آریا بانو
توصیه‌های بهداشتی در مراقبت از پوست
جمعه 17 ارديبهشت 1400 - 00:31:09
آریا بانو - مکمل‌های کلاژن شکل‌های مختلفی دارند: مکمل‌های کلاژن خوراکی که به شکل قرص و مایع خوراکی مصرف می‌شوند و به نظر می‌رسد قادر به
کاهش علائم و درد آرتروز هستند. همچنین در کاهش سریع‌تر وزن مؤثر هستند. پوست را جوان و ماهیچه‌ها را ترمیم می‌کنند. کرم مکمل‌های کلاژن، از ایجاد چین‌وچروک روی پوست جلوگیری و پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کنند. تزریق کلاژن که باعث پرتر به نظر رسیدن پوست می‌شود و چین‌وچروک‌های سطح پوست را از بین می‌برد. از کلاژن‌های تزریقی برای ایجاد پف لب نیز استفاده می‌شود تا لب‌ها حجیم‌تر به نظر برسند.
تأثیرات
تأثیر واقعی مکمل‌های کلاژن همواره موضوعی قابل بحث بوده است. در این زمینه پژوهش‌های زیادی صورت نگرفته است؛ مثلاً دانشمندان و پزشکان هنوز مطمئن نیستند که آیا این نوع از مکمل‌ها قادر به درمان بیماری‌های استخوانی هستند یا خیر؟ مطمئناً کرم‌های کلاژن خاصیت مرطوب کنندگی پوست را دارند، اما احتمال آنکه بتوانند کلاژن بیشتری را به بدن برسانند، بسیار کم است، زیرا مولکول‌های کلاژن بسیار بزرگ‌تر از آن هستند که جذب پوست شوند. یکی از مؤثرترین روش‌های استفاده از مکمل‌های کلاژن، تزریق آن است که فرو رفتگی‌های پوست را از بین برده و آن را گوشتالوتر و شاداب‌تر می‌کند؛ اما اثر این روش نیز تا 12 هفته روی پوست می‌ماند.
خطر مصرف مکمل‌های کلاژن
کلاژن به ما کمک می‌کند تا جوان‌تر و سالم‌تر بمانیم؛ بنابراین هیچ تعجبی ندارد که در صدد افزایش آن برآییم تا از این راه به زیبایی طبیعی خود بیفزاییم. مکمل‌های کلاژن به شکل‌های قرص، کرم و داروهای تزریقی مورد مصرف عموم قرار می‌گیرند؛ اما بهتر است قبل از اقدام به خرید آنها برای کلاژن درمانی، کمی با عوارض جانبی استفاده از این مکمل‌ها و خطرات مصرف برخی انواع خاص آنها آشنا شوید.
عوارض جانبی
خطر عوارض جانبی مکمل‌های کلاژن بستگی به نوع کلاژن مصرفی دارد. کرم‌های کلاژن مطمئناً بیشترین آسیب را به کیف پول شما می‌رسانند، نه به پوست شما! زیرا خرید آنها نوعی هدر دادن پول است. مکمل‌های کلاژن خوراکی نیز ممکن است خطراتی به همراه داشته باشند اگر شما حساسیت‌های غذایی داشته باشید. تزریق مکمل‌های کلاژن نیز عوارضی در پی دارد. برخی افراد به این تزریق‌ها حساسیت دارند و بدنشان سریع واکنش نشان می‌دهد؛ به همین دلیل قبل از تزریق همیشه از فرد آزمایش می‌گیرند. افرادی که دچار اختلال خود ایمنی هستند، با تزریق کلاژن فوراً نسبت به آن واکنش نشان می‌دهند. گاهی اوقات کلاژن زیر پوست جابه‌جا شده و به قسمت‌های دیگر پوست منتقل می‌گردد و باعث می‌شود پوستتان پف کرده و غیر متعادل به نظر برسد.
بیشتر بخوانید: بهترین غذاهایی که پوستی سالم و درخشان به شما هدیه می‌دهند
همچنین بخوانید: حفظ رطوبت پوست با مصرف برخی خوراکی‌ها
چه نوع مکمل‌هایی رشد کلاژن را تحریک می‌کنند؟
در فرایند پیری، پوست شروع به از دست دادن کلاژن کرده و به این ترتیب روند پیر شدن پوست و افزایش چین‌وچروک‌ها سرعت می‌یابد. مکمل‌هایی که به رشد کلاژن کمک می‌کنند، عبارتند از:
ویتامین C: ویتامین C نقش زیادی در افزایش رشد کلاژن دارد. از دست دادن کلاژن با خونریزی لثه و پوست و عدم بهبود زخم‌ها همراه است و ویتامین C از طریق شارژ کردن مجدد کلاژن از بروز این مشکلات جلوگیری می‌کند.
آمینواسیدها: آمینواسیدها، مولکول‌های بنیادی کوچک و از اجزای تشکیل دهنده کلاژن هستند و کلاژن‌ها برای رشد خود نیاز به آمینواسیدها دارند. کلاژن معمولاً سرشار از آمینواسید است.
مس: مس یکی از املاح ضروری برای تولید کلاژن بیشتر است. وقتی سطح مس بدن افزایش می‌یابد، میزان تولید کلاژن نیز بیشتر می‌شود. اما از آنجائی که مس، سمی است، نباید روزانه بیشتر از 2 میلی‌گرم مس دریافت کرد.
ویتامین E: ویتامین E وقتی‌که با ویتامین C ترکیب شود، تأثیر فوق‌العاده‌ای روی پوست می‌گذارد و تولید کلاژن بسیار افزایش می‌یابد. ویتامین E با رادیکال‌های قابل حل در چربی مقابله می‌کند. وقتی از غذاهای سرشار از ویتامین E تغذیه می‌کنید، کلاژن بیشتری در بدن‌تان تولید می‌شود.
