آریا بانو
تیرگی پوست، اکسیژن خون را دقیق نشان نمی دهد
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 15:47:53
آریا بانو - سیناپرس / دستگاه تشخیص اکسیژن خون که برای شناسایی علائم خطرناک افت اکسیژن در بیماران مورد استفاده قرار می گیرد، در افرادی که پوست تیره ای دارند، عملکرد ضعیف تری دارد.
 به نقل از bbc، بسیاری از بیماران مبتلا به کرونا در دوران ابتلا دچار کاهش سطح اکسیژن خون و تنگی نفس ناشی از آن می شوند که اغلب ناگهانی بروز کرده و استرس زیادی را به بیمار و اطرافیان او وارد می کند.
دستگاه اکسیژن سنج تأثیر به سزایی در جلوگیری از وخیم شدن وضعیت جسمانی بیماران به ویژه در دوران کرونا ایفا کرده است. اما یافته های جدید نشان می دهد در افرادی که رنگ پوست تیره تری دارند دقت کم تری داشته و میزان اکسیژن خون را با دقت نشان نمی دهد و ممکن است سطح اکسیژن را کمی بالاتر اعلام کند.
دستگاه های سنجش اکسیژن، از طریق خون، نور جذب می کنند و رنگدانه های پوست ممکن است روی چگونگی جذب نور تأثیر بگذارند. محققان توصیه می کنند که افراد به جای اهمیت به یک بار بررسی سطح اکسیژن خون، به روند تغییر وضعیت بیماران توجه کنند و از طرفی به سیاهپوستان و دیگر نژادهایی که رنگ پوست تیره ای دارند، توصیه می کنند که همچنان از پالس اکسی متر یا اکسیژن سنج استفاده کنند اما این کار را با مشورت متخصص انجام دهند.
از این دستگاه اکسیژن سنج به ویژه در دوران کرونا در بیمارستان و حتی در مصارف خانگی برای بیمارانی که اکسیژن خون متغیری دارند، استفاده می شود. در بیماران کووید سطح اکسیژن خون ممکن است به طور خطرناک و بدون پیش آگاهی افت کند. به گزارش سیناپرس،این دستگاه با وجود حیاتی بودنش، خطاهایی هم دارد که پزشکان و پرستاران از آن آگاه هستند و باید با رعایت این نکات از آنها استفاده کرد. 
بررسی ها نشان می دهد که سیاه پوستان، نژادهای آسیایی و دیگر نژادهای اقلیت بیشتر در معرض ابتلا به کووید- 19 قرار دارند و مرگ و میر در آنها بیشتر به چشم می خورد. همین مسئله، اهمیت کنترل اکسیژن خون را در منزل البته با رعایت این نکته ایمنی نشان می دهد. بنابراین، باید صحت دقت سطح اکسیژنی که توسط این دستگاه نشان داده می شود، به دقت مورد بررسی قرار گیرد. 

http://www.banounews.ir/fa/News/636228/تیرگی-پوست،-اکسیژن-خون-را-دقیق-نشان-نمی-دهد
بستن   چاپ