آریا بانو
19 مورد از خواص ارده کنجد
چهارشنبه 24 شهريور 1400 - 06:10:20
آریا بانو - انگیزه – ارده از مهم‌ترین فرآورده‌های دانه کنجد بوده و ماده‌ای است که ارزش غذایی و دارویی بسیاری را داراست. تنها عنصر تشکیل‌دهنده این ماده مغذی کنجد است. خواص ارده کنجد بی‌شمار است و همچنین یک وعده غذایی صد در صد طبیعی و کامل به‌ویژه برای صبحانه محسوب می‌شود.
روش تهیه ارده
برای تهیه ارده لازم است کنجد خام را به مدت 4 ساعت در آب خیس کنید تا پوسته سیاه و قهوه‌ای‌ رنگ آن جدا شود. سپس کنجدهای سفید را آسیاب کنید تا خمیر نسبتا شلی به وجود بیاید. این خمیر ارده نام دارد.
روش تهیه روغن ارده
روغن ارده یا همان روغن کنجد ارده، روغنی است که از ارده گرفته می‌شود. برای تهیه روغن ارده، کنجد را حرارت می‌دهند یا سرخ می‌کنند، سپس آن را آسیاب می‌کنند و روغنش را می‌گیرند. روغن حاصله همان روغن ارده است.

آریا بانو


خواص ارده کنجد
طبیعت ارده گرم و تر است و از آنجا که ماده اصلی تشکیل‌دهنده آن کنجد به شمار می‌آید، برای آشنایی با خواص ارده کنجد لازم است خواص کنجد را بررسی کنیم:
تأمین 14 درصد از کلسیم بدن دارای 20 درصد پروتئین، 50 درصد چربی، 15 درصد اسید لینولئیک و 15 درصد اولئیک منبع غنی در جذب آهن، کلسیم و روی درمان‌کننده یبوست رفع خستگی به دلیل وجود آهن کاهش فشار خون بالا مفید برای بیماری کم‌خونی و فقر آهن جایگزین شیر در تأمین روی، کلسیم و آهن انرژی‌زا ملین و مسهل نرم‌کننده سینه تقویت‌کننده قوای جنسی معالجه کننده بی‌حسی و کرختی درمان‌کننده اختلالات کبد و کلیه آرام‌کننده درد روماتیسم درمان‌کننده درد استخوان و درد مفصل برطرف‌کننده بیماری‌های رحم تقویت‌کننده حافظه
مضرات ارده کنجد
با این وجود که خواص ارده کنجد برای سلامتی بی‌شمار است اما دارای مضراتی نیز هست. از مضرات ارده کنجد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مصرف ارده کنجد در سه‌ماهه اول بارداری ممکن است موجب سقط‌جنین شود. مصرف بیش‌ از حد ارده می‌تواند منجر به پدیدار شدن دانه‌های پوستی شود که با خارش و قرمزی همراه هستند. مصرف بیش‌ از حد ارده کنجد می‌تواند منجر به عدم تعادل هورمونی، افزایش چربی پوست و خشک‌ شدن فولیکول‌های مو شود. نتیجه این مشکل افزایش سرعت ریزش مو و گاهی اوقات طاسی خواهد بود. ارده به دلیل طبیعت گرمی که دارد اگر توسط گرم‌ مزاج‌ها مصرف شود باعث غلیظ شدن صفرا و جوش زدن در صورت و بدن خواهد شد. آنافیلاکسی نوعی آلرژی است که در اثر مصرف کنجد ایجاد می‌شود. در اثر این آلرژی علائمی همچون خس‌خس، افت فشارخون، گرفتگی سینه و غیره در فرد ظاهر می‌شود و راه گلو و مجاری تنفسی را می‌بندد. آنافیلاکسی شدید می‌تواند منجر به خفگی و مرگ شود. مصرف بیش‌ از حد کنجد می‌تواند منجر به اسهال و شل شدگی مدفوع شود. برخی از افراد ممکن است پس از مصرف بیش‌ از حد کنجد دچار عفونت آپاندیس شوند. مصرف کنجد می‌تواند کیسه‌های دردناکی به نام دیورتیکولیت را در دیواره داخلی روده بزرگ ایجاد کند. این کیسه‌ها موجب دردهای شکمی، یبوست و غیره می‌شوند. مصرف منظم و زیاد کنجد، موجب آسیب رساندن به روده بزرگ می‌شود.
طریقه مصرف ارده کنجد و ترکیب آن با مواد دیگر
ارده را می‌توان با شیره خرما، شیره انگور یا عسل مصرف کرد اما شکل رایج‌تر آن، ترکیب با شیره انگور است. برای جلوگیری از شیرین شدن بیش‌ازحد، لازم است از مقدار کمتری شیره استفاده کنید. شیره دارای ویتامین‌های آ، ب و ث است و در صورت ترکیب با ارده، دارای خاصیت ضد نفخ خواهد بود. ارده را می‌توان با شیره خرما نیز ترکیب کرد. ترکیب این دو ماده موجب عملکرد بهتر سیستم عصبی فرد و درمان کم‌خونی یا فقر آهن می‌شود.
همچنین ترکیب ارده و عسل موجب چاق شدن و تقویت قوای جسمانی می‌شود. بهتر است ارده را برای صبحانه مصرف کنید زیرا موجب انرژی مضاعف شما در طول روز خواهد شد. ارده را می‌توانید در غذا، شیرینی و کیک استفاده کنید، اما فراموش نکنید که این ماده در صورت سرخ شدن خواص خود را از دست می‌دهد.
نکته
افراد دارای طبیعت گرم، برای جلوگیری از حساسیت و جوش زدن، لازم است ارده را همراه با میوه‌های سرد بخورند.
رابطه ارده کنجد و لاغری
یکی دیگر از خواص ارده کنجد، خاصیت لاغر کنندگی آن است. ارده اشتها را کاهش می‌دهد و مناسب افرادی است که می‌خواهند وزن کم کنند. به عقیده متخصصان تغذیه، اگر ارده به میزان یک تا دو قاشق غذاخوری و یک یا نیم ساعت قبل از وعده غذایی اصلی مصرف شود، به شدت موجب کاهش اشتها خواهد شد.
طریقه نگهداری ارده کنجد
از آنجا که ارده منبعی غنی از اسیدهای چرب اشباع نشده است، اگر در معرض نور قرار بگیرد یا اگر در جای گرم نگهداری شود، چربی‌هایش اکسید می‌شود و این امر منجر به فاسدشدن ارده می‌گردد. لذا لازم است آن را در جای خشک، خنک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
شما ارده کنجد را با چه ترکیباتی مصرف می‌کنید؟ دیدگاه‌ها و تجربیات خود را از طریق بخش “ارسال نظر” با مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید

http://www.banounews.ir/fa/News/663248/19-مورد-از-خواص-ارده-کنجد
بستن   چاپ