آریا بانو
طبع تخم کتان گرم است یا سرد؟ (معرفی مصلحات و خواص)
پنجشنبه 31 تير 1400 - 05:18:41
آریا بانو - دانه‌های بذر کتان دانه‌های ریز، قهوه‌ای یا طلایی هستند. بذر کتان را می‌توان به شکل خام میل کرد، اما استفاده از جوانه تازه آن نیز بسیار مفیدتر است. طبع تخم کتان و ترکیباتی که در آن وجود دارد، این دانه مقوی را به یک گیاه دارویی پرکاربرد در طب سنتی تبدیل کرده است.
در این مطلب ابتدا طبع تخم کتان از نظر طب سنتی را بررسی خواهیم کرد و سپس خواص مهم آن را خواهیم گفت.
طبع تخم کتان گرم است یا سرد؟
مزاج تخم کتان از نظر طب سنتی گرم و خشک است و انواع مصلحات آن آب انار و آبمیوه‌های ترش مزه است.
مزاج انواع مصلحات
گرم و خشک آب انار و آب‌میوه‌های ترش
مهم ترین خواص تخم کتان برای بدن
1. سرشار از ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی مورد نیاز بدن
بذر کتان سرشار از اکثر ویتامین‌های B و ویتامین E و همچنین مواد معدنی مانند منیزیم ، پتاسیم و آهن است. ویتامین E برای پوست و استخوان‌های سالم ضروری است. پتاسیم سلامت عصب را حفظ می‌کند و آهن عنصر حیاتی گلبول‌های قرمز و بسیاری از آنزیم‌هاست که بر متابولیسم کلی بدن ما تأثیر می‌گذارد .

آریا بانو


2. محتوای فیبر بالا و کمک به کاهش وزن
تخم کتان به دلیل فیبر زیادی که دارد، بخش اساسی بسیاری از برنامه‌های رژیم غذایی لاغری را تشکیل می‌دهد؛ زیرا سطح قند خون را کنترل می‌کند و با احساس سیری طولانی که در فرد ایجاد می‌کند از مصرف کالری اضافی از طریق پرخوری جلوگیری می‌کند.
3. جلوگیری از سرطان پروستات
ترکیبات موجود در بذر کتان با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات ارتباط مستقیمی دارد. تحقیقات نشان داده است که تخم کتان برای مردانی که مبتلا به سرطان پروستات هستند بسیار مفید است؛ زیرا سرشار از ماده‌ای ضد سرطانی به نام لینگن است. تحقیقات دیگری که توسط بخش پیشگیری از سرطان و علوم جمعیتی دانشگاه تگزاس و بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی دیگر انجام شده است، نشان می‌دهد که بذر کتان علاوه بر کمک به درمان سرطان پروستات از ایجاد آن نیز جلوگیری می‌کند.
4. پیشگیری از بیماری‌های قلبی
طبق گفته‌های ” فیتوشیمیایی و فیتو دارویی” ، تخم کتان منبع خوبی برای موادی به نام فسفون C- گلیکوزیدهاست. این ترکیبات پلی فنلی مانع از پراکسیداسیون لیپیدها، تجمع پلاکت‌ها و نفوذپذیری مویرگی و پارگی رگ‌ها می‌شوند. بنابراین با مصرف این گیاه رگ‌های خونی کمتر دچار گرفتگی شده و بیماری‌ها و حملات قلبی کمتر اتفاق می‌افتد. همچنین از نظر علمی یک مطالعه توسط سیستم بهداشتی دانشگاه پنسیلوانیا، فیلادلفیا، ایالات متحده، نشان می‌دهد که بذر کتان راهی مناسب برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی است.
5. کمک به کنترل دیابت
تخم کتان منبع غنی از فیبر غذایی محلول و نامحلول است. این خاصیت از تخم کتان در حفظ سطح قند خون طبیعی در مبتلایان به دیابت کمک می‌کند. مصرف روزانه دانه کتان، کنترل قند خون در مردان و زنان چاق را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، مصرف دانه کتان باعث کاهش گلوکز و انسولین می‌شود و حساسیت به انسولین را به عنوان بخشی از رژیم غذایی معمول در افراد چاق مبتلا به دیابت افزایش می‌دهد.
6. غنی از امگا 3 و مبارزه با التهابات شدید
تخم کتان منبع بزرگی از اسیدهای چرب امگا 3 است که در قدیم فقط روغن ماهی بعنوان منبع آن شناخته می‌شد. اسید چرب امگا 3 فعال‌ترین ماده‌ای است که با التهابات ایجاد شده در بدن مبارزه می‌کند. التهاب عامل اصلی بیماری‌های قلبی، آسم، آلرژی، دیابت و حتی بعضی ازسرطان‌های خاص است.

