شنبه ۳ آبان ۱۴۰۴
اجتماعی

یک مقام راهور تهران: ۳۸ درصد تصادف عابران در بزرگراه‌ها رخ می‎‌دهد

یک مقام راهور تهران: ۳۸ درصد تصادف عابران در بزرگراه‌ها رخ می‎‌دهد
آریا بانو - ایرنا / رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: بر اساس تحلیل‌های آماری، حدود ۳۸ درصد از تصادفات عابرین پیاده در شهر هنگام عبور از عرض بزرگراه‌ ...
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایرنا / رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: بر اساس تحلیل‌های آماری، حدود 38 درصد از تصادفات عابرین پیاده در شهر هنگام عبور از عرض بزرگراه‌ اتفاق می‌افتد و بیشترین آمار تصادفات عابرین پیاده مختص شهروندانی است که بالای 50 سال دارند.
سرهنگ علی‌اصغر شریفی روز شنبه در گفت وگویی با اشاره به بررسی‌های صورت‌گرفته درباره تصادفات عابرین پیاده در پایتخت افزود: همجواری بزرگراه‌ها با مناطق مسکونی دلیل اصلی این حوادث است.
وی اعلام کرد: بسیاری از شهروندان برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی ناچارند در حاشیه بزرگراه توقف یا از عرض آن عبور کنند که متأسفانه این اقدام خطرناک زمینه‌ ساز بروز تصادفات شدید می‌ شود.
این مسئول با تأکید بر اهمیت رعایت نکات ایمنی در ساعات شبانگاهی، اظهار کرد : در ساعات شب شدت تصادفات در مقایسه با روز بیشتر است که در بسیاری از موارد این حوادث منجر به فوت عابر می‌ شود.
به گفته رئیس اداره اطلاع‌ رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، عواملی همچون کاهش دید رانندگان در تاریکی هوا، خستگی و خواب‌آلودگی رانندگان، افزایش سرعت خودروها به دلیل خلوتی معابر، و پوشش تیره و نامناسب عابرین پیاده مهم ترین دلایل افزایش شدت تصادفات شبانه هستند.
شریفی تأکید کرد: رعایت قوانین عبورو مرور، استفاده از پل‌های عابرپیاده، و افزایش روشنایی و تجهیزات هشداردهنده در بزرگراه‌ها می‌ تواند نقش مؤثری در کاهش تلفات عابرین پیاده داشته باشد.
حفظ حریم گذرگاه عابر پیاده
سرهنگ شریفی ادامه داد: بارها تأکید کردیم که گذرگاه عابر پیاده محدوده‌ای است که باید از سوی رانندگان حرمتش حفظ شود وقتی عابر وارد خط‌ کشی شده، یعنی در محدوده‌ی امن خودش قرار گرفته و راننده موظف هست توقف کند. متأسفانه بعضی رانندگان هنوز به این موضوع توجه کافی ندارند و همین بی‌توجهی باعث بخش قابل‌توجهی از تصادفات شهری می شود.
این مسئول با تاکید بر اینکه رانندگان باید بدانند که خط‌ کشی عابر پیاده یک علامت هشدار جدی‌ است؛ افزود: این علامت نه فقط برای نظم ترافیکی بلکه برای حفظ جان انسان‌هاست. عبور از روی این خطوط بدون توقف، هم تخلف محسوب می شود و هم اگر حادثه‌ ای رخ بدهد، راننده از نظر قانونی در موقعیت بسیار سختی قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به مناسب‌سازی محل‌های عبور عابران پیاده هم گفت: گذرگاه‌ها باید روشنایی کافی، علائم هشدار و خط‌کشی‌های واضح داشته باشد تا راننده از فاصله دور هم متوجه حضور گذرگاه شود؛ در بعضی نقاط، با همکاری شهرداری، نصب چراغ عابر و علائم هشداردهنده در دستور کار قرار گرفته تا ایمنی عبور عابران بیشتر شود.
سرهنگ شریفی با بیان اینکه احترام به گذرگاه احترام به زندگی است، خاطرنشان کرد: اگر رانندگان و عابران هر دو قوانین را رعایت کنند، بطور طبیعی شاهد کاهش قابل‌ توجه تصادفات عابر پیاده در سطح شهر خواهیم بود.
وی افزایش سرعت خودروها به دلیل خلوتی معابر، پوشش تیره و نامناسب عابرین پیاده را از مهم‌ترین دلایل افزایش شدت تصادفات شبانه برشمرد.
سرهنگ شریفی در پاسخ به پرسشی پیرامون مقصر بودن عابر پیاده در برخی تصادفات گفت: در مواردی عابر پیاده نیز به عنوان مقصر شناخته می‌ شود. طبق ماده 26 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در راه‌هایی که برای عابرین پیاده تسهیلات و امکاناتی فراهم شده است مانند خط‌ کشی، پل عابر پیاده، زیرگذر یا پیاده‌رو ــ عابر مکلف است از این مسیرها برای عبور استفاده کند.
این مسئول افزود: متأسفانه برخی از عابرین از مسیرهای مجاز عبور نمی‌ کنند و از عرض معابر یا بزرگراه‌ها به‌صورت غیرمجاز عبور می‌کنند که در این شرایط، اگر حادثه‌ای رخ دهد، عابر پیاده طبق قانون می‌تواند مقصر شناخته شود.
سرهنگ شریفی همچنین تأکید کرد: البته قانون برای راننده نیز شرایطی را در نظر گرفته است؛ از جمله داشتن گواهینامه معتبر، رعایت سرعت مجاز و توجه کافی به جلو. اما در صورتی که راننده به این تکالیف عمل کرده باشد و حادثه به دلیل بی‌توجهی یا عبور غیرمجاز عابر پیاده رخ دهد، مسئولیت متوجه عابر خواهد بود.
رعایت نکات ایمنی در شب
سرهنگ شریفی با اشاره به گروه‌های سنی درگیر در تصادفات عابران پیاده گفت: بررسی آمارها نشان می‌ دهد بخش قابل توجهی از عابرین پیاده‌ای که در تصادفات دچار حادثه می‌ شوند افراد بالای 50 سال هستند. این گروه معمولاً تمایل بیشتری به پیاده‌ روی دارند و در مسیرهای مختلف شهری تردد می‌ کنند.
رئیس اداره اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ با توجه به آغاز سال تحصیلی، دانش‌آموزان نیز از جمله گروه‌های در معرض خطر محسوب می‌شوند که باید خانواده‌ها نسبت به آموزش و مراقبت از آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.
وی پوشش مناسب در شب را یکی از نکات مهم در پیشگیری از حوادث عنوان کرد و گفت: در ساعات تاریکی، رانندگان ممکن است دید کافی نداشته باشند؛ بنابراین توصیه می‌شود افرادی که شب‌ها پیاده‌ روی می‌ کنند یا قصد رفتن به پارک و مهمانی دارند، از لباس‌های روشن و قابل دید استفاده کنند. دیده‌ شدن عابر پیاده در شب، نقش بسیار مهمی در کاهش تصادفات دارد.
سرهنگ شریفی یادآور شد: دیده‌ شدن به اندازه دیده‌ بودن خودرو اهمیت دارد. ممکن است راننده توجه کافی داشته باشد، اما اگر عابر پوشش تیره داشته باشد امکان تشخیص او در زمان مناسب وجود ندارد. رعایت همین نکته ساده می‌ تواند از وقوع بسیاری از حوادث تلخ جلوگیری کند.
بازار


نظرات شما