آریا بانو

آخرين مطالب

پیشگیری از تشدید اضطراب در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟ روانشناسي

پیشگیری از تشدید اضطراب در کودکان چه نشانه‌هایی دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / اضطراب یکی از مهمترین مشکلات روانشناختی است که عده زیادی در طول زندگی خود آن را تجربه می‌کنند، کودکان هم از این قاعده جدا نیستند.
فاطمه روحانی نژاد مشاور و درمانگر کودک و نوجوان گفت: کودکان بسته به نوع تربیتی که از سوی والدین برداشت کرده و محیطی که در آن زندگی می کنند اضطراب را تجربه می‌کنند. در بسیاری از موارد، بی توجهی به علائم اضطراب در کودکان، به مشکلات جدی روحی در آینده آن‌ها منجر می شود.
وی گفت: اضطراب کودکان یکی از مشکلات زیادی است که در بین آن‌ها وجود دارد. به زبان ساده کودکان با قرار گرفتن در موقعیت‌ها و شرایط جدید و ناشناخته اضطراب را تجربه می‌کنند و این موضوع یک حالت طبیعی در آنهاست. برخی از کودکان انواع شدیدتری از اضطراب را تحمل می‌کنند که عدم توجه به آن باعث بروز مشکلات زیادی می‌شود.
این مشاور افزود: اضطراب در کودکان بسیاری از حالات خلقی و روانی دیگر با علائم روبرو است کودکان خردسال مشکل در خوابیدن در احساس ناراحتی همیشگی و گریه بیش ازحد و عدم تمایل به جدا شدن از والدین، به ویژه مادر و شب ادراری و بداخلاقی و کابوس دیدن و اضطراب جدایی در کودکان یکی از مهمترین و می توان گفت شایعترین اختلال در میان آنهاست. این نوع اضطراب در کودکان از حدود زیر یک سالگی اتفاق میافتد و کودک نسبت به جدایی مادر و یا مراقب ایمن واکنش نشان می دهد.
سه نشانه مهم اضطراب جدایی در کودکان می باشد:
1. ترس داشتن شدید هنگام جدایی از والدین و خصوصا مادر

2. امتناع از نرفتن به مهد کودک، مدرسه است.
3. بروز علائم جسمانی و سر درد یا درد‌های عضلانی و بدخوابی
4. یکی دیگر از انواع اضطراب در کودکان اختلال اضطراب زیاد است. کودکانی که با نوع اضطراب برخورد می کنند، دائما از بروز حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله یا رخداد‌های ناخوشایند نگران هستند.
روحانی نژاد تصریح کرد: اضطراب فراگیر در کودکان باعث کاهش عملکرد و افت تحصیلی، ورزشی آن‌ها می‌شود. کودکانی با اختلال اضطراب فراگیر در فعالیت‌های روزمره خود ناکارآمد عمل می‌کنند. بی قرار و تحریک پذیرند و در رویایی با چالش‌های زندگی مانند تحصیل وانتظار نتایج منفی بیشتری نسبت به همسالان خود دارند.
وی ادامه داد: برخی از کودکان با قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی دچار ترس و اضطراب می‌شوند. این اضطراب به دلیل قرار گرفتن زیر ذره بین دیگران یا ترس از تحقیر شدن و عدم توانایی برای انجام یک کار اتفاق میافتد.کودک از اینکه مورد توجه دیگران قرار بگیرد یا نگاه و دقت آن‌ها را روی خودش احساس کند به شدت هراس دارد. همچنین این نوع اضطراب در کودکان به صورت کم حرفی یا گوشه گیری در جمع هم خودش را نشان می دهد.
وی گفت: این نوع اختلال به شدت زندگی آینده کودک را تحت تاثیر می‌دهد. عموما کودکانی که با اضطراب اجتماعی روبه رو هستند، بیش از دیگران در بزرگسالی از کار کردن یا ازدواج دوری می‌کنند و میزان ترک تحصیل در میان آن‌ها بسیار بیشتر است. اضطراب اجتماعی در کودک به صورت گریه کردن پس از قرار گرفتن در موقعیت‌های اجتماعی، دعوا، سکوت کامل، دوری از جمع بروز می کند.
وی ادامه داد: بروز اضطراب در کودکان بسته به موقعیت، شرایط و خانواده و محیطی که در آن رشد کرده اند متفاوت است. در بسیاری از موارد علت اضطراب یک عامل بیرونی است که باعث بروز استرس و نگرانی در کودک می‌شود. اما در مواردی هم علت اضطراب در کودکان یک فشار درونی است که در کودک ایجاد می‌شود.
روحانی نژاد افزود: یکی از مهمترین دلایلی که به اضطراب در کودکان منجر می‌شود و حالت‌های اضطرابی را در آن‌ها به وجود می‌آورد، ایجاد تغییرات ناگهانی و بزرگ در محیط خانه و خانواده است.
به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدیداست. و از دست دادن والدین، تغییر محل یا شهر زندگی میتوانند نگرانی و هراس را در کودک پدید آورند. همچنین در نوجوانان اختلاف میان پدر و مادر، دعوا و درگیری در محیط خانه و همچنین روابط سست میان اعضا علت اصلی بروز اضطراب است.
 وی افزود: نوع اضطراب اغلب در نوجوانان اتفاق می‌افتد و در سنین نزدیک به بلوغ رخ میدهدو تغییرات جسمانی و بدنی می تواند نوجوان را دچار استرس و فشار روانی کند.
استرس‌های بیش از اندازه ناشی از آموزش و تحصیل، اضطراب در کودکان و نوجوانان را ایجاد می‌کند. آن‌ها با قرار گرفتن در یک جو رقابتی ناسالم برای برتر بودن، رفته رفته سلامت روان خود را به خطر می‌اندازند. ایجاد اضطراب مجددا به افت آموزشی منجر می‌شود و می‌توان گفت تاثیر استرس و اضطراب در یادگیری کودکان بسیار بالاست.
این درمانگر کودک و نوجوان تصریح کرد: کودک یا نوجوانی که خود را ناتوان یاضعبف می‌بیند، به اضطراب و استرس بالایی دچار می‌شود. آن‌ها احساس می‌کنند توانایی انجام کاری را که به آن‌ها داده شده ندارند و همین مسئله زمینه ساز اضطراب در کودکان و نوجوانان می‌شود. وجود اختلال وسواس در کودک و نوجوان به اضطراب منجر میشود. به زبان ساده بروز رفتار‌های وسواسی مانند شستن، چک کردن و عدم توانایی برای قطع یا جلوگیری از آن، اضطراب در کودکان و نوجوانان را به دنبال دارد.
این روانشناس تصریح کرد: بروز فوبیا و ترس‌های غیرقابل کنترل منشا اصلی بروز اضطراب در کودکان هستند. کودک یا نوجوان ممکن است از عوامل گوناگونی مانند تنهایی، ارتفاع و ترس داشته باشند.درمان اضطراب در کودکان اگر به موقع و به صورت اصولی انجام شود، به خوبی بهبود می‌یابد و علائم نگران کننده آن کم می‌شود. برای درمان اضطراب در کودکان و نوجوانان می‌توانید در مسیر سلامتی باشند. صحبت کردن والدین با کودک و نوجوان بررسی وضعیت روحی کودک و حل مشکلات و تعارضات به صورت مسالمت آمیز در محیط خانه، برای درمان اضطراب در کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است؛ که به تقویت ثبات روانی و استرس در کودک منجر می‌شود.
روحانی نژاد افزود: انجام بازی‌های شاد و دسته جمعی، فعالیت‌های تفریحی و هیجانی می‌تواند در کاهش اضطراب و علائم نگران کننده آن بسیار مفید باشد. در بسیاری از اتفاقهای ناگوار اضطراب در کودکان با افزایش پویایی و نشاط در خانواده کمرنگ می‌شود. انجام ورزش‌هایی که در آن‌ها رقابت جایی ندارد و تنها با هدف سلامتی و سرگرمی انجام می‌شود، در کاهش اضطراب در کودکان و نوجوانان موثر است. اضطراب واکنش طبیعی بدن انسان به شرایط نامناسب یا دل هرهآور است. اما زمانی که سطح این استرس و اضطراب بالا می رود، می تواند به ناکارآمدی عملکرد فرد در زندگی شود.کمک گرفتن از مشاور یا روانشناس حرف‌های می تواند در طی درمان اضطراب در کودکان موثرباشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1150957/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ستاره سیتی: به این دلیل رئال تیم بسیار عجیبی است

