آریا بانو

چه کنم که رفتار تبعیض آمیز خانواده باعث حسود شدنم نشود؟! روانشناسي

چه کنم که رفتار تبعیض آمیز خانواده باعث حسود شدنم نشود؟!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / «پدرم همیشه می گوید برادرم خیلی باهوش است»، «مادرم همیشه مرا دعوا می کند؛ اما خواهرم را دعوا نمی کند» و.... این ها رایج ترین جملات درد دل گونه بعضی نوجوانان است که به خواهر و برادر خود حسادت می کنند و البته بعضی از این حسادت ها اجتناب ناپذیر است. «حسادت» به دلیل دیدگاه کودک نسبت به والدین است چون فکر می کند پدر و مادر با او عادلانه رفتار نمی کنند. فرزانه عطاران؛ کارشناس ارشد مشاوره در مقدمه گفت وگویش با ما می گوید: «هرچند نقش و تاثیر رفتار والدین در ایجاد حسادت بین فرزندان غیر قابل کتمان است؛ اما می خواهیم به این سوال نوجوانان پاسخ بدهیم. چگونه به برادر و خواهرمان حسادت نکنیم؟ این مشاور در ادامه نکاتی را در همین باره مطرح می کند.
عزت نفس تان را بازیابید
عزت نفس می تواند ارزیابی مثبت یا منفی شما درباره خودتان باشد. به طور کلی ارزیابی منفی از خود باعث ایجاد حس حسادت می شود. همه ما روز های خوب و بد داریم و اغلب حس ما نسبت به خودمان، بر اساس پیشامد هایی است که در طول روز برایمان اتفاق می افتد. عزت نفس می تواند نوعی تفکر و به عنوان یک ویژگی شخصیتی پایدار باشد که در طول عمر، قابل توسعه است. آیا شما دیدگاه خوبی درباره خودتان دارید؟ اگر شما به دنبال راهکار های ارتقای عزت نفس تان باشید، این نشان می دهد که می توانید از دام حسادت نسبت به خواهر و برادرتان رها شوید.

آریا بانو

رفتار های قیاسی خود را شناسایی کنید
یکی از دلایل اصلی حسادت خواهر و برادر ها به یکدیگر، مقایسه های نابجاست. این که چرا پدرم برای خواهرم فلان وسیله را خرید؛ ولی برای من نخرید، هم مقایسه است و هم باعث حسادت می شود. این مقایسه می تواند با خواهر و برادری در موقعیت بالاتر یا پایین تر از خودتان انجام گیرد. مقایسه های منفی می تواند به اعتماد به نفس شما آسیب وارد کند؛ برای مثال یک مقایسه مثبت زمانی است که یک ویژگی رفتاری خوب را در خواهر یا برادر می بینید و به جای این که به کیفیت بالای آن صفت در آن فرد (به عنوان مثال درس خوان بودن) حسادت کنید، تلاش تان را برای درسخوان بودن انجام می دهید و آن صفت را در خودتان پرورش می دهید.
افکار و احساسات مقایسه ای خود را بنویسید
نگرش ایجاد شده بر اساس مقایسه خودتان با خواهر و برادرتان را بنویسید. اگر برایتان ممکن است، آن را بلافاصله بعد از ایجاد آن تفکر یا یادآوری در ذهنتان یادداشت کنید. به این صورت وقتی که هنوز در ذهن تان تازگی دارد آن را با توصیف بهتری می نویسید. همچنین به عامل حس ایجاد شده بر اساس مقایسه فکر کنید.
روی داشته هایتان متمرکز شوید
وقتی می بینید که مقایسه خودتان با خواهر و برادرتان، کار سودمندی برای شما نیست، می توانید توجه تان را به موفقیت های خود معطوف کنید. اگر احساس و ابراز سپاسگزاری خود را به سمت هدایای دریافتی بابت کار های خود ببرید، توجه تان را به جای خواهر و برادر به خودتان معطوف کرده اید؛ بنابراین زمان بیشتری را صرف توجه به نکات مثبت و داشته های خود کنید. ممکن است با شروع توجه تان به خود، به مقایسه خودتان با دیگر اعضای خانواده مشغول نشوید.
فهرستی برای سپاسگزاری داشته باشید
داشتن فهرستی برای شکرگزاری، یک راه برای یادآوری داشته هایتان به خودتان است. این کار به شما کمک می کند به چیز هایی که به دست آورده یا توسط والدین تان به شما اعطا شده است، توجه داشته باشید سپس می توانید بابت آن ها قدردان باشید. داشتن فهرستی از مواردی که می توانید بابت آن ها سپاسگزار باشید، احتمال موفقیت تان را بالا می برد. به هرحال تلاش کردن و فعالیت های بدون انگیزه، یا علیه شما تمام می شود یا هیچ سرانجامی نخواهد داشت. شما به قدردانی از خودتان برای داشته ها نیاز دارید چرا که این کار باعث بهبود زندگی شما خواهد شد.
با خودتان مهربان باشید
هراندازه بیشتر با خودتان مهربان باشید و خشونت را در حق خود کاهش دهید، به تلاش و انگیزه و سخت کوشی بیشتر دست پیدا می کنید و حسادت در وجودتان بیشتر رنگ خواهد باخت. فراموش نکنید که اختیار زندگی شما در دستان خودتان است. مقاومت در برابر مقایسه خودتان با دیگر اعضای خانواده کار سختی است؛ اما در نهایت کنترل آن در دست خودتان است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/585245/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خشم در روزهای کودکی

