آریا بانو

آخرين مطالب

وقتی واکسن 200 هزار تومانی 20 میلیون تومان آب می‌خورد اقتصادي

وقتی واکسن 200 هزار تومانی 20 میلیون تومان آب می‌خورد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / هجوم برخی از شهروندان ایرانی به چند کشور همسایه از جمله ارمنستان برای تزریق واکسن، ضرورت فعال کردن بخش خصوصی کشور برای واردات واکسن را صدچندان کرده است.
برخی گزارش ها در طی چند روز اخیر از سفر برخی از ایرانی ها به کشور ارمنستان برای تزریق واکس کرونا حکایت دارد.
چراکه ارمنستان اعلام کرده است که تزریق واکسن کرونا در این کشور حتی برای گردشگران خارجی بصورت رایگان است و به همین علت نیز بخشی از مردم کشومان به دلیل کمبود واکسن در ایران کشور ارمنستان را برای واکسیناسیون خود انتخاب کرده اند، آنهم با هزینه های گزاف حداقل 20 میلیون تومانی!
طبق گزارش ها هزینه سفر به کشور ارمنستان بصورت هوایی با سایرهزینه ها از جمله ویزا از حدود هشت میلیون تومان ماه گذشته در شرایط فعلی به 20 میلیون تومان افزایش یافته است.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، در خصوص هجوم برخی از شهروندان کشورمان به کشور ارمنستان برای تزریق واکسن اظهارکرد: این بدلیل آن است که در کشور ارمنستان تنها دو درصد از مردم واکسن زده اند چراکه در درجه نخست مردم این کشوراعتقادی به زدن واکسن ندارند و دوم آنکه درگیری کرونا در این کشور به دلیل پایین بودن سطح رفت و آمدها بسیار ناچیز است.
دکتر مسعود مردانی در عین حال اضافه کرد: البته به دلیل اینکه پای ایرانیان به این کشور باز شده است به احتمال قریب به یقین اپیدمی کرونا در این کشور رخ خواهد داد.
وی با تاکید براینکه ما توریسم واکسن به کشورهای مختلف از جمله امارات و ارمنستان را قبول نداریم، افزود: دلیل آن این است که معتقدیم مردم ما بایستی با قیمت مناسب تر واکسینه شوند.
مردانی با تاکید براینکه، به هیچ وجه تزریق واکسن به شکلی فعلی که در حال حاضر لب مرز ارمنستان اتفاق می افتد مورد پذیرش ما نیست افزود:چراکه ممکن است بخش عمده ای از جمعیت و افرادی که به این کشور سفر کرده اند با ازدحام موجود در لب مرز آلوده به ویروس کرونا شوند چراکه تجمع خود باعث ایجاد بیماری کرونا می شود.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: حال ممکن است از این پس با تعداد زیادی از مسافرانی مواجه شویم که دوز اول واکسن را زده اند اما بیمار به کشور بازگشته اند.

