آریا بانو

آخرين مطالب

جهان در 2050‍؛ اتفاقات پیش‌بینی شده برای 30 سال آینده گوناگون

جهان در 2050‍؛ اتفاقات پیش‌بینی شده برای 30 سال آینده
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / هوشمند شدن همه وسایل، کشف‌شدن واکسن بیشتر بیماری‌ها، عادی شدن قطعی برق در دنیا و ... از اتفاقات پیش‌بینی شده برای 30 سال آینده است 
 پیش‌بینی آینده همیشه برای ما اتفاق جالب و هیجان انگیزی بوده‌است. این که جهان در سال‌های بعد چه تغییری خواهد کرد و زندگی ما به واسطه این تغییرات چه تفاوت‌هایی خواهد داشت، بسیار قابل توجه است. حتی در بعضی فیلم‌ها و کارتون‌ها به آینده جهان پرداخته شده و درباره تسخیر زمین توسط روبات‌ها، نابودی زمین و کوچ بشر به مریخ یا تغییراتی که در جهان آینده رخ می‌دهد، چندین فیلم‌نامه و سناریو نوشته شده است. سال‌ها پیش یکی از اقوام بشر معتقد بود زمین در سال 2012 نابود خواهد شد و حتی چندین پیشگوی معروف هم آن را تایید کرده بودند، اما امروز در سال 2021 هنوز زمین سر جای خود قرار دارد و با تغییراتش زندگی انسان را نسبت به سال‌ها پیش دگرگون کرده است. گویی بشر امروز زندگی کردن را دیگرفقط از پدر و مادرش تقلید نمی‌کند و مجبور است برای ادامه حیات در این سیاره راه جدیدی پیدا کند. در پرونده امروز زندگی‌سلام می‌خواهیم ببینیم در سال 2050، احتمالا چه رویدادهای خوب یا بدی در انتظار جهان خواهد بود. با ما همراه باشید.
کشف واکسن و درمان بیماری‌ها
با همه‌گیری کرونا مسابقه یافتن درمان‌ها و واکسن‌ها برای این بیماری آغاز شد. این چالش به پیشرفت‌هایی در زمینه علوم زیستی هم منجر شد. شاید از حالا نتوانیم حدس بزنیم که در 2050 چه بیماری‌های جدیدی انسان را تهدید خواهد کرد اما تا 30 سال آینده قطعا در زمینه‌های پزشکی رشد بالایی داریم، واکسن و درمان‌ بیماری‌های فعلی نظیر ایدز را خواهیم یافت. پژوهشگران بر این باورند که تا یکی‌، دو دهه آینده می‌توانند واکسن پیشگیری از شیوع بیماری ایدز و بسیاری از بیماری های دیگر را کشف کنند.
گوشت‌مصنوعی ؛ غذای اصلی
در سال 2004، گاردین به درستی پیش‌بینی کرد که تمایل بیش از حد جهان توسعه‌یافته به گوشت یکی از مهم‌ترین موضوعات برای بقای انسان است. مصرف بیش از حد گوشت و لبنیات در غرب همچنان به گرم شدن کره‌زمین دامن می‌زند. انسان امروز آگاه‌تر شده و با توجه به این موضوع و با هدف حفظ محیط زیست سعی بر حذف یا کمتر کردن مصرف گوشت در سبد غذایی خود گرفته است و از پروتئین‌های گیاهی به جای آن استفاده می‌کند. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050 اغلب انسان‌ها در جهان از غذاهای گیاهی یا گوشت‌های مصنوعی استفاده کنند. پیش‌بینی می‌شود رژیم غذایی مردم تا سال 2050 بیشتر شامل میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و حبوبات باشد و تقریبا مصرف آن‌ها دو برابر ‌شود و مصرف گوشت قرمز و شکر تقریبا بیش از 50 درصد کاهش ‌یابد.

