آریا بانو

آخرين مطالب

آغاز تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر تهران سياسي

آغاز تبلیغات انتخاباتی شوراهای شهر تهران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /ا آغاز تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش از امروز(پنجشنبه 20 خردادماه سال جاری) 2هزارو 294 نفر در تهران برای کسب 21 صندلی این شورا به مدت هفت روز در عرصه تبلیغات با یکدیگر رقابت خواهند کرد.
با انتشار اسامی نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در روز سه شنبه هفته جاری به صورت رسمی توسط فرمانداری تهران نامزدهای این دوره انتخابات شورا کد انتخاباتی خود را دریافت کردند به این ترتیب نامزدها می توانند از امروز (پنجشنبه 20 خردادماه سال جاری) تبلیغات خود را آغاز کنند.
مدت زمان فعالیت تبلیغات انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش هفت روز ادامه خواهد داشت و در ساعت 7 صبح روز پنجشنبه ( 27 خردادماه سال جاری) به پایان می رسد.
در ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش 2هزارو 294 نفر از داوطلبین احراز صلاحیت شده اند که شهروندان تهرانی در 28 خردادماه سال جاری می توانند در 3 هزارو 797 شعبه اخذ رای موجود در تهران حداکثر به 21 نامزد مورد نظر خود رای بدهند.
در این میان هریک از گروه ها و جناح ها برای انتخابات شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش در قالب ائتلاف ها لیست های 21 نفره ای را اعلام می کنند که تاکنون شورای ائتلاف شهر تهران، اسامی 21 نفره این شورا در انتخابات ششمین دوره شورای شهر تهران را اعلام کرده است و شورای وحدت و جبهه اصلاح‌طلبان از اعلام لیست خود ظرف روزهای آینده خبر داده اند.
برای مشاهده اسامی و کد انتخاباتی 2292 نامزد ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر اینجا کلیک نمایید.
عمر تشکیل شوراها به حدود 22 سال رسیده و پنج دوره را در این 22 سال پشت سر گذاشته است. اولین قانون شوراهای اسلامی کشور در سال 1361به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و پس از آن این قانون در 5 نوبت دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شد که نهایتاً نیز آخرین اصلاح آن در پنجمین دوره مجلس شورای اسلامی در سال 1375 صورت گرفت. این نهاد که از آن به عنوان پارلمان شهری یاد می کنند و در قانون اساسی نیز به عنوان ارکان تصمیم گیری کشور معرفی شده، انتظار می رود امورات شهرها را به صورت یکپارچه مدیریت کند. البته در همین راستا طرح جامع مدیریت شهری در کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در حال بررسی است.
وجود شوراها در قانون اساسی تصریح شده؛ اما تدوین سازوکار اجرایی آنها تا سال 1377 که اولین دورهٔ انتخابات سراسری شوراها هفتم اسفندماه همین سال برگزار شد به تعویق افتاده بود. در این سال در بیش از 40 هزار حوزه انتخاباتی، انتخابات برگزار و حدود 200 هزار نفر از منتخبین مردم در سراسر کشور جهت اداره امور شهرها و روستاهای کشور به عنوان عضو شورای اسلامی شهر یا روستا برگزیده شدند و به این ترتیب شوراهای اسلامی در کشور از 9اردیبهشت سال 1378 فعالیت رسمی خود را آغاز کردند.
انتخابات شورای شهر تنها انتخاباتی است که نظارت بر آن برعهده شورای نگهبان نیست و بررسی و رسیدگی به صلاحیت داوطلبان برعهده هیات های اجرایی و نظارت است و هیات های نظارت نیز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی تشکیل می شود. اما براساس گفته بسیاری کارشناسان حوزه شهری همین تاخیر در تشکیل شوراها باعث شده بسیاری از دستگاه ها به نوعی شوراها را به رسمیت نشناسند و درنتیجه شوراها در جایگاه اصلی خود قرار نگیرند.