ویتامین A: ویتامین A همراه با ویتامین C و E کمک زیادی به افزایش تولید کلاژن و داشتن پوست سالم می‌کند. کاهش میزان کلاژن برابر است با افزایش چین‌وچروک‌های پوست؛ پس برای تأخیر انداختن در روند پیری پوست، مکمل‌های ویتامین A یا غذاهای سرشار از ویتامین A را با ویتامین E و C مصرف کنید. 
هشدار:
اگر ترجیح می‌دهید از مکمل‌های خوراکی کلاژن استفاده کنید، باید بدانید که هنوز صنعت مکمل‌ها تحت نظارت و کنترل در نیامده است؛ پس قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید. اگر تصمیم گرفته‌اید که تزریق کلاژن داشته باشید، خطر استفاده از آن را با سایر روش‌های از بین برنده چین‌وچروک‌های پوست، مثل بوتاکس، مقایسه کنید. به هر حال تمام تزریق‌ها خطراتی را در پی دارند و این‌کار باید با دقت و بررسی انجام شود.
تأثیر مکمل‌های کلاژن روی پوست
فروشگاه‌های بزرگ لوازم آرایشی پر از محصولات مراقبت و درمان پوست هستند که همگی با هدف ایجاد تغییرات مثبت روی پوست تولید و فروخته می‌شوند. متخصصان پوست علاوه بر این محصولات از روش‌های دیگری نیز استفاده می‌کنند تا متقاضیان را بیشتر به خواسته‌هایشان نزدیک کنند و هر روز رشد بیشتری در این زمینه حاصل می‌شود؛ به‌خصوص در مورد جراحی‌های پلاستیک. کلاژن یکی از کلیدهای طلایی برای داشتن پوستی جوان و شاداب است. به هر حال این مکمل‌ها بر جراحی‌های پلاستیک و درمان‌های شیمیایی ارجحیت دارند، زیرا بسیار بی‌خطرترند.
کلاژن و مقابله با فرایند پیری:
پوست ما به‌طور تقریبی در سنین 30-35 سالگی بیشترین میزان قدرت را دارد؛ یعنی کلاژن به‌طور فعال تولید و مرمت شده و کلاژن جدید جایگزین سلول‌های پیرتر می‌شود و سلول‌های جوان‌تر بسیار سالم‌ترند. فرایند طبیعی پیر شدن پوست با کاهش تولید کلاژن همراه است. با پیر شدن نه تنها کلاژن کمتری تولید می‌شود، بلکه کیفیت کلاژن پوست نیز کاهش می‌یابد؛ به این ترتیب چین‌وچروک‌ها کم‌کم روی پوست پدیدارتر می‌شوند، پوست نازک‌تر می‌شود و توانایی محافظتی آن نیز کاهش می‌یابد. همچنین پوست درخشندگی خود را از دست می‌دهد و دیگر مثل سابق نرم و مرطوب نیست. برخی دلایل مثل سیگار کشیدن و مصرف الکل، این فرایند را تسریع می‌کند. علاوه بر این، تغذیه نامناسب و کم‌تحرکی نیز تولید کلاژن را کاهش می‌دهند. انتخاب‌های نادرست ما در مورد شیوه زندگی در تولید کلاژن تأثیر می‌گذارد و روند پیری را تسریع می‌کند و پیری زودرس به همراه دارد.
به دست آوردن کلاژن از منابع طبیعی:
تزریق کلاژن حتماً به افزایش سطح کلاژن در پوست منجر می‌شود. این اتفاق با مصرف مکمل‌های خوراکی کلاژن نیز روی می‌دهد؛ اما شیوه آسان‌تر و بهتری نیز برای افزایش میزان کلاژن پوست وجود دارد. کلاژن را می‌توان از منابع طبیعی گیاهی و حیوانی به‌دست آورد.
خانواده مرکبات (میوه‌ها): سبزیجات و میوه‌هایی که حاوی ویتامین C هستند، به‌طور طبیعی موجب افزایش سطح کلاژن می‌شوند. توصیه می‌شود مرکبات مثل پرتقال، لیمو و توت‌فرنگی را به برنامه غذایی خود بیفزایید و در خانواده سبزیجات از کلم بروکلی بیشتر استفاده کنید.
منابع دریایی: کلاژن به مقدار زیاد در کوسه ماهی وجود دارد. چینی‌ها عادت به مصرف این غذای دریایی دارند و از این خاصیت بیشتر بهره‌مند می‌شوند. سایر مواد غذایی که به تولید کلاژن کمک می‌کنند عبارتند از:
1- شیر سویا، توفو و هر چیزی دیگری که با سویا تهیه می‌شود. سویا حاوی جِنستین است که جلوی تخریب کلاژن را می‌گیرد.
2- سیر: سیر حاوی سولفور است و به تولید کلاژن در بدن کمک می‌کند. در ضمن اسید لیپوید و تااُرین دارد که موجب ترمیم کلاژن آسیب دیده می‌شود.
3- گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی سرشار از آنتی‌اکسیدان لیکوپن است که مانع از نابودی کلاژن‌ها توسط ضد کلاژن‌ها می‌شود.
4- ماهی: ماهی‌ها حاوی اسیدهای چرب امگا هستند و به نرمی پوست کمک می‌کنند.
5- اسفناج: برگ‌های درشت و تیره اسفناج حاوی ویتامین C می‌باشند که موجب تولید کلاژن می‌شوند. اسفناج حاوی آهن نیز هست و به جوانی و سلامت بیشتر پوست کمک می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/582842/توصیه‌های-بهداشتی-در-مراقبت-از-پوست
بستن   چاپ