آریا بانو
گوناگون/ المپیکِ دوستدار زمین
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 18:57:22
آریا بانو - خراسان / بازی‌های المپیک درحال برگزاری است و آن چه در این دوره از بازی‌ها بیشتر به‌چشم می‌آید، توجه و وفاداری ژاپنی‌های میزبان به مسائل محیط‌زیستی در برگزاری رقابت‌هاست. ژاپنی‌ها از ابتدا با شعار «با هم بهتر باشید، برای کره زمین و مردم» قول دادند تا سبزترین المپیک تاریخ را برگزار کنند بنابراین طوری برنامه‌ریزی شد که تا حد امکان در همه جزئیات ریز و درشت المپیک، مواد پایدار و بازیافتی به‌کار گرفته شود مثل استفاده از طلا، نقره و برنز استخراج‌شده از گوشی‌های همراه برای ساخت مدال‌‌ها. برای این کار مردم ژاپن از دو سال قبل بیش از شش میلیون گوشی کارکرده و لوازم الکترونیکی بی‌استفاده را به کمیته المپیک‌شان اهدا کردند. 
همچنین از مشارکت مردم و مدارس برای جمع‌آوری زباله‌های پلاستیکی خانگی و اقیانوس کمک گرفته شد تا از آن‌ها در ساخت سکوهای اهدای مدال استفاده شود. ورزشکاران المپیکی در تخت‌های مقوایی می‌خوابند و در ظروفی از جنس کاغذ بازیافتی ازشان پذیرایی می‌شود تا این وسایل بعد از پایان مسابقات به‌راحتی به چرخه طبیعت برگردند.
 برای سوخت دیگ‌ها و مشعل‌های المپیک هم از هیدروژن استفاده می‌شود که هنگام سوختن هیچ دی‌اکسیدکربنی منتشر نمی‌کند. برق مورداستفاده در این بازی‌ها از منابع تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی و آبی تأمین و عبورومرور با وسایل نقلیه بدون آلایندگی مثل اتوبوس‌های برقی و باتری‌دار و کامیون‌هایی با سوخت هیدروژنی انجام می‌شود. جالب است بدانید که سال 2011 در یکی از شهرهای ژاپن زلزله و سونامی رخ داد و دولت برای اسکان مردم از خانه‌های پیش‌ساخته‌ای استفاده کرد که در آن‌ها آلومینیم به‌کار رفته‌بود؛ حالا همه مشعل‌ها و تجهیزات زیادی از المپیک از بازیافت همان آلومینیم‌ها ساخته شده‌است.

http://www.banounews.ir/fa/News/636303/گوناگون--المپیکِ-دوستدار-زمین
بستن   چاپ