آریا بانو

آخرين مطالب

انتقاد تند روزنامه جوان از منوچهر هادی و «گیسو» فرهنگی هنری

انتقاد تند روزنامه جوان از منوچهر هادی و «گیسو»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / سریال «گیسو» بعد از 22 قسمت به پایان رسید. دو ماه قبل در همین ستون درباره ضعف‌های این سریال نوشتم، اما پایان نیمه تمام این سریال و متن کارگردان این مجموعه که بر پایان اجباری گیسو تأکید داشت، موجب نوشتن این متن شد. اساساً منوچهر هادی با ساخت فیلم‌های سینمایی‌اش یا سریال‌های شبکه خانگی‌اش مانند «عاشقانه»، «دل» یا «گیسو» نشان داده است در محتوا و اجرا تسلط کافی ندارد. آنچه ما در آثار هادی مشاهده می‌کنیم هیچ ربط منطقی به هنر یا سینما ندارد.
آنچه ما در آثار هادی مشاهده می‌کنیم هیچ ربط منطقی به هنر یا سینما ندارد. چگونه می‌شود کارگردانی فصل دوم از یک سریال را بسازد و در انتهای آن که با کامنت‌های منفی مخاطبانش مواجه شده با نوشتن یک بیانیه چند خطی بگوید این پایان اجباری است و دیگر مسئولیت ادامه گیسو با بنده نیست، این دقیقاً همان شانه خالی کردن به دلیل عدم تسلط در کیفیت یک مجموعه است.
حالا که ماحصل کار اینچنین شده است و قرار نیست چند بازیگر این سریال با هادی همکاری داشته باشند، نوشتن یک یادداشت چند خطی مشخص می‌کند ما با کارگردانی طرف هستیم که با اختیار داشتن امکانات اجرایی نتوانسته است سریالی درخور سلیقه مخاطب بسازد، در این میان گناه مخاطب چیست که باید هزینه کند و 25 قسمت را ببیند و در آخر با یادداشت کارگردانش مواجه شود و با پایان نیمه تمامی که همه چیزش روی هوا مانده است و کارگردانش قصد ساختن ادامه‌اش را ندارد.
به سریال برگردیم؛ به سریالی که آنقدر ضعف محتوایی و اجرایی دارد که نمی‌شود همه آن را در این یادداشت گنجاند. آنچه در سریال گیسو قابل مشاهده است نداشتن یک قصه منسجم و سرراست است و این به دلیل نابلدی کارگردانش در ایجاد قصه و روایت و اجرا می‌باشد. هادی با در اختیار داشتن چند بازیگر شبه‌ستاره سعی داشته سریالی عامه‌پسند بسازد، اما شکست خورده است چرا که آثار عامه‌پسند هم حتماً باید قواعدی را در خود داشته باشند.
گیسو به هیچ وجه نمی‌تواند حتی یک سریال عامه‌پسند باشد چرا که کارگردانش به هیچ وجه اجرا و چگونگی روایت برایش مهم نبوده است، به همین جهت ما با یکسری کاراکترهای بی‌هویت مواجهیم که نه شغلی دارند و نه زندگی مرسومی. کارگردان کوشیده آدم‌های تک‌بعدی خلق کند. حاج یونس/ پیمان/ رضا / سهیل/ هوشنگ و مابقی آدم‌های داستان هیچ کدام مصداق خارجی ندارند، حتی پیمان که از نظر رفتاری شباهت به جوانان نسل امروز دارد به دلیل ویژگی‌های شخصیتی نمی‌تواند باورپذیر باشد.
اوج نابلدی در روایت توسط کارگردان در دو قسمت پایانی به طور واضح مشخص می‌شود؛ اینکه بازیگر نقش گیسو مهاجرت کرده و حالا با استفاده از جراحی پلاستیک مهناز افشار شده هانیه توسلی فاجعه است. چطور جراحی پلاستیک باعث تغییر صدا می‌شود که این می‌تواند حاصل ذهن فانتزی هادی باشد، حاج یونس در شهر می‌چرخد و پلیس او را دستگیر نمی‌کند. اینکه آدرس افرا و پدر و مادر درسا را می‌داند به شدت تعجب‌آور است، کاملاً مشخص است که هادی در قصه نیم‌بندش کم‌آورده که توسط پیمان و درسا خواسته به مخاطبش رکب بزند که اساساً پیگیری هم نمی‌شود و همه چیز موکول می‌شود به فصل بعدی که ساخته نمی‌شود.
این همه نابلدی در سریال‌سازی چگونه در یک کارگردان جمع شده است؟ چرا فکر می‌کند مخاطبش نمی‌فهمد؟ در بخش اجرایی هم با نماهای به شدت نادرست و شلخته مواجهیم؛ میزانسن‌هایی که اساساً ضعف‌های بیشماری دارند، بازی‌های سرد و بی‌روح و البته به شدت مصنوعی که این از ضعف کارگردان و نداشتن شخصیت‌پردازی در فیلمنامه می‌آید! چرا باید این همه بودجه صرف چنین اثری بشود که در آخر هم کارگردانش نتواند از سریالش دفاع کند، سریال ناموفق دل و پایان نیمه‌تمام گیسو دلیل خوبی برای مخاطب است که دیگر فیلم‌ها و سریال این کارگردان را دنبال نکند.