نگاهی به تشکیل پنج دوره شورای اسلامی شهر تهران
سه دوره اول این شورا 15 عضو اصلی و 6 نفر عضو علی‌البدل داشت؛ اما در دور چهارم تعداد اعضا به 31 نفر عضو اصلی و 12 نفر عضو علی‌البدل افزایش یافت، البته در خرداد 1395 شورای نگهبان با مصوبهٔ مجلس برای کاهش تعداد اعضای شورای شهر تهران به 21 نفر موافقت کرد و نهایتا در پنجمین دوره شورا، تعداد اعضای شورای شهر تهران، ری و تجریش به 21 نفر کاهش یافت. هیئت رئیسه شورا شامل رئیس، نایب رئیس، دو نفر منشی و سخنگو می‌باشد. طی حدود 22 سال فعالیت شورای شهر تهران، عبدالله نوری در اولین دوره و مهدی چمران در دوره‌های بعد تا پایان دوره چهارم رئیس شورا بودند، البته به استثنای سال نخست دوره چهارم که احمد مسجدجامعی ریاست آن را بر عهده داشت. در پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران نیز در هر چهار سال محسن هاشمی به عنوان ریاست این شورا انتخاب شد.
نخستین دوره شورای شهر تهران (15 نفره)- 1378 تا 1380
دوم خرداد سال1378 انتخابات نخستین دوره شورای شهر تهران برگزار شد. در این دوره شورا کار خود را با حواشی بسیاری آغاز کرد؛ دوره ای که عبدالله نوری به عنوان نفر اول منتخبان، نزدیک به 600هزار رای کسب کرد و رییس اولین دوره شورای شهر شد. در این انتخابات اصلاح طلبان به صورت کامل و لیستی رای آوردند و تمامی کرسی های شورای شهر تهران را ازآن خود کردند. این شورا بین دو طیف کارگزاران و مشارکت تقسیم شد ولی اختلاف برای انتخاب شهردار شکل گرفت. نهایتا مرتضی الویری با 15 رای شهردار شد و 3 سال در این پست باقی ماند ولی پس از این 3 سال، استعفا داد و بعد از وی 30 بهمن ماه سال 1380 تا 13 اسفندماه سال 1380 محمد حقانی به عنوان سرپرست شهرداری تعیین شد.
به گفته بسیاری در شورای دوره نخست جنبه های سیاسی بر جنبه های تخصصی غلبه داشت و همین موضوع اختلافات بسیاری را شکل داده بود. پس از الویری؛ ملک مدنی برای کمتر از یک سال به عنوان شهردار تهران انتخاب شد ولی کمی بعد اختلافات بار دیگر بالا گرفت و نهایتا موضوع به شورای حل اختلاف و وزارت کشور و همچنین دفتر ریاست جمهوری و نمایندگان سه قوه رسید. این اختلافات تاجایی ادامه پیدا کرد که بحث انحلال شورا مطرح شد. بحثی که توسط معاون امور اجتماعی و شورای وقت وزارت کشور مطرح شد.
طرح انحلال، اختلافات را بیشتر کرد تاجایی که هیات حل اختلاف مرکزی شامل نمایندگانی از قوای سه گانه کشور و حکمیتی رسمی میان طرفین اختلاف در شورا ، رای به انحلال شورای شهر دوره اول دادند و پس از آن محمدحسین مقیمی به عنوان سرپرست شهرداری تهران منصوب شد. به این ترتیب تجربه ای ناموفق برای نخستین دوره شوراها رقم خورد.
در این دوره ابتدا عبدالله نوری و پس از آن دوزدوزانی ریاست شورا را برعهده داشتند.
به گزارش ایسنا، همچنین در دوره اول شورای اسلامی شهر تهران عبدالله نوری و محمد غرضی و خانم جمیله کدیور به منظور کاندیدا شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره ششم از عضویت در شورای اسلامی شهر تهران برابر قانون استعفا دادند و از این رو ، تعداد اعضای نمایش داده شده در جدول زیر 18 نفر است، در حالیکه تعداد اعضای شورای اسلامی شهر تهران دراین دوره 15 نفر بوده است

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/603693/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود

پژو پارس 600 میلیون تومان شد!

