آریا بانو
سرنوشت هری کین و مسی همچنان نامعلوم است
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 10:50:18
آریا بانو - فرهیختگان / در روز‌های اخیر داستان هری کین با تاتنهام به خبر نخست رسانه‌های بریتانیایی تبدیل شده و این مهاجم ملی‌پوش پس از تعطیلاتی که با پایان یورو 2020 داشت برای دومین روز پیاپی در تمرینات تیمش حاضر نشد. کین در پایان فصل قبل تصمیم گرفت از این تیم لندنی جدا شود و به نظر می‌رسد منچسترسیتی مقصد احتمالی او خواهد بود، اما هنوز مدیران تاتنهام با جدایی او موافقت نکرده‌اند.
فصل جدید رقابت‌های فوتبال در لیگ‌های معتبر اروپایی تا چند روز دیگر آغاز می‌شود و باشگاه‌های بزرگ این قاره به سرعت درحال آماده‌سازی خود برای شروع فصل تازه هستند اما در این میان هنوز تکلیف برخی تیم‌ها و ستاره‌های آنها مشخص نیست و در این فاصله کوتاه به نظر می‌رسد آنها در شروع فصل با دردسرهای زیادی روبه‌رو شوند. در روزهای اخیر داستان هری کین با تاتنهام به خبر نخست رسانه‌های بریتانیایی تبدیل شده و این مهاجم ملی‌پوش پس از تعطیلاتی که با پایان یورو 2020 داشت برای دومین روز پیاپی در تمرینات تیمش حاضر نشد.
کین در پایان فصل قبل تصمیم گرفت از این تیم لندنی جدا شود و به نظر می‌رسد منچسترسیتی مقصد احتمالی او خواهد بود اما هنوز مدیران تاتنهام با جدایی او موافقت نکرده‌اند. لئو مسی دیگر ستا‌ره‌ای است که در این تابستان بلاتکلیف است و هنوز نتوانسته در تمرینات بارسا حاضر شود. ستاره آرژانتینی که گفته می‌شود قراردادش را با آبی‌اناری‌ها تمدید کرده است به دلیل مشکلات مالی باشگاه هنوز نتوانسته آن را رسما ثبت کرده و در تمرینات تیمش حاضر شود.
قولی که فراموش شد
هری کین پس از سال‌ها حضور در ترکیب تاتنهام سرانجام تصمیم گرفته تا از این باشگاه جدا شود و عدم موفقیت این تیم در کسب عناوین قهرمانی در سال‌های اخیر باعث شده تا کاپیتان تیم ملی انگلیس به فکر ترک این باشگاه و حضور در تیمی بهتر بیفتد. ظاهرا کین و دنیل لوی، مدیر باشگاه در ابتدای فصل قبل توافق کرده بودند که این بازیکن در انتهای مسابقات به راحتی بتواند از این تیم جدا شود اما حالا ظاهرا لوی برخلاف توافقات تصمیم ندارد ستاره تیمش را به راحتی از دست بدهد و به همین دلیل مشغول سنگ‌اندازی در راه این انتقال است.
کین که به دلیل حضور در یورو 2020 فرصت بیشتری برای استراحت نسبت به سایر بازیکنان داشت قرار بود از روز دوشنبه در تمرینات تاتنهام حاضر شود اما در دو روز گذشته از این کار امتناع کرده تا تیمش را با چالشی جدید مواجه کند و از این طریق می‌خواهد مجوز جدایی از تیم را به دست آورد. کین که گفته می‌شود در راه پیوستن به منچسترسیتی قرار دارد پس از دادن تست کرونا و منفی بودن آن همچنان در تمرینات تیمش غایب است اما گفته می‌شود احتمالا به‌زودی خودش را به نونو اسپریتو سانتو، سرمربی جدید این تیم معرفی خواهد کرد.
کین با در پیش گرفتن این استراتژی قصد دارد فشار را بر باشگاه و شخص دنیل لوی افزایش دهد اما حالا اسپورت‌میل خبر داده که ظاهرا این غیبت‌ها چندان هم ادامه‌دار نخواهد بود و این بازیکن 28 ساله به‌زودی در تمرینات حاضر خواهد شد. به این ترتیب شاید بازگشت او به کمپ تمرینی را بتوان برد کوچکی برای این باشگاه دانست که به نوعی مشغول شطرنج با کاپیتان تیمش و البته باشگاه‌های خواهان اوست. اگرچه سیتی شانس اصلی خرید این مهاجم انگلیسی است و از همان ابتدای تابستان گفته می‌شد که مقصد بعدی کین، این باشگاه متمول خواهد بود اما منچستریونایتد و چلسی هم شرایط او را زیرنظر دارند تا در‌صورتی‌که این انتقال نهایی نشد به سراغ خرید او بروند.