آریا بانو


وی می گوید: هنگامی که افراد دوز اول واکسن را تزریق می کنند تنها با گذشت 15 روز از تزریق دوز دوم واکسینه و ایمن خواهند و تنها با تزریق دوز اول ایمنی ایجاد نمی شود.
مردانی افزود:برخی افراد بعد از تزریق واکسن تصور می کنند به دلیل این تزریق دچار مشکل شده اند و کرونا گرفته اند در صورتی که بعد از تزریق دوز دوم کرونا دو هفته زمان لازم است تا واکسن تزریقی آنتی بادی تولید کند.
مسافران ارمنستان به واکسن های تزریقی توجه کنند
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص اینکه مراجعین به کشور ارمنستان به چه شکلی به اصالت واکسن استرازنکا عرضه شده در این کشور اطمینان حاصل کنند گفت: البته این کار سختی است اما مردم بایستی حتما واکسن استرانزکا را رویت کنند.
دکترمردانی افزود: مسافران حتما عکس واکسن را برای متخصصان داخل کشور ارسال کنند چراکه این واکسن در حال حاضر در کشورمان موجود است.
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در عین حال تاکید کرد:واکسن آسترازنکا واکسن بسیار معتبری است که تزریق آن بین 80 تا 85 درصد برای فرد ایمنی ایجاد می کند.
دکترمردانی با تاکید با بیان اینکه، مدت ویزای توریستی که برای کشور ارمنستان می دهند تنها برای تزریق یک دوز واکسن است، افزود:اگر واکسن تزریقی سالم باشد، این افراد تنها نیمی از کار واکسیناسیون را انجام داده اند و بعد از بازگشت به ایران مجددا برای تزریق دوز دوم واکسن بایستی به کشور ارمنستان مراجعه کنند و این بسیار هزینه بر و گران خواهد بود.
بخش خصوصی کشور را برای واردات واکسن فعال کنیم
عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر فعال کردن بخش خصوصی کشور برای واردات واکسن بصورت عملیاتی گفت: به جای این همه هزینه برای تزریق واکسن در کشور ثالث می توان همین واکسن استروزنکا که در کشور ارمنستان به مردم تزریق می شود، می توان این واکسن را با 200 هزار تومان یا حداکثر 500 هزار تومان برای مردم فراهم کرد.
وی در خصوص اینکه چرا با وجود صدور چندین مجوز واردات واکسن برای بخش خصوصی در کشور واکسنی به کشور وارد نشده است نیز اظهارکرد:این بدلیل این است که به بخش خصوصی گفته شده که اگر واکسن وارد کنید باید این واکسن ها را برای توزیع بین مردم به وزارت بهداشت تحویل دهید و آنها نیز از ترس اینکه به سرمایه خود نرسند این کار را نمی کنند.
راهکار رفع مشکلات فعلی در حوزه تزریق واکسن چیست؟
اما عضو کمیته علمی ستاد علمی مقابله با کرونا یکی از راهکارهای رفع مشکلات فعلی و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون گروه های مختلف مردمی را آزاد گذاشتن بخش خصوصی همچون سایر کشورهای دنیا برای واردات واکسن عنوان کرد.
دکترمردانی افزود: بایستی بخش خصوصی واکسن را وارد کنند و بین تمام مراکز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی و داروخانه ها و هلال احمر و حتی سازمان انتقال خون و جاهای متعدد پخش کنند.
وی ادامه داد:پس از واردات و پخش واکسن نیز در ابتدا بایستی افراد مسن و گروه های پرخطر و دارای بیماری های زمینه ای و سرطانی در اولویت تزریق باشند و پس از اتمام واکسیناسیون این گروه ها می توان باقی مردم را با هزینه ناچیز آزاد واکسینه کرد.
وی با بیان اینکه، واردات هر دوز واکسن آسترازنکا با دلار 25 هزار تومانی حدود 75 هزار تومان در می آید اگر 25 هزار تومان هم حتی برای سایر هزینه ها اضافه شود و به یکصد هزارتومان به مردم عرضه کنند تصور نمی کنم پرداخت این مبلغ برای حجم بسیاری از مردم کشورمان مسئله باشد.
عضو علمی کمیته ملی مقابله با کرونا ادامه داد:ضمن اینکه برای جلوگیری از ازدحام باید یک سیستم برخط و آنلاین اینترنتی برای نوبت دهی به مردم طراحی شود که هر زمانی که فرد برای تزریق واکسن به مراکز مورد نظر مراجعه کرد بیش از 5 دقیقه معطل نشود.
وی در خصوص شرایط تولید واکسن از سوی تولید کنندگان داخلی نیز اظهارکرد:همه تولید کنندگان داخلی واکسن در کشورمان از جمله واکسن برکت برای تولید حجم انبوهی از واکسن برای جمعیت کشورمان حداقل نیازمند یکی دو سال زمان هستند.
دکترمردانی تاکید کرد:ما قرار نیست که تنها کشوری باشیم که واکسن خودمان را تنها خودمان استفاده کنیم، بلکه باید هم واکسن وارداتی استفاده کنیم هم از واکسن داخلی حمایت کنیم، جان مردم چیزی نیست که با آن بازی کنیم.
وی در خصوص اینکه، آیا واکسن های ایرانی روند تاییدیه سازمان جهانی بهداشت را طی کرده اند نیز گفت: هیچیک از واکسن های ایرانی برای تاییده سازمان جهانی بهداشت اقدام نکرده اند و تنها واکسن کوو ایران برکت در سایت سازمان بهداشت جهانی فقط ثبت نام کرده است.
اگر مراقب نکنیم سویه هندی کرونا در کل کشور پخش می شود
دکترمردانی در بخش دیگری در پاسخ به اینکه، آیا در شرایط فعلی کشورمان با سویه جهش یافته هندی مواجه شده است یا خیر نیز اظهارکرد: البته سویه هندی هنوزدر کل کشور پخش نشده است، اما در برخی از استان های جنوبی همچون هرمزگان و سیستان و بلوچستان این نوع ویروس مشاهده شده است و اگر کنترل نشود ممکن است در کل کشور به یک سویه قالب تبدیل شود.
جلیل کوهپایه‌زاده، رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران پیش از این اعلام کرده بود که با توجه به روند افزایشی بیماران در سطح ایران، ‌ نشان از آن دارد که "با سویه جهش یافته‌ هندی مواجه هستیم. البته اطلاعات دقیق‌تر با سکوئنسینگ ویروس مشخص می‌شود اما به احتمال زیاد علائم فعلی و سرایت بالای ویروس، رفتار نوع جهش یافته کرونا است. "
به گفته وی علل افزایشی شدن روند کرونا در ایران "اول نوع ویروس است؛ می‌دانیم نوع جهش یافته ماندگاری بالاتری دارد و قدرت پاسخ‌دهی جمعیت نسبت به آن کمتر است و از طرفی بروز این جهش احتمالا در استان‌هایی رخ داده است که کمتر پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند".
اما عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا در عین حال تاکید کرد: راه های پیشگیری سویه هندی نیز همچون کنترل کرونای معمولی یعنی استفاده از ماسک و عدم حضور در تجمعات و دورهمی ها است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/618582/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برای کنترل بیش فعالی کودکان چه کنیبم؟

