آریا بانو
آشنایی با خواص بخور بابونه
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 07:18:37
آریا بانو - انگیزه – سلامت – گیاه بابونه یکی از معروف‌ترین گیاهان دارویی و سرشار از خواص مفید است. این گیاه بسیار خوش‌بو و خوش‌طعم است و مصرف آن نیز بسیار ساده است. بابونه گیاهی دائمی است و قامتی کوچک دارد که ارتفاع آن تقریباً به 30 سانتی‌متر می‌رسد. این گیاه بویی منحصر به فرد داشته و بیشتر در چمن‌زارها و زمین‌هایی با جنس عمدتاً شنی می‌روید. قسمت دارویی گیاه بابونه، گل‌های این گیاه است. علاوه بر استفاده خوراکی از این گیاه مثلا به صورت دمنوش، بخور بابونه نیز در طب سنتی توصیه می‌شود و در بین مردم بسیار مرسوم است. در ادامه این مطلب شما را با فواید، مضرات و خواص بخور بابونه و طرز تهیه آن آشنا می‌کنیم.

آریا بانو


خواص بخور بابونه
در ادامه به تعدادی از خواص درمانی بخور بابونه اشاره خواهیم کرد. در هر مورد ممکن است روش استفاده از بخور بابونه متفاوت باشد که به آن اشاره شده است.
1- پاکسازی پوست و درمان آکنه
یکی از مشکلاتی که اکثر افراد به خصوص در سنین نوجوانی و جوانی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، جوش‌های تشکیل شده در سطح صورت است. بخور گل بابونه برای درمان آکنه و جوش‌های صورت بسیار مفید و اثر بخش است. بخور بابونه علاوه بر کاهش التهاب و از بین بردن میکروب‌های سطح پوست، باعث تحریک گردش خون در سطح پوست صورت می‌شود. این بخور با خواص سرشار خود، پوست را جوان‌تر و شاداب‌تر می‌کند، همچنین منافذ موجود در سطح پوست را باز می‌کند و روند دفع سموم و آلودگی‌هایی مانند فلزات سنگین موجود در هوای آلوده شهرهای بزرگ را که طی روز در منافذ پوستی به دام افتاده‌اند را سرعت می‌بخشد. این گیاه باعث جوان سازی هرچه بیشر پوست شما می‌شود.

آریا بانو


2- افزایش رطوبت و شادابی سطح پوست
بخور گل بابونه به همراه گل ختمی، علاوه بر این‌که باعث تمیزی و مرطوب شدن سطح پوست می‌شود، با خواص معجزه آسای خود سبب ضدعفونی شدن، روشنی و شادابی پوست نیز می‌شود. برای تهیه این بخور مقداری گل ختمی و گل بابونه را در ظرف حاوی آب جوش بریزید و آن را روی شعله قرار دهید و سپس به این ترکیب فرصت دهید تا با حرارت ملایم دم بکشد. سپس در ظرف حاوی این ترکیب را بردارید و یک پارچه روی سر خود و ظرف بیندازید تا اجازه بیرون رفتن به بخارها ندهید. در حین بخور گرفتن، به کمک انگشتان به آرامی پوست صورت خود را ماساژ دهید. باید دقت داشته باشید که مقدار گل ختمی در این ترکیب دو برابر گل بابونه است.
3- برطرف کردن جوش‌های سرسیاه
جوش‌های سر سیاه یکی دیگر از مشکلات پوستی هستند. اگر شما نیز جزو افرادی هستید که علاوه بر جوش‌های آکنه‌ای، جوش‌های سر سیاه و نیز دانه‌های سفید را نیز در روی پوست صورت خود مشاهده می‌کنید، می‌توانید مقداری از گل بابونه را در ظرفی بریزید و به مقدار متناسبی آب به آن بیفزایید. در هنگام جوشیدن این محلول با دمای مناسب، صورت خود را ده دقیقه بخور دهید. در این حالت جوش‌های سر سیاه نرم می‌شوند. بعد از گرفتن بخور به کمک دستمال تمیزی دانه‌ها را فشار دهید تا از پوست خارج شود و بعد با آب سرد صورت خود را بشویید تا منافذ باز شده، مجدداً بسته شوند.