آریا بانو


7. کاهش کلسترول بد خون در زنان یائسه
یک مطالعه توسط گروه علوم تغذیه‌ای، دانشگاه ایالتی اوکلاهما و ایالات متحده، نشان داد که تخم کتان به دلیل وجود اسیدهای چرب امگا 3 و لیگنین موجود در آن، می‌تواند سطح کلسترول LDL را در زنان یائسه کاهش دهد. فیبر محلول موجود در بذر کتان همچنین به حفظ عملکردهای مناسب دستگاه گوارش کمک می‌کند و فیبر نامحلول با کاهش سطح کلسترول LDL (بد) خون نقش مهمی در افزایش سلامت قلب دارد.
8. مراقبت از پوست
روغن بذر کتان می‌تواند در درمان عارضه‌های پوستی مانند آکنه، روزاسه و اگزما که مناطقی از پوست را دچار التهاب پوستی شدید می‌کنند کمک کند. به علاوه مصرف موضعی این روغن، آفتاب سوختگی‌ها را نیز به طور موثری بهبود می بخشد. در کنار تخم کتان می‌توانید از خواص درمان آفتاب سوختگی بادام زمینی نیز بهره‌مند شوید.
9. مراقبت از مو
روغن بذر کتان می‌تواند به درمان شکنندگی مو و ناخن‌ها کمک کند و از شکسته شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند. همچنین در درمان تحریک شرایط پوست سر ناشی از اگزما که خارش‌های شدیدی در این منطقه ایجاد می‌کند نیز مؤثر است.
10. یک منبع غنی از پروتئین
تخم کتان یک منبع غنی از پروتئین‌های مورد نیاز بدن در رژیم غذایی است، و دارای یک شاخص اسید آمینه بسیار ضروری است و بیشتر میزان دریافت روزانه پروتئین‌هایی را که بدن ما به آن نیاز دارند فراهم می‌کند.
11. یک تغذیه عالی برای بیماران سلیاکی
بذور کتان 100٪ عاری از گلوتن است و به همین دلیل برای کسانی که دچار عدم تحمل گلوتن یا بیماری سلیاک هستند قابل استفاده است.
12. کاهش عارضه خشکی چشم
مصرف بذر کتان به طور منظم می تواند سندرم ” خشکی چشم ” را کاهش دهد . همچنین اسیدهای چرب امگا 3 موجود در آن می‌توانند خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش دهند. این بیماری چشمی عامل اصلی کوری در افراد مسن است.

آریا بانو


13. کمک به کاهش فشار خون
طبق ژورنال فشار خون بالا، بذر کتان از مواد غذایی است که استفاده آن در رژیم غذایی برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند، توصیه می‌شود. امگا 3 و فیبر موجود در این ماده غذایی موادی هستند که فشار خون را کاهش داده و از این طریق از خطر سکته مغزی، فشار خون بالا و سایر بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کنند.
14. کمک به هضم آسان غذا و درمان یبوست‎‎‎ ‎
وجود مواد لیگان‌های گیاهی مانند امگا 3، روغن و فیبر موجود در دانه کتان به شما در بهبود هضم غذا کمک می‌کند. در نتیجه عملکرد دستگاه گوارشی را بهبود بخشیده و یبوست را نیز درمان می‌کند.
15. تقویت سیستم ایمنی بدن
اسید آلفا لینولنیک و لیگنین موجود در دانه کتان باعث افزایش پاسخ ایمنی بدن و جلوگیری از بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید، پسوریازیس پوست سر و بدن و یک بیماری خود ایمنی به نام لوپوس می‌شود.
16. کاهش علائم یائسگی
لیگنان‌ها، در بذر کتان به دلیل خاصیت استروژنیک می‌توانند به عنوان جایگزینی برای هورمون استروژن کاهش یافته در زنان یائسه قرار بگیرند و از این طریق علائم یائسگی مانند بی حوصلگی، خستگی و عرق کردن بیش از حد و ورم مفاصل را در زنان یائسه کاهش می‌دهد.
چه افرادی نباید از تخم کتان استفاده کنند؟
خانم‌های باردار افرادی که مبتلا به انسداد روده هستند.
سخن آخر
همان‌طور که گفته شد تخم کتان دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است و قرار دادن آن به صورت پودری یا دم کرده در رژِیم غذایی خانوداه باعث افزایش سلامت کلی بدن می‌شود. در پایین همین صفحه برای ما بنویسید تخم کتان برای شما چه کاربردهایی داشته است؟ منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.
شما می‌توانید در انگیزه با طبع دانه‌های دیگر مانند طبع جو و طبع ذرت نیز آشنا شوید.

http://www.banounews.ir/fa/News/629572/طبع-تخم-کتان-گرم-است-یا-سرد؟-(معرفی-مصلحات-و-خواص)
بستن   چاپ