آریا بانو
تاثیر عصاره برگ لیمو ترش در ترمیم زخم‌ موش ها
پنجشنبه 14 مرداد 1400 - 03:52:47
آریا بانو - ایسنا / پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایلام با انجام یک مطالعه بر روی موش‌ها، تاثیر عصاره برگ لیموترش را در ترمیم زخم‌ها بررسی کردند.
پوست بدن در حفاظت، دفع مواد زاید و حفظ هموستاز بدن نقش‌ مهمی دارد. یکی از مهم‌ترین مسائل علم پزشکی، مسئله درمان زخم­‌ها در کوتاه‌­ترین زمان ممکن و با کمترین عوارض جانبی است. افزایش سرعت بهبود زخم، از نظر اقتصادی و همچنین از نظر بهداشتی اثرات زیادی به دنبال دارد. به همین دلیل، پژوهش­‌های مختلفی به طور اختصاصی برای استفاده از روش‌­های درمانی جدید شامل استفاده از داروهای شیمیایی، گیاهی، هومیوپاتی و روش­‌های فیزیکی مثل لیزر درمانی و سایر روش‌­های درمانی، روز به روز در حال پیشرفت است.
در دهه‌های اخیر، استفاده از طب گیاهی به­ عنوان یک روش کارآمد و استراتژیک، در دستور کار اکثر کشورهای دنیا از جمله ایران قرار گرفته است. لیموترش میوه رسیده گیاه Citrus limonum از خانواده­ روتاسه است که به عنوان منبع غنی از ویتامین C، یکی از مهمترین آنتی­ اکسیدان‌­ها، شناخته شده است.
فوایدی همچون بالا بردن عملکرد سیستم ایمنی بدن، تصفیه کننده خون، بهبود دهنده نقرس، چاقی، دفع رسوبات ادراری و صفراوی، یرقان، مالاریا، استفاده در محل گزیدگی حشرات، ضد سرخک، مخملک، روشن کننده پوست و... از فواید لیمو ترش است.
برگ این میوه غنی از آنتی‌­اکسیدان است و در طب سنتی برای التیام سریع­تر زخم ها مورد استفاده قرار می­‌گیرد. بر همین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایلام با انجام یک مطالعه پس از ساخت پماد عصاره برگ لیمو ترش و نانو ذره نقره، تاثیر آن را در ترمیم زخم پوستی موش بررسی کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد که پماد تهیه شده از عصاره برگ لیموترش و نانو ذره نقره سنتز شده از این عصاره توانست در ترمیم زخم پوستی مدل حیوانی اثرات بسیار خوبی داشته باشد.
پژوهشگران این تحقیق بر اساس نتایج به‌دست آمده می‌گویند: پس از انجام کارآزمایی‌­های بالینی و مطالعات بیشتر، شاید بتوان در التیام انواع زخم‌­های پوست انسانی از عصاره برگ لیمو ترش استفاده کرد.
نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان « تهیه فرمولاسیون پماد عصاره آبی برگ لیموترش و ارزیابی آن بر روند ترمیم زخم در موش‌های صحرایی نر: یک مطالعه ی فارماکولوژیکی، بیوشیمیایی و هیستوپاتولوژیکی» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و حوری قانعی الوار، ناصر عباسی، محمد مهدی زنگنه، روح الله مرادی و اکرم زنگنه؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی ایلام در انجام این طرح تحقیقاتی مشارکت داشتند.
formulation of Citrus lemon aqueous leaf extract ointment of Citrus lemon leaf and its evaluation on wound healing process in male rats: A pharmacological, biochemical, and histopathological approach

http://www.banounews.ir/fa/News/637363/تاثیر-عصاره-برگ-لیمو-ترش-در-ترمیم-زخم‌-موش-ها
بستن   چاپ