آریا بانو
دستاورد حضور فصیحی چه بود؟
شنبه 9 مرداد 1400 - 08:58:58
آریا بانو - فارس / دونده 100 متر بانوان کشورمان که سهمیه المپیک را به عنوان هدیه دریافت کرده بود،‌ نتوانست نمایش خوبی داشته باشد و به رکورد خودش هم نزدیک نشد.
مسابقات دوومیدانی المپیک توکیو 2020 در حالی از روز گذشته آغاز شد که ایران یک نماینده در بخش بانوان به نام فرزانه فصیحی داشت که در دور پیش مقدماتی به مقدماتی رسید و در این مرحله در دسته خود نفر آخر شد و نتوانست به نیمه نهایی صعود کند.
فصیحی که نه با سهمیه مستقیم بلکه از طریق سهمیه یونیورسالیتی المپیک را هدیه گرفته بود، در مرحله پیش مقدماتی رکورد 11.76 را ثبت کرد، اما در دور مقدماتی رکورد 11.79 ثانیه را ثبت کرد که نمایش ضعیفی بود.
با نتایج به دست آمده سوال مهم این است که دستاورد حضور فصیحی در المپیک توکیو چه بود؟ دونده‌ای که حتی به رکورد شخصی خود هم نزدیک شد و اتفاقی را در المپیک رقم نزد، اما چرا در این حد از او در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی قهرمان سازی می‌شود؟ نسبت واقعیت فنی این دونده که شکست و ناکامی آشکار بود، با این هیاهوها چیست؟
تیمور غیاثی، پیشکسوت دوومیدانی در مورد عملکرد فصیحی در این رقابت‌ها می گوید: واقعیت ماجرا این بود که فدراسیون جهانی برای توسعه دوومیدانی در کشورهای ضعیف‌تر سهمیه‌هایی را در نظر می‌گیرد تا قبل از دور مقدماتی حضور داشته باشند. به ایران هم این سهمیه رسیده بود، اما به شایستگی توزیع نشد و با کارهایی که کیهانی، رئیس سابق فدراسیون در کمیته ملی المپیک انجام داد، نام فصیحی رد شد؛ در حالی که همه کارشناسان معتقد بودند باید ریحانه مبینی رکورددار پرش طول اعزام می‌شد.
وی ادامه داد: در این قضیه رئیس فدراسیون اصلا در جریان نبود و از نظر من یک خیانت صورت گرفت. من از کسی ترسی ندارم و واقعیت ها را می‌گویم. ما از همه چیز اطلاع داریم و اگر نگوییم، وجدانمان راحت نمی‌شود.
غیاثی با اشاره به اینکه اسطوره سازی از این دونده مشخص است که از کجا نشات می‌گیرد، عنوان کرد:کسانی که قبلا با کیهانی کار می‌کردند، این اتفاقات را رقم می‌زنند و برای بالا بردن نام او همه کاری می‌کنند. تخصص فصیحی در دوی 60 متر داخل سالن است و رکورد 11.79 در 100 متر به درد نمی‌خورد. 
هر دونده بانویی که از ایران اعزام می‌شد، قطعا نمی‌توانست نتیجه خوبی بگیرد، اما آیا در این کار چیزی که به صلاح دوومیدانی ایران بود، در نظر گرفته شد؟ ریحانه مبینی مبینی از لحاظ سن و سال به مراتب جوانتر از فصیحی است. اینکه چه مسائلی در اعلام نام این دونده 100 متر دخیل بوده را باید مسئولان کمیته ملی المپیک پاسخگو بدهند اما نتایج نشان می دهد که این اعزام،‌غیرکارشناسی و موجب هدر رفت سرمایه شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/634875/دستاورد-حضور-فصیحی-چه-بود؟
بستن   چاپ