آریا بانو
“فضاپیمای کلیپر” را فالکون هوی پرتاب می‌کند
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 10:08:53
آریا بانو - بیگ بنگ / ناسا به شرکت اسپیس ایکس 178 میلیون دلار پرداخت می‌کند تا در اکتبر 2024 فضاپیمای کلیپر را به مقصد «اروپا» قمر یخی مشتری پرتاب کند.
فضاپیمای کلیپر که ارزشی حدود 4.25 میلیارد دلار دارد با موشک فالکون هوی به فضا پرتاب می‌شود و در سال 2030 به مدار اروپا می‌رسد. این فضاپیما 45 بار در اطراف این قمر پرواز می‌کند تا احتمال پشتیبانی این قمر از حیات را بررسی نماید.
 پیش از این قرار بود از پرتابگر «سامانه پرتاب فضایی» متعلق به ناسا برای ارسال فضاپیمای کلیپر استفاده شود، اما تاخیر در ساخت آن و همچنین افزایش هزینه‌ها باعث شد تا ناسا به دنبال گزینه جایگزین باشد. فضاپیمای اروپا کلیپر در کنار فعالیت‌های خود به بررسی اقیانوس و یخ‌های این قمر می‌پردازد و به دنبال مکانی مناسب برای فرود سطح‌نشین ناسا بر روی این قمر در آینده می‌گردد.

آریا بانو

اروپا نام یکی از قمرهای سیارهٔ مشتری است و در سال 1610 میلادی توسط گالیله کشف شد. اروپا میزبان یک اقیانوس مایع در زیر پوسته‌ یخی‌اش می‌باشد که این موضوع آنرا به یکی از اهداف مهم در جستجوی جهان‌های قابل‌زیست دور از زمین تبدیل کرده است، به همین منظور ناسا قصد دارد ماموریت اکتشافی را به مقصد این قمر انجام دهد، تا به راز آبفشان‌ها و حرکات زمین شناختی این قمر اسرارآمیز هر چه بیشتر پی ببرد.
 منبع: NASA

http://www.banounews.ir/fa/News/632564/“فضاپیمای-کلیپر”-را-فالکون-هوی-پرتاب-می‌کند
بستن   چاپ