آریا بانو
چراغپور - مهدوی‌کیا؛ موازی‌کاری یا تعامل؟
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 10:50:58
آریا بانو - ایران ورزشی / موضوع نسل‌سازی در فوتبال برای جام جهانی 2030، هدفی بود که شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، رئیس فدراسیون فوتبال در جریان انتخاب مهدی مهدوی‌کیا برای هدایت تیم‌های پایه عنوان کرد. بعد از اینکه مهدوی‌کیا قبول این موضوع را منوط به موافقت آکادمی فوتبال هامبورگ کرد، فدراسیون هم این پروژه را فراتر از انتخاب یک سرمربی برای تیم امید دانست. فدراسیون فوتبال در مذاکرات با مهدوی‌کیا پا را فراتر گذاشته و حتی از مسئول آکادمی هامبورگ و همکاران مهدوی‌کیا در این آکادمی هم خواسته تا با همراهی یکدیگر پروژه‌ای را جهت تغییر نسل فوتبال ایران تبیین کنند. بعد از آن جلسه جنجالی هیأت مدیره که خبر سرمربیگری مهدوی‌کیا را در پی داشت و خیلی زود هم این خبر تکذیب شد، دیگر هیچ خبر رسمی مبنی بر توافق نهایی فدراسیون با این سرمربی منتشر نشده است.
از سوی دیگر اما در هفته‌ای که گذشت جلال چراغپور بالاخره بعد از گذشت ماه‌ها از اعلام سرپرستی‌اش در کمیته آموزش، جلسه‌ای با شهاب‌الدین عزیزی‌خادم برگزار کرد و بعد از اصلاح برخی تعاریف در وظایف دپارتمان اجرایی و خدمات آموزش در کنار کمیته آموزش، فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد.
نکته قابل توجه اما این است که جلال چراغپور از همان زمان که نامش به عنوان سرپرست کمیته آموزش اعلام شد، یکی از اصلی‌ترین محورهای فعالیت خود را در زمینه آموزش مربیان و بازیکنان در رده پایه اعلام کرده بود. براساس اهداف کلی جلال چراغپور و تأکید او به اجرای متد آموزشی یکنواخت و به روز در تیم‌های پایه، این الزام ایجاد می‌شود که 8 هزار و 700 مربی دارای مدرک B و 21 هزار مربی دارای مدرک C که در هزاران مدرسه فوتبال در سراسر کشور در حال فعالیت هستند به طور هماهنگ آموزش‌های لازم را ببینند تا بتوانند بازیکنانی را کاملاً مطابق متدولوژی آموزشی یکنواخت و به روز دنیا پرورش دهند. مربیانی که بتوانند همراه با تیمی که تحت آموزش آنها قرار گرفته به رده‌های سنی بالاتر بیایند و در نهایت نسلی تازه را به فوتبال ایران تحویل دهند.
حالا این سؤال به وجود می‌آید که با توجه به تأکید کمیته آموزش به تمرکز به تیم‌های پایه، آیا در تحقق هدف نسل‌سازی فدراسیون فوتبال، بین جلال چراغپور و مهدی مهدوی‌کیا موازی‌کاری به وجود خواهد آمد؟ آیا وظایف آنها با یکدیگر تداخلی خواهد داشت و مهم‌تر از همه اینکه آیا جلسه جلال چراغپور با عزیزی‌خادم و شروع به کار او در فدراسیون فوتبال با اهدافی که از پیش به آن تأکید داشت، آیا به معنی این است که فدراسیون از توافق با مهدوی‌کیا و همراهان آلمانی‌اش برای حضور در ایران و همکاری برای ساماندهی به تیم‌های پایه ناامید شده است؟
هیچ یک از مسئولان فدراسیون فوتبال درباره اینکه آخرین مذاکرات با مهدوی‌کیا چطور پیش رفته، توضیحی نداده‌اند. فارغ از این موضوع اما باید به این نکته اشاره کرد که تنها نگاهی به فعالیت مهدوی‌کیا و چند کارشناس آلمانی در ایران (در صورتی که محقق شود) بدون شک نمی‌تواند گستره وسیعی از آموزش‌ها و استعدادیابی‌ها را در رده تیم‌های پایه محقق کند. آنها در نهایت می‌توانند یک گروه 40، 50 نفره از استعدادها را در تیم‌های پایه پرورش دهند و همراه با آنها به رده‌های سنی بالاتر بروند و آنها را برای جام‌جهانی 2026 آمریکا یا 2030 عربستان آماده کنند. این در حالی است که فرآیند نسل‌سازی و استعدادیابی فرآیندی بسیار گسترده‌تر است و فعالیتی وسیع‌تر را می‌طلبد که شاید سپردن آن به کمیته آموزش بتواند دست مهدوی‌کیا را هم برای تربیت گروهی کوچک‌تر از بازیکنان پایه بازتر بگذارد.
البته همه اینها در شرایطی است که هنوز وضعیت تیم امید نامشخص است و اظهارنظر عزیزی‌خادم مبنی بر اینکه همه امور تیم‌های پایه را به مهدوی‌کیا تحویل خواهد داد، میرشاد ماجدی را به عنوان سرپرست کمیته جوانان به شدت ناراحت کرده بود.
میرشاد ماجدی مدعی بود که دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند و کلید کمیته جوانان را تحویل مهدوی‌کیا می‌دهد. حال آنکه کمی آن طرف‌تر کمیته آموزش هم احتمالاً با برنامه‌هایی که برای تیم‌های پایه دارد، باید به هماهنگی با کمیته جوانان و مهدوی‌کیا برسد و همه اینها در شرایطی است که مهدوی‌کیا هنوز پاسخی به فدراسیون فوتبال نداده است!

http://www.banounews.ir/fa/News/636976/چراغپور---مهدوی‌کیا؛-موازی‌کاری-یا-تعامل؟
بستن   چاپ