مقابله با ترس بچه ها

اگر نوزاد پسر دارید، حتما بخوانید

کودکان بی خواب

درس‌های زندگی در بازی

با کودک کنجکاو چگونه رفتار کنیم؟

دوست خیالی کودک

با حسادت کودکان چه کنیم؟

شما پسردوست هستید یا دختر دوست؟

بزرگ‌ترین اشتباهات بچگانه بزرگترها

مگر تربیت هم دخترانه و پسرانه دارد؟

چطور از دروغ گفتن کودکان جلوگیری گنیم

به جای کودک فکر نکنیم

زبان کودکان را یاد بگیرید!

برای داشتن کودکی شاد و خوش‌بین

سن مناسب کودکان برای تنها گذاشتن در خانه چه سنی است؟

مزایای دو زبانه بودن کودک

آرامش را به کودکان خود بیاموزیم !

تحمل این شوری سخت است

چرا بچه ها دروغ می گویند ؟

عوامل بلوغ زودرس

ده راز پروش کودکی شاد

مشکلات حسادت به این هوو

سکان زندگی را به دستش بده

کودکتان میتواند با چند مهره، ریاضیدان شود!

کودکم از آرایشگاه می ترسد!

وقتی کودک روی اعصاب است چه واکنشی باید نشان داد؟

کودک بیش فعال را چگونه مهار کنیم؟

10 جمله ای که نباید به دوقلوها بگویید

کودک شما چه نوع شخصیتی دارد؟

کودکان خوشحال، کودکان عصبانی

5 باور اشتباه پدرانه

وقتی دختران با ظاهرشان کنار نمی آیند

8 طرز فکر بسیار اشتباه والدین!

بچه‌های طلاق: در کدام سن؟ کدام نیاز؟ کدام آسیب؟

پسردار شدن از عمر مادر کم می کند

عوامل زمینه‌ساز اضطراب کودکان

مامان! من از تاریکی می ترسم

بی‌ خوابی؛ عامل اضطراب و آشفتگی کودکان ‏

تأثیر دوران کودکی بر شخصیت

رفتارهای بد از فرشتگان خوب

فضای دوستانه با پسران

کوتاه اما کاربردی

بازی‌های ساده در خانه

کمک به کودکان برای غلبه بر ترس

هوش نوزاد خود را با این روش های ساده تقویت کنید!

کودکان همیشه ترسو

بهترین نوع تنبیه، محرومیت کودک از علایق اوست

از بچه اولی تا دومی

دلایل اضطراب کودکتان را بدانید