آریا بانو
بازار کار رشته قرآن و حدیث + گرایش های آن
سه شنبه 5 مرداد 1400 - 05:16:10
آریا بانو - رشته قرآن و حدیث به عنوان یک رشته دانشگاهی با موضوع بررسی و تحلیل قرآن کریم و احادیث پیش می‌رود. در دوران تحصیل این رشته، به تفسیر قرآن پرداخته شده و فهم آیات مورد آنالیز قرار می‌گیرند. همین طور تاریخ نگاری قرآن و بررسی تاریخ احادیث و صحت سنی آن‌ها، موضوع بحث در این رشته است. لازم به ذکر است که رشته قرآن و حدیث در سه مقطع تحصیلی دانشگاه کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌گردد. در ادامه به بازار کار رشته قرآن و حدیث نگاهی می‌اندازیم.
معرفی رشته قرآن و حدیث
رشته دانشگاهی قرآن و حدیث، یکی از رشته‌هایی است که شرکت در آن برای تمامی گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی امکان پذیر خواهد بود. بازار کار رشته قرآن و حدیث در هر یک از مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، در زمینه تحقیق و پژوهش، آموزش و تبلیغ اسلامی است.
1) بازار کار رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی
فارغ التحصیلان این رشته در مقطع کارشناسی، می‌توانند در شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی یا خصوصی، تحت عنوان کارشناس علوم اسلامی فعالیت نمایند. همچنین داشتن دانش در یک زبان خارجی چون عربی یا انگلیسی نیز می‌تواند به بازار کار فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی این رشته کمک کند تا در کشورهای خارجی در زمینه ابلاغ اسلامی و امور مربوط به آن مشغول به کار شوند. بدیهی است که در این صورت بازه درآمدی آن‌ها افزایش یافته و می‌توانند سطح درآمد بالاتری داشته باشند.
دیگر شغل هدف برای کارشناسان رشته قرآن و حدیث، فعالیت به عنوان دبیر در مدارس و آموزش و پرورش است. این افراد می‌توانند به عنوان دبیر دینی یا قرآن و نیز مربی تربیتی مشغول به فعالیت شوند.

آریا بانو


2) بازار کار رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد
اما در مقطع کارشناسی ارشد، بازار کار رشته قرآن و حدیث، وضعیت بهتری پیدا می‌کند. این فارغ التحصیلان قادر خواهند بود که در دانشگاه‌ها به تدریس پرداخته و یا در مراکز تحقیقاتی، مشغول به کار شوند.
3) بازار کار رشته قرآن و حدیث در مقطع دکترا
بازار کار دکترای حدیث و قرآن نیز به فعالیت به عنوان استاد دانشگاه در دانشگاه‌های داخلی و یا در صورت دانستن زبان خارجی در دانشگاه‌های خارجی منتهی می‌شود. همین‌طور فارغ التحصیلان مقطع دکترای رشته قرآن و حدیث، می‌توانند در مراکز پژوهشی و مطالعاتی شیعه و قرآن، مشغول به کار شوند. نوشتن کتب تحقیقاتی و تحلیلی مختلف در زمینه قرآن و حدیث نیز برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری، میسر خواهد بود.
لیست دروس و گرایش‌ها در هر مقطع
دروس مقطع کارشناسی رشته قرآن و حدیث
این رشته در مقطع کارشناسی دارای مجموع 135 واحد مشتمل بر 10 واحد عمومی، 57 واحد دروس تخصصی و 68 واحد دروس پایه است.
لیست دروس رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی، شامل موارد زیر می‌شود:
دروس عمومی؛ شامل فارسی، زبان خارجی، تربیت بدنی، تعلیم و تربیت اسلامی، معارف اسلامی، تاریخ اسلام، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن و متون اسلامی (آیات و احادیث) دروس پایه؛ شامل مکالمه زبان عربی، صرف، نحو، تجزیه و ترکیب، ترجمه عربی به فارسی، انشاء، آزمایشگاه زبان عربی، قرائت متون معاصر و مطبوعات، قرائت متون علوم قرآنی و تفسیری، قرائت متون ادبی قبل و بعد از اسلام، قرائت و درک متون حدیث و سیره، علوم بلاغت، عقاید، تجوید و آداب تلاوت، منطق، تاریخ اسلام، روش تحقیق، زبان خارجی تخصصی، مبادی اصول فقه، مبادی فقه، آشنایی با کلیات علوم اسلامی و آشنایی با ادیان بزرگ و کتب آن‌ها می‌گردد. دروس اختصاصی؛ شامل اعراب قرآن، تاریخ قرآن، تاریخ تفسیر، اصول و مقدمات تفسیر، شیوه‌های تفسیر، تاریخ حدیث، درایه الحدیث، فقه الحدیث، جوامع حدیثی، مفردات قرآن، علوم قرآن، تفسیر قرآن، نهج البلاغه و سبک‌های تلاوت و حفظ قرآن خواهد بود. لیست دروس مقطع کارشناسی ارشد
دروس رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد در مجموع 44 واحد بوده و مشتمل بر 32 واحد درس ضروری + پایان نامه و 12 واحد دروس جبرانی است.
دروس اصلی و تخصصی و نیز دروس جبرانی رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد، شامل موارد زیر هستند:
دروس اصلی و تخصصی؛ از جمله تفسیر قرآن، تاریخ قرآن، علوم قرآنی، روش های تفسیری، تاریخ حدیث، مفردات قرآن، فقه حدیث، بررسی آراء و نظرات جدید در حوزه قرآن و حدیث، مقایسه بین قرآن و کتب آسمانی گذشته، بررسی متون تخصصی از جهت فن اعراب و ترجمه و پایان نامه هستند. دروس جبرانی؛ شامل زبان تخصصی، عقاید اسلام از قرآن و حدیث، روش تحقیق و علم رجال می‌شوند.

آریا بانو


لیست دروس مقطع دکتری
در مقطع دکتری این دروس 36 واحد را شامل می‌شوند که 18 واحد آن نظری و 18 واحد رساله هستند.
لیست دروس رشته قرآن و حدیث در مقطع دکتری شامل کلام جدید، نقد و بررسی مکاتب و روش‌های تفسیری، رجال حدیث، زبان قرآن، بررسی تطبیقی موضوعات در قرآن و عهدین، تفسیر 1 (ترتیبی)، فقه الحدیث، تفسیر 2 (موضوعی)، نقد و بررسی آراء معاصران درباره قرآن و نقد و بررسی درباره احادیث موضوعه می‌گردند.
گرایش‌های رشته قرآن و حدیث
گرایش‌ها در مقطع کارشناسی
رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی دارای گرایش‌های زیر است:
قرآن و حدیث علوم حدیث علوم قرآن تفسیر ؛ تفسیر خود شامل شاخه‌های زیر می‌شود. علوم حدیث (اقتصاد اسلامی)، علوم حدیث (تفسیر اثری)، نهج البلاغه (اخلاق و تربیت فردی)، نهج البلاغه (اخلاق اجتماعی سیاسی و حقوق عمومی) نهج البلاغه (اصول و معارف علوی) علوم حدیث (گرایش نهج البلاغه) علوم حدیث (گرایش کلام و عقاید) تفسیر و علوم قرآن گرایش‌ها در مقطع کارشناسی ارشد
رشته قرآن و حدیث در مقطع کارشناسی ارشد دارای دو گرایش است.
پژوهش آموزش گرایش‌ در مقطع دکتری
رشته قرآن و حدیث در مقطع دکتری نیز دارای دو گرایش الهیات پژوهش و آموزش است.
توانایی‌های لازم برای تحصیل در رشته قرآن و حدیث
برای تحصیل در رشته قرآن و حدیث باید دارای توانایی‌های لازم در زمینه‌های فهم و درک متون اسلامی بوده و به این زمینه علاقه زیادی داشته باشید. تحصیل در این رشته، نیازمند صبوری، مطالعه و تحقیق بالایی است و اشتیاق به فهم دین و کلام خدا را می‌طلبد.

آریا بانو


بازه درآمد
بازه درآمد رشته قرآن و حدیث می‌تواند از ماهی 2 میلیون تومان تا 5 میلیون تومان باشد. البته در صورت اشتغال در خارج از کشور، این مقادیر افزایش پیدا خواهد کرد.
نتیجه گیری
همان طور که مطالعه کردید، بازار کار رشته قرآن و حدیث شامل تدریس در مراکز آموزش و پرورش و در مقاطع پیشرفته‌تر در مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها و نیز اشتغال در عناوین پژوهشی و تحقیقاتی می‌شود. به علاوه فارغ التحصیلان این رشته می‌توانند در سازمان‌های خصوصی و دولتی به عنوان کارشناس علوم اسلامی، مشغول به کار شوند. شما چه نگاهی به این رشته داشته و آینده شغلی آن در کشور را چطور ارزیابی می‌کنید؟ اگر به تحصیل در رشته‌های انسانی علاقه‌مندید می‌توانید بازار کار رشته علوم سیاسی را نیز در انگیزه دنبال کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/632313/بازار-کار-رشته-قرآن-و-حدیث---گرایش-های-آن
بستن   چاپ