آریا بانو

آخرين مطالب

متهمان ردیف‌اول دروغگویی کودکان روانشناسي

متهمان ردیف‌اول دروغگویی کودکان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / یکی از رایج‌ترین سوالات والدینی که متوجه دروغ‌ گفتن‌های متعدد فرزندشان می‌شوند، این است که چرا فرزندشان در این دام افتاده و باید چه واکنشی داشته باشند؟
دروغ گفتن یکی از اولین علایمی است که نشان می‌دهد کودک شما در حال آگاهی پیدا کردن از احساسات و خواسته‌های دیگران است. آن‌ها کم‌کم متوجه می‌شوند که می‌توانند ذهن دیگران را با دروغ‌هایشان دستکاری کنند. تا حدود 7 یا 8 سالگی، بچه‌ها اغلب یک خط مبهم بین واقعیت و خیال می‌بینند و نمی‌دانند که واقعیت برای همیشه ثابت شده است. آن‌ها به ابرقهرمانان و توانایی آن‌ها در تغییر واقعیت‌ها اعتقاد دارند. بنابراین وقتی می‌گویند که این کار را انجام نداده‌اند، منظورشان این است که ای کاش این کار را نمی‌کردند و سعی می‌کنند آن را درست کنند. این برعهده والدین است که بر اهمیت گفتن حقیقت تاکید کنند. کودکان لزوما نمی‌دانند که دروغ می‌تواند از جهات مختلف باعث آسیب شود. در ادامه از پیشگیری و چرایی دروغگو شدن بعضی کودکان خواهیم گفت.
عوامل دروغ گفتن کودکان
کودک دروغگو گاهی اوقات دلایلی برای این رفتار خود دارد که آگاهی والدین از آن‌ها، می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد فرزندشان به این رفتار اشتباه کمک بسیاری کند. در ادامه به تعدادی از رایج‌ترین آن‌ها اشاره خواهد شد.
1 رسیدن به منافع شخصی| گاهی دروغگویی کودک برای رسیدن به یک خواسته و منافع شخصی است. کودکان و نوجوانان گاهی برای منافع شخصی دروغ می‌گویند. به عنوان مثال: از فرزندتان می‌پرسید: «اتاقت رو تمیز کردی ملیکا؟» و او پاسخ می‌دهد: «آره مامان، می‌تونم الان برم بیرون؟» سپس با عجله به سمت در می‌رود تا قبل از این‌که شما حتی متوجه شوید که جایی را تمیز نکرده است، از خانه خارج شود. او ممکن است همه چیز را زیر تخت و کمدها بیندازد که هرگز بررسی نشود. منفعت شخصی یکی از مهم‌ترین دلایل دروغ گفتن کودکان در هر سنی است. هر بچه‌ای از آن به گونه‌ای استفاده می‌کند که مزیت بیشتری برای او داشته باشد.
2 ترس و جلوگیری از عواقب منفی| ترس، بزرگ‌ترین علت دروغگویی کودکان است. آیا فرزندتان تابه‌حال سعی کرده شما را متقاعد کند که با وجود تکه‌های کوچک شکلات روی صورتش، هیچ کیک شکلاتی را نخورده است؟ بچه‌ها اغلب برای جلوگیری از عواقب منفی دروغ می‌گویند. خیلی از بچه‌ها به علت ترس، دروغ می‌گویند. آن‌ها مطمئن نیستند که نتیجه راستگویی چگونه خواهد بود. دروغ برای کودک در این مواقع یک راه فرار می‌سازد.
بازار
3 اثبات خود به والدین| خیلی وقت‌ها، والدین حتی متوجه نمی‌شوند که فرزندان خود را مجبور به دروغ گفتن می‌کنند. آن‌ها اغلب فرزندان خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود فرزندانشان بخواهند به والدین خود ثابت کنند که به همان اندازه خوب هستند و همین حس کمبود در نتیجه مقایسه می‌تواند علت دروغگویی کودک باشد.
4 کمبود عزت نفس| خیلی از اوقات فرزند شما از کمبود عزت‌نفس رنج می‌برد. کودک برای پوشاندن نقص‌هایی که در تصورش است به دیگران دروغ می‌گوید تا خود را فرد بهتری جلوه دهد. در این شرایط کودکان تمایل دارند داستان‌هایی را برای خودنمایی به دیگران بسازند و ثابت کنند که خیلی موفق هستند. حتی این دروغ‌ها ممکن است چیزی به سادگی دروغ گفتن به دوستان خود در مورد برنده‌شدن در یک بازی کامپیوتری باشد. در این مواقع، شما می‌توانید خیلی نامحسوس روش‌هایی را برای تقویت عزت نفس کودکان به کار بگیرید.
توصیه‌هایی به والدین برای پیشگیری از دروغگویی کودکان
کودکان در 4 تا 6 سالگی به دلایل سهوی یا عمدی دروغگویی را امتحان می‌کنند. اگر الگوی دروغگویی به هر دلیلی(جلب توجه پدر و مادر یا فرار از سختگیری‌های آن‌ها) تقویت شود، عدم صداقت کودک به سبک زندگی رایج او تبدیل می‌شود و می‌تواند به مشکلی مهم در تمام ابعاد زندگی فرد تبدیل شود. پس هم سختگیری و قوانین زیادی را حذف کنید و هم تشویق به راستگویی داشته باشید.
مواجهه مناسب با کودک دروغگو
اگر متوجه شدید که فرزندتان درباره مسئله‌ای به شما دروغ گفته است، عصبانیت خود را کنترل کنید و هیچ‌گاه او را دروغگو خطاب نکنید. کودک دروغگو باید متوجه شود که ماه هیچ‌وقت پشت ابر نمی‌ماند و دیر یا زود دیگران متوجه می‌شوند که او دروغ گفته است. به همین دلیل وقتی متوجه می‌شوید که دروغ گفته است، بلافاصله به او بفهمانید که متوجه رفتار اشتباه او شده‌اید. همچنین برای دروغ گفتن پیامدهایی درنظر بگیرید که جریمه او باشد. پیامدهای دروغگویی باید کوتاه‌مدت باشد(نه بیش از حد) که به کودک فرصتی دهد تا به انجام رفتارهای بهتر بازگردد نه این‌که تمام مدت به احساس خشمش به والدین و رفتار ظالمانه‌شان فکر کند. برای مثال از دست دادن تلفن خود برای یک ساعت یا انجام مجدد تکالیف می‌تواند برخوردهایی مناسب برای این نوع دروغگویی‌های کودک باشد. همچنین، بسته به شدت دروغ، شدت پیامد آن هم تغییر می‌کند. در پایان توجه داشته باشید که دروغ گفتن کودک مسئله مهمی است که باید حتما مورد توجه والدین قرار بگیرد. کودک دروغگو نباید به حال خود رها شود و حتما باید والدین به دنبال راه‌حلی برای درمان این‌گونه رفتارهای فرزند خود باشند تا او در بزرگ‎سالی به این رذیله اخلاقی که کلید تمامی زشتی‌ها و بدی‌هاست، مبتلا نشود.
نویسنده : صدیقه معدنی | ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1096946/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ستاره سیتی: به این دلیل رئال تیم بسیار عجیبی است