باید دید با بازگشت احتمالی کین به تمرینات و مذاکرات طرفین چگونه پیش خواهد رفت و آیا لوی از موضع خود عقب‌نشینی خواهد کرد یا همچنان به دنبال منفعت بیشتر از این انتقال خواهد بود. رئیس باشگاه تاتنهام به سرسخت بودن در مذاکرات مشهور است و معمولا به راحتی ستاره‌های تیمش را به باشگاه‌های دیگر واگذار نمی‌کند. او با همین روش توانسته سال‌ها کین را در تیم خود نگه دارد و در جریان فروش لوکا مودریچ، گرت بیل و کریستین اریکسون به خوبی نشان داد که به باشگاه‌های دیگر باج نمی‌دهد.
کین اگر چه می‌گوید که توافقی شرافتمندانه و همانند دو جنتلمن با لوی داشته که در این تابستان بدون هیچ مشکلی از تیم جدا شود اما مشکل اصلی او این است که سه سال دیگر از قراردادش با تاتنهام باقی‌مانده و هیچ بند فسخی نیز در قراردادش وجود ندارد. به این ترتیب او مجبور است دوباره در تمرینات تیمش حاضر شود و البته احتمالا با جرائمی نیز روبه‌رو خواهد شد.
لطمه به وجهه کاپیتان
این رفتار کین می‌تواند لوی را عصبانی‌تر کرده و باعث پیچیده‌تر شدن اوضاع شود. سیتی امیدوار بود با این روش بتواند از تاتنهام تخفیف هم بگیرد اما ظاهرا این تاکتیک چندان جواب نداده و شاید باعث به بن‌بست خوردن این انتقال شود. لوی در تلاش است تا حداقل 150 میلیون پوند از سیتیزن‌ها بابت این جابه‌جایی بگیرد اما مدیران تیم منچستری نمی‌‌خواهند بیش از 100 میلیون پوند برای خرید کین هزینه کنند. در چنین شرایطی پپ گواردیولا به سراغ خرید جک گریلیش هم رفته و استون‌ویلا هم 100 میلیون پوند برای فروش کاپیتان خود می‌خواهد که می‌تواند باعث شود تا سیتی تنها قادر باشد تا پول خرید یکی از این دو بازیکن را تامین کند.
از سوی دیگر گواردیولا هم تصمیم دارد تا با فروش برخی بازیکنان جوان تیمش بودجه لازم برای این انتقالات را فراهم کند اما یکی دیگر از مشکلاتی که در این راه قرار دارد مخالفت سرمربی پرتغالی تاتنهام با جدایی کین است. نونو اسپریتو در ابتدای حضورش در لندن به مدیران باشگاه اعلام کرده که به کاپیتان تیمش نیاز دارد و تا حد امکان از فروش او خودداری کنند. در چنین شرایطی گورادیولا کار سختی برای پرکردن جای خالی سرخیو آگرو خواهد داشت. این باشگاه فصل قبل از فروش لروی سالانه 45 میلیون پوند درآمد داشت و در این تابستان هم اگر از خرید این مهاجم 28 ساله مطمئن شود احتمالا به سراغ فروش برناردو سیلوا خواهد رفت.
هری ردنپ، سرمربی سابق تاتنهام که شناخت خوبی از دنیل لوی دارد درباره شرایط کنونی کین معتقد است که مدیر باشگاه تا تمام خواسته‌هایش برآورده نشود اجازه جدایی به کین نخواهد داد: «در پایان این داستان بعید است لوی کوتاه بیاید و اگر نتواند پول درخواستی‌اش را بگیرد مانع از جدایی کین خواهد شد. اگر او 150 میلیون پوند می‌خواهد پس باید همین مبلغ را بگیرد و اگر تیمی 130 یا حتی 140 میلیون پوند هم پیشنهاد بدهد او راضی نخواهد شد.»
