آریا بانو

آخرين مطالب

از مرگبارترین نوع سرطان پیشگیری کنید گوناگون

از مرگبارترین نوع سرطان پیشگیری کنید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - سیناپرس /سرطان کبد رشد سلول ‌های سرطانی درون یا روی کبد است که به صورت یک توده ظاهر می شود. بسیاری از اوقات این سرطان به سایر نقاط بدن نیز گسترش پیدا می کند.
 کبد که یکی از بزرگ ‌ترین ارگان ‌های بدن است وظیفه حذف سموم از بدن دارد و برای ادامه‌ حیات ضروری است و اگر این عضو حیاتی دچار بیماری شود صدمات بسیاری به بدن وارد خواهد آمد.
در صورتی که گسترش سلول های سرطانی بخش دیگری از بدن غیر از کبد، به کبد ایجاد شود آن سرطان با نام متاستاز شناخته می شود یعنی اگر کبد در اثر سرطان معده درگیر شده، به طور کلی آن سرطان سرطان معده بوده که به بخش های دیگر همچون کبد متاستاز می شود. این نوع سرطان در مردان شایع تر است.
سرطان کبد به انواع مختلف تقسیم می شوند که از رایج ترین شکل آن سرطانی شدن سلول های کبد است. اگر سلول های مجاری صفرایی لوله مانند در داخل کبد سرطانی شوند، سرطان مجرای صفرا نامیده می شود.به گزارش سیناپرس، نوعی از سرطان کبد نیز وجود دارد که نوزادان و کودکان خردسال را تحت تاثیر قرار می دهد و به هپاتوبلاستوما شناخته می شود. اگر سرطان از رگ های خونی کبد آغاز شود آنژیوسارکوم نامیده می شود و از خطرناک ترین نوع سرطان کبد است چرا که بسیار سریع رشد می کند.
دلیل اصلی و دقیق سرطان کبد مشخص نیست اما با سیروز کبدی یا همان زخم شدن کبد مرتبط است. شایع ‌ترین علت سرطان کبد هپاتیت C است. برخی از بیماری‌های کبد مانند هموکروماتوز یا افزایش میزان آهن در خون و هپاتیت B نیز مانند هپاتیت C می‌تواند به سیروز کبدی منجر شده و باعث ایجاد سرطان کبد شود. 
پژوهشگران و محققان دانشگاه پزشکی وین در کشور اتریش عامل جدیدی در توسعه و پیشرفت یک نوع سرطان بسیار شایع کبد کشف کردند. در حقیقت این عامل، فرآیند پیشرفت سرطان را در بدن بر عهده دارد و از فعالیت مکانیزم دفاعی ضد سرطان بدن جلوگیری می کند. تجزیه و تحلیل تومورهای بیماران سرطان کبد، نظریه های این محققان را تایید می کند.
محققان دانشگاه باسل سوئیس نیز در آخرین تحقیقات خود دریافتند پروتئین ضدسرطان موسوم به LHPP می تواند به عنوان یک نشانگر زیستی برای تشخیص سرطان کبد عمل کند و به متخصصان این امکان را دهد که گزینه های درمانی بهتری را ارائه کنند.
از دیگر عوامل خطر زا برای ابتلا به سرطان کبد می توان به قرارگیری طولانی‌ مدت در معرض سم قارچی آفلاتوکسین، چاقی، سیستم ایمنی ضعیف، مصرف بیش از حد الکل، دیابت نوع 2، سابقه‌ خانوادگی، کشیدن سیگار و مصرف آرسنیک (آب چاه‌ های حاوی سطوح طبیعی آرسنیک) اشاره کرد. آفلاتوکسین نیز می تواند منجر به سرطان کبد شود. این ماده‌ به شدت سمی است و می ‌تواند در گندم، بادام‌ زمینی، ذرت، آجیل و سویای کپک ‌زده و فاسد وجود داشته باشد. 

آریا بانو


علائم سرطان کبد را جدی بگیرید
سرطان کبد یک بیماری خاموش و خطرناک است که در مراحل اولیه هیچ علامتی از خود بروز نمی دهد. معمولا اولین علائم سرطان کبد با پیشرفت بیماری ظاهر می‌شوند که علائمی مبهم و عمومی مانند خستگی، کم ‌اشتهایی، حالت تهوع و… هستند و در بیشتر مواقع فرد به آن ها توجهی نمی ‌کند. 
از علائمی که در زمان پیشرفت بیماری بروز می کند می توان به زردی (یرقان)، درد شکمی، کاهش وزن بدون دلیل، بزرگ شدن کبد، تورم شکم، سفید یا گچی شدن مدفوع، خستگی، حالت تهوع و استفراغ، درد پشت، خارش و تب اشاره کرد. 
هنگامی که سرطان کبد تشخیص داده شد، دوره‌ درمان بیماری آغاز می شود. درمان این بیماری با توجه شدت بیماری، درجه بدخیمی و گسترش آن انتخاب می شود ولی در کل ترکیبی از جراحی، شیمی درمانی و رادیوتراپی است.
افرادی است که سرطان کبدشان در مرحلهٔ اولیه است باید مرحله جراحی را به عنوان بخشی از گزینهٔ درمانی بپذیرند. معمولاً جراح، کل یا بخشی از کبد را که به سرطان مبتلا شده است، خارج کرده و از بافت کبد سالم یک اهداکننده به عنوان جایگزین و پیوند کبد استفاده می کند. تخریب تومور با سرما، تزریق مستقیم داروی ضدسرطان از طریق عروق کبدی به تومور، رادیوتراپی، تخریب تومور با امواج رادیویی، دارو درمانی و شیمی درمانی مراحل دیگری از درمان هستند که پزشک متخصص با توجه به شرایط بیمار آن را انتخاب می کند. 
پیشگیری از سرطان کبد
سرطان کبد یک بیماری جدی است و نرخ بقای پایینی دارد. بنابراین بهتر است تمام اقدامات لازم برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری و افزایش شانس تشخیص آن در مراحل اولیه انجام شود چرا که هیچ راهی برای پیشگیری از سرطان کبد وجود ندارد.به گزارش سیناپرس، بهترین عمل این است که افراد در معرض خطر بالای ابتلا به سرطان کبد، به‌طور منظم غربالگری و آزمایش‌های سرطان کبد را انجام دهند. 
از دیگر اقدامات پیشگیرانه می توان به پرهیز از مصرف الکل، پرهیز از مصرف خودسرانه مکمل های ویتامین و یا مکمل های گیاهی، کاهش مصرف مواد قندی، کاهش مصرف خودسرانه استامینوفن، محدود کردن مصرف تنباکو، واکسیناسیون هپاتیت B، حفظ وزن سالم و پرهیز از چاقی، درمان بیماری ‌های زمینه ‌ای مانند دیابت و هموکروماتوز اشاره کرد. دقت کنید هیچ راه قطعی برای پیشگیری از هپاتیت C و هیچ ‌گونه واکسیناسیون برای حفاظت از ابتلا به آن وجود ندارد با این حال ممکن است استفاده از کاندوم در طول رابطه‌ جنسی بتواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کند.
باورهای غلط در مورد سرطان کبد
عمل جراحی باعث پخش شدن سرطان کبد به همه بخش های بدن می شود: این باور غلط است. جراحان تلاش می کنند بسیار دقیق عمل کنند و طی عمل جراحی بابیوپسی یا بافت برداری انتشار سلول های سرطانی به جریان خون امکان پذیر نخواهد بود. 
سرطان کبد به صورت ارثی در خانواده انتقال پیدا می کند: معمولا سرطان ها ریشه ارثی دارند اما این که اگر فردی در خانواده خود سرطان کبد داشته سایر اعضای خانواده وی نیز حتما به این بیماری مبتلا می شوند، امری صد در صدی نبوده و باور اشتباهی است چرا که نقش سبک زندگی سالم یا ناسالم بیشتر از سابقه خانوادگی در این بیماری ایفای نقش می کند. توصیه می شود اینگونه افراد آزمایش های غربالگری را زیر نظر پزشک انجام دهند. 
رژیم های غذایی و داروهای گیاهی می توانند سرطان کبد را در مراحل اولیه درمان کنند: این باور اشتباه است و امکان درمان هیچ سرطان تنها با رژیم غذایی و گیاهان دارویی وجود ندارد. اما رژیم غذایی سالم می تواند اثر پیشگیرانه یا کمک کننده درمان اصلی باشد. 

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/595782/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود