آریا بانو

آخرين مطالب

آیا تاردیگرادها می توانستند ماه را مستعمره کنند؟ گوناگون

آیا تاردیگرادها می توانستند ماه را مستعمره کنند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آخرین خبر / بیش از پنج سال پیش، در 22 فوریه 2019، یک کاوشگر فضایی بدون سرنشین در مداری به دور ماه قرار گرفت. این فضاپیما که Beresheet نام داشت و توسط SpaceIL و صنایع هوافضای اسرائیل ساخته شد، قرار بود اولین فضاپیمای خصوصی باشد که فرود نرم را انجام دهد. در میان محموله های کاوشگر، تاردیگرادها وجود داشتند که به دلیل توانایی آنها برای زنده ماندن حتی در سخت ترین آب و هواها شهرت دارند.
به نقل از اسپیس ، این مأموریت از همان ابتدا با مشکل مواجه شد، زیرا دوربین‌های «ردیاب ستاره» که برای تعیین جهت فضاپیما و در نتیجه کنترل صحیح موتورهای آن طراحی شده بودند، با مشکل مواجه شد. محدودیت‌های بودجه‌ای یک طرح کاهش‌یافته را تحمیل کرده بود و در حالی که مرکز فرماندهی می‌توانست برخی از مشکلات را حل کند، اوضاع در 11 آوریل، روز فرود، پیچیده‌تر شد.
در راه رسیدن به ماه، فضاپیما با سرعت بالا در حال حرکت بود و برای فرود نرم باید سرعت آن را کاهش پیدا می‌کرد. متأسفانه در حین مانور ترمز، ژیروسکوپ از کار افتاد و حرکت موتور اولیه را مسدود کرد. در ارتفاع 150 متری، برشیت همچنان با سرعت 500 کیلومتر در ساعت حرکت می کرد، بسیار سریعتر از آن که بتواند متوقف شود.
برخورد شدید بود، کاوشگر متلاشی شد و بقایای آن در فاصله حدود صد متری پراکنده شد. قطعات این کاوشگر توسط ماهواره LRO (مدارگرد شناسایی ماه) ناسا در 22 آوریل عکسبرداری شده است.

آریا بانو


تاردیگرادها حیوانات میکروسکوپی هستند که طول آنها کمتر از یک میلی متر است. همگی دارای نورون‌ها، دهانه‌ای در انتهای پروبوسیس جمع‌شونده، روده‌ای حاوی میکروبیوتا و چهار جفت پای غیر مفصلی هستند که به پنجه ختم می‌شوند و بیشتر آنها دو چشم دارند. به همان اندازه که کوچک هستند، اجداد مشترکی با بندپایان مانند حشرات و عنکبوتیان دارند.
بیشتر دیرگرادها در محیط های آبی زندگی می کنند، اما می توان آنها را در هر محیطی حتی شهری یافت. امانوئل دلاگوت، محققی در CNRS، آنها را در خزه‌ها و گلسنگ‌های Jardin des Plantes در پاریس جمع‌آوری می‌کند. برای فعال بودن، تغذیه از ریزجلبک هایی مانند کلرلا، حرکت، رشد و تکثیر، تاردیگرادها باید توسط یک لایه آب احاطه شوند. آنها به صورت جنسی یا غیرجنسی از طریق پارتنوژنز (از یک تخمک بارور نشده) یا حتی هرمافرودیتیسم تولید مثل می کنند، زمانی که فرد (که دارای گامت های نر و ماده است) خود بارور می شود. پس از خروج تخم، زندگی فعال تاردیگراد از 3 تا 30 ماه طول می کشد. در مجموع 1265 گونه از جمله دو فسیل توصیف شده است.

آریا بانو


تاردیگرادها به دلیل مقاومت در برابر شرایطی که نه در زمین و نه در ماه وجود دارد مشهور هستند. آنها می توانند متابولیسم خود را با از دست دادن 95 درصد از آب بدن خود متوقف کنند. برخی از گونه‌ها قندی به نام ترهالوز را که به عنوان ضدیخ عمل می‌کند، سنتز می‌کنند، در حالی که برخی دیگر پروتئین‌هایی را سنتز می‌کنند که تصور می‌شود ترکیبات سلولی را در یک شبکه شیشه‌ای آمورف ترکیب می‌کنند که مقاومت و محافظت از هر سلول را ارائه می‌دهد.
در طول کم آبی بدن تاردیگراد می تواند به نصف اندازه طبیعی خود کوچک شود. پاها ناپدید می شوند و فقط پنجه ها هنوز قابل مشاهده هستند. این حالت که به عنوان کریپتوبیوز شناخته می شود، ادامه می یابد تا زمانی که شرایط برای زندگی فعال دوباره مساعد شود.
بسته به گونه تاردیگراد، افراد به زمان کم و بیش برای کم آبی نیاز دارند و همه نمونه های یک گونه موفق به بازگشت به زندگی فعال نمی شوند. بزرگسالان کم‌آب برای چند دقیقه در دمای 272- درجه سانتی‌گراد یا بالای 150 درجه سانتی‌گراد و در طولانی‌مدت در دوزهای بالای پرتو گاما 1000 یا 4400 گری (گری) زنده می‌مانند. برای مقایسه، دوز 10 گری برای انسان کشنده است و 40-50000 گری همه انواع مواد را استریل می کند. با این حال، دوز هر چه باشد، تشعشع تخم‌های دیرگرم را از بین می‌برد. علاوه بر این، حفاظت ارائه شده توسط کریپتوبیوز همیشه واضح نیست.