لینک کوتاه:
https://www.banounews.ir/Fa/News/635214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نماینده مجلس درباره لباس تیم فوتبال زنان: نه قابل توجیه است و نه قابل چشم‌پوشی

دیدار وزیر ورزش با زهرا نعمتی/ سجادی: زندگینامه ورزشکارانی همچون نعمتی باید در مدارس تدریس شود

لیگ برتر بدمینتون زنان از اول مهرماه آغاز می‌شود

روایتی از واکنش شهید رجایی به پرسشی درباره خستگی در کار

من حاضر نیستم برای کار پیش هر آدمی گردن کج کنم!

چهره ها/ ریش و موی سفید حمید گودرزی خوش اخلاق

ازت خواست زنش بشی؟!

«پری سا»؛ قصه‌ ظلمی که تکراری نمیشه

ژست چهره های فینالیست «شب های مافیا»

چرا پذیرش عشق «بریتنی اسپیرز» و نامزد ایرانی اش دشوار است؟

نظر منتقد مطرح آمریکایی درباره «قهرمان» اصغر فرهادی

رونمایی از کمیک‌موشن‌ «تک تیرانداز» در آستانه اکران

اوج غصه و پشیمانی در خانه مقتول

رونمایی از اولین تصویر محسن تنابنده در «قهرمان» اصغر فرهادی

همبازی شدن کورش تهامی و روشنک گرامی در «کوزوو»

فوتبالیست های نوجوانی که داد خداداد را درآوردند!

بازپرس سمج در دادگاه!

باز چشم حاجی رو دور دیدن!

فیلم جدید کلینت ایستوود روی پرده رفت

اومدن دزد بگیرن، دزد رو کشتن!

هرکی از راه رسید زد تو سر ما!

این چوپونه ما همه گوسفنداشیم

سکانس دلهره آور اذیت کردن مهتاب در سریال افرا

خاطره‌بازی با سریال خاطره‌انگیز «ارتش سری» در سریالیست

درد و دل با برادرانه میثم و وحید

تصاویر جدید از «باران» با بازی امیرحسین صدیق

خبر مرگ پسرش رو شنید!

فروغ یواشکی به خانواده‌اش سر میزنه

«سرخپوست وحشی» فیلمی برای علاقه مندان به سبک دلهره‌آور

سکانس کشته شدن تراب در سریال «وارش»

چیزی با ارزش تر از پدر و مادر هست؟

چهره ها/ فرشته حسینی سفرش به افغانستان را تکذیب کرد

پسر شرمنده و مادر بی خبر!

نماهنگ بی مقصد با صدای روزبه حصاری در سریال بچه مهندس

وقتی همه‌ زندگیت می‌شه یه دختر

وقتی مائده در رو روی پدر و مادرش بست

معروفی: شباهت «در کنار پروانه‌ها» به داستان «پینوکیو»

خوش به حال کسی که با تو زیر یک سقف زندگی میکنه

طرد شدن مائده از مزار معشوقه

چهره‌ها/ الناز شاکردوست در مقابل دوربین خانم عکاس

چهره‌ها/ منوچهر هادی در تدارک ساخت هشتمین فیلم سینمایی اش

چهره‌ها/ عباس غزالی و ترلان پروانه در یک قالب

چهره‌ها/ مبینا نصیری در یک روز تابستانی

ترشیدی یا خواستگار گیرت نمیاد؟

وعده های رنگین برای خام کردن عقیل

پایان فیلمبرداری «پس از فروش» مجید توکلی

بچه ننه و لوس و کتک نخورده نیست شما هم میتونید بزنیدش

بازی دیگه عوض شده

مرگ و تهمت قتل در زندان!

ما هیز نیستیم ما به جزئیات دقت میکنیم