آریا بانو
عامل مهم رشد نرخ جمعیت
چهارشنبه 13 مرداد 1400 - 06:52:04
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / عوامل متعددی در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور موثر هستند که در این میان، بهبود رفاه و شاخص‌های اقتصادی، یکی از مهم‌ترین آن هاست. علی بابایی کارنامی نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس, در خصوص راهکارهای حل بحران جمعیتی در کشور با توجه به سقوط نرخ جمعیت به زیر یک درصد, اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های امروز کشور ما, موضوع کاهش نرخ رشد جمعیت است که حتی صاحب نظران اجتماعی و اقتصادی در رابطه با آن نظرات متفاوتی دارند که باید مشوق‌هایی را برای افزایش جمعیت و رشد نرخ جمعیت در کشور طراحی کنیم و تجربه سراسر جهان را باید به منظور تصمیم گیری, پیش روی خود داشته باشیم.
وی بیان کرد: ما باید این انگیزه را در خانواده‌ها ایجاد کنیم و شاخص رفاه را برای آن‌ها بهبود ببخشیم تا زندگی مسالمت آمیز در جامعه وجود داشته باشد چراکه اگر این کار‌ها را انجام ندهیم طبیعی است که در خصوص موضوع جمعیت، اتفاق خاصی نخواهد افتاد.
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: برای برون رفت از فضای فعلی که دغدغه جدی است باید در مسائل خانواده، آموزش و پرورش، جامعه شناسی و روانشناسی تجدیدنظر داشته باشیم و راهکار‌های مطلوب را در دستور کار قرار دهیم و در این میان, مردم هم منتظر اقدامات دولت و مجلس برای این منظور هستند و البته نقش مسائل فرهنگی و اجتماعی در موضوع جمعیت را نمی‌توان نادیده گرفت و باید برای خانواده ها, بسته‌های تشویقی را هم درنظر بگیریم.
بابایی با اشاره به نقش بسته‌های تشویقی در فرزندآوری و جمعیت گفت: از نظر فرهنگی، این مشوق‌ها بسیار مهم هستند و ما تقریبا بر اساس آخرین آماری که داریم 13 میلیون جوان در آستانه ازدواج داریم که انگیزه ازدواج ندارند و باید این عدد را درنظر بگیریم که اگر برای این موضوع مهم راهکاری نداشته باشیم و برای آن اقداماتی انجام ندهیم با مشکلاتی روبرو می‌شویم. این در حالی است که اگر نیمی از این جمعیت جوان که 6 میلیون و نیم هستند، ازدواج کنند و بچه دار شوند و مبنای آن را دو فرزندی قرار دهیم، در 5 سال آینده می‌تواند جمعیت بالاتری را برای جامعه ما رقم بزند و در رشد جمعیت بسیار موثر است.
وی ادامه داد: البته باید دغدغه‌های آینده بچه‌ها را نیز درنظر گرفت چراکه بار این مسائل روی دوش خانواده هاست و وقتی هزینه بالاتر برود فرزندآوری کمتر است. بنابراین، باید این نمودار و موارد بررسی شوند و همچنین, باید هزینه خانواده‌ها را در نگهداشت فرزندان در دوره‌های سنی مختلف درنظر گرفت و در این میان, نقش دولت و حاکمیت را نباید نادیده گرفت. به طور مثال؛ بیمه زندگی. دولت باید مبلغی را به عنوان بیمه زندگی فرزندی که متولد شده است را به نمایندگی از آن فرزند، سپرده گذاری کند که وقتی این بچه به سن قانونی رسید تقریبا سرمایه خوبی در بانک‌ها داشته باشد که این سرمایه می‌تواند امنیت زندگی او و مبنای تصمیم گیری برای آینده اش شودکه قرار بود این کار انجام شود، اما متاسفانه هنوز این کار انجام نشده است.
نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: در خصوص رفاه و سلامت، بهداشت که شاخص بسیار مهمی است و همچنین در حوزه تعلیم و تربیت، باید گفت که عملکردها آن طور که باید نبوده است و هر قدر جلوتر رفتیم هزینه را به گردن خانواده‌ها انداختیم که این نشان می دهد معکوس برخورد کرده ایم و بدنبال آن، اشتغال و ازدواج، رفاه و مسکن هم بدین صورت است و در حقیقت, نگاه ها, نگاه‌های منظم کردن جمعیت خانواده نبوده است و همه این‌ها نشان می‌دهد که ما باید در تصمیم گیری‌های کلان کشور به خوبی عمل کنیم و به انسجام اساسی برسیم.

http://www.banounews.ir/fa/News/636336/عامل-مهم-رشد-نرخ-جمعیت
بستن   چاپ