چرا بعضی از فرزندان علاقه ای به سفر رفتن با والدینشان ندارند؟

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟! (قسمت اول)

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟ (قسمت دوم)

فواید داستان خواندن برای کودکان

بازی‌هایی که به اجتماعی‌شدن کودکان کمک میکند

راهکار هایی برای کم کردن وابستگی کودک

بگذارید بچه ها یه کم استرس هم داشته باشند!

وقتی کودک کابوس می‌بیند چگونه برخورد کنیم؟

بازی هایی برای درمان کمرویی کودکان

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیش از حد تلویزیون

از بلوغ زودرس کودک خود جلوگیری کنید

جملاتی برای آرام کردن کودک پرخاشگر

راه های تشخیص منطقی یا غیر منطقی بودن درخواست های کودکان

تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان

چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

با کودکی که اشتباهش را نمی پذیرد چه کنیم؟

توصیه‌هایی برای قبل از پدر شدن

چهار بازی مهارتی برای کودکان

وابستگی کودک را چگونه درمان کنیم؟

دلبستگی کودکان زیر دو سال را جدی بگیرید!

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید

با کودکان حواس پرت چه کنیم؟

بازی مناسب ماههای اول زندگی

قدرت یادگیری دخترها بیشتر است یا پسرها؟

قصه گویی چه تاثیری در زندگی کودک دارد؟

چگونگی پرورش و تربیت کودک خردمند

کابوسهای کودکانه

زمانبندی برای تماشای تلویزیون توسط کودک

وسواس در کودکان