فروش ماشین های چینی با دلار150 هزار تومانی! | خودرو، سوار بر رانت های دوگانه می تازد

درخت رانت در بازار خودرو

هیچ خودرویی به گمرک نرسیده است

یوسفی: واردات خودروهای یک میلیاردی، بازار را تنظیم نمی‌کند/وزیر صمت برای کنترل قیمت ورود کند

واکنش صمت به اظهارات پلیس درباره واردات خودروی بی‌کیفیت

واردات خودرو یا خم رنگرزی؟

خبرگزاری ایسنا: افزایش بالای 100 میلیونی قیمت برخی خودروها در عرض یک‌ماه!

بازگشت مشروط 2 خودروساز فرانسوی به بازار خودروی ایران

وعده عجیب معاون وزیر صنعت درباره ریزش قیمت خودرو/ افزایش 28 تا 185 میلیون تومانی قیمت خودرو در بازار

واردات خودرو به سبک جدید

دلیل افزایش قیمت خودرو از نظر وزیر صنعت؛ دلار مقصر است

مُسکّن درمانی بازار خودرو

سخنگوی وزارت صمت: با معاملات صوری در بازار خودرو قیمت‌سازی می‌کنند

سه محل عرضه خودروسازان/ قرعه کشی خودرو برای متقاضیان عادی متوقف شد؟

واردات 22 خودروی کره‌ای این همه خوشحالی دارد؟

فروش خودروهای وارداتی از هفته سوم دی ماه/ قرعه کشی خودرو حذف نشده است

واکنش رئیس پلیس راهور به واردات خودروهای چینی و هندی: باعث نگرانی است

سراب ارزانی با خودروی وارداتی؟

عرضه 900 هزار خودرو در بازار طی 6 ماه آینده/ وزیر صنعت: خودروهای کمتر از 10 هزار دلار وارد کردیم

انتظار قیمت‌ مناسب برای خودروهای وارداتی‌ محال است/ گره بازار خودرو باز می‌شود؟

وزیر صمت گرانی خودرو را به گردن مردم انداخت: به خاطر تلاش مردم برای حفظ ارزش پول شان است

چرا نباید از گرانی سرسام‌آور خودرو تعجب کرد؟/ متهم اصلی افزایش قیمت‌ها لو رفت

قطع رابطه بی سروصدای خودروسازان با چین

شرط جدید برای خرید خودرو از بورس شد

واردات خودرو سال آینده 2 برابر می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: قرعه‌کشی خودرو تا آخر امسال از دستور خارج می‌شود

خودروهای وارداتی به تهران رسیدند

کنایه یک روزنامه به وزارت صمت؛ 22 خودروی وارداتی که نیاز به شمردن ندارد

آدرس دولتی خرید خودرو

چرا نباید منتظر ارزانی خودرو باشیم؟/ دادفر: با حقوق ماهی 10 میلیون تومان نمی‌توان خودرو اقتصادی هم خرید

جهش قیمت رسمی خودرو در بورس؛ خودروسازان از دلالان سبقت گرفتند

پیدا و پنهان تبدیل شدن بعضی خودروهای وارداتی به تاکسی

معمای پیش‌فروش خودروی خارجی

بازار خودرو شب عید به کدام سمت می‌رود؟

باتلاق ارزی خودرو

فرمول تعیین قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد/ پیش‌گویی قالیباف از قیمت خودرو در بازار

خریداران خودرو تمایل به خرید کدام خودروها در جهان دارند؟

خودروهای وارداتی از دبی و عمان آمده و دست اول نیست!

اجازه دولت برای واردات 2 میلیارد دلاری خودرو در سال آینده

بازار سیاه کد ملی مادران