آریا بانو
راهنمای استفاده از زودپز و مزایای استفاده از آن در پخت و پز
چهارشنبه 31 شهريور 1400 - 04:30:20
آریا بانو - مجله دلگرم / زودپزها همانند یوزپلنگ‌ها در آشپزی هستند که به‌سرعت غذا را آماده می‌کنند ، درحالی‌که ویتامین‌ها و موادمعدنی آن‌ها را نیز از بین نمی‌برند . از بین رفتن موادمغذی چیزی است که می‌تواند در هنگام پخت غذا به‌صورت معمولی اتفاق بیافتد که در زودپز اینطور نیست.
راهنمای استفاده از زودپز
 احتمالاً شما هم قبول دارید که استفاده از زودپز یکی از چالش‌برانگیزترین کارهای مربوط به آشپزخانه است. درست است که این روزها زودپزها از قبل ایمنی‌تر شده‌اند اما همچنان لازم است طرز استفاده صحیح از زودپز را بدانیم. چون یک بی‌احتیاطی کوچک ممکن است باعث اتفاق بزرگ و جبران‌ناپذیری شود. از آنجا که از این مسئله‌ی مهم نمی‌شود چشم‌پوشی کرد قصد داریم در این مقاله با ارائه‌ی آموزش استفاده از زودپز ، طرز صحیح استفاده از این وسیله‌ی کاربردی را با شما در میان بگذاریم. اگر این مسئله‌ی برای شما هم مهم است پس این مقاله را از دست ندهید.
زودپز چگونه کار می‌کند؟
خوب است پیش از آنکه درباره روش صحیح استفاده از زودپز حرف بزنیم، از چگونگی عملکرد آن بگوییم تا بدانید چرا استفاده‌ی نادرست از زودپز خطرآفرین است.همگی می‌دانیم که در حالت معمولی آب در 100 درجه‌ی سانتی‌گراد به جوش می‌آید. در فضای دربسته‌ی زودپز، افزایش فشار بخار باعث بالا رفتن نقطه‌ی جوش آب می‌شود، به‌طوری که درون زودپز آب در 130 درجه‌ی سانتی‌گراد به جوش می‌آید و این دمای بالا باعث پخت سریع‌تر غذا می‌شود! در صورتی که بخار راه خروجی مناسبی نداشته باشد و یا در هنگام استفاده از زودپز نکات ایمنی را رعایت نکنید، فشار بخار زیاد درون زودپز باعث تبدیل شدن آن به یک بمب می‌شود!
یک بار برای همیشه طرز استفاده از زودپز را یاد بگیریم
زودپز یکی از وسایل پر استفاده و محبوب برای خانم های خانه است که از دیرباز مورد استفاده قرار میگرفته ، شاید دلیل این محبوبیت پخت کامل و با کیفیت در مدت زمان کوتاهترغذا توسط زودپز بوده است که پس از گذشت سالها همچنان طرفداران خود را داشته و حتی مدل برقی آن نیز روانه بازار شده است، اما استفاده از این وسیله نیازمند دانستن برخی نکات و استفاده از آن در هنگام کار کردن با زودپز است.
آشنایی با اجزای زودپز و نحوه کارکرد آن
زودپزها قابلمه هایی از جنس فولاد یا آلیاژی از آلومینیوم هستند با این تفاوت که در زیر درب ۀنها یکی واشر پلاستیکی سرتاسری قرار دارد که از خروج هوا در هنگام پخت و پز جلوگیری میکند، پس از قرار دادن مواد غذایی درون آن و بستن درب زودپز به دلیل بالا بردن دمای آب جوش بخاردهی بالایی را یجاد میکند. نحوه کارکرد زودپز به شرح زیر است:
پش از گذاشتن درب آن و بالا رفتن فشار داخل زودپز درب آن قفل شده .
حرارت داخل آن به سرعت بالا میرود و این بخار به دلیل واشر پلاستیکی دور درب زودپز اجازه خروج را ندارد.
این بخار مجددا فشار دورن دیگ زودپز را بالا میبرد.
در اثر این فشار نقطه جوش اب از 100 درجه سانتی گراد به 121 درجه میرسد.
که همین دمای بالاتر از حد نرمال دلیل سریعتر پختن غذا است.
مقایسه استفاده از زودپز برقی و گازی
زودپزها به دو صورت گازی و برقی در بازار موجود میباشند که در زیر به بررسی این دو نوع و مقایسه استفاده از زودپز برقی و گازی میپردازیم:
زودپز برقی: این زودپز ها از برق به عنوان منبع تغذیه باری بالا بردن دما و کارکرد استفاده میکندد، و از زودپزهای گازی پیشرفته تر هستند. در این نوع زودپزها از یک سوپاپ برای کنترل میزان فشار داخل دیگ استفاده میکنند.
زودپزهای گازی: که نمونه قدیمی تر زودپزهاست و از گاز به عنوان منبع انرژی استفاده میکنند، این زودپزها نیز یک شاخص برای کنترل فشار داخل دیگ دارند.
همه شما عزیزان دوست دارید تا ظروف آشپزیتون تمیز باشه در این بخش از مقاله شما عزیزان را با روش تمیز کردن داخل و بیرون زودپز آشنا میکنیم.
شاید شما نیز برای استفاده از زودپز به دلیل فشار و دمای بالای آن میترسید اما بهتر است ترس خود را کنار بگذارید زیرا ما در ادامه با آموزش گام به گام نحوه استفاده از زود پز برای اولین بار در کنارتان خواهیم بود تا شما با استفاده از این راخکارها بتوانید زودپز خود را راه اندازی کنید:
در قدم اول تمامی قطعات و اجرای زودپز خود را بررسی نمایید تا مطمن شوید که درز یا شکافی در هیچ منطقه آن وجود ندارد. محتویات مواد غذایی را درون دیگ زودپز خود بریزید.واشر کنترل فشار هوا را در جای خود قرار دهید و مطمئن شود که واشر به طور صحیح جاگذاری شده است.برای پخت و پز توسط زود پز میزان آب را با توجه به محتویات داخل زودپز انتخاب میکنید اما توجه داشته باشید میزان آب نیاید خیلی زیاد باشد معمولا حدود 2 فنجان آب نیاز است.درب زودپز را ببندید و زودپز را روی حرارت قرار دهید.
اگر زودپز شما گازی است بهتراست به مدت 5 دقیقه روی حرارت زیاد قرار دهید تا نشانگر فشار بالا بیاید و به شما اطلاع دهد که زودپز تحت فشار است.در مورد زودپزهای برقی این مراحل توسط دکمه ها و نشانگرهای روی صفحه زودپز انجام میشود.بعد از گذشت مدتی میتوانید حرارت را خامش کنید و اجازه دهید بخار زودپز خارج شود.پس از خروج کامل بخارمیتوانید به آرامی درب زودپز را باز کنید.مجددا توجه داشته باشید در زودپزهای برقی مراحل کاهش فشار به صورت شمارش معکوس روی صفحه نمایش زودپز نشان داده میشود.
مزایای استفاده از زودپز
هنگامی که با طرز استفاده صحیح از زودپز آشنایی داشته باشید متوجه میشوید که میتوانید در مواقع زیر به راحتی از استفاده کنید و از مزایای استفاده از زودپز بهره مند شوید:
زمانی که برای پخت یک غذا زمان کافی ندارید با توجه به سرعت پخت در زودپز میتوانید از آن استفاده کنید.
کیفیت پخت غذایی مثل حبوبات به طور کامل از دیگر مزیت های استفاده از زودپز میباشد.
در استفاده از زودپز هگام پخت به دلیل عدم خروج فشار هوا مواد معدنی در غذای شما باقی میماند و توسط بخار غذا خارج نمیشود.
آیا زودپز مواد مغذی غذا را از بین می برد؟ بسیار منطقی است که درباره تاثیراتی که دیگ زود‎پز روی مواد غذایی می‎گذارد بدانیم، چون این وسیله در بسیاری از…
استفاده از زودپز برای پخت کدام غذاها بهتر است؟
باتوجه به فشاربالای هوا در هنگام پخت بهتر است برای طبخ غذاهای زیر از زودپز استفاده کرد: غذاهایی که در اثر پخت زیاد له نمیشون مانند قلم، آبگوشت و… استفاده از زودپز برای پخت غذاهایی بهتر است که اثر پخت بیشتر فواید انها بیشتر میشود مانند حبوبات و …
نکات ایمنی در هنگام استفاده از زودپز
با توجه به سروکار داشتن زودپز با فشار بالا در هنگام پخت بهتر است در هنگام استفاده از این وسیله نکات ایمنی زیر مورد توجه قرار گیرد:
در اولین قدم از بسته شدن کانل درب زودپز اطمینان حاصل نمایید.
از سفت بودن دسته ها نیز اطمینان حاصل کنید تا هنگام حمل دیگ زودپز سقوط نکند.
اگر واشر پلاستیکی دور درب خراب و یا پاره بود در اسرع وقت اقدام به تعویض آن نمایید.
هنگام برداشت درب به ارامی اقدام نماید تا اندک بخار موجود در آن با دست و صورت شما برخورد نکند.
نتیجه گیری از راهنمای استفاده از زودپز حتما در هنگام استفاده از زودپز به نکته ی اول ایمنی توجه داشته باشید سعی کنید بعد از خرید زودپز دفترچه راهنمای آن را به خوبی مطالعه نمایید همچنین میتوانید از مرحله اموزش گام به گام که در بالا به آن پرداختیم استفاده کنید، تا یک اطلاعات کلی از نحوه استفاده از زودپز و پس از ان با اطمینان خاطر به استفاده از آن بپردازید.
راهنمای استفاده از زودپز و مزایای استفاده از آن در پخت و پز

http://www.banounews.ir/fa/News/666955/راهنمای-استفاده-از-زودپز-و-مزایای-استفاده-از-آن-در-پخت-و-پز
بستن   چاپ