آریا بانو
نمایشی که از صفر تا صد 2 نفره شکل گرفت
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 11:07:47
آریا بانو - مهر / آیسان مشفق کارگردان نمایش «من ورونیکا نیستم» درباره شکل گیری این اثر نمایشی و تغییراتی که اجرا نسبت به متن اصلی داشته است، توضیحاتی ارائه داد.
آیسان مشفق که این روزها نمایش «من ورونیکا نیستم» را به صورت مشترک با بیتا رحمانی در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه دارد درباره اجرای این اثر نمایشی گفت: با توجه به شرایط این روزهای جامعه به طور متوسط تا امروز استقبال از نمایش رضایت بخش بوده است اما قطعاً ما دوست داریم استقبال از کارمان بیشتر شود چون تلاش زیادی کردیم تا این نمایش به صحنه برود. قصد داشتیم «من ورونیکا نیستم» را اردیبهشت ماه به صحنه ببریم اما با توجه به تعطیلی‌هایی که مدام پیش آمد اجرا به مردادماه موکول شد اما در نهایت اجرای این نمایش گام بزرگی برای ما محسوب می‌شود.
وی درباره کارگردانی مشترک نمایش توضیح داد: من و بیتا رحمانی با یکدیگر در دانشکده هنرهای زیبا دوست و همکلاسی هستیم و از آنجا که به مرور متوجه شدیم که دیدگاه‌ها و دغدغه‌هایمان در کار خیلی به هم نزدیک است و با هم تفاهم داریم تصمیم به اجرای این نمایش به صورت مشترک گرفتیم. کارگردانی نمایش را کاملاً به همراهی یکدیگر انجام دادیم اما در بخش طراحی، طراحی صحنه و نور با من بود و طراحی لباس و موسیقی را رحمانی برعهده داشت. در واقع صفر تا صد این نمایش به صورت مشترک توسط هر 2 ما شکل گرفته است.
مشفق درباره انتخاب نمایشنامه «اتاق ورونیکا» نوشته آیرا لوین برای اجرا بیان کرد: نمایشنامه «اتاق ورونیکا» اثری جذاب است که در کارگردانی دست کارگردان را باز می‌گذارد و به او اجازه بروز خلاقیت می‌دهد و از طرف دیگر چون خودمان می‌خواستیم در نمایش بازی هم بکنیم به دنبال متنی بودیم که برای یک بازیگر نیز فضای مناسبی ایجاد کند. همچنین از انتخاب متنی که مجبور باشیم وفادارانه به آن عمل کنیم، پرهیز کردیم. البته اجرا نسبت به متن اصلی تغییرات اندک و جزئی داشته است و تغییرات بیشتر در جهت اضافه شدن بازیگران فرم به کار بوده است. نام نمایش نیز با توجه با یکی از دیالوگ‌های نمایش از «اتاق ورونیکا» به «من ورونیکا نیستم» تغییر کرد و متن نیز تا اندازه‌ای کوتاه‌تر شده است.
وی در پایان درباره طراحی صحنه نمایش عنوان کرد: اتاق ورونیکا اتاق نرمالی نیست و در نمایش نیز این اتاق بدون وجود دیوار با استفاده از پارچه‌های سفید شکل گرفته است و وسایل اتاق نیز همگی سیاه هستند. در واقع در طراحی و فضاسازی نمایش از استفاده از رنگ پرهیز کردیم تا حالت بی روح و فضای وحشت و وهم به درستی به مخاطب القا شود و کاراکتر سوزان با لباس‌های رنگی و رفتارهای متفاوتش نشان می‌دهد که از این فضا جداست و متعلق به دنیای دیگری است. من در این نمایش در نقش ورونیکا و بیتا رحمانی در نقش سوزان ایفای نقش می‌کنیم.
آیسان مشفق، بیتا رحمانی، شروین پناهی، محمد تاجیک، صدف تردست، ملیکا طوسی، ترگل شایسته، شقایق ‌وطنی، ثمین ‌سرسنگی، تینا قیاسی، رضا چهارسوقی‌، امیرمحمد ‌شریفی، کیارش ایوبی، عرفان شکوهی فر، سعید سخندانی ، سعیده ‌شهامت ‌نژاد بازیگران نمایش «من ورونیکا نیستم» هستند که تا 20 مرداد در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است.
در خلاصه داستان نمایش آمده است: سوزان به همراه نامزد خود لاری که وکیل است به رستورانی رفته‌اند و در آنجا زوج پیری به دلیل شباهتی که سوزان به دختری مرده به نام ورونیکا دارد، از او می‌خواهند که به آنها کمک کند. آنها ادعا می‌کنند خواهر بزرگ‌تر ورونیکا به دلیل مرگ او دچار عذاب وجدان شده و به دلیل مشکل روانی که پیدا کرده است، در گذشته زندگی می‌کند. آنها از سوزان می‌خواهند که با پوشیدن لباس‌های ورونیکا خودش را جای او به خواهر ورونیکا معرفی کند تا وی با صحبت کردن با او وضع روحی و بیماری اش بهتر شود. اما بعد از اتفاقاتی نقاب‌ها کنار می‌رود و جنایت آشکار می‌شود...

http://www.banounews.ir/fa/News/637006/نمایشی-که-از-صفر-تا-صد-2-نفره-شکل-گرفت
بستن   چاپ