طارمی 15 دقیقه بازی کرد، پورتو 2 امتیاز از دست داد

مدیر اینتر خرید طارمی را تایید کرد؛ کیفیت تیم بالا می رود

وقت انتقام از پرسپولیس فرا رسید

اعتراض ستاره تاتنهام به داوری لیگ برتر

خلاصه بازی پورتو 2 - اسپورتینگ 2

پاس گل احسان حاج صفی در مقابل پائوک

حضور «تنهای» یزدانی در بوداپست؛ قاسم‌پور کجای ماجراست؟

محمد صلاح تهدید کرد؛ اگر حرف بزنم آتش به پا خواهد شد!

طاهری: مقابل تایلند بدون نقص بودیم

چمپیونزلیگ زنان؛ حریف بارسلونا در فینال مشخص شد

دانشگر آماده سفر به تهران برای تقابل با پرسپولیس

اولین تیم سقوط کننده از بوندسلیگا مشخص شد

سیو جالب یک دروازه بان در لیگ لبنان!

فقط یه نفر می تونست و می تونه نویر رو به وحشت بندازه؛ CR7

خوراکچی: لحظه به لحظه تیم تایلند را آنالیز کردیم

کشف مقبره اسرارآمیز یک پادشاه

تقسم استان تهران روی میز دولت

شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است

علت حذف بیانیه استقلال؛ فرار از جریمه میلیاردی!

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

صلاح مقابل کلوپ؛ چه کسی باعث پیشرفت دیگری شد؟

رویای گولر؛ اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ

روایت فارس از مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی

نماهنگ "خلصنا من الفراق الحرم" با صدای پویانفر

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان با فاصله‌ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

داستانک/ پستچی

پیشگویی دقیق نتیجه دیدار فینال ایران - تایلند توسط حسین طیبی

پاس گل احسان حاج صفی در بازی امشب آاک مقابل پائوک

تاثیرگذاری احسان حاج صفی روی گل دوم آاک مقابل پائوک

نساجی گلزنی به ذوب آهن را تمرین کرد

پاری سن ژرمن قهرمان لیگ فرانسه شد

کری ستاره رم برای لورکوزن؛ رکوردشان را می‌شکنیم!

2 مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

4 پیروزی ملی‌پوشان امید بوکس در مسابقات آسیایی

12 کاراته‌کا در انتخابی مرحله دوم تیم امید بانوان

تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

ویولنسل نوازی زیبا و آرامش بخش در ارکستر سمفونیک

برنامه وزارت کشور فراهم شدن امکان ورود زائران ایرانی به عراق با خودرو شخصی

عاقبت خوابیدن پشت فرمون رانندگی!

ناکامی ببر در شکار طاووس

زرشک پلو با مرغ مجلسی و زعفرانی

پاستا با سس خاص را تست کن، طعمش بی‌نظیره!

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

٥تا ترفند طلایی که مطمئنم خیلی به کارتون میاد

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود