آریا بانو

آخرين مطالب

اگر داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید این مطلب را حتما بخوانید! روانشناسي

اگر داروی ضدافسردگی مصرف می‌کنید این مطلب را حتما بخوانید!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مصرف بیش از شش ماه داروی ضدافسردگی در زنان سلامتی استخوانها را به خطر می اندازد
با وجود اینکه خانم ها باید همیشه مراقب استخوان هاشان باشند ولی اگر شما یک زن میانسال هستید، تقویت روحیه شما می‌تواند استخوان‌های شما را تهدید کند.
در مطالعه مشاهده‌ای اخیر، محققان دریافتند که زنان با سن 40 تا 64 سال که داروی ضد افسردگی مصرف می‌کردند، به‌طور خاص، بازدارنده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)، برای خنک کردن گرگرفتگی و تعریق شبانه ناشی از یائسگی تا 76٪ بیشتر احتمال شکستگی استخوان دارند.
محقق و سرپرست پروژه دکتر یی‌هان شو، در بخش اپیدمیولوژی در دانشگاه هاروارد، دانشکده‌ی چان بهداشت عمومی می‌گوید: خطر شکستگی پس از 6 ماه مصرف داروهای ضدافسردگی می‌تواند مشاهده شود و در طی 5 سال بعد این خطر به‌شکل ثابتی بالا باقی بماند. خطر بعد از دو سال 73% و بعد از پنج سال 67% می‌شود.
برای این مطالعه که در مجله پیشگیری از آسیب دیدگی منتشر شده است، شو و تیمش به اطلاعات سلامتی پایگاه Phar Metrics Claims با تمرکز روی 137000 زن بدون مشکلات بهداشت روانی که بین سال‌های 1998 تا 2010 مصرف SSRIs را شروع کرده بودند نگاه کردند. SSRI شامل سیتالوپرام، ای‌سیتالوپرام، فلوکستین، پاروکستین فلووکسامین و سرترالین که تحت عنوان سلکسا، پاکسیل، پروزاک و سرترالین شناخته شده‌ترند، می‌شود. آنها پس از آن استحکام استخوان این گروه را در طول یک دوره 5 ساله با یک گروه کنترل شده 236000 زن هم سن و سال که داروی سوء هاضمه مصرف می‌کردند، مقایسه کردند. شو می‌گوید، خطر شکستگی میان آن‌هایی که SSRI ها را مصرف کردند حدود 7/1 بار بیشتر از کسانی بود که با داروهای سوهاضمه درمان شدند.
به‌خوبی نشان داده شده است که خطر شکستگی میان مصرف‌کنندگان SSRI با ناهنجاری‌های روانی مانند، افسردگی بیشتر است، به‌همین دلیل است که شو و تیمش از روی قصد زنانی که SSRI ها را به دلایل غیر روانپزشکی مصرف کردند، بررسی نمودند، در این مورد، برای کنترل علائم وازومتر یائسگی. هدف این بود که آیا مصرف SSRI ها در موارد غیر روانپزشکی استخوان‌ها را ضعیف می‌کند یا خیر؟