آریا بانو


4- التیام درد چشم
پزشکان طب سنتی معتقدند، استفاده از بخور بابونه به همراه سرکه، چشم درد را درمان می‌کند. درد چشم ممکن است بر اثر عوامل زیادی رخ دهد. از مهم‌ترین این علت‌ها عفونت‌های چشمی است که البته درد ناشی از این عارضه به کمک بخور بابونه التیام می‌یابد.
5- پیشگیری و درمان سرماخوردگی‌
یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از بیماری سرماخوردگی در فصول سرد سال از جمله فصل پاییز و زمستان گرفتن بخور با گیاهان دارویی مانند بابونه است. بخور بابونه به همراه آویشن به دلیل اینکه هر دو از جمله گیاهان ضد التهاب هستند، روی باکتری‌های دستگاه تنفسی اثر گذاشته و آن‌ها را نابود می‌کنند. بخور این دو گیاه برای پیشگیری از ابتلا به عفونت‌های پیاپی اثری معجزه‌وار دارد. برای تهیه این بخور مفید می‌توانید 10 گرم آویشن و بابونه خشک را در 500 میلی‌لیتر آب بجوشانید و با آن بخور دهید. همچنین استفاده از 10 تا 15 قطره اسانس این دو گیاه در یک لیتر آب و پخش بخار آن در خانه بسیار اثر بخش است.

آریا بانو


6- درمان سینوزیت
سینوزیت نیز از جمله بیماری‌های عفونی است که به کمک بخور بابونه قابل درمان و حتی پیشگیری است. درمان سینوزیت به وسیله بخور بابونه از دو طریق صورت می‌گیرد. در واقع بابونه در این زمینه دو کار مهم انجام می‌دهد؛ اولی باز کردن مجاری سینوس‌هاست و دومین اثر آن کاهش ساخت ترشحات داخل مجاری بینی است. نظر متخصصان طب سنتی نیز بر این است که برای درمان بیماری سینوزیت باید همواره از بخور به‌ویژه بخور بابونه استفاده کرد. گل بابونه در درمان نهایی سینوزیت نیز مؤثر است و تأثیر زیادی در کاهش درد در ناحیه پیشانی فرد به خصوص در فصول سرد سال دارد.
مضرات بخور بابونه
گیاه بابونه همیشه سودمند نیست. مصرف گیاه بابونه و فراورده‌های حاصل از آن در دوران بارداری و شیردهی بانوان با ایجاد حساسیت و آلرژی همراه است و باید از مصرف این گیاه در دوران بارداری و شیردهی به صورت جدی خودداری شود. علاوه براین، استفاده از گیاه بابونه و محصولات به دست آمده از آن ممکن است به طور نادر باعث ایجاد واکنش‌های خفیف آلرژیک شود و در صورت مصرف بیش از حد این گیاه، علائمی مانند سردرد، آفت و زخم دهانی، ورم چشم، تهوع، استفراغ و تعریق زیاد ایجاد کند.

آریا بانو


در زمان‌های گذشته مردم به صورت سنتی فقط از گل‌های گیاه بابونه استفاده می‌کردند ولی در زمان حال از اسانس این گیاه شگفت انگیز در صنایع داروسازی، آرایشی و بهداشتی و غذائی به طور گسترده‌ای استفاده می‌شود. در کشورمان نیز استفاده از بابونه در زمینه داروسازی روز به روز در حال افزایش است و داروهای متنوعی در داروخانه‌ می‌توان یافت که بابونه از مواد مفید موجود در تهیه و تولید آن‌هاست.

http://www.banounews.ir/fa/News/632471/آشنایی-با-خواص-بخور-بابونه
بستن   چاپ