وزارت کشور فراهم شدن امکان ورود زائران ایرانی به عراق با خودرو شخصی

عاقبت خوابیدن پشت فرمون رانندگی!

ناکامی ببر در شکار طاووس

زرشک پلو با مرغ مجلسی و زعفرانی

پاستا با سس خاص را تست کن، طعمش بی‌نظیره!

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

٥تا ترفند طلایی که مطمئنم خیلی به کارتون میاد

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود