آریا بانو - خراسان / بررسیها نشان میدهد که محتوای مرتبط با روان شناسی در فضای مجازی طی 2سال اخیر بیش از 2 برابر رشد داشته و این در حالی است که بسیاری از صفحات پربازدید این حوزه هیچ ارتباطی با روان شناسان یا متخصصان واقعی ندارند. به گزارش همشهری، فضای مجازی، بهویژه اینستاگرام تبدیل به کلینیک روانشناسی شده است، هر روز هزاران پست و ویدئو با محتوای درمان اضطراب، افزایش اعتمادبهنفس یا پاک سازی ذهن منتشر میشود. سیما فردوسی، روان شناس بالینی و استاد دانشگاه به نکات جالبی درباره موج تازه روان شناسی اینستاگرامی، آسیبهای روان شناسی زرد و تأثیر آن بر سلامت روان جامعه اشاره کرد که بخشی از آن را در ادامه میخوانید.
تلقین به جای درمان
معمولا افرادی که دچار نگرانی، ناراحتی یا مشکلات شخصی هستند، برای رهایی از وضعیت موجود به هر روشی حتی غیرعلمی متوسل میشوند و سراغ پیشنهادهایی میروند که در فضای مجازی در دسترس است. در روان شناسی نسخه واحدی وجود ندارد و توصیهها ممکن است برای همه افراد مناسب نباشد. محتواهای منتشر شده در فضای مجازی در بهترین حالت نقش «مُسکن» دارند. اگر حال فردی پس از دیدن چنین محتواهایی بهتر شود، نتیجه تلقین موقت است نه درمان واقعی. درمان نیاز به فرایندی علمی، زمانبر و مستمر دارد. یک جمله یا کلیپ کوتاه نمیتواند مشکلاتی را که در طول سالها شکل گرفتهاند، درمان کند. توصیههای سطحی و غیرعلمی هم میتواند امید واهی ایجاد کند و هم فرد پس از ناکامی ناشی از این توصیهها دچار خشم، پرخاشگری و در نهایت افسردگی شود. نبود پوشش بیمهای یکی از نواقص مهم در این حوزه است. اگر بیمهها خدمات روانشناسی را تحت پوشش قرار دهند، دسترسی مردم افزایش پیدا میکند و بسیاری از آسیبها پیشگیری میشود.