ردنپ که در فاصله سال‌های 2008 تا 2012 هدایت این تیم را برعهده داشت معتقد است تصمیم کین برای عدم حضور در تمرینات به وجهه او در بین هواداران لطمه می‌زند و باعث می‌شود تا سال‌های زحماتش در این باشگاه تحت‌الشعاع این رفتار قرار گیرد: «اصلا انتظار چنین رفتاری را از او نداشتم و فکر می‌کنم او خیلی زود برگشته و در جلسه‌ای با لوی مشکلاتش را حل خواهد کرد. مطمئنم که مشاورانش به او توصیه می‌کنند تا درنهایت با رئیس باشگاه صحبت کرده و این حواشی را پایان دهد. بسیار متعجب شدم که دیدم او روز سه‌شنبه(دیروز) هم در تمرین شرکت نکرده است و فکر می‌کردم به این رفتار پایان دهد. کین در تاتنهام بسیار محبوب است و اگر بخواهد با این وضعیت از باشگاه جدا شود برای هر دو طرف بسیار بد خواهد بود. او سال‌ها برای این باشگاه زحمت کشیده و شایسته چنین وضعیتی نیست.» کین طی این سال‌ها با رد تمامی پیشنهاداتش به تاتنهام وفادار مانده و تلاش داشته تا تیمش را به موفقیت برساند اما در شرایطی که او وارد 28 سالگی شده و روزهای خوبش درحال سپری شدن است تلاش او برای حضور در باشگاهی که شانس بیشتری برای کسب عناوین قهرمانی دارد، منطقی به نظر می‌رسد و طبیعی است که بازیکنی در این سطح نمی‌تواند بیش از این در حسرت قهرمانی بماند.
وضعیت پیچیده مسی
در اسپانیا اما اگر چه لئو مسی دیگر همانند تابستان گذشته به دنبال جدایی از بارسلونا نیست اما درحالی که تنها 2 هفته تا شروع فصل جدید رقابت‌های لالیگا باقی مانده، سرنوشت قرارداد جدید او با بارسلونا نامشخص است و حتی این نگرانی وجود دارد که در هفته‌های ابتدایی لیگ غایب بزرگ بارسا لقب بگیرد. مسی به نوشته رسانه‌های اسپانیایی قراردادی 5 ساله را با این تیم امضا کرده که اما این باشگاه به دلیل بحران مالی و قوانین سختگیرانه لالیگا فعلا نمی‌تواند این قرارداد را ثبت کند. خاویر تباس، رئیس لالیگا مدت‌ها پیش از مدیران کاتالان‌ها خواسته بود که اگر می‌خواهند قرارداد مسی را تمدید کنند ابتدا سقف دستمزدهای بازیکنان خود را کاهش دهند اما خوان لاپورتا هنوز نتوانسته در این زمینه کار مثبتی انجام دهد. به این ترتیب یکی از بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال بیش از یک ماه است که بدون قرارداد مانده و همچنان بازیکن آزاد محسوب می‌شود.
در این مدت مشخص بود که مسی برخلاف پیش‌بینی‌ها راهی تیم‌هایی چون منچسترسیتی یا پاری‌سن‌ژرمن نخواهد شد و تصمیمش را برای ماندن در نوکمپ گرفته است اما بارسا هنوز رسما تمدید قرارداد او را اعلام نکرده است. بارسا در هفته نخست لالیگا دیداری نه‌چندان راحت را برابر رئال سوسیداد خواهد داشت و در این فاصله کم بعید است مسی که هنوز یک جلسه هم با تیمش در پیش فصل تمرین نکرده است شرایط لازم برای حضور در زمین را پیدا کند.
البته این تنها مسی نیست که در چنین وضعیتی قرار دارد و 4 خرید جدید این تیم نیز تقریبا با چنین اوضاعی مواجه هستند. رونالد کومان امیدوار بود با خرید نفراتی چون اریک گارسیا، سرخیو آگرو و ممفیس دپای که همگی به‌عنوان بازیکن آزاد راهی نوکمپ شدند بتواند تیمش را از شرایط بد سال قبل رها کند و از همین ابتدای فصل به‌عنوان یک مدعی جدی راهی مسابقات شود اما مشکلات مالی باعث شده تا آنها نتوانند قرارداد این بازیکنان و البته امرسون، مدافع راست برزیلی که با انتقالی 9 میلیون یورویی به این تیم پیوست را ثبت کنند. لالیگا در تلاش است تا با سامان دادن به قرارداد بازیکنان از افزایش بی‌رویه دستمزدهای آنها جلوگیری کند و به همین دلیل باشگاه‌ها نمی‌توانند بیشتر از سقفی که معین شده به بازیکنان خود حقوق پرداخت کنند.
این سقف پرداخت برای هر باشگاه متفاوت است و بستگی به درآمدها، قراردادهای اسپانسری، موفقیت‌ها و ناکامی‌ها، سرمایه‌گذاری‌های آنها در پروژه‌های مختلف و همچنین میزان بدهی آنها دارد. بارسا در سال‌های اخیر اوضاع مناسبی در این آیتم‌ها نداشته و به همین دلیل سقف دستمزدهای این تیم در طول فصل 160 میلیون یورو تعیین شده است. این عدد برای باشگاهی که ستاره‌های زیادی را در تریب خود دارد و حقوق بالایی هم به آنها پرداخت می‌کند دردسرساز شده و آنها هنوز نتوانسته‌اند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. در حقیقت بارسا که فصل گذشته حدود 671 میلیون یورو دستمزد پرداخت کرده باید این عدد را به یک‌چهارم تقلیل دهد و به این ترتیب باید بازیکنانش را مجبور به کاهش دستمزد یا جدایی از این تیم کند.
تخفیف مسی
بارسا در این سال‌ها بدهی زیادی به بار آورده و به‌خصوص در دوران مدیریت بارتومئو، با مشکلات زیادی روبه‌رو شد. آنها براساس برآوردهای انجام شده جدید یک میلیارد یورو بدهی دارند و برای اینکه بتوانند بازیکنان جدید خود را در فصل جدید به ترکیب خود اضافه کنند باید حداقل 200 میلیون یورو افزایش درآمد داشته باشند که در شرایط فعلی کار بسیار سختی به‌نظر می‌رسد. کومان حساب ویژه‌ای روی خریدهای جدیدش کرده و انتظار داشت تا بتواند به کمک آنها نقاط ضعف تیمش را برطرف کند، اما ظاهرا قرار نیست به این راحتی بحران‌های این باشگاه پرطرفدار به پایان برسد. قرارداد قبلی مسی رقمی بالغ بر 500 میلیون یورو را طی 4 سال به حساب او واریز کرد، اما در شرایط کنونی بارسا قادر نیست تا چنین مبلغی را به ستاره خود پرداخت کند و البته با توجه به اینکه مسی در پایان این قرارداد به 40 سالگی نزدیک می‌شود، این آخرین قرارداد حرفه‌ای او به‌عنوان بازیکن با این تیم خواهد بود.
گفته می‌شود مسی برای ماندن در این باشگاه حاضر شده تا 50 درصد از دستمزد خود را کاهش دهد و حتی برخی پاداش‌ها نیز در قرارداد جدیدش وجود ندارد. با این وجود هنوز هم بارسا نتوانسته مشکلات مالی خود را سروسامان دهد، این به‌معنای بحرانی عمیق در این باشگاه است. به نوشته رسانه‌های نزدیک به باشگاه، بدهی‌های این تیم به حد غیرقابل کنترلی رسیده است و درصورت ادامه این روند، آبی‌واناری‌ها با مشکلاتی جدی روبه‌رو خواهند شد. از طرف دیگر بحران کرونا و مشکلاتی که این بیماری برای فوتبال ایجاد کرده، باعث شده تا این تیم بخشی از درآمدهای خود را نیز از دست بدهد و به این ترتیب با دردسرهای بیشتری نسبت به رقبا روبه‌رو شود.
توسکتس، معاون سابق باشگاه درباره مشکلات اقتصادی بارسا می‌گوید: «ما سال گذشته به‌دلیل همین مشکلات تصمیم گرفتیم مسی را بفروشیم. این به سود هر دو طرف بود. هم او مجبور نبود دستمزدش را کاهش دهد و هم ما می‌توانستیم از فروش او پول خوبی کسب کرده و البته سقف مالی لالیگا را نیز رعایت کنیم. اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و او تصمیم گرفت در باشگاه بماند.»
راه‌حل جدید باشگاه فروش برخی ستاره‌های دیگر از جمله آنتون گریزمان و فیلیپه کوتینیو است تا بتوانند از این روزهای دشوار عبور کنند. البته هر دوی این بازیکنان تمایلی به ترک نوکمپ ندارند و ترجیح می‌دهند همچنان در این باشگاه بمانند.
این اتفاقات درنهایت می‌تواند در آغاز فصل جدید به‌شدت به تیم لطمه بزند. کومان به خوبی می‌داند که در فصل بعدی رقبای سرسختی را پیش‌رو دارد و اگر نتواند آماده‌سازی خوبی در پیش‌فصل داشته باشد شرایطی بهتر از فصل پیش در انتظارش نخواهد بود. از طرف دیگر ماندن گریزمان و کوتینیو باعث ترافیک بازیکن در خط حمله این تیم خواهد شد و کومان کار سختی برای انتخاب ترکیب اصلی خود خواهد داشت. به‌خصوص که در این تابستان دپای و آگرو را به خدمت گرفته و با مسی، گریزمان، دمبله، کوتینیو و آنسو فاتی، انتخاب سه مهاجم اصلی تیم آسان نخواهد بود.

http://www.banounews.ir/fa/News/636974/سرنوشت-هری-کین-و-مسی-همچنان-نامعلوم-است
بستن   چاپ