آریا بانو

زندگی قمری؟
پس چه اتفاقی برای تاردیگریدها افتاد که بر روی ماه سقوط کردند؟ آیا هیچ یک از آنها هنوز زنده هستند، زیر سنگ سنگی ماه مدفون شده اند، غباری که عمق آن از چند متر تا چند ده متر متغیر است؟
اول از همه، آنها باید از ضربه جان سالم به در برده باشند. آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داده‌اند که نمونه‌های یخ‌زده گونه Hypsibius dujardini که با سرعت 3000 کیلومتر در ساعت در خلأ حرکت می‌کردند، وقتی به شن کوبیدند، به‌شدت آسیب دیدند. با این حال، آنها از برخوردهای 2600 کیلومتر در ساعت یا کمتر جان سالم به در بردند و "فرود سخت" آنها روی ماه، چه ناخواسته یا ناخواسته، بسیار کندتر بود.
سطح ماه در برابر ذرات خورشیدی و پرتوهای کیهانی، به ویژه پرتوهای گاما محافظت نمی شود، اما در اینجا نیز، تاردگرادها قادر به مقاومت خواهند بود. در واقع، روبرت ویمر-شواینروبر، استاد دانشگاه کیل در آلمان، و تیمش نشان داده‌اند که دوزهای پرتوهای گاما که به سطح ماه برخورد می‌کنند، در مقایسه با دوزهای ذکر شده در بالا دائمی اما کم بوده است.
اما پس از آن سوال "زندگی" در ماه وجود دارد. دیرگرادها باید در برابر کمبود آب و همچنین دماهای بین 170- تا 190- درجه سانتیگراد در طول شب قمری و 100 تا 120 درجه سانتیگراد در روز مقاومت کنند. یک روز یا شب قمری مدت زیادی طول می کشد، درست کمتر از 15 روز زمینی. خود کاوشگر برای مقاومت در برابر چنین افراطی‌ها طراحی نشده بود و حتی اگر سقوط نمی‌کرد، پس از چند روز زمینی تمام فعالیت‌هایش را متوقف می‌کرد.
مترجم خبرنگار: مهتاب اشرف

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1156501/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ستاره سیتی: به این دلیل رئال تیم بسیار عجیبی است

طارمی 15 دقیقه بازی کرد، پورتو 2 امتیاز از دست داد

مدیر اینتر خرید طارمی را تایید کرد؛ کیفیت تیم بالا می رود

وقت انتقام از پرسپولیس فرا رسید

اعتراض ستاره تاتنهام به داوری لیگ برتر

خلاصه بازی پورتو 2 - اسپورتینگ 2

پاس گل احسان حاج صفی در مقابل پائوک

حضور «تنهای» یزدانی در بوداپست؛ قاسم‌پور کجای ماجراست؟

محمد صلاح تهدید کرد؛ اگر حرف بزنم آتش به پا خواهد شد!

طاهری: مقابل تایلند بدون نقص بودیم

چمپیونزلیگ زنان؛ حریف بارسلونا در فینال مشخص شد

دانشگر آماده سفر به تهران برای تقابل با پرسپولیس

اولین تیم سقوط کننده از بوندسلیگا مشخص شد

سیو جالب یک دروازه بان در لیگ لبنان!

فقط یه نفر می تونست و می تونه نویر رو به وحشت بندازه؛ CR7

خوراکچی: لحظه به لحظه تیم تایلند را آنالیز کردیم

کشف مقبره اسرارآمیز یک پادشاه

تقسم استان تهران روی میز دولت

شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است

علت حذف بیانیه استقلال؛ فرار از جریمه میلیاردی!

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

صلاح مقابل کلوپ؛ چه کسی باعث پیشرفت دیگری شد؟

رویای گولر؛ اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ

روایت فارس از مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی

نماهنگ "خلصنا من الفراق الحرم" با صدای پویانفر

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان با فاصله‌ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

داستانک/ پستچی

پیشگویی دقیق نتیجه دیدار فینال ایران - تایلند توسط حسین طیبی

پاس گل احسان حاج صفی در بازی امشب آاک مقابل پائوک

تاثیرگذاری احسان حاج صفی روی گل دوم آاک مقابل پائوک

نساجی گلزنی به ذوب آهن را تمرین کرد

پاری سن ژرمن قهرمان لیگ فرانسه شد

کری ستاره رم برای لورکوزن؛ رکوردشان را می‌شکنیم!

2 مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

4 پیروزی ملی‌پوشان امید بوکس در مسابقات آسیایی

12 کاراته‌کا در انتخابی مرحله دوم تیم امید بانوان

تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

ویولنسل نوازی زیبا و آرامش بخش در ارکستر سمفونیک

برنامه وزارت کشور فراهم شدن امکان ورود زائران ایرانی به عراق با خودرو شخصی

عاقبت خوابیدن پشت فرمون رانندگی!

ناکامی ببر در شکار طاووس

زرشک پلو با مرغ مجلسی و زعفرانی

پاستا با سس خاص را تست کن، طعمش بی‌نظیره!

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

٥تا ترفند طلایی که مطمئنم خیلی به کارتون میاد

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود