آریا بانو
دادگر: پاداش فروغی را از یک سال قبل آماده کردم
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 10:05:08
آریا بانو - فرهیختگان / از یک سال قبل پیش‌بینی کسب این مدال را داشتم و، چون نمی‌توانستم با مصاحبه و گفتن این موضوع به دیگران سطح توقعات را بالا ببرم، تنها در جلسات محرمانه مطرح کردیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را هم انجام دادیم.
تیراندازان ایرانی درحالی در ادوار مختلف المپیک حضور داشتند که تا قبل از توکیو این حضور هیچ‌گاه با کسب مدال همراه نشده بود. در این دوره از المپیک و برای حضور در توکیو 6 ورزشکار توانستند در دو ماده تفنگ و تپانچه برای ایران سهمیه کسب کنند که بیشترین تعداد نفرات اعزامی به المپیک طی ادوار گذشته بود. در این سال‌ها کسب جایگاه ششم برای الهه احمدی در بخش تفنگ بهترین نتیجه برای تیراندازی ایران بود که در المپیک ریو و لندن به دست آمد اما در توکیو یک اتفاق تاریخی برای تیراندازی و ورزش ایران رخ داد و جواد فروغی موفق به کسب مدال طلای این بازی‌ها شد.
فروغی متولد 20 شهریور 1358 در دهلران ایلام است که سال‌هاست به‌عنوان پرستار و کادر درمان در بیمارستان بقیه‌الله تهران مشغول به کار است. وی به صورت کاملا اتفاقی تیراندازی را آغاز کرد و مردادماه 1396 به عضویت تیم ملی ایران در رشته تیراندازی تپانچه درآمد. به گفته خودش در ابتدای حضورش در این رشته هیچ‌گاه فکر نمی‌کرده که مدال طلای المپیک را به دست آورد. فروغی در سال 1398 دست به کار بزرگی زد و در مسابقات قهرمانی آسیا در دوحه قطر به مدال برنز تپانچه بادی 10 متر مردان رسید. او یک سال بعد در روزهای پایانی سال 1399 به مدال طلای جام‌جهانی تیراندازی دست یافت و این افتخار را برای بار دوم در مسابقات جهانی جام‌جهانی کرواسی در بهار 1400 تکرار کرد و دوباره به مدال طلا رسید و درنهایت در المپیک هم قهرمان شد، اتفاقی که رئیس فدراسیون تیراندازی می‌گوید پیش‌بینی شده بود. گفت‌وگو با علی دادگر را درخصوص افتخارآفرینی فروغی می‌خوانید.
درخصوص مدال طلای فروغی در روز نخست مسابقات المپیک توکیو صحبت کنید.
در ابتدا باید کسب این مدال طلا را به همه مردم ایران تبریک بگویم و خوشحال هستم که تیراندازی و مدال جواد فروغی باعث شد تا برای نخستین‌بار تیراندازی ایران در المپیک نه‌تنها صاحب مدال بلکه طلایی شود همچنین خوشحالم که نخستین مدال کاروان ایران در المپیک توکیو توسط تیراندازی و با خوش رنگ‌ترین مدال ثبت شد. امیدوارم در روزهای آینده هم مدال کسب کنیم و باز هم لبخند شادی بر لبان مردم نقش ببندد.
به‌عنوان رئیس فدراسیون در آنالیزها و پیش‌بینی‌هایتان مدالی برای فروغی درنظر گرفته بودید؟ برخی از کارشناسان معتقد بودند تیراندازی در بهترین حالت یک برنز دریافت می‌کند.
از یک سال قبل پیش‌بینی کسب این مدال را داشتم و چون نمی‌توانستم با مصاحبه و گفتن این موضوع به دیگران سطح توقعات را بالا ببرم، تنها در جلسات محرمانه مطرح کردیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را هم انجام دادیم‌. در اوایل حضورم در فدراسیون و در بازی‌های آسیایی و در حالی که 7 تیرانداز ما به فینال رسیدند ولی متاسفانه موفق نبودیم و تنها به یک مدال برنز رسیدیم از آن زمان با یک شیب ملایم تیراندازی را به سمت موفقیت پیش بردیم.
واقعا از کسب طلا اطمینان داشتید؟
به قدری به کسب این مدال ایمان داشتم که حتی پول پاداش مدال طلا را هم کنار گذاشته بودم و متناسب با طلای فروغی بود. ما کارها را مدیریت کردیم و خوشبختانه در پیش‌بینی ما مشکلی ایجاد نشد. در این مدت بارها رسانه‌ها از من انتقاد کردند که چرا مصاحبه نمی‌کنم درحالی که من معتقد بودم که باید به دنبال عمل کردن و به نتیجه رساندن برنامه‌هایم باشم، نه مصاحبه کردن و وعده دادن. یکی از رسانه‌های خارجی قبل از آغاز المپیک پیش‌بینی مدال‌ها در هر رشته و در هر کشور را کرده بود و طلای ما را حساب نکرده بود ولی ثابت کردیم‌ که تیراندازی ایران معادلات روی کاغذ را تغییر می‌دهد.
مطمئنا کسب مدال طلا ابتدای راه برای تیراندازی خواهد بود و حفظ و تکرار آن اهمیت دارد. ما پیش‌تر هم شاهد مدال‌آوری در پرتاب دیسک توسط احسان حدادی در المپیک بودیم اما این مدال توسط دوومیدانی و حدادی تکرار نشد. چه برنامه‌ای برای استمرار مدال‌آوری تیراندازی دارید؟
قبل از حضور در المپیک برای بازی‌های آسیایی آینده ستاد عالی بازی‌ها را در فدراسیون تشکیل دادم و مسئول و دبیر آن مشخص شده است. برنامه یک ساله برای بازی‌های آسیایی و دو ماه بعد بازی‌های کشورهای اسلامی داریم و بعد از آن هم برای المپیک آینده برنامه‌ریزی داریم. ما برنامه میان‌مدت و درازمدت برای موفقیت تیراندازی داریم. اگر توفیق حضور در فدراسیون را داشتم تمام نتایج مسابقاتی که اشاره کردم باید با ادوار گذشته متفاوت باشد.
منتقدان در این مدت هجمه‌های زیادی به فدراسیون وارد کردند حالا و پس از کسب مدال طلای فروغی چه پاسخی به آنها خواهید داد؟
من از همان ابتدای کار و حضورم در فدراسیون به همه همکارانم گفتم که بدانید هر تیمی ممکن است مخالف و منتقد داشته باشد اما موضوع اینجاست که در کشور ما این مخالفت‌ها و انتقادها بیشتر است. ما برای انتقاد محدوده‌ای تعریف نکردیم و منتقدان تا هر کجا که بخواهند پیش می‌روند و کسی هم جلوی این رفتارها را نمی‌گیرد. من یک تعبیری نسبت به انتقادها دارم. انتقاد را مانند نور یک شمع می‌دانم که باید در مقابل نور موفقیت ما آنقدر زیاد باشد که نور این شمع‌ها محو شود حالا هم این نور مدال طلا نور شمع‌ها را محو می‌کند.
برای کادرفنی نیز پاداشی درنظر گرفته‌اید؟
پیش‌بینی پاداش پای سکوی تیراندازان را انجام داده بودیم و نفرات اول تا سوم به ترتیب سه و دو هزار یورو پاداش می‌گیرند. فروغی به دلیل کسب مدال و همچنین رکوردشکنی 5 هزار یورو پاداش دریافت کرد. برای کادرفنی هم پاداش مناسب را درنظر می‌گیریم.
فروغی تا چه حد محصول استعدادیابی در فدراسیون است؟
او تیراندازی را قبل از ما شروع کرده بود و خیلی خوشحالم که در زمان مدیریت من توانست طلای المپیک را از آن خودش کند. نصر اصفهانی را هم من به‌عنوان سرمربی شناسایی کردم و آنها هم پاسخ این اعتماد را به خوبی دادند.

http://www.banounews.ir/fa/News/632544/دادگر--پاداش-فروغی-را-از-یک-سال-قبل-آماده-کردم
بستن   چاپ