آریا بانو

شو توضیح داد که، در حالی که ما زنان میانسال درمعرض علائم یائسگی را به عنوان جامعه انتخاب کردیم، اما این تاثیر تنها به افراد با علائم یائسگی محدود نمی‌شود. او اضافه کرد که، باید خطر مشابه‌ای برای زنان در این محدوده‌ی سنی که به هر دلیلی SSRI مصرف می‌کنند اعمال کرد. مطالعه ما اولین مطالعه برای آشکار ساختن خطر بالای مشابه در جامعه‌ی غیر روانپزشکانه است.
به‌طور کامل مشخص نیست چرا SSRI به استخوان‌ها آسیب می‌رساند، اما براساس تحقیقات پیشین، شو باور دارد که آن‌ها فرآیند استخوان سازی را منقطع می‌کنند. او توضیح می‌‌دهد که: استخوان‌ها به طور ثابت و دائم تحلیل رفته [شکستن] و بازسازی می‌شوند و تغییر در رفتار سروتونین به نظر می‌رسد که منجر به شکستن بیشتر و بازسازی کمتر ‌شود، آنچه که استخوان‌ها را ضعیف‌تر و بیشتر در معرض شکستگی قرار می‌دهد.
اکنون که سازمان غذا و داروی امریکا این دارو را تائید کرده، انتظار می‌رود زنان بیشتری شروع به مصرف SSRI ها برای علائم یائسگی کنند. داروهای ضد افسردگی در حال حاضر سومین نوع رایج داروهای تجویز شده در ایالات متحده، به لطف رشد استفاده برای شرایط غیر روانی مانند علائم یائسگی، سندرم روده تحریک پذیر، و انزال زودرس هستند.
شو و تیمش مطمئن نیستند که این ایده‌ عالی باشد. در مطالعه خودشان، آن‌ها اقدامات پیشگیرانه مانند کاهش دوز SSRI ها (تا سطوحی کمتر از میزانی که به زنان با ناهنجاری‌های روانی تجویز می‌شود)، و مصرف دارو برای زمان کمتر، تنها 6 ماه یا هرگز را توصیه می‌کنند.
شو می‌گوید: از دیدگاه خطر شکستگی، ممکن است احساس شود که دارو به هیچ وجه نباید مصرف شود. با این وجود، در تمام درمان‌ها باید معایب در برابر منافع سنجیده شوند. او اضافه کرد، علائم وازومتور در طول یائسگی، گرگرفتگی و عرق شبانه که به زنان با کاهش هورمون‌های تولید مثلی آنها سرایت می‌کند، می‌تواند واقعا آزاردهنده باشد و به‌طور قابل توجهی کیفیت زندگی را کاهش دهد. هر فردی گزینه‌ی خوبی برای هورمون درمانی نیست، چیزی‌که درمان موثرتر یائسگی است. شو می‌گوید: براساس دانش ما، دو نوع درمان وجود دارد که موثرترین درمان در علائم وازومتور است. در کوتاه‌مدت، ما هنوز باید در این زمینه جایگزین دیگری برای SSRI ها پیدا کنیم.
خوشبختانه، نرخ شکستگی کلی در این گروه سنی متمایل به کاهش است. اما اگر درمورد ازدست دادن استخوان نگرانید، به‌ویژه اگر سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید، مطمئن شوید که به هر پزشکی که مصرف داروهای ضدافسردگی، به ویژه SSRI ها را به شما پیشنهاد می‌کند این موارد را تذکر می‌دهید. ضمنا، از استخوان‌هایتان با ورزش‌ تحمل‌کننده‌ی وزن و مقادیر کافی از ویتامین D و کلسیم محافظت کنید.
منبع :prevention

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لحظه صحیح اعلام شدن گل دوم رئال مادرید و انفجار سکوهای برنابئو

وزیر ورزش: صداوسیما باید حق پخش را بدهد

خلاصه بازی رئال مادرید 2 - بایرن مونیخ 1

صحنه بحث برانگیز و اشتباه عجیب داور!

رستگاری کهکشانی‌ها با کامبک 3 دقیقه‌ای؛ رویای فینال تمام آلمانی بَر باد رفت

عکس‌های دیدنی از پارک لاله 90 سال پیش/ تصاویر

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

اشتباه نویر رئال رابه گل تساوی رساند

گل دوم رئال که مشکوک بود ولی پذیرفته شد

بررسی صحت گل دوم رئال مادرید با شبیه سازی زمین

گزارش زنده: رئال مادرید 2-1 بایرن مونیخ

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

جو سکو های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، لحظاتی قبل از شروع بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

نامه رسمی پرسپولیس با اشاره به استقلال!

اولین تلاش هری کین در نیمه دوم بی نتیجه ماند

دو سیو دیدنی نویر اجازه ورود توپ رئال را نداد

شور و هیجان حفیظ دراجی، گزارشگر معروف عربی هنگام گزارش بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

گزارش زنده: رئال مادرید 0-1 بایرن مونیخ

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

اجرای زنده آهنگ «زخم کاری» با صدای بهنام بانی

اجرای قطعه پرطرفدار «دسپاسیتو» توسط نوازنده اکوادوری رائول تورس

گوناگون/ راهکاری برای خواندن سریع نمازهای قضا

بهار کتاب آغاز شد؛ گشایش درهای نمایشگاه بین‌المللی به روی مردم

رئیسی، سرپرست سازمان ملی سنجش را منصوب کرد

جزئیات بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

گزارشی از جشنی بزرگ با حضور 12000 دختر ایرانی و رئیس‌جمهور

سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد؛ ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان چه بود؟

تصاویری پربازدید از شانه کردن موهای یک میمون جلوی آینه

زندگی بزرگان/ نامه شیر صحرا به صدام و اسارت فرمانده بعثی

نماهنگ بابا رضا 2 منتشر شد

روش متفاوت روستاییان هندی برای طبخ آبگوشت زغالی

شیک ترین چیزکیک توت فرنگی مخصوص مهمانی ها

عوامل خطرِ «زوال عقلِ زودرس»

آقایان عزیز با این روش‌ها از موهایتان مراقبت کنید!

طرز تهیه‌ی آش یخ؛ یک غذای ساده و خوشمزه

قوانین قهر زن و شوهری!

مصرف روزی نیم قاشق از این روغن معجزه می‌کند

نگاهی به برنامه صداتو و استعدادیابی آن؛ فرصتی برای دیده شدن