آریا بانو
اسرار زناشویی؛ با هم خوابیدن یا جدا خوابیدن؟
شنبه 9 مرداد 1400 - 07:04:15
آریا بانو - بر اساس آمار‌ها به نظر می‌رسد تنها 14 درصدِ زوج‌ها جدا از هم و روی تخت‌های متفاوت می‌خوابند و در حالی‌که باور عامه این‌گونه است که چنین زوج‌هایی روابط سردی دارند، اما تحقیقات جدید خلاف ِاین باور عمومی را نشان می‌دهد.
برترین‌ها - آرمان رمضانی : بر اساس آمار‌ها به نظر می‌رسد تنها 14 درصدِ زوج‌ها جدا از هم و روی تخت‌های متفاوت می‌خوابند و در حالی‌که باور عامه این‌گونه است که چنین زوج‌هایی روابط سردی دارند، اما تحقیقات جدید خلاف ِاین باور عمومی را نشان می‌دهد.
بر اساس این تحقیقات اگر شریک زندگی‌تان عادات آزاردهنده‌ای در هنگام خواب داشته باشد، شما دست‌کم و در خوش‌بینانه‌ترین شرایط 50 دقیقه از خواب مفیدتان را از دست خواهید داد. پیامد این اتفاق واضح است و نیاز به تحقیق ندارد. کم‌خوابی و یا داشتن خواب با کیفیت پایین خیلی زود اثرش را روی رابطه شما و شریک زندگیتان نشان خواهد داد.
اگر تاثیر پایین آمدن کیفیت خواب بر رابطه بنظرتان قانع کننده نمی‌آید توجه داشته باشید که مطالعات نشان می‌دهد زوج‌هایی که به هر شکلی با مشکلاتی در راه داشتن خواب مناسب مواجه هستند، هم بیشتر دعوا می‌کنند و هم دعواهایشان جدی‌تر است. در طرف مقابلِ این مطالعات، زوج‌هایی که خواب با کیفیت دارند با خلق خوش و سطح پایین‌تر اضطراب، صبوری بیشتری در مواجهه با مشکلاتِ زندگی از خود نشان می‌دهند.

آریا بانو


خروپف کردن، غلط زدن، بغل کردن پتو یا بالش و ... تنها بخشی از رفتار‌هایی است که در هنگام خواب می‌تواند شریک زندگیتان را آزار دهد و همین عادات متفاوت برای داشتن خواب مناسب، باعث شده است که بسیاری از زوج‌ها ترجیح دهند در تخت‌ها و یا حتی اتاق‌هایی جدا بخوابند. فراموش نکنید زمانی که تشنه خواب روی تخت دراز کشیده‌اید و به صدای خروپف شریک زندگیتان گوش می‌دهید در حقیقت در وجود شما احساسات خطرناکی نسبت به شریکتان در حال ساخته شدن است.
بر اساس گفته‌های جنیفر آدامز، نویسنده کتاب Sleeping Apart Not Falling Apart، بر خلاف باور عامه داشتن تخت جدا باعث شکوفایی رابطه می‌شود. هنگامی‌که هر دو طرف یک رابطه خوابی با کیفیت داشته باشند، بسیاری از مشکلات و سوءتفاهم‌ها و پیچیدگی‌ها حتی پیش از بروز حل می‌شوند.
تاثیرات داشتن یا نداشتن خواب مناسب بیش از آنچیزی است که فکر می‌کنید. کیفیت خوابِ شب درواقع روی بازدهی عملکرد روزانه، کیفیت رابطه و سلامت جسمی و روانی شما تاثیری غیرقابل انکار دارد.
خوابیدن در اتاق‌های متفاوت این امکان را به دو طرف رابطه می‌دهد که پس از گذراندن روزی سخت، برای استراحت مکانی مختص خود داشته باشند. در چنین شرایطی هردوی شما امکان پرداختن به نیازهایتان را دارید بدون اینکه نگران اذیت کردن شریکتان باشید.

آریا بانو


فراموش نکنید که مغز ما در هنگام خواب شب بار‌ها مراحل مختلفی مانند خواب سبک، خواب عمیق و REM را از سر می‌گذراند. هربار که بر اثر مزاحمت از خواب می‌پرید این چرخه معمول مغز دچار اختلال می‌شود و همین قضیه باعث می‌شود زمان بیشتری از ساعت‌های خوابتان را در وضعیت خواب سبک بگذرانید. در چنین شرایطی مغز ما توانایی رسیدن به مرحله REM را از دست می‌دهد و سلامت احساسی و عملکرد روزانه ما، به شدت تهدید می‌شود.
خوابِ مقطع، پیامد‌ها و ضرر‌های کوتاه مدت و بلند مدت فراوانی دارد. بالا رفتن فشار خون، مشکلات مرتبط با وزن، تهدید سلامت روانی و به طور کلی پایین آمدن کیفیت زندگی تنها بخشی از این پیامدهاست.
تینا کوپر یک کارمند خدمات اجتماعی مدتی است که به دلیل داشتن عادات متفاوتِ، جدا خوابیدن از همسرش را امتحان می‌کند. او در این باره می‌گوید:" شخصیت من این‌گونه است که دوست دارم شب‌ها بیدار باشم و کار کنم و همسرم دقیقا برعکس است. من یک جغد شب هستم و او یک خروس سحرخیز. من عادت دارم با شنیدن صدا‌های آرام‌بخش به خواب بروم و او فقط و فقط در سکوت کامل می‌تواند بخوابد. او یک خوشخواب سخت و طبی را ترجیح می‌دهد و من دوست دارم در یک تشک نرم فرو بروم و بالش‌های زیادی دور و برم باشد. پس از مدت‌های آزمودن روش‌های متفاوت و نتیجه نگرفتن در نهایت به راه حل جدا خوابیدن رسیده‌ایم وفکر می‌کنم رابطه ما هیچ‌وقت به قدرت این روز‌ها نبوده است. "
در پایان ذکر این نکته ضروری است که بسیاری از ما هنگامی که متوجه عادات متفاوتِ خواب با همسرمان می‌شویم، به صورت معمول برای آزار ندیدن او سعی می‌کنیم خودمان را تغییر دهیم. مطالعات متعددی نشان می‌دهد این گونه تغییرات یکباره در طولانی مدت تاثیری منفی بر رابطه شما خواهد گذاشت و ذره ذره حس شما نسبت به شریک زندگیتان را خواهد کاست.
شما چه فکر می‌کنید؟
شما مخاطبان برترین‌ها درباره جدا خوابیدن زوج‌هایی که عادات و زمان‌های متفاوتی برای خواب دارند، چه فکر می‌کنید؟ آیا خودتان تابحال چنین شرایطی را تجربه کرده‌اید؟ اگر جدا خوابیدن را راه حل مناسبی نمی‌دانید، پیشنهاد شما چیست؟

http://www.banounews.ir/fa/News/634828/اسرار-زناشویی؛-با-هم-خوابیدن-یا-جدا-خوابیدن؟
بستن   چاپ