طارمی 15 دقیقه بازی کرد، پورتو 2 امتیاز از دست داد

مدیر اینتر خرید طارمی را تایید کرد؛ کیفیت تیم بالا می رود

وقت انتقام از پرسپولیس فرا رسید

اعتراض ستاره تاتنهام به داوری لیگ برتر

خلاصه بازی پورتو 2 - اسپورتینگ 2

پاس گل احسان حاج صفی در مقابل پائوک

حضور «تنهای» یزدانی در بوداپست؛ قاسم‌پور کجای ماجراست؟

محمد صلاح تهدید کرد؛ اگر حرف بزنم آتش به پا خواهد شد!

طاهری: مقابل تایلند بدون نقص بودیم

چمپیونزلیگ زنان؛ حریف بارسلونا در فینال مشخص شد

دانشگر آماده سفر به تهران برای تقابل با پرسپولیس

اولین تیم سقوط کننده از بوندسلیگا مشخص شد

سیو جالب یک دروازه بان در لیگ لبنان!

فقط یه نفر می تونست و می تونه نویر رو به وحشت بندازه؛ CR7

خوراکچی: لحظه به لحظه تیم تایلند را آنالیز کردیم

کشف مقبره اسرارآمیز یک پادشاه

تقسم استان تهران روی میز دولت

شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است

علت حذف بیانیه استقلال؛ فرار از جریمه میلیاردی!

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

صلاح مقابل کلوپ؛ چه کسی باعث پیشرفت دیگری شد؟

رویای گولر؛ اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ

روایت فارس از مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی

نماهنگ "خلصنا من الفراق الحرم" با صدای پویانفر

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان با فاصله‌ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

داستانک/ پستچی

پیشگویی دقیق نتیجه دیدار فینال ایران - تایلند توسط حسین طیبی

پاس گل احسان حاج صفی در بازی امشب آاک مقابل پائوک

تاثیرگذاری احسان حاج صفی روی گل دوم آاک مقابل پائوک

نساجی گلزنی به ذوب آهن را تمرین کرد

پاری سن ژرمن قهرمان لیگ فرانسه شد

کری ستاره رم برای لورکوزن؛ رکوردشان را می‌شکنیم!

2 مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

4 پیروزی ملی‌پوشان امید بوکس در مسابقات آسیایی

12 کاراته‌کا در انتخابی مرحله دوم تیم امید بانوان

تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

ویولنسل نوازی زیبا و آرامش بخش در ارکستر سمفونیک

برنامه وزارت کشور فراهم شدن امکان ورود زائران ایرانی به عراق با خودرو شخصی

عاقبت خوابیدن پشت فرمون رانندگی!

ناکامی ببر در شکار طاووس

زرشک پلو با مرغ مجلسی و زعفرانی

پاستا با سس خاص را تست کن، طعمش بی‌نظیره!

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

٥تا ترفند طلایی که مطمئنم خیلی به کارتون میاد

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود