آریا بانو
برای درس‌خواندن خیلی تحقیر شدم
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 13:40:27
آریا بانو - خراسان / دانشجوی رشته‌معماری هستم و هرچه فکر می‌کنم، اگر همین امشب از ادامه تحصیل انصراف بدهم برایم نسبت به فرداشب، سود بیشتری دارد! شرایط مالی ام هم خوب نیست و باید هر چه زودتر به فکر آینده ام باشم. به دلیل درس خواندن بارها تحقیر شدم و هرجا می‌نشینم، می گویند الکی درس نخوان چون بعدش بیکار خواهی ماند. راهنمایی ام کنید.
مخاطب‌گرامی، تصمیم شما برای تحصیل درست بوده اما چند نکته را لازم است خدمت‌تان عرض کنم تا تصمیم آگاهانه‌تری در این دوره حساس و مهم از زندگی‌تان بگیرید. شما به تحصیل روی آوردید تا برای حفظ بقای خود، مهارت‌های بیشتری کسب کنید و البته عقلانی‌اش هم همین است که آدمی تلاشش را برای بهینه کردن شرایط امروز و فردای خود انجام دهد. نکته این جاست که شما تلاش های بسیاری را‌ دیده و شنیده‌اید که به سرانجام مطلوب نرسیده یادر شغلی غیر از آن چه که باید فعال هستند. به طور مثال راننده تاکسی که لیسانس مکانیک یا قصابی که لیسانس کشاورزی دارد یا فوق‌لیسانس روان‌شناسی که هنوز بیکار است و بسیاری دیگر. مشکل این همه تحصیل کرده بیکار، ریشه در بی‌حاصل بودن تحصیل ندارد بلکه ریشه در افراط و بی‌برنامگی نظام‌دانشگاهی در تعلیم تحصیل‌کردگان بدون تناسب با نیاز جامعه دارد.
فرض‌تان درباره ترک تحصیل غلط است
جوامعی مانند جامعه در حال توسعه ما را به اصطلاح «بهشت کارآفرینان» می‌نامند بدین معنا که پر است از فرصت‌ها و نیازهای پاسخ داده نشده که هرکدام می‌تواند سرآغاز کسب و کاری کوچک یا بزرگ شود و نمونه آن را بسیار می‌بینید. البته در برخی از آن‌ها به آموزش و تدبیر هوشمندانه طرح کسب و کار نیاز است. بیشتر کارآفرینان موفق و با تدبیر به مدد تحصیل یا دانش تجربی خود به موفقیت رسیده‌اند یا به مدد وجود تحصیل کرده‌های پر امید، کسب و کار خود را سامان داده‌اند. بنابراین فرض شما غلط است که تحصیل بی‌فایده است و راه به جایی نمی‌برد. تحصیل به قصد تسخیر میزی در اداره‌ای یا استخدام شدن، شاید به سرانجام نرسد اما تحصیل به قصد خود اشتغالی و کارآفرینی به احتمال زیاد سرانجام بهتری دارد.
در کنار ادامه تحصیل، مهارت‌آموزی کنید
نکته آخر این که ما صرفا تحصیل نمی‌کنیم که آینده شغلی خود را رقم بزنیم. به نظر شما، آیا یک پدر یا مادر تحصیل کرده موفق‌تر نیست یا حتی یک راننده تاکسی تحصیل کرده احترام و امنیت بیشتری برای من و شما به ارمغان نخواهد آورد؟ در مجموع، بی‌شک تحصیلات تبعات بسیاری در زندگی شخصی و اجتماعی شما خواهد داشت و درست مانند سرمایه‌ای است که آن را از هیچ باد و بارانی گزندی نیست و اگر برگ سبزی(پول) نیاورد، بی‌شک زندگی سبزتر و صبورانه‌تری را باعث خواهد شد. البته توصیه اکید می‌کنم که در کنار ادامه تحصیل، مهارت‌آموزی را در زمینه‌های مورد علاقه‌تان جدی بگیرید.
نویسنده : رضا زیبایی | روان‌شناس بالینی

http://www.banounews.ir/fa/News/636204/برای-درس‌خواندن-خیلی-تحقیر-شدم
بستن   چاپ