آریا بانو
آموزش کاشت آناناس در خانه
شنبه 9 مرداد 1400 - 03:26:42
آریا بانو - آناناس یکی از میوه‌های خوش طعمی است که تقریبا همه افراد از خوردن آن لذت می‌برند. این میوه سرشار از ویتامین آ، ویتامین ث، کلسیم، پتاسیم، و فسفر است و درحالی‌که غنی از فیبر و کالری است، چربی و کلسترول خیلی کمی دارد. این موارد، آناناس را به یک میوه مغذی عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی تبدیل کرده است که به حفظ و بهبود سلامتی شما کمک می‌کند. از دیگر فواید آن می‌توان به درمان زخم معده و روده، ضد انعقاد خون، رفع ناراحتی‌های گلو، رفع اختلالات قاعدگی، رفع بی اشتهایی و کمک به درمان سوءهاضمه اشاره کرد. از این رو قصد داریم شما را با روش کاشت آناناس در خانه آشنا کنیم؛ اگرچه این به ثمر نشستن این کار قدری زمان‌بر است، ولی ارزش امتحان کردنش را دارد.

آریا بانو


این میوه علاوه بر خواص زیادی که دارد، در ایران با قیمت بالایی به فروش می‌رسد. بهترین راه این است که خودتان این میوه را در خانه پرورش دهید تا نیازی به خرید آن نداشته باشید.
مراحل کاشت آناناس در خانه
در اولین مرحله، انتخاب درست آناناس اهمیت زیادی دارد. آناناسی را برای کاشت انتخاب کنید که به طور یکنواخت رسیده باشد. انتخاب آناناس‌هایی که بیش از حد رسیده یا برگ‌های خشکیده یا زرد دارند، برای کاشت مناسب نیست. تاج آناناس را جدا کنید. می‌توانید برای جدا کردن تاج از دست یا چاقو استفاده کنید. البته توصیه ما این است که از چاقوی تیزی استفاده کنید تا کاملا تاج جدا شود. سپس در ساقه آناناس برش‌های بسیار نازک ایجاد کنید. پس از جدا کردن تاج، 4 ردیف از برگ های پایینی را نیز جدا کنید، تاج را درون یک لیوان آب و در معرض نور خورشید قرار دهید. دقت کنید که هر روز باید آب لیوان تعویض شود. همچنین برای ریشه دهی سریعتر گیاه میتوانید انتهای آناناس را در هورمون ریشه‌زایی فرو ببرید.

آریا بانو

پس از گذشت چند روز، ریشه های انتهایی بزرگتر شده و تاج آناناس برای کاشتن در خاک آماده می‌شود.

آریا بانو

یک گلدان با ارتفاع مناسب انتخاب کنید و آن را از کود گیاهی، ماسه و پرلیت پر کنید. تاج را به اندازه 4 سانتی متر درون خاک قرار دهید و سپس آن را آبیاری کنید. دقت کنید آناناس را خیلی آرام آب دهید تا خاک آن به اندازه کافی مرطوب شود. گلدان آناناس را در یک جای پر نور، گرم و مرطوب قرار دهید. گیاه را زمانی که خشک شد آب بدهید تا به اندازه کافی مرطوب بماند. زمانی که آناناس ریشه داد، برگ‌های جدیدی از وسط آن شروع به رشد می‌کند. در این مرحله، شما باید گیاه را به گلدان بزرگتری انتقال دهید. پس از گذشت 3 ماه ریشه آناناس شما محکم تر و بزرگنر شده است. در صورت رسیدگی کامل پس از دو تا سه سال آناناس شما گل داده و تبدیل به یک میوه خوشمزه برای شما می‌شود!

آریا بانو


بیشتر بخوانید: آشنایی با نحوه کاشت آلوئه ورا
نکات و شرایط نگهداری
دمای ایدآل برای کاشت آناناس در خانه بین 18 تا 30 درجه است. آبیاری زمانی انجام می‌شود که خاک گلدان خشک شود که این امر در تابستان هفته‌ای یک بار و در زمستان هر دو هفته یک بار انجام می‌شود. خاک مناسب برای رشد این میوه کمپوست یا مخلوطی از خاک باغچه، کوکوپیت و خاک برگ با زهکشی قوی است. گلدان را جایی قرار دهید که در طول روز حداقل 3 الی 4 ساعت نور مستقیم به آن بتابد تا میوه به خوبی بتواند رشد کند. اگه در مناطق گرم زندگی می‌کنید باید بدانید این گیاه برای رشد بهتر به رطوبت نیاز دارد. به همین منظور هنگام آب دادن روی برگ‌های آن نیز آب بپاشید تا رطوبت سطح آن حفظ شود. هر ماه یک بار در فصل بهار و تابستان کود مناسب دهید. از دادن کود بیش از اندازه یه گیاهان‌تان جدا خود داری کنید برای کاشت آناناس در خانه لازم اسنت که دوبار گلدان آن را تعویض کنید؛ اولین بار ٣ ماه پس از کاشت پاجوش در گلدان و دومین بار یکسال پس از تعویض اول انجام می‌گیرد. توجه داشته باشید، پوشیدن دستکش لاستیکی در زمان تعویض گلدان به علت تیز بودن تیغ‌های کنار برگ‌ها لازم است. هنگام جا به جایی حواستان به ریشه‌ها باشد تا نشکنند و جدا نشوند.

آریا بانو



http://www.banounews.ir/fa/News/634631/آموزش-کاشت-آناناس-در-خانه
بستن   چاپ