آریا بانو
درس‌هایی از سمی‌ترین عکس المپیک!
سه شنبه 12 مرداد 1400 - 12:43:12
آریا بانو - خراسان / شناگر انگلیسی که قبل از شروع مسابقه‌اش در ماراتن حساس المپیک 2020 مشغول بافتنی است، تصمیم درستی گرفته یا نه؟
 تصویری از توماس دیلی شناگر تیم‌ملی انگلیس که چند روز قبل مدال طلای شیرجه 10 متر را در المپیک برای کشورش کسب کرد، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که با لباس شنا و دقایقی قبل از شروع مسابقه‌اش، در حال بافتنی است و لقب سمی‌ترین عکس المپیک 2020 تا این لحظه را به آن اختصاص داده‌اند! جالب است بدانید انجام چنین فعالیتی به ویژه قبل از یک رویداد استرس‌زا، می‌تواند به سلامت روان کمک کند. تحقیقات متعدد پژوهشگران هم ثابت کرده کارهای هنری مانند بافتنی، قلاب‌بافی، تریکوبافی و ... تاثیر مثبتی بر سلامت روان ما دارد و این مزایا مختص زنان یا سالمندان نیست و برای جوانان اعم از مرد و زن هم فایده دارد. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهد شد.
کاهش اضطراب
یکی از مهم‌ترین فوایدی که افراد با انجام هنرهای دستی از جمله بافتنی و قلاب‌بافی می‌توانند کسب کنند، کاهش اضطراب است. این تاثیر در گروه‌های سنی مختلف تایید شده است اما چرا بافتنی می‌تواند اضطراب را کاهش دهد؟ متخصصان بر این باورند انجام فعالیتی که به تولید محصول بینجامد، احساس مفید بودن و توانمندی را در افراد افزایش می دهد و به نوعی رضایت از خود را تقویت می‌کند. یادتان باشد هر چه بیشتر احساس توانمندی کنید، با آشفتگی کمتری می‌توانید فشارهای زندگی را تحمل کنید.
تقویت هر 2 نیم کره مغز
همزمانی حرکت میل و نخ در هر دو دست تا حد زیادی هماهنگی مغز را بهبود می‌دهد. چنان چه مدل پیچیده ای برای بافتنی انتخاب شود، تبحر ذهنی، ریتم و هماهنگی را افزایش می‌دهد. احتمالا حیرت کنید ولی بافتنی در حقیقت یک فعالیت درمانی برای تمام اشخاص است. پژوهش‌ها نشان می‌دهد افرادی که مبتلا به اختلال‌های روانی هستند، چنان چه مجبور به تمرکز و توجه روی یک فعالیت مثل بافتنی شوند بهبود می‌یابند. حرکات آرام‌بخش، تکراری و دقیق سبب می‌شود که ذهن شما همراه با بدن تان حرکت کند و هر دو نیم کره مغزتان فعال شود.
احساس شادابی و رهایی از افکار منفی
بافتنی به تقویت افکار مثبت و رها شدن از افکار منفی هم کمک می‌کند. همچنین افزایش میزان آندروفین در زمان انجام این کار، در کسب آرامش و حس شادابی موثر است. عملکرد ذهنی شما بعد از هر گرهی که می‌زنید و رجی که می‌بافید، ارتقا خواهد یافت و این مسئله تاثیر بسیار زیادی بر سلامت ذهنی‌تان خواهد داشت.
نکته پایانی
همان‌طور که گفته شد این روزها دیگر بافتنی را فعالیتی محدود به افراد سالمند یا زنان نمی‌دانند. در واقع تجربه متخصصان در کشورهای دیگر، نشان می‌دهد از این فعالیت می‌توان به عنوان روشی کمکی برای بهبود وضعیت روانی گروه‌های مختلف بهره‌برد. کاری که این ورزشکار انگلیسی هم به درستی در حال استفاده از مزایای آن است.
نویسنده : حسین عبدی | کارشناس‌ارشد روان‌شناسی

http://www.banounews.ir/fa/News/636167/درس‌هایی-از-سمی‌ترین-عکس-المپیک!
بستن   چاپ