آریا بانو


رفع 80 درصد نیازها با انرژی های تجدیدپذیر
صنعت سوخت‌های فسیلی هم اکنون بخشی از بازار اصلی سرمایه‌گذاری جهانی است و مافیاهای زیادی در سراسر جهان دارد. هرچه جمعیت بیشتر شود، تعداد مسکن و خودرو‌ها هم افزایش می‌یابد که مسلما سوخت بیشتری نیاز دارند. بنابراین با همین روند مصرف فعلی در سال 2050، با افزایش 110درصدی تقاضای نفت به بیش‌ از 190 میلیون بشکه در روز و دو برابرشدن کل تقاضای انرژی رو‌به‌رو خواهیم‌ شد. بنابراین برای 30 سال آینده باید به‌دنبال سوخت‌های غیرفسیلی باشیم. طبق پیش‌بینی‌ها تا سال 2050 ، انرژی تجدیدپذیر می‌تواند 80 درصد نیازهای کشورهای توسعه‌یافته را تأمین کند.
برابری جنسیتی
روز به روز برابری جنسیتی در دنیا بیشتر می‌شود. پیش‌بینی می‌شود در 2050، زنان و مردان در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، سهمی برابر در کارهای منزل و بچه‌داری خواهند داشت و دستمزدها و مشارکت زنان در بازار کار به مردان نزدیک شود.
جمعیت، نرخ باروری و امید به زندگی در 2050
طبق گزارش جدید سازمان ملل در سال 2019، انتظار می‌رود در 30 سال آینده جمعیت جهان 2 میلیارد نفر افزایش یابد و از 7/7 میلیارد نفر کنونی به 7/9 میلیارد نفر در سال 2050 برسد. جمعیت جهان به دلیل افزایش امید به زندگی و کاهش سطح باروری در حال پیر شدن است اما همچنان رشد دارد و نرخ رشد در مناطق مختلف بسیار متفاوت است. احتمالا در سال 2027 هند از چین پیشی می‌گیرد و در مقام اول پرجمعیت‌ترین کشور جهان خواهد ایستاد. نرخ باروری جهانی، از 2/3 تولد برای هر زن در سال 1990 به 5/2 در سال 2019 رسیده و احتمالا در سال 2050 به 2/2 کاهش می‌یابد اما امید به زندگی در جهان تغییر خواهد کرد، از 2/64 سال در 1990 به 6/72 سال در 2019 رسیده و انتظار می رود که در سال 2050 به 1/77 سال افزایش یابد. پیش بینی می‌شود تا سال 2050 از هر شش نفر در جهان یک نفر بالای 65 سال(16 درصد مردم جهان) خواهد بود، در حالی که این آمار هم اکنون 9 درصد است.
تاخت ‌و ‌تاز خیره‌کننده فناوری

آریا بانو


سال‌ها پیش با این‌که رایانه‌های شخصی و تلفن‌های‌همراه در حال توسعه بودند اما درک این ‌که چگونه فناوری ارتباطات را دگرگون می‌کند، دشوار بود. تکنولوژی قطعا تا سال 2050 با سرعت باورنکردنی رو به جلومی‌رود. در ادامه به چند مورد از محتمل ترین آن ها اشاره خواهد شد.
نانوبات‌ها: تا سال 2050 ، نانوبات‌ها(روبات‌هایی که اجزای آن‌ها در مقیاس نانو هستند) تولید شده و مغز مابه طور مستقیم به فضای‌مجازی متصل می‌شود. از طریق نانوبات‌ها شما کاملاً از سیستم عصبی در واقعیت مجازی غوطه ور می‌شوید. در حقیقت می‌توانید همان کاری را که قبلاً با گوشی‌های هوشمند خود انجام می‌دادید با مغز خود انجام دهید!
گردشگری در فضا: شما در سال 2050 می‌توانید مقصد خود را برای سفر بین کشورهای اروپایی، آمریکایی، آفریقایی و مریخ انتخاب کنید و تعطیلات آخر هفته را به یک سیاره دیگر بروید یا تعطیلات آخر هفته خود را در مریخ بگذرانید.
متصل شدن همه وسایل‌مان به اینترنت: همه‌گیری فناوری و اینترنت باعث خواهد شد که همه وسایل روزمره ما احتیاج داشته باشند به اینترنت متصل شوند. در نتیجه شاهد تغییر در طراحی محصولات خواهیم بود. برای مثال در سال2050 قهوه‌ساز شما به اینترنت متصل می شود و طبق دستور بین‌المللی برایتان اسپرسو درست می‌کند!
پروتزها و اندام مصنوعی: قطعا پیشرفت تکنولوژی پای خودش را به دنیای پزشکی و مهندسی پزشکی باز خواهد کرد و با همه‌گیری استفاده از پروتزها و اندام مصنوعی، معلولیت‌های حاصل از قطع عضو در سراسر دنیا ریشه‌کن خواهد شد. همچنین ایمپلنت‌های سایبرنتیک برای تقویت عضلات پا هم به یک انتخاب برای مردم تبدیل خواهد شد. چیزی که کاملا واضح است، به طور قطع در آینده با پیشرفت تکنولوژی پزشکی هم رشد قابل توجهی خواهد کرد.
لباس‌‌‌های هوشمند: در سال 2050 شما می‌توانید با پوشیدن یک شلوار هوشمند دویدن و راه رفتن را برای خود آسان‌تر کنید. شاید هم فانتزی مرد عنکبوتی به حقیقت پیوست و بتوانید از ساختمان‌های شهر بالا و پایین بپرید. همچنین احتمالا بتوانید طرح روی بلوزتان را با ضربان قلب و میزان اکسیژن خون‌تان تغییر دهید!
روبات‌ها: در سال 2050، روبات‌ها با انسان رقابت خواهند کرد. این روبات‌ها به طور مستقل حرکت خواهند کرد و ظرفیت‌های فکری یک انسان را دارند. روبات‌ها می‌توانند زندگی انسان‌ها را تسهیل کنند اما نگرانی شغلی بزرگی که وجود دارد این است که روبات‌ها جایگزین افرادی شوند که در بخش بهداشت کار می‌کنند. در واقع روبات‌ها حرفه پزشکی و پرستاری را هم در آینده تهدید می‌کنند.
کاشت تراشه‎ ها: این فناوری در دست توسعه است و انتظار می‌رود در 2050 در دسترس باشد. تلفن‌های همراه به صورت تراشه قادر به کاشت در بدن انسان هستند. تصور کنید آن‌چه ما هر روز به عنوان گوشی هوشمند استفاده می‌کنیم، زیر پوست ما و بخشی از وجود ما خواهد بود.
عادی‌شدن قطعی برق در دنیا
اگر انتشار کربن همین‌طور ادامه یابد و هیچ‌کاری انجام ندهیم، سطح آب دریاها در سراسر جهان بالا خواهد آمد. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا سال 2050، شهرهای ساحلی از نیویورک گرفته تا کلکته ویران خواهند شد. بالا آمدن آب اقیانوس‌ها تا سال 2100، ممکن است به 3 فوت(حدود 91 سانتی‌متر) برسد اما فقط 45 سانتی‌متر بالاآمدن آب‌ها هم می‌تواند بسیاری از مردم شهرهای ساحلی را بی‌خانمان کند. در ضمن، هرچه سطح آب دریاها بالاتر بیاید، توفان‌های گرمسیری قوی‌تری خواهیم داشت. همچنین، مصرف انرژی در سراسر جهان افزایش خواهد یافت که به‌نوبه خود به ‌قطعی گسترده برق منجر خواهد شد. درشهرهای بزرگ با ازدحام جمعیت زیاد، شرایط بدتر خواهد بود. احتمالا تا سال 2050، بیش‌ از 50 درصد جمعیت این شهرها با خاموشی‌های گاه‌ و بی گاه مواجه خواهند شد.
نویسنده : مهسا کسنوی | روزنامه‌نگار
 منابع این بخش از پرونده: theguardian.com، datafloq.com، businessinsider.com، apiumhub.com، zhortech.com

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/594067/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

تیپ جذاب و متفاوت سلنا گومز در شهر نیویورک / جدیدترین استایل خیابانی خانم بازیگر برای فیلم جدیدش

عکس یادگاری طاها پسر علیرضا بیرانوند در کنار رونالدو / لایک جالب رونالدو برای پسر رقیبش

اجرای زیبای آهنگ ناصر عبداللهی توسط پسرش

دفترچه سوالات ریاضی و انسانی نوبت اول کنکور 1403 منتشر شد

قرنطینۀ مطلق برای طراحان سؤالات کنکور

پیش‌بینی هوای تابستان امسال

غرق شدن دو کودک در رودخانه ماشکید سراوان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

دسر شکلاتی را خلاقانه بساز

پیشگیری از بیماری های قلبی با سبک